Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزون بر ۱۲۵ هزار اصله نهال با همکاری سازمان های مردم نهاد در بیش از پنج هزار هکتار از اراضی استان اصفهان صبح امروز همزمان با سراسر کشور کاشته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح امروز - پنجشنبه ۱۴ آذرماه-  بسیج همگانی جنگل کاری همزمان با سراسر کشور با حضور مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست، سازمان جهادکشاورزی، سازمان های مردم نهاد و حدود ۸۰۰ نفر از اعضای جمعیت کنگره ۶۰ در منطقه بیابانی مرق و دُنبی برخوار برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از این اقدام حفظ، احیا و توسعه جنگل ها، مراتع و مقابله با بیابان  زایی است که در سایر شهرستان ها از جمله تیران و کرون، شاهین شهر، فریدونشهر، سمیرم، بویین میاندشت، لنجان، شهرضا، اردستان، نایین، خوروبیابانک، آران و بیدگل و کاشان نیز در مجموع پنج هزار و هفت هکتار اجرا شده است.

این پروژه جنگل کاری با اعتبار چهار ۱۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان اجرا می شود.

محمدحسین شاملی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات این پروژه، اظهار کرد: امروز در سطح کشور ۱۴۵ میلیون نهال کاشته می شود که سهم استان اصفهان  کاشت ۱۲۵ هزار اصله نهال و بذر است.

وی ادامه داد: در حوزه جنگل کاری،  در چهار هزار و هفت هکتار از اراضی استان بذر و نهال کاشته می شود که بزرگترین آن در منطقه مرق و دنبی شهرستان برخوار با گونه های جنگلی در مساحت یک هزار و ۵۳ هکتار  است.

شاملی با بیان اینکه در این منطقه برای کاشت بذر حدود  ۶۰۰ گوده با کمک اعضای کنگره ۶۰ ایجاد شده است، افزود: کنگره ۶۰ به لحاظ علاقه مندی به توسعه فضای سبز به صورت خودجوش با حضور ۸۰۰ نیرو امروز در این طرح ملی مشارکت دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: ایجاد پنج هزار هکتار جنگل دست کاشت گام کوچکی  در راستای توسعه جنگل کاری و مقابله با بیابان زایی در استان اصفهان باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه گونه  کاشته شده در این طرح از نوع بادام اسکوپاریا است، گفت: هر هکتار این گونه جنگلی  ۴۰ کیلو بذر می دهد؛ این محصول در حال حاضر کیلویی ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد که در زمان بذر دهی حدود ۸۴۲ میلیون تومان در سال برای مردم دو روستای مرق و دُنبی درآمدزایی  خواهد کرد.

همچنین مهرداد مرادمند رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این سازمان تحت نظر وزارتخانه جهاد کشاورزی از اجرای طرح های نهال کار، بذر کاری و همچنین آبخیزداری که وابسته به منابع طبیعی است، حمایت می کند.

وی با بیان اینکه برای حراست از اراضی کشاورزی و کشت کشاورزان، حفظ منابع طبیعی و اراضی ملی بسیار اهمیت دارد، افزود: این دو بر یکدیگر تاثیر می گذارند؛ اگر با جنگل کاری از گسترش بیابان و فرسایش خاک جلوگیری کنیم این مهم تاثیر به سزایی بر کشاورزی خواهد داشت.

مرادمند با بیان اینکه اراضی کشاورزی در سال های گذشته  بر اثر خشکسالی تحت تاثیر ریزگردها قرار می گرفت و  اراضی کشاورزی آسیب می دید، گفت: جنگل کارب علاوه بر حفظ اراضی منابع طبیعی در حراست از اراضی کشاورزی نیز موثر است و این امر برای مردم محلی و امرار معاش آنها بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اهمیت رونق تولید در روستاها، افزود: جنگل کاری برای حفظ جمعیت داخل روستاها اهمیت دارد براین اساس یکی از کارهای اساسی و اصلی حفظ اراضی ملی اطراف روستاهاست .

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز همچنین طرح آبخیزداری روستاهای مرق و دُنبی برخوار نیز کلنگ زنی شد این منطقه در معرض سیلاب ها و خسارات احتمالی قرار دارد.

گفتنی است؛ امروز چهاردهم آذر، پنج دسامبر روز جهانی خاک نامگذاری شده است. شعار امسال روز جهانی خاک" توقف فرسایش خاک، حفظ آینده ما" است.

کد خبر 399669

منبع: ایمنا

کلیدواژه: جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری محيط زيست فرسایش خاک بیابان زدایی اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۶۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است

پیمان فیروز نیا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آبان ماه ۱۴۰۲ در حوضه زاینده رود بین ۳۸ هزار هکتار تا ۴۰ هزار هکتار کشت پاییزه غلات گندم و جو انجام شده که بخشی به طور مستقیم از محل شبکه آبرسانی رودخانه زاینده رود آب دریافت می‌کنند و بخشی با استفاده از آب‌های زیر زمینی و چاه‌هایی که وجود دارد آبیاری می‌شوند.‌

وی با بیان اینکه کشت پاییزه به هنگام انجام شد و وضعیت سبز مزارع بسیار عالی بود، افزود: با وجود این متأسفانه، پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی مطلوب در پاییز و زمستان محقق نشد و تقریباً تا اواخر بهمن ماه وضعیت بسیار نگران کننده‌ای چه در منطقه و چه در سرشاخه‌های حوضه زاینده رود داشتیم و حتی برف هم نبارید و بارندگی‌ها بسیار کمتر از حد انتظار و میانگین بلندمدت بود که وضعیت کشت کشاورزان را بسیار نگران کننده کرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در همان زمان جلسه سازگاری با کم آبی در محل استانداری اصفهان تشکیل و قرار شد که آب برای آبیاری کشت هر چند محدود، باز شود تا کشت کشاورزان از بین نرود. پیش بینی‌ها مبنی بر بارندگی در اسفند اتفاق افتاد و بسیار خوب بود و کشت کشاورزان مراحل رشد را طی کرد.

فیروزنیا با اشاره به اینکه هواشناسی پیش‌بینی کرده بود که در فروردین بارندگی‌ها کاهش پیدا می‌کند، افزود: بارندگی در شرق اصفهان و حوضه زاینده‌رود رود کاهش یافت و از سوی دیگر باران با توجه به مرحله رشدی گیاه دیگر جوابگوی نیاز کشت نبوده و تصمیم بر این شد که آب سوم فروردین رهاسازی شود و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در حوضه زاینده‌رود نسبت به دوره بلند مدت، مجبور شدیم که با همکاری و تعاملی که بین کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای وجود داشت حجم آب کمتری در اختیار کشاورزان قرار گیرد که بخشی از کشت کشاورزان دچار مشکل شده است به طوری که در شهرستان‌های مختلف حوضه زاینده‌رود برای ۱۰ درصد، برخی مناطق ۲۰ درصد و برخی دیگر برای ۳۰ درصد از سطح زیر کشت آب رهاسازی شده است.

بخشی از اراضی غرب و شرق اصفهان از آب افتادگی دارند

فیروزنیا درخصوص میزان خسارت اراضی زیر کشت، خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های مختلف متفاوت است به طوری که در اراضی غرب اصفهان در فلاورجان کمی از آب افتادگی اراضی بیشتر است و یا در منطقه شرق اصفهان کم و زیاد دارد، برای مثال میزان خسارت در اراضی شهرستان اصفهان یا منطقه هرند متفاوت است و هنوز جمع بندی دقیقی از اینکه چقدر از کشت از آب افتاده نداریم ولی امیدوار هستیم که اگر آب به زودی باز شود حداقل بتوانیم حداکثر سطح زیرکشت را با کمترین خسارت حفظ کنیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت: همه مسؤولان استان تلاش می‌کنند به نحوی کشت غله‌ای که در زمین وجود دارد را پیش ببرند که نه کشت به طور کامل از بین برود و نه اینکه آب به حدی رهاسازی شود که برای شرب و سایر مصارف دچار مشکل شود و شرکت آب منطقه‌ای پیگیر این قضیه است که بتواند حداقل نیاز کشاورزان را برای تأمین آب کشت آنان تأمین کند.

ضرورت بازگشایی آب در سریع‌ترین زمان ممکن 

وی خاطرنشان می‌کند: به هر حال مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود در تهران مستقر است و برای بازگشایی آب باید مجوز از تهران گرفته شود، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیگیر است مجوزهای لازم را برای حداقل آبی که می‌توانیم کشت را تا حدی به سرانجام برسانیم، بگیرند.

فیرورنیا تصریح کرد: حداکثر طی چند روز آینده باید آب باز شود زیرا از زمانی که اولین مزارع کشاورزی در نوبت دوم آب دریافت کرده تاکنون بیش از ۲۰ روز گذشته است و در اولین فرصت باید آب را باز کنند تا کشت حفظ شود.

کد خبر 6079460

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۰۰۰ مترمربع از اراضی ملی بابل
  • ۴۰ هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است
  • بالغ‌ بر ۶۰ هزار اصله نهال در جوین غرس شد
  • تشکیل بیش از ۶ هزار پرونده قاچاق چوب / ۲۲ هزار هکتار از اراضی ملی خلع ید شد
  • تشکیل بیش از ۶۰۰۰ پرونده قاچاق چوب
  • تشکیل بیش از ۱۰۰۰ پرونده قاچاق چوب
  •  برخورد قانونی با چرای دام در عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهربابک
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل
  • رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان سوادکوه
  • توزیع 17000 اصله نهال گل محمدی در سوادکوه