برنامه های جشنواره "سینما حقیقت" 98
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۸۰۲۵۷
جشنواره "سینما حقیقت" ویژه فیلم های مستند از 18 تا 24 آذرماه 98 برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار عصرایران، پردیس سینمایی چارسو تهران با ظرفیت 6 سالن میزبان این جشنواره است.
به گفته مسوولان جشنواره، در این دوره، 168 فیلم شامل 114 فیلم ایرانی و 54 فیلم خارجی از 39 کشور جهان نمایش داده می شوند.
6 هزار فیلم از بیش از 100 کشور جهان متقاضی شرکت در سینماحقیقت بوده اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد حمیدیمقدم مستندساز و رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دبیر این دوره از جشنواره است.
اولین دوره سینما حقیقت در سال 86 در تهران برگزار شد.
مسابقه ملی، مسابقه بینالملل، جایزه شهید آوینی، بخشهای جنبی ملی و بینالمللی، بازار بینالمللی فیلم مستند و کارگاههای تخصصی از جمله بخش های این جشنواره است.
آمار جشنواره
حمیدیمقدم دبیر جشنواره گفت: آمار مستندسازی امسال هشت درصد رشد داشته که 687 فیلم را در بخش ملی شامل می شود. از این تعداد 74 فیلم مستند بلند، 188 فیلم مستند نیمهبلند و 413 فیلم مستند کوتاه است.
وی افزود: همچنین ارسال فیلم به دبیرخانه از 73 شهر ایران صورت گرفته است، 352 فیلم توسط مستندسازان سایر شهرها ساخته شده و 335 فیلم توسط مستندسازان تهرانی یا ساکن شهر تهران، 36 فیلم توسط مستندسازان اهل کرج و 35 فیلم از مستندسازان اصفهانی به دبیرخانه راه یافته است.
حمیدیمقدم ادامه داد: سیزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت در بخش مسابقه ملی شامل 62 فیلم است. از این تعداد 27 فیلم به گونه مستند کوتاه، 15 فیلم به گونه مستند نیمه بلند و 20 فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند.
دبیر جشنواره درباره بخش جایزه شهید آوینی هم توضیح داد: در بخش جایزه شهید آوینی 29 فیلم حضور دارند که 7 فیلم آن با مسابقه ملی مشترک است. در بخش مسابقه مستندهای کارآفرینی تعداد 13 فیلم نمایش داده میشوند. همچنین در بخش مسابقه بینالملل امسال که حدود 6000 فیلم از بیش از 100 کشور جهان متقاضی شرکت در این رویداد بوده اند، 54 فیلم در 7 بخش مسابقه و غیر رقابتی پذیرفته شدند.
وی ادامه داد: در بخش مسابقه بینالملل به تفکیک 8 مستند کوتاه، 8 مستند نیمهبلند و 8 مستند بلند نمایش دارند. همچنین نمایشهای ویژه 8 فیلم و فیلم های پرتره هم شامل 8 فیلم می شود.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به مرور سینمای مستند بالکان و جشنواره مستند میلینیوم بلژیک در جشنواره عنوان کرد: چشمانداز سینمای مستند بالکان در جشنواره شامل 7 فیلم و مرور جشنواره مستند میلینیوم بلژیک شامل 7 فیلم است. همچنین تنوع فیلم ها در جشنواره چشمگیر است و به آن رنگ می بخشد.
حمیدی مقدم در رابطه با بخش بین الملل اشاره کرد: فیلم های بخش مسابقه بین الملل از 39 کشور در جشنواره شرکت کرده اند که سهم آلمان از آن ها 8 فیلم، فرانسه 7 فیلم، ایتالیا و آمریکا هر کدام 6 فیلم، هلند، نروژ، لتونی، لیتوانی، قطر هر کدام 3 فیلم و کشورهای روسیه، اسپانیا، لهستان، ترکیه، مصر، صربستان، بوسنی، استونی، افغانستان، اتریش، انگلستان، مجارستان نیز هر کدام از حضور در سیزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت 2 فیلم سهم دارند.
برنامه کارگاههای تخصصی «سینماحقیقت»
18 آذر/ ساعت 16:10 تا 18: انتخاب دوربین و فرمت برای فیلم مستند؛ با حضور ارسطو مداحی گیوی
19 آذر/ ساعت 14 تا 18: تکنیک صدابرداری و صداگذاری؛ با حضور اریک اشپیتزر از اتریش؛ مدیر پنل: حسن شبانکاره
20 آذر/ ساعت 14 تا 18: تهیهکنندگی خلاق؛ با حضور برام کرولس از بلژیک؛ مدیر پنل: سعید رشتیان
22 آذر/ ساعت 14 تا 18: گسترش طرح و فیلمنامه؛ با حضور پیتر گت شالک از آرته؛ مدیر پنل: محسن عبدالوهاب
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: سینما حقیقت جشنواره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۰۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
پل شریدر که به زودی با جدیدترین فیلمش راهی جشنواره کن میشود، پنج سال قبل در چنین روزی به بهانه حشنواره جهانی فیلم فجر در تهران حضور داشت و از سینمای ایران و آینده سینما صحبت کرد.
به گزارش ایسنا، تا پیش از شیوع کرونا و تغییرات مدیریتی در سینما، چند سالی بود که جشنواره فیلم فجر نه فقط در بهمنماه بلکه در اردیبهشتماه با ساختار و شمایلی متفاوت برگزار میشد و میزبان سینماگران و فیلمهایی از کشورهای دیگر بود.
جشنواره جهانی فجر با وجود برخی انتقادهایی که در داخل کشور نسبت به آن مطرح میشد، جایگاهی پیدا کرده بود که در همان چند دورهی برگزاری چهرههای بنامی از سینمای دنیا را به ایران کشاند از جمله پل ژوزف شریدر که درست در همین روز چهارم اردیبهشتماه در نشستی خبری در پردیس سینمایی چارسو مقابل خبرنگاران ایرانی نشست.
شریدر -فیلمنامهنویس و کارگردان مشهور امریکایی - که فیلمنامههای «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» ساخته مارتین اسکورسیزی را نوشته و در روزهای گذشته فیلم جدیدش با نام «اوه، کانادا» به بخش مسابقه اصلی جشنواره کن راه یافته است، اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به جشنواره جهانی فجر در تهران آمد و پس از برگزاری یک کارگاه فیلمنامه نویسی، در یک نشست خبری پاسخگوی سوال اهالی رسانه شد.
او در آن نشست با اشاره به اینکه «در دنیا چند فستیوال هستند که میتوان جشنواره جهانی فجر را با آنها مقایسه کرد مثل جشنواره تورنتو ولی از ابعاد این جشنواره و تعداد فیلمهای حاضر در آن شگفتزده شدم» درباره آشنایی خود با سینمای ایران گفته بود: «درباره جایگاه سینمای ایران که تردیدی نیست چون جایگاه ویژهای دارد. در ۱۵ سال گذشته (تا سال ۱۳۹۸) سه نهضت ملی سینمای ایران، رومانی و آرژانتین شکل گرفته و همیشه این انتظار میرود که در هر جشنوارهای از سینمای ایران فیلمی حضور داشته باشد. برای بیشتر ما در غرب، سینمای ایران با کیارستمی شروع شد ولی بعد به فرهادی رسیدیم و حالا هم فیلمهای دیگری هستند. یکی از دوستان من گادفری چیشایر (منتقد آمریکایی) است که فیلمهای ایرانی زیادی دیده و کتابی درباره سینمای ایران مینویسد و به من فیلمهای ایرانی پیشنهاد میدهد.»
شریدر که سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری تقدر شد، درباره آینده سینما با وجود شبکههای مختلف و کمپانیهایی مثل نتفلیکس بیان کرده بود: «من فکر میکنم در این صد سال هرچه آموختیم خیلی به کارمان نیاید چون همه چیز تغییر کرده، مدت زمان فیلمها عوض شده و اینکه کجا فیلم ببینیم و چگونگی پخش و عرضه، همگی تغییر کرده است. قبلاً فکر میکردم در یک مقطع گذار هستیم ولی الان فکر میکنم در یک مقطع گذار دائم هستیم. الان دیگر بازار هدف، آمریکاییها نیستند بلکه برای چینیها میسازیم.»
وی همچنین با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی گفته بود: «در حالیکه فیلمها منحصر به کلاس خاصی از فیلمسازان بودند، تکنولوژی این مرزها را شکسته و هر کسی میتواند فیلم بسازد. پس خبر خوب برای آینده سینما این است که هر کسی میتواند فیلم بسازد ولی خبر بد این است که دیگر نمیشود امرار معاش کرد.»
شریدر در بخشی دیگر از آن نشست درباره اینکه به نظر میرسد شناختش از سینمای ایران بیشتر با فیلمسازانی باشد که به نوعی سیاسی شناخته شدهاند، بیان کرده بود: «تا جایی که من میدانم دو نوع سینما در ایران وجود دارد؛ یکی برای مجامع عمومی است و یکی هم داخلی و من بیشتر فیلمهایی را دیدهام که بیرون نمایش داشتهاند، اما فیلمهایی را که درباره جنگ بوده چون خارج از کشور چندان نمایشی نداشته مسلماً ندیدهام. شما مثل فیلیپین دو سینمای داخلی و خارجی دارید و به همین دلیل دو جشنواره فجر هم دارید. با این حال من هیچکدام از کارگردانها مثل کیارستمی، فرهادی و پناهی را سیاسی نمیدانم ولی میدانم فیلمهای سیاسی جذابی میشود اینجا ساخت.
این فیلمساز امریکایی در آن مقطع در واکنش به تحریمهای رییس جمهور وقت ایالات متحده (دونالد ترامپ) علیه ایران و آسیبهای آن به هنرمندان و سینما با ابراز تأسف از تحریمها اظهار کرده بود: «الان دورانی است که نمیشود به امریکایی بودن افتخار کرد، در حالی که من همیشه و حتی زمان جنگ ویتنام به آمریکایی بودنم افتخار میکردم. در حال حاضر آنچه پیش آمده به بهانه تغییر رژیم ایران و در واقع برای دستیابی به نفت و منابع طبیعی شما است و این چیزی است که در ۱۰۰ سال گذشته وجود داشته و تأثیر یک هنرمند در مقایسه با ماشین پروپاگاندا خیلی اندک است. به همین دلیل به نظرم این وضعیت بسیار عذابآور است.»
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اعتراض سینماگر مطرح آمریکایی به فهرست برترین فیلمهای تاریخ سینما اعلام فیلمهای حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۴ ؛ ایران هیچ نمایندهای ندارد غافلگیریهای جشنواره کن ۷۷ برای عاشقان سینما