Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-20@02:20:03 GMT

سرنوشت وام ۵ میلیارد دلاری روسیه به ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۷۹۵۲۷

سرنوشت وام ۵ میلیارد دلاری روسیه به ایران

رضا اردکانیان امروز (پنجشنبه ۱۴ آذر) در حاشیه اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید مراحل قانونی برای اخذ این مبلغ طی شود تا بتوان آن را تبدیل به قرارداد کرد، گفت:‌ در ارتباط با موضوع انرژی در خصوص احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در هرمزگان، مدرن‌کردن، بازتوانی و توسعه نیروگاه رامین اهواز و همچنین احداث نیروگاه برق‌آبی گتوند اولیا در خوزستان بحث شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:‌ علاوه بر این در حوزه ریلی نیز برقی کردن راه آهن اینچه برون –گرمسار و احداث راه‌آهن زاهدان-بیرجند مورد مذاکره قرار گرفته و آخرین پروژه نیز مشارکت در احداث بیش از یک هزار واگن مترو مد نظر قرار گرفته است که در آینده می‌توان در مورد این پروژه‌ها اظهار نظر کرد.

اردکانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اجلاس امروز گفت: امروز اجلاس شورای حکام منطقه‌ای مدیریت آب شهری بود که سال‌ها پیش که بنده معاون وزیر بودم تأسیس شد و دوره جدید فعالیت آن با حضور ۱۶ کشور و هشت سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی در تهران شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه این مرکز عمدتا با عنوان جایگاهی برای همکاری‌های آبی کشورهای منطقه‌ای تأسیس شده است، گفت: با توجه به اینکه منطقه در سال های اخیر گرفتار جنگ شده و تخریب‌های زیادی در حوزه زیرساختی را در صنعت آب و برق شاهد هستیم در وهله اول نیازمند کمک به یکدیگر برای بازسازی و انتقال دانش و تجربه از سایر کشورهای دنیا هستیم. علاوه بر این لازم است تا سرمایه‌گذاری‌های بیرونی با هدف توسعه ظرفیت‌های نیروی انسانی و انتقال تجربیات افزایش یابد که این کار را در حال حاضر آغاز کرده‌ایم.

اردکانیان با تأکید بر اینکه مسئله که از کشورهای متعددی برای حضور در این اجلاس دعوت کرده‌ایم، گفت: کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، مصر، هند، افغانستان، بنگلادش، ‌لبنان، سوئیس و آلمان دعوت ما را پذیرفته‌اند و برای مشارکت در این اجلاس پاسخ مثبت داده‌اند.

وزیر نیرو افزود: علاوه بر این سازمان جهانی بهداشت، سازمان ملل، سازمان جهانی خواروبار و غذا، بانک توسعه اسلامی، مرکز همکاری‌ها و توسعه ژاپن در بخش خاورمیانه و سازمان اکو از شرکت‌های مشارکت‌کننده در این اجلاس هستند.

وی با بیان اینکه در برنامه صبح اظهارنظر اعضا مورد توجه قرار گرفت و موارد متعددی نیز مطرح شد، اعلام کرد: در منطقه مسائل متعددی مطرح است که باید مورد بررسی قرار گیرد اما در این اجلاس تمرکز ما بیشتر روی آب و فاضلاب شهری بوده که پیشنهاداتی نیز از دولت‌های مختلف در مورد توسعه کار این اجلاس مطرح شده است.

اردکانیان با بیان اینکه دولت تاجیکستان پیشنهاد داد تا کنفرانس بین‌المللی دهه آب را در شهر دوشنبه برگزار کند که قرار شد اجلاس دوم در سال ۲۰۲۰ در شهر دوشنبه برگزار شود، گفت: علاوه بر این دولت عمان برای برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه مدیریت منابع آب ابراز آمادگی کرد.

به گفته وی با توجه به اینکه مسئولان ارشد و نمایندگان وزارتخانه‌های مرتبط با آب از کشورهای منطقه‌ای به ایران می‌آیند و گفت و شنودهای متعددی بین آن‌ها مطرح می‌شود قطعا فعالیت شرکت‌های ایرانی توسعه می‌یابد.

به گفته وی در زمینه سازگاری با کم آبی نیز قطعا در این نشست مذاکراتی صورت خواهد گرفت و ما امیدواریم که بتوانیم اقدامات گسترده‌ای را انجام دهیم.

وی با تأکید بر این مسئله که اساس کار این اجلاس تأکید بر روی منابع آبی فاضلاب شهری است، گفت: قطعا پس از نشست‌های متعدد بین کشورهای مختلف در مورد موضوعاتی همچون رودخانه‌های مرزی و افزایش صدور خدمات فنی و مهندسی صحبت خواهد شد اما اساس کار این نشست‌ها مدیریت منابع آب شهری و فاضلاب درون سرزمینی است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۱ پیشنهاد همکاری را آماده کرده‌ایم که تحت عنوان افزایش آگاهی عمومی روی مسئله تغییر اقلیم، بقایای طبیعی، تثبیت آب در منطقه، ‌ ظرفیت‌سازی منابع انسانی برای کنترل کیفی، روش‌های پیشرفته برای استفاده از فناوری ماهواره‌ای برای مدیریت منابع آب، بازچرخانی، تصفیه فاضلاب، به کارگیری تکنولوژی شیرین‌سازی آب و مقابله با خشکسالی در منطقه مطرح شده است.

وی افزود: علاوه بر این یکی دیگر از این پیشنهادات این بوده که ایران در قالب یک مرکز منطقه‌ای برای استارت‌آپ‌های حوزه آب تبدیل شود.

223231 کد خبر 1328037

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: وزارت نیرو رضا اردکانیان روسیه باشگاه استقلال انتخابات مجلس یازدهم لیگ برتر نوزدهم ایالات متحده آمریکا تیم ملی فوتبال ایران استان آذربایجان شرقی ناتو وزارت کشور مارک ویلموتس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۷۹۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، رابرت فیچو، نخست‌وزیر اسلواکی روز سه‌شنبه از اجرای سیستم مهاجرتی جدید اتحادیه اروپا در کشورش امتناع کرد. نشانه‌ای جدید از شدت‌گیری تنش‌ها در روابط میان این کشور و اتحادیه اروپا در مورد سیاستی که توافق بر سر آن پس از تلاش‌های فراوان و اصلاحات گسترده به نتیجه رسیده است.

پیمان مهاجرتی جدید اتحادیه اروپا که هفته گذشته توسط پارلمان اروپا تصویب شد، وعده کوتاه کردن مراحل امنیتی و پناهندگی و افزایش بازگشت کسانی را که درخواست پناهجویی آنها رد شده، می‌دهد. 

این توافق پس از هشت سال اختلاف نظر میان ۲۷ کشور عضو این اتحادیه و به منظور ایجاد تعادل بین کشورهای ورودی مانند ایتالیا و کشورهای ثروتمندتر مثل آلمان حاصل شده است. 

این توافق که از سوی اتحادیه اروپا به عنوان یک پیروزی بزرگ در رفع نگرانی‌های شهروندان پیش از انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن معرفی شده، به کشورهایی که تمایلی به میزبانی هیچ یک از تازه واردان عمدتا مسلمان ندارند، اجازه می‌دهد به جای آن هزینه پرداخت کنند.

فیچو پس از بازدید از وزارت امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما به صراحت می گوییم که شما نمی‌توانید به کشوری چون اسلواکی دستور دهید که یا باید ۳۰۰ مهاجر را که هیچ اطلاعی در مورد آنها نداریم بپذیریم، یا برای هر کدام ۲۰ هزار  یورو بپردازیم. این همبستگی نیست، این دیکته است.» 

برای لازم‌الاجرا شدن در کل اتحادیه اروپا، باید تمام کشورهای عضو آن‌را امضا کنند. اعضا برای این امر دو سال فرصت خواهند داشت. 

خبرگزاری رویترز گزارش داده که انتظار می‌رود در زمان رای‌گیری برای این توافق که احتمالا در اوایل ماه مه خواهد بود، اکثریت کشورهای اروپایی به آن رای مثبت دهند. 

اتحادیه اروپا، بلوک ثروتمندی با حدود ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت بعد از بحران مهاجرت در سال ۲۰۱۵ که بیش از یک میلیون سوری از طریق دریای مدیترانه وارد این بلوک شدند، بار دیگر در سالهای اخیر با چنین بحرانی رو به رو شده و تلاش‌ها برای محدود کردن ورود غیرقانونی پناهجویان از کشورهای آفریقایی و شمال آفریقا ادامه دارد. 

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد از آغاز سال جاری میلادی حدود ۵۰۰ هزار نفر به صورت غیرقانونی وارد اتحادیه اروپا شده‌اند. 

اظهارات فیچو پس از آن بیان می‌شود که لهستان نیز قوانین مربوط به تقسیم وظایف میزبانی از پناهجویان و مهاجرانی که خارج از گذرگاه های مرزی معمولی وارد می شوند را بین کشورهای اتحادیه اروپا رد کرد.

یک سخنگوی دولت مجارستان هفته گذشته گفته بود که بوداپست نیز با این بسته مخالف بوده و این طرح محکوم به شکست است. 

ورشو، براتیسلاوا و بوداپست برای به شکست کشاندن این توافق به تنهایی از آرای کافی برخوردار نیستند. کشورهای عضوی که قوانین مشترک را نقض می‌کنند، می‌توانند از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا مورد شکایت قرار گیرند و در نهایت توسط دادگاه عالی اتحادیه اروپا و دیگر نهادهای قضایی این اتحادیه جریمه شوند. 

فیچو از زمانی که برای چهارمین بار قدرت را در اسلواکی به دست گرفت، علیه برخی از سیاست‌های اتحادیه اروپا از جمله در مورد جنگ روسیه در اوکراین و همچنین تلاش برای تعامل بیشتر با چین صحبت کرده است.

در عین حال، تغییرات او در قوه قضاییه در داخل، نگرانی‌هایی را در مورد آسیب رساندن به دموکراسی در اسلواکی ایجاد کرده است، چیزی که می‌تواند به جریان سرمایه‌های اتحادیه اروپا به این کشور تقریباً ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری در شرق اروپا آسیب برساند.

 

دیگر خبرها

  • روسیه مسئولانش را از سفر به خارج حتی به کشورهای دوست منع کرد
  • گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد
  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • تعیین سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست گروه ۷
  • کشورهای منطقه به نیروهای نظامی ایران تکیه کنند
  • رئیس جمهور: کشورهای منطقه به نیروهای نظامی ایران تکیه کنند
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد