Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@14:46:57 GMT

جنجال مشکوک علیه ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۸۰۶۱۸

جنجال مشکوک علیه ایران


فرارو- در ۲۴ ساعت گذشته، ادعا‌هایی علیه ایران در رسانه‌های بزرگ غربی مطرح شده که همگی ناگهان برنامه موشک‌های بالستیک ایران را برجسته می‌کنند.
به گزارش فرارو، از روز چهارشنبه موج گسترده‌ای از بزرگنمایی تهدیدات برنامه موشکی ایران و همچنین نفوذ منطقه‌ای آن به راه افتاده است. در این موج، ادعا می‌شود که ایران در حال انتقال موشک به کشور‌هایی نظیر عراق و یمن است و ممکن است به اهداف آمریکایی در منطقه حمله کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقامات دولت آمریکا ابتدا روز چهارشنبه به شبکه سی ان ان گفتند که اطلاعات جدیدی که در ماه نوامبر در اختیار نهاد‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا قرار گرفته نشان می‌دهد که ایران ممکن است به نیرو‌ها و منافع آمریکا در خاورمیانه حمله کند. این مقامات نگفته‌اند که اطلاعات نهاد‌های آمریکایی دقیقا چیست، اما به گفته سی ان ان، در چند هفته اخیر ایران نیرو‌ها و تسلیحاتی را جابجا کرده که باعث نگرانی آمریکا شده است. آمریکایی‌ها نگران هستند که این تحرکات با هدف انجام یک حمله احتمالی علیه آمریکا صورت گرفته باشد.
جان رود، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاستگذاری، روز چهارشنبه به گزارشگران در واشنگتن گفت: «ما همچنان درباره تجاوز محتمل ایران نگران هستیم. ما همچنین نشانه‌هایی می‌بینیم که تجاوز احتمالی ایران ممکن است اتفاق بیافتد.» علاوه بر این، رود از هشدار غیرعلنی آمریکا به ایران خبر داد و گفت: «به طور خصوصی، ما سینگال‌های بسیار صریح و تند به دولت ایران درباره تبعات احتمالی تجاوز ارسال کرده‌ایم.»
گفتنی است که اخیرا ژنرال کنت مکنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، که مسئول عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه است، از حملات احتمالی ایران به منافع آمریکا هشدار داده بود.
موشک‌های بالستیک؛ ترجیع بند حملات رسانه‌ای و دیپلماتیک
تا اینجا به نظر می‌رسد که هشدار‌های مقامات نظامی آمریکا، تکراری و کلیشه‌ای است. چرا که بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران و شش قدرت جهانی، همواره این هشدار مطرح شده بود که ایران ممکن است به نیرو‌های آمریکایی در منطقه آسیب بزند.
اما از چهارشنبه شب، محافل رسمی و رسانه‌ای غربی در چند محور، برنامه موشکی ایران را تهدیدآمیز نشان دادند. از یک طرف ادعا می‌شود که ایران در حال انتقال مخفیانه موشک به برخی کشور‌های منطقه است و از طرف دیگر، برنامه موشکی ایران مغایر با قطعنامه سازمان ملل نشان داده می‌شود.
چهارشنبه شب، مقامات آمریکا اعلام کردند که یک کشتی جنگی آمریکایی، قایقی را در دریای عرب توقیف کرده که قطعات پیشرفته موشکی را حمل می‌کرد. پنتاگون با صدور بیانیه‌ای تایید کرده که نیروی دریایی آمریکا در ۲۵ نوامبر «قطعات موشکی پیشرفته‌ای» در یک قایق بدون ملیت توقیف کرده و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این قطعات ریشه ایرانی دارند. خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ناشناس آمریکایی مدعی شد که خدمه قایق به گارد ساحلی یمن تحویل داده شدند، ولی قطعات موشک‌ها در اختیار آمریکا هستند. یک مقام آمریکایی نیز مدعی شد که این قطعات در حال انتقال به حوثی‌های یمن بودند که در نیمه راه کشف و توقیف شدند.
همزمان رسانه‌های آمریکا اعلام کردند آمریکا انتقال موشک‌های بالستیک کوتاه برد از ایران به عراق را ردیابی کرده است. مقامات آمریکایی در گفتگو با چند رسانه، از جمله سی ان ان و نیویورک تایمز، مدعی شدند که در چند هفته اخیر ایران موشک‌های بالستیک کوتاه برد به عراق منتقل کرده است. نیویورک تایمز در همین رابطه مدعی شد ایران از هرج و مرج پیوسته در عراق به منظور ایجاد یک زرادخانه مخفی موشک‌های بالستیک کوتاه برد استفاده کرد.
در ادامه بزرگنمایی تهدید ایران، روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد که دولت ترامپ با هدف مقابله با تهدیدات ایران، اعزام ۱۴ هزار نیروی بیشتر به خاورمیانه را بررسی می‌کند. براساس این گزارش، آمریکا قرار است در کنار این نیروها، ده‌ها کشتی دیگر و سایر جنگ افزار‌های نظامی به منطقه اعزام کند. پنتاگون در واکنش به این ادعا، اعلام کرد گزارش وال ستریت ژورنال اشتباه است و آمریکا اعزام ۱۴ هزار نیروی بیشتر را بررسی نمی‌کند.
اما مهمتر از همه اینها، نامه سه کشور اروپایی عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، است. سفرای سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در نامه به دبیرکل سازمان ملل، ادعا کردند «توسعه موشک‌های بالستیک دارای قابلیت هسته‌ای توسط ایران» با قطعنامه شورای امنیت که از ایران می‌خواهد هیچ فعالیتی در زمینه توسعه چنین موشک‌هایی انجام ندهد، مغایر است. سفرای این سه کشور آنتونیو گوترش را ترغیب کردند که در گزارش بعدی‌اش، شورای امنیت را مطلع کند که فعالیت موشک بالستیکی ایران با قطعنامه‌ای که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تایید کرد، ناسازگار است.
چرا موضع غرب عوض شد؟
موج ناگهانی علیه برنامه موشکی ایران و همچنین متهم کردن این کشور به نقض قطعنامه برجامی شورای امنیت، این پرسش را مطرح کرده است که چرا ناگهان لحن و ادبیات غرب در برابر ایران تغییر کرد و چه شد که اروپایی‌ها الان به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه موشکی ایران با قطعنامه شورای امنیت مغایر است.
برخی کارشناسان بر این باور هستند که غرب به تازگی به این ارزیابی رسیده است که ایران در حال حاضر ضعیف شده و بنابراین باید فشار بر آن را بیشتر کرد. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، در سرمقاله روز چهارشنبه همین روزنامه با اشاره به اعتراضات بنزینی در ایران و همچنین اعتراضات عراق و لبنان، نوشت: «منابع غربی تاکید کردند که آمریکا و اسرائیل احساس می‌کنند ایران هم اکنون در ضعیف‌ترین دوران خود به سر می‌برد.»
این ارزیابی نخستین بار از طریق اسرائیل مطرح شد. طبق گزارش‌های رسانه‌ای، نفتالی بنت، وزیر دفاع جدید اسرائیل، اخیرا خواستار تغییر استراتژی اسرائیل در برابر ایران از تدافعی به تهاجمی شده است. بنت با اشاره به ناآرامی‌های ایران، مدعی شده این برای تشدید فشار‌ها بر ایران یک فرصت تکرارنشدنی است.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز در دیدار روز چهارشنبه خود با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، بار دیگر به این امر اشاره کرد و تلویحا مدعی شد ناآرامی‌های اخیر فرصتی برای براندازی نظام ایران است. وی در آغاز دیدار با پمپئو در پرتغال مدعی شد: «تجاوز ایران در حال افزایش است، اما امپراتوری آن در حال ضعیف شدن است؛ و من می‌گویم: بیایید ضعف آن را بیشتر کنیم.»

منبع: فرارو

کلیدواژه: آنفلوآنزا بسته حمایتی دولت علی اصغر پیوندی لیلا واثقی برنامه موشکی موشک های بالستیک شورای امنیت ایران و آمریکا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۰۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در شست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص موضوع و واکنش جمهوری اسلامی ایران به استفاده رژیم صهیونیستی از فضای کشورهای همسایه و منطقه برای اقدام علیه منافع جمهوری اسلامی ایران از جمله در حملات اخیر علیه کنسولگیری کشورمان با ادعای حمله به اصفهان، همچنین همکاری برخی کشورها در رهگیری موشکها و پهپادهای بکار گرفته شده در عملیات وعده صادق با تأکید بر اینکه اتفاقی که رخ  داد از نظر ما یک حرکت ایذایی ناچیز بوده و هیچ ارزش عملیاتی و نظامی نداشت، گفت: رژیم غاصب صهیونیستی هم اساساً مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفت و شاید آنقدر بی‌ارزش بود که آنها نخواهند روی آن کار تبلیغاتی کنند.

وی افزود: اتفاق خاصی هم همانطور که وزیر خارجه در مصاحبه‌ها گفتند رخ نداده و ریز پرنده‌هایی در این واقعه بکار گرفته شده بودند که در سایه هوشیاری سامانه‌های دفاع هوایی مورد هدف قرار گرفتند و عملاً دشمن نتوانست از این اقدام چیزی بدست آورد.

کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایراندر مورد امنیت ملی و منافع شهروندان و نیروهای خود همانطور که مقتدارنه عمل کرد و نشان داد ملاحظه هیچ طرف و دشمنی را نخواهد کرد و در تداوم حفاظت از امنیت ملی نیز از همه قدرت خود قاطعانه و مبتنی بر مقررات بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: همانطور که دولت آمریکا هم اعلام کرد در کنار رژیم بود تا مانع اقدام بازدارنده و مشروع ایران در سرزمین های اشغالی شود، بیش از ۲۰ کشور تلاش کردند در حوزه اطلاعاتی و دفاعی و بازدارندگی با کمک به رژیم صهیونیستی مانع اقدام عملیاتی مشروع ایران بشوند، اما آنچه در عمل اثبات شد لین بود که یدالله فوق ایدیهم و ایران مقتدارنه به آنچه هدفگذاری کرده بود دست پیدا کرد و این موضوع مورد اعتراف کارشناسان قرار گرفت و رژیم صهیونیستی پاسخ لازم را دریافت کرد.

وی تصریح کرد: ایران برای هر مرحله و اتفاقی(در آینده نیز) هدفگذاری لازم را انجام داده و متناسب با آن اقدام خواهد کرد.

پاداش 26 میلیاردی به نسل‌کشی نتانیاهو بازی با آبروی مردم آمریکا

کنعانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره مصوبه کنگره آمریکا برای کمک مالی چند ده میلیارد دلاری به صهیونیستی برای تدوام جنگ هم اظهار داشت: کاملا روشن ایت اینکه دولت آمریکا از ابتدای بحران غزه بخشی از بحران رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین بود و اگر حمایت های نامحدود و بدون قید و شرط آمریکا نبود این رژیم امکان تداوم حتی یک روز  جنگ علیه مرده غزه و کرانه غربی را نداشت. مصوبات جدید و ماهه تاسف آمریکا در ارائه کمک‌های هنگفت مالی و نظامی به رژیم صویونیستی چیزی جز پاداش دادن به یک رژیم جنایت کار که هفت ماه است مرتکب نسل کشی و جنایت جنگی در فلسطین می شود نیست و جهان نسبت به این واقعه قضاوت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این ارسال پول‌ها هیچ کمکی به اسرائیل نخواهد کرد و دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار رژیم غاصبی قرار داده که تا امروز هیچ پیروزی جز ۳۴ هزار کشته و ۱۰۰ هزار مجروح در این جنگ بر جای نگذاشته، پرسید؟ آیا ملت آمریکا می پذیرد دولت آنها ینگونه اعتبار و آبروی آنها را شرط بندی کند.

رایزنی های ضد تحریمی در نیویورک

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نتایج آنچه رایزنی های وزیر خارجه در نیویورک برای رفع تحریم‌ها عنوان شده هم با بیان اینکه ایران برای تامین حقوق ملت به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه طرف‌های خاص از جمله آمریکا از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است گفت:‌ آن کسانی که زیر میز دیپلماسی زدند دولت آمریکا بود و دولت‌های اروپایی نتوانستند خلأ دولت آمریکا را جبران کنند لذا دیتگاه دیپلماسی در مسیر  احقاق حقوق ملت اولا از طریق بی اثر کردن تحریم ها به توصیه رهبری و لغو این محدویت ها در وحله دوم  به وظیفه خود عمل کرده و می‌کند.

واکنش تهران وه حضور نیروهای خارجی در قفقاز

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص تحولات امنیتی در  منطقه قفقاز جنوبی و حضور نیروهای بیگانه در این منطقه هم با تأکید بر اینکه امنیت این حوزه برای امنیت در کل منطقه اثرگذار است و هرگونه بی ثباتی و ناامنی در این منطقه بر کلیت امنیت در منطقه اثر خواهد گذاشت، گفت: همواره گفته‌ایم حضور نظامی خارجی در منطقه کمکی به ثبات و امنیت و تامین منافع ملت‌های منطقه نخواهد کرد. هر رویکردی که ناظر بر تقویت نظامی گری در قفقاز جنوبی باشد باعث پیچیده‌تر شدن شرایط امنیتی در منطقه و آسیب زدن به روند صلح سازی در منطقه خواهد بود و چنین چیزی را ایران نمی‌پذیرد.

کنعانی افزود: کشورهای منطقه مایل به شکل گیری سازوکارهایی نیستند که به پیچیدگی شرایط در منطقه کمک کند.

ایرلاین‌های ایذانی هیچ فعالیت نظامی ندارند

این دیپلمات ارشد درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر فعالیت غیرصلح‌آمیز و پشتیبانی نظامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مسیر روسیه و منطقه غرب آسیا نیز تصریح کرد: چنین چیزی را قطعا تایید نمی‌کنم. ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و سایر خطوط هوایی مدنی ایران در چارچوب قوانین و مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی صرفا در راستای انتقال مسافران و محموله‌های تجاری در مسیرهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تحت قوانین حاکمیتی اتحادیه اروپا و دیگر سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

کنعانی گفت: در هیچ کدام از مسیرهای ادعایی که در رسانه‌ها پرداخته می‌شود از جمله در رسانه‌هایی که دارای سابقه ضدیت و جوسازی علیه ایران هستند،چنین فعالیت‌هایی صورت نمی‌گیرد و ایران ملتزم به قوانین و مقررات بین‌المللی در حوزه هوانوردی است و اینگونه ادعاها را رد می‌کنیم.

تحریم جدید از سوی اروپا شرم آور است

وی در مورد تحریم احتمالی اروپا علیه ایران هم با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها  اگر چنین اقداماتی را انجام دهند پاداش به یک رژیم متجاوز است و اقدام غیرقانونی علیه دولتی است که صرفا در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و ناقض مقرارت بین‌المللی عمل کرده است، گفت: جای تاسف است اتحادیه اروپا علیه رژیمی که هفت ماه مرتکب جنایت جنگی شده و بیش از 34 هزار شهروند فلسطینی را قتل عام کرده و مراکز بیمارستانی را مورد حمله جنایتکارانه قرار داده و بیماران و مجروحان و کادر درمانی را در محوطه بیمارستان اعدام و از محوطه بیمارستان به عنوان قبرستان‌های دفن دسته جمعی استفاده کرده و طبل رسوایی آن نواخته شده است، اقدامی را در دیوان بین‌المللی دادگستری صورت نمی‌دهد.

وی گفت: اما صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی می‌کنند که جز در چارچوب قوانین بین‌المللی اقدام نکرده است و اگر چنین اقدامی را انجام دهند غیرقانونی و در تاریخ اتحادیه اروپا به عنوان اقدام شرم آور محسوب می‌شود و اگر کشوری خود را پایبند به رعایت این تحریم‌ها کند، در تاریخ یک شرمندگی را برای خود به ثبت خواهد رساند .

این خبر تکمیل می شود...

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • جنجال جدید کریمی قدوسی درباره موشک های با برد ۱۲ هزار کیلومتر /قلهکی: این ادعاها پیوست گزارش آژانس علیه ایران خواهد شد
  • اهداف راهبردی عملیات «وعده صادق» ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • اسرائیل از آمریکا می خواهد به هر شکل ممکن در جنگ علیه ایران شرکت کند
  • شبیه‌سازی جنگ ایران و آمریکا
  • تحلیل اکونومیست؛ ایران تابوی حمله به اسرائیل را شکست
  • اکونومیست: ایران تابوی حمله به اسرائیل را شکست
  • تصویب لایحه مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و چین
  • تحلیل حادثه اصفهان در روزنامه‌های آمریکایی و انگلیس