Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-25@00:06:03 GMT

VOD، نقطه عطف در تماشای فیلم و سریال در ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۷۸۴۳۰

عصرایران؛ رضا غبیشاوی - چند سالی است تماشای فیلم و سریال در ایران دستخوش تغییر اساسی شده است. هم اکنون سریال و فیلم را علاوه بر صداوسیما، ماهواره و عرضه رسمی و غیررسمی CD می توان در قالب جدیدی تماشا کرد و آن، "سیستم نمایش درخواستی" Video on-demand (VOD) است. مهمترین و معروفترین این سیستم ها، سایت های فیلیمو و نماوا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این شیوه، مخاطبان با پرداخت مبلغ معینی، مشترک زمانی می شوند و می توانند از میان فیلم و سریال های عرضه شده، به هر میزان، تماشا کنند.

 تماشای فیلم و سریال در این سایت ها منوط به داشتن خط اینترنت است. هزینه اینترنت نیز بسته به شرکت ارائه کننده اینترنت، می تواند کاملا مجانی یا نیمه مجانی باشد.

چند نکته درباره ویژگی های این روش جدید تماشای فیلم و سریال قابل ذکر است. 

اول - انحصار صداوسیما

مخاطب می تواند فیلم و سریال را خارج از قالب صداوسیما دنبال کند. این یک مزیت است. صداوسیما، رادیو تلویزیون انحصاری در ایران است و تلاش می کند این انحصار خود را به صورت حداکثری اعمال و گسترش دهند. صداوسیما علاوه بر این سعی می کند با استفاده از انحصارش، نظرات و معیارها واستاندارهای خود را در سایر بخش های مربوط به تولیدات و محصولات صوتی و تصویری نیز اعمال کند.

سایت های VOD نمایش فیلم و سریال، به نوعی در مقابل این انحصار قرار دارند و به شکست یا کاهش این انحصار کمک می کنند.

دوم - پرداخت پول در مقابل مطالبه گری

مخاطب برای تماشای فیلم وسریال در این قالب جدید، به مانند تهیه سی دی و برخلاف راه هایی مانند تماشای مجانی ماهواره و برنامه های صداوسیما، باید پول پرداخت کنند. 

وقتی رابطه مخاطب و تولید کننده یا عرضه کننده، غیرمجانی باشد قدرت مطالبه گری و کیفیت طلبی مخاطب افزایش می یابد. سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه تولید محصولات فرهنگی و ارتقای کیفیت آن با درخواست و مطالبه گری مخاطبان ارتباط دارد.

وقتی افراد برای تماشای فیلم و سریال پول پرداخت می کنند (هر چند اندک و کم باشد) می توان انتظار داشت کیفیت این محصولات افزایش یابد و ارائه کنندگان چنین خدماتی از استقلال حرفه ای بیشتری برخوردار باشد. این یک اتفاق خوب است.

سوم - تنوع

در این سایت های اینترنتی، با تنوع بالایی از فیلم و سریال مواجه هستیم وعلاوه بر آثار داخلی می توان فیلم و سریال های خارجی را نیز انتخاب و تماشا کرد.

این موضوع بسیار مهم است زیرا در ایران، فیلم های خارجی در سالن های سینما اکران نمی شوند. عرضه فیلم و سریال های خارجی در ایران تنها از طریق عرضه کنندگان غیررسمی یا دستفروشان و یا ماهواره صورت می گیرد.

روش جدید امکان جدید و آسانی برای تماشای فیلم و سریال های خارجی با کیفیت مناسب و حداقل سانسور است.

چهارم - قدرت انتخاب

  سایت های عرضه کننده فیلم و سریال VOD باعث شده قدرت انتخاب و مدیریت محتوا و زمان مخاطبان افزایش یابد. این قدرت انتخاب به حداکثر خود رسیده است و قابل مقایسه با صداوسیما، شبکه های ماهواره ای و عرضه رسمی و غیررسمی CD نیست.

پنجم - اینترنت

افزایش استفاده از چنین رسانه ها و قالب هایی برای تماشای فیلم و سریال باعث افزایش استفاده از اینترنت می شود. افزایش استفاده از اینترنت یک اتفاق خوب است.  با گسترش اینترنت موبایلی، افراد 

ششم – سانسور 

فیلم و سریال های داخلی و خارجی به هنگام عرضه در قالب VOD، نسبت به صداوسیما از سانسور کمتری برخوردارند.

هفتم – هزینه

تماشای فیلم و سریال از طریق VOD به تناسب حجم محصولات و امکانات، اختیارات و انتخاب مخاطبان، کم هزینه ترین است. در نتیجه امکان استفاده از این امکانات برای حجم گسترده ای از مخاطبان و مردم فراهم می شود.

ایران کشوری 80 میلیون نفری و پهناور است با جامعه ای جوان و به دنبال پرکردن اوقات فراغت. کشوری با شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهایی با شرایط و موقعیت های مختلف. بسیاری از شهرها و همه روستاها، از امکانات سینما برخوردار نیستند. در شهرها و روستاها می توان با حداقل امکانات فیلم و سریال دید. برای بخش های زیادی از مردم نیز سینما رفتن هزینه بالایی دارد و این سیستم جدید، می تواند راه حلی برای این مسئله باشد.

در مقایسه این روش جدید تماشای فیلم و سریال با تماشای فیلم در سینما نیز می توان به نکات مثبت و منفی متعددی اشاره کرد که می توان در متن دیگری به آن پرداخت.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سینما سریال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۸۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از قهرمانان ایران در شبکه ورزش رونمایی می شود

به گزارش جام جم آنلاین، پس از مشارکت چشم گیر مخاطبان شبکه ورزش سیما  در رای گیری قهرمان ایران که به انتخاب برترین ورزشکاران سال ۱۴۰۲ پرداخت   ، قرار است  پنجم اردیبهشت ماه با پخش زنده تلویزیونی همزمان شبکه ورزش و شبکه سه برترین ورزشکاران سال ۱۴۰۲ در  اختتامیه جشنواره قهرمان ایران معرفی شوند .
در این مراسم که شبکه ورزش میزبان آن است و در سالن همایش های صداوسیما با اجرای پیکان یوسفی برگزار می شود ،ریاست صداوسیما ، نامزدهای قهرمان ایران ،وزیر ورزش و جوانان ، رییس کمیته ملی المپیک ، روسای فدراسیونها و بزرگان ورزش کشور حضور دارند .

دیگر خبرها

  • این سریال مشهور، صداوسیما را به شدت عصبانی کرد
  • قیمت فیلترشکن گران‌تر از اینترنت! گردش مالی فیلترشکن‌ها برابر با یک اپراتور ایرانی است!
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • چرا «نون خ» و «زیرخاکی»، «پایتخت» نشدند؟!
  • مردم ایران چگونه می‌توانند به مردم جهان کمک کنند؟
  • از قهرمانان ایران در شبکه ورزش رونمایی می شود
  • تماشای ماه صورتی آوریل را از دست ندهید
  • خبر‌هایی از عرضه کالاهای تنظیم بازار در بیارجمند