Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@07:12:46 GMT

شرط آمریکا برای بازگشت ترکیه به برنامه «اف-35»

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۷۷۰۹۶

شرط آمریکا برای بازگشت ترکیه به برنامه «اف-35»

یک مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا با اشتباه توصیف کردن تصمیم ترکیه برای خرید سامانه پدافندی روسی، یک راه را برای بازگشت به برنامه جنگنده‌های اف-35 پیش روی آنکارا گذاشت.

به گزارش مشرق، اختلافات آمریکا و ترکیه در خصوص اقدام آنکارا در خریدن سامانه دفاع موشکی «اس-400» از روسیه، رقیب آمریکا، ادامه دارد.

«جان راد» معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی گفت، واشنگتن به مذاکره با ترکیه ادامه می‌دهد تا بالاخره مقام‌های آنکارا را راضی به دست کشیدن از سامانه پدافند موشکی روسی «اس-400» کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: ترامپ و اردوغان دیدار کردند اولین روز نشست ناتو در لندن؛ نمایشگاه اختلاف میان اعضای ائتلافِ در اغما

راد روز چهارشنبه در مصاحبه با مجله «اتحادیه صنایع دفاعی ملی» آمریکا با اشاره به تصمیم واشنگتن برای کنار گذاشتن ترکیه از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های «اف-35»، گفت فقط یک راه دارد که آنکارا به این برنامه بازگردد و آن کنار گذاشتن سامانه اس-400 است که در تابستان امسال از روسیه تحویل گرفت.

وی در این باره توضیح داد: «ما نگرانی های خود درباره حرکت مداوم ترکیه برای وارد کردن اس-400 به نیروهای [پدافندی این کشور] را به روشنی و صریح اعلام کرده بودیم. البته که این مسائل، تصمیمات حکومتی مستقل هستند و ما به حق دولت ترکیه برای اتخاذ تصمیماتی برای آینده‌اش احترام می‌گذاریم».

بر اساس این گزارش، معاون وزیر دفاع آمریکا اما تاکید کرد آن تصمیمات مستقل ترکیه، عواقبی برای واشنگتن دارد و بسیار هم درباره تمایل آنکارا به خرید مجدد این سامانه‌ها نگران هستند.

راد ضمن اشاره به مباحثات متعدد بین رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا، اعضای کنگره و سران کشورهای عضو ناتو درباره خرید اس-400 توسط ترکیه، افزود: «ما هنوز از این موضوع صرف نظر نکرده‌ایم، و این چیزی است که ما درباره آن به تعامل با ترکیه ادامه می‌دهیم تا مجابشان کنیم راه دیگری را بگزینند».

به نوشته وبگاه این مجله، وی در پایان تصمیم ترکیه برای خرید سامانه اس-400 را اشتباه توصیف کرده و گفت: «به قول آن ضرب‌المثل قدیمی، فارغ از اینکه چقدر از یک راه اشتباه را طی کرده‌ای، هیچوقت برای بازگشت دیر نیست».

دولت آمریکا قصد دارد ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های پدافند موشکی «اس-400» از روسیه، تا پایان سال 2020 به صورت کامل از برنامه تولید مشترک اف-35 کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کرده است.

هفته گذشته ارتش ترکیه طی رزمایشی در استان آنکارا، جنگنده‌های اف-16 را برای آزمایش سیستم راداری و تشخیص سامانه‌های اس-400 به پرواز درآورد. بعد از آن بود که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از آزمایش سامانه‌های اس-400 در ترکیه ابراز نگرانی کرد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق تحولات لبنان سهمیه بندی بنزین وزارت دفاع آمریکا سامانه اس 400 اف 35 دولت آمریکا دولت ترکیه آنکارا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۷۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای

به گزارش خبرآنلاین رئیس مجلس سفلی پارلمان روسیه (دوما) سال گذشته از تصمیم کشورش برای لغو معاهده ممنوعیت جامع آزمایش هسته‌ای به دلیل نگرش غیرمسئولانه آمریکا در قبال امنیت جهانی، خبر داد.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه خطاب به حاضران در کنفرانس مربوط عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای بیان کرد: «خروج روسیه از تصویب این معاهده، پاسخی منطقی به اقدامات مخرب ایالات متحده و سایر کشورهای غربی بود.»

به نقل از ایسنا وی افزود: «ما آماده‌ایم تا به موضوعات مربوط به تصویب معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای بازگردیم البته به محض آنکه ایالات متحده اقدام مشابهی را انجام دهد.»

طبق اعلام سازمان ملل متحد، در مدت پنج دهه از سال ۱۹۴۵ تا زمان ارائه معاهده ممنوعیت جامع آزمایش‌های هسته‌ای در سال ۱۹۹۶، بیش از ۲۰۰۰ آزمایش هسته‌ای اتفاق افتاد که ۱۰۳۲ مورد آن توسط ایالات متحده آمریکا و ۷۱۵ مورد آن توسط شوروی انجام شد.

روسیه بعد از لغو این معاهده در وضعیتی مشابه با آمریکا همچنان به‌عنوان یکی از امضاکنندگان آن باقی مانده و به همکاری با سازمان مربوط به معاهده ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای و نظام رصد جهانی که به جهان از بابت هرگونه آزمایش هسته‌ای هشدار می‌دهد، ادامه می‌دهد. روسیه از بعد از سقوط شوروی هرگز آزمایش هسته‌ای انجام نداد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898254

دیگر خبرها

  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران
  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • مدل جدید خرید و فروش مسکن از خرداد ماه
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه
  • اعلام شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • رای مثبت پارلمان تاجیکستان به خرید پهپاد از ترکیه
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان