Web Analytics Made Easy - Statcounter

عطاء الله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین پیگیری‌ها پیرامون اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: با توجه به کاهش سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل بنیاد ملی گندمکاران از طریق سازمان بازرسی کل کشور پیگیر اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم مطابق با هزینه تولید است که امیدواریم هر چه سریع‌تر تمیهداتی در این خصوص اندیشیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با اشاره به اینکه کشت گندم در استان‌های شمال غرب به پایان رسیده است، افزود: هم اکنون گندم در استان‌های جنوبی در حال کشت است که به سبب کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی سطح زیر کشت در استان‌های شمال غرب امیدواریم تغییری در نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده ایجاد شود تا کاهش سطح زیر کشت در این استان‌ها جبران شود که متاسفانه با وجود آنکه زمان زیادی تا پایان فصل کشت باقی نمانده تصمیماتی در این خصوص اتخاذ نشده است.

هاشمی با انتقاد از حذف بودجه حمایتی خودکفایی گندم در سال ۹۹ بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه، بودجه حمایتی خودکفایی گندم در سال ۹۹ را حذف کرده است در حالی که طی سال‌های گذشته اعتبارات این بودجه صرف آموزش و مسائل ترویجی کشاورزان در زمینه کاشت، داشت، برداشت، مکانیزاسیوم، بذر و ... می‌شد که در پایداری تولید تاثیر به سزایی داشت و حال با حذف این بودجه معلوم نیست چه بلایی سر خودکفایی گندم و پایداری تولید آید.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور ادامه داد: از سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم که تمهیداتی برای اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده بیندیشد چرا که در غیر این صورت شاهد کاهش ۲۰ درصدی سطح زیر کشت و ۲۵ درصدی تولید خواهیم بود که بدین ترتیب امنیت غذایی در ارتباط با خودکفایی گندم که پس از سال‌ها مشقت به دست آمده از بین می‌رود.

این مقام مسئول حداقل قیمت منطقی خرید تضمینی هر کیلو گندم را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با وجود افزایش هزینه‌های تولید انتظار می‌رود که دولتمردان پس از بررسی‌های لازم نسبت به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم بی تفاوت نباشند چرا که در شرایط فعلی تحریم همه گندم مورد نیاز کشور از طریق واردات میسر نخواهد بود.

هاشمی با تاکید بر بازگشت اعتبار بودجه حمایتی گندم از سوی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اگر چه برنامه وزارت جهاد برای کشت گندم در سال زراعی آینده ۶ میلیون هکتار است، اما با استمرار بی توجهی به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم و عدم بازگشت بودجه حمایتی خودکفایی گندم سطح زیر کشت حداقل با افت ۲۰ تا ۲۵ درصدی به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار هم نمی‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۶۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: از ابتدای فعالیت این موسسه ۵۰ رقم گندم دیم برای افزایش و پایداری تولید در دیمزار‌های کشور معرفی شده است.

روستایی به مناسبت روز ملی گندم افزود: از این ارقام ۲۷ رقم گندم نان زمستانه برای مناطق سرد، ۱۲ رقم گندم دورم و ۱۱ رقم گندم دروم برای مناطق گرمسیری معرفی شده است.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح جهش تولید، کشاورزان با استفاده از ارقام جدید گندم و دستورالعمل‌های فنی این موسسه، تولید را در مزارع ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داده اند.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، تنوع زیاد ارقام گندم اصلاح شده این موسسه، موجب افزایش کیفیت تولید نان در کشور شده است.

وی افزود: با تلاش محققان و معرفی ارقام جدید، تولید گندم در کشور به پایداری رسیده و ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم به خودکفایی است به طوریکه در ۸۵ درصد مزارع دیم کشور، ارقام معرفی شده این موسسه کشت می‌شود.

روستایی افزود: از ۶ میلیون هکتار هکتار اراضی زراعی دیم کشور در بیش از ۵ میلیون هکتار ارقام موسسه دیم کاشته می‌شود.

در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور ۱۰۷ رقم بذر، معرفی و بذر آنها در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت آذربایجان شرقی و شهرستان مراغه دیمزار‌های ۲۰ استان کشور را تحت پوشش قرار داده است.

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی بیش از ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم
  • گندمکاران چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • خرید تضمینی گندم به ۲۰۰ هزار تن رسید
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد
  • پیش بینی خرید تضمینی ۸۰۰هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه
  • آماده‌سازی ۶۰ مرکز برای خرید تضمینی گندم
  • فعالیت مراکز خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی از نیمه اردیبهشت در گلستان
  • خرید تضمینی بیش از ۲۶ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی