انیمیشن در ایران نیازمند توجه بیشتر مسئولان فرهنگی/مخاطب شناسی در سینمای کودک و نوجوان مورد توجه قرار گرفته است
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۸۱۹۷۷
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سینمای کودکان و نوجوانان از حساسترین سینماهای کشور است که میتواند در شکل گیری شخصیت فرزندان نقش بسزایی داشته باشد، سینمایی که در دهههای ۶۰ و ۷۰ دوران طلایی داشت و هر کارگردانی که پا به عرصه هنر میگذاشت علاقمند تولید آثار از این دست بود، سینمایی که در آن زمان خوراک فرهنگی خوبی برای مخاطبانش تولید میکرد، اما این رفته رفته با رکود چشم گیری مواجهه شد و بچهها از این سینما فاصله گرفتند، اما در پاییز ۹۸ این سینما جان دوبارهای گرفت و سه فیلم با محتویاتی متفاوت رنگ دیگری به این سینما داد و مجدد کودکان و نوجوانان را به سینما کشاند فیلمهایی که علاوه بر هیجان درسهای آموزندهای هم برای آنها دارد در همین خصوص مصاحبهای با کارگرانان این آثار داشتیم که در ادامه شاهد آن خواهید بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
"مصطفی حسنآبادی" تهیهکننده انیمیشن سینمایی «بنیامین» در گفتوگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نیاز کودکان نسبت به این گونه فیلمها گفت: وضعیت فیلم سازی در سینمای کودک از سال ۱۳۸۶ به بعد بهتر شده و آینده روشنی در انتظار این صنعت است. از این زمان تاکنون، مخاطب شناسی در سینمای کودک و نوجوان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و رویکردها نسبت موضوعات فیلمهای کودکان و نوجوانان بهتر شده است.
وی گفت: فیلم سازان باید نگاه عمیقتر و دقت بیشتری به انتخاب موضوع برای ساخت فیلمهای کودکان و نوجوانان داشته باشند.
تهیهکننده انیمیشن سینمایی «بنیامین» افزود: آثار سینمای کودک و نوجوان نباید با موضوعاتی ساخته شود که روحیه بچهها را آزرده و یا مسموم کند، آموزشهای لازم در فیلمها برای انتقال تجربیات از والدین به کودکان و نوجوان و ارتباط بین آنها نیز باید به درستی انجام شود خوشبختانه در حال حاضر داستانهای فیلمهای این رده سنی، متقاوت، متنوع، شیرین و شاد شده است.
وی درخصوص اکران انیمیشن "بنیامین" افزود: اکران فیلم در سینما و در معرض قضاوت مردم قرار گرفتن، آرزوی هر فیلمسازی است که برای مردم اثر خود را تولید کرده است. از زمانی که تصمیم به تولید "بنیامین" گرفتیم تا الان که فیلم مان بر روی پرده نقرهای سینماها رفت، راه بسیار ناهمواری را طی کردیم. در این مسیر ناملایمات زیادی را تحمل کردیم و سختیهای فراوانی را بهجان خریدیم تا بتوانیم فیلمی مناسب کودکان تولید کنیم .
تهیهکننده انیمیشن سینمایی «بنیامین» افزود: خوشحالم که توانستیم این مسیر سخت را با خودباوری و اعتقاد به کار گروهی طی کنیم و اکنون نظارهگر ثمرات تلاشهایمان باشیم. ما "بنیامین" را در شهر کاشان و اتکا به توانایی هنرمندان و متخصصان بومی ساختیم تا ثابت کنیم، جوانان ایرانی توانایی انجام هرکاری را که تصمیم بگیرند، دارند.
تهیهکننده انیمیشن سینمایی"بنیامین"درباره کمبودهای سینمای انیمیشن کشور اظهارداشت: سینمای نوپای انیمیشن در ایران نیازمند توجه بیشتر مسئولان فرهنگی کشور است. اگر میخواهیم کودکانمان را از آسیبهای فرهنگی و اجتماعی آثار خارجی مصون بداریم و صنعت اثرگذار و مهم سرگرمی را در کشور از رخوت فعلی دربیاوریم، باید از تولیدات داخلی سینمای انیمیشن و کودک بیشتر حمایت کنیم.
وی ادامه داد: مخاطبان اصلی فیلم ما کودکان ۵ تا ۱۲ سال و والدین آنها است. تمام تلاش ما بر این بود که بتوانیم انیمیشنی بامزه و مهیج برای کودکان با محتوایی سالم تولید کنیم که بتواند داستانهای کمتر شنیده شده، اما واقعی را برای مردم روایت کند.
حسنآبادی خاطرنشان کرد: شرایط سینمای ایران به گونهای نیست که بتوان به راحتی شرایط مساعدی را برای اکران فیلم کودک و نوجوان فراهم کرد، مخصوصا اگر فیلم اولی باشیم و بخواهیم با افراد با نفوذ سینما رقابت کنیم. فیلم ما در گروه آزاد و همزمان با ۲ فیلم کودک و نوجوان دیگر در حال اکران است. این موضوع شرایط را برای هر سه فیلم کودک بسیار سخت کرده است.
امیر داسارگر کارگردان فیلم سینمایی "منطقه پرواز ممنوع در ادامه این مصاحبه درخصوص شکل گیری این فیلم گفت: شروع این ماجرا با وقفهای عجیب و غریب و بلندمدت نبود. روی زندگی یک شهید کار میکردم و شبی را با یکی از دوستان و پسرش گذراندم. تحت تأثیر روابط این پدر و پسر قرار گرفتم. مسیر به سمتی رفت که قصهای پدر و پسری بنویسم. یکباره به سمت ژانر نوجوان رفتم.
وی گفت: دو سال برای فیلمنامهاش و شناخت این سینما وقت گذاشتم. یکی از نکات مهم این بود که میخواستیم فیلمی برای نوجوانان و درباره نوجوانان بسازیم. در گذشته هم آثاری با برچسب نوجوانان داشتیم، ولی تقریبا همه آنها درباره نوجوانان بودند نه فیلمی برای آنان. نوجوان امروز با نوجوان دهه شصت تفاوت دارد. برای نوجوان دهه هشتاد گودزیلا و تعابیری اینچنینی بکار میبرند. از طرفی نوجوان امروز به شدت مصرفکننده شده است. فیلمهای روز دنیا را در اختیار دارد. باید کاری کرد که بتوان با آنها رقابت کرد و به چشم نوجوان بیاید، ما به شدت با این مسائل درگیر بودیم. بالاخره دل به دریا زدیم و سعی کردیم در این مسیر کم نگذاریم.
وی درخصوص ماهیت این فیلم عنوان کرد: ما یک جغرافیا را معرفی کردیم ما در کشورمان شهری به نام نطنز داریم که بسیاری از دانشمندان هستهای در این شهر، خانه و زندگی دارند. در این فیلم یک قصه بیشتر نداریم و آن قصه درگیری بچهها با گروهی است که وارد این شهر میشوند و با توجه به اطلاعات علمی که دارند مشغول ساخت میشوند و در پی آن اتفاقات پر فراز و نشیبی را تجربه میکنند اتفاقاتی که آنها را پخته و با تجربه میکند، اتفاقاتی که با روبه رو شدن با آن بتوانند بهترین تصمیم را برای موفقیتشان بگیرند.
وی ادامه داد: در این اثر سعی کردم خواسته و هیجانات خاصی که نوجوانان به دنبال آن هستند را ترسیم کنم، چون در سینما کمتر به این رده از سن کمتر توجه میشود و نوجوانان کمتر فیلمی را مناسب سنشان را پیدا میکنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشحالم که توانستم به همراه دیگر عوامل این کار را بسازم و لبخند رضایت را روی صورت نوجوانان و خانواده هایشان کهد از سالنهای سینما خارج میشوند، ببینم با همه کم و کاستیهایی که این اثر دارد باز هم خوشحالم که چراغ سینمای نوجوانان را روشن کردم تا در ادامه آن شاهد تولیدات بیشتری از دیگر کارگردانان در این ژانر باشیم، ژانری که نیاز جامعه امروزمان است تا فرزندانمان با خوراکهای فرهنگی مناسبی بتوانند راهشان را پیدا کنند و گامهای موفقیت آمیزی بردارند.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: سینمای کودک انیمیشن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۱۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!
روزهایی که سرانجام «گناه فرشته» حامد عنقا به مذاق برخی خوش نیامده، صحبتهای جنجالی مدیر یک پلتفرم پای واکنش بسیاری از سینماگران را باز کرده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روزهایی که سریال «افعی تهران» به کارگردانی سامان مقدم با نقاط ضعف و قوتِ خود توانسته مخاطبان را نسبت به خودش جلب کند. یا «جنگل آسفالت» و حتی برخی رئالیتیشوهای دیگر از جمله «اسکار» مهران مدیری اما «گناه فرشته» حامد عنقا که اولین تجربه کارگردانیاش به شمار میرود نتوانست رضایتِ مخاطبان را به همراه داشته باشد.
هرچه قدر این رضایت و همراهی از سوی مخاطبان برای سریال «آقازاده» او تا حدود زیادی اتفاق افتاد و به یک سریال بحثبرانگیز در محافل هنری تبدیل شد اما برای برخی حتی در فضای رسانه هم این سؤال پیش آمد که چرا سرانجامِ کاراکترهای این سریال به درستی مشخص نشد؟ آیا قرار است این سریال فصل دیگری داشته باشد یا به سبکِ برخی از کارگردانهای دیگر حامد عنقا هم خواسته یک پایانبندی ابهامبرانگیز را برای سریال خودش برگزیند.
ضرورت دارد سریالسازان در شبکه نمایشخانگی به این توجه کنند اینجا مخاطب برای تماشایِ اثر آنها باید پول پرداخت کند. پس باید به همه عوامل جذابیت در سریالسازی توجه شود. اگر از ستارگان بازیگری استفاده میشود فیلمنامه و اجرایِ درست هم نیاز دارد که آنقدر مخاطبان سردرگم نشوند مصداق بارز آن، نمایش کاراکتر عمادِ داستان است (نقش آن را بهروز رضوی بازی کرد)؛ معلوم نیست که بود و اصلاً هدفش در داستان چه بود و به کجا رسید؟
شاید عوامل سریال با خواندن این مطلب این نکته را مطرح کنند اگر سریال را به خوبی تماشا کرده باشید حتماً به همه نکات و ابهامها پاسخ داده میشود اما اینطور نیست. ساخت سریال معمایی به عوامل مختلفی نیاز دارد که آن حسّ معماگونه را برای مخاطب ایجاد کند نه اینکه مخاطب با یک ملقمهای از درام، عرفان، ادبیات و معما و ماجراجویی مواجه شود.
اما در میانِ نقدها، نارضایتیها و بحث درباره سریالهای خانگی یک گفتوگوی رسانهای توجه بسیاری را معطوف خودش کرد. شامگاه یکشنبه دوم اردیبهشتماه بخش کوتاهی از یک گفتوگوی ویدیویی با محمدحسن شانهساززاده نایب رییس هیاتمدیره پلتفرم ویاودی نماوا در شبکههای اجتماعی منتشر شد که در آن با لحنی که به مذاق جمع گستردهای از اهالی سینما خوش نیامده، درباره سینما و نمایش خانگی سخن میگفت.
او در بخشی از سخنانش در این برنامه گفته بود: «همه بازیگرها و تهیهکنندهها بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند؛ نه به قرارداد و نه به حرفشان متعهدند. من در چند صنعت مختلف بودهام و به بیاخلاقیِ اینها هیچجا ندیدهام. اسمشان هم هنرمند، فرهیخته و فرهنگی است، ولی بسیار بیاخلاقند. همچنین این مدیر نمایشخانگی در پاسخ به این پرسش که از بابت تحریم هنرمندان نگرانی ندارد، با خنده پاسخ داده بود: برای آنها اول و آخرش پول است. شما پول بده، هر کاری میکنند.»
برخورد با مصادیق غیرقانونی تبلیغات در نمایشخانگیهرچند واکنشهای سینماگران و صنوف سینمایی کماکان ادامه دارد روابط عمومی پلتفرم نماوا در اطلاعیهای رسمی، نسبت به این سخنان توضیح داد و بابت آن عذرخواهی کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودتآمیز و محترمانه با سرمایههای گرانسنگ سینمای ایران همچنان مهمترین سرمایه او خواهد بود.
در بخش دیگری از این اطلاعیه، این توضیح آمده است: هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعههای نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایب رئیس هیئتمدیره نماوا را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.
هرچند برخی از سینماگران همچون مازیار میری اعلام کردهاند «شانهساز» خودش بایستی رسماً عذرخواهی کند.
مازیار میری که در نماوا مجموعههای خسوف و شریک جرم را داشته در ویدیویی کوتاه گفته است: روز گذشته جناب آقای شانهساز از مدیران ارشد پلتفرم نماوا فرمایشاتی فرمودند که واقعا باعث تأسف است. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی را به وجود میآورند که افراد کاسبکاری چون ایشان عهدهدار تصمیمگیری در امور فرهنگی میشوند که واقعا باعث تأسف است. از آن جایی که به خلاف نظر ایشان معتقدم اخلاق و شرافت بیشتر از هر حرفهای نزد اهالی سینماست، تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکنند، از تمام پروژههایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم، رسما انصراف میدهم.
همایون اسعدیان، اسماعیل عفیفه، رضا کیانیان و بسیاری دیگر این واکنشها و انتقادات را داشتهاند. حتی در کنار این سینماگران، انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران هم در بیانیهای ضمن اعلام آمادگی برای بررسی موارد نمایش بیمجوز محصولات خارجی و گاه ایرانی در نماوا، نوشت: انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران مراتب تأسف و انزجار خود را از اظهارات توهینآمیز نایبرییس پلتفرم نمایش خانگی نماوا اعلام میدارد. اظهارات توهینآمیز این مدیر پلتفرم نشان از عدم شناخت، عدم توانایی در این عرصه، مدیریت غلط و عدم شناخت روشهای تولید حرفهای دارد.
در واکنش به سخنان این مدیر پلتفرم، روابط عمومی خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) هم اعلام کرد هیئترییسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان محمدحسن شانهساززاده را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا، درباره آن تصمیمگیری خواهد شد.
روابط عمومی انجمن صنفی بازیگران سینما نیز با صدور اطلاعیهای، ضمن محفوظ دانستن حق اقدام حقوقی علیه این اظهارات نوشت: این نگاه ناعادلانه قیممآبانه از بالا به پایین نسبت به کسانی که موجودیت همان پلتفرم از وجود آنها شکل گرفته، نشانگر چیست؟ توجیه سوءمدیریتهای غیرمتخصصانه با تهمتزدنهای بیادبانه بیش از هر چیز زیر سوال بردن هویت تشکیلاتی است که متاسفانه با عنوان فرهنگی و هنری، اخلاق و ادب را قربانی اهداف اقتصادی خود میکند.
باید دید این سخنان جنجالی و سرانجامِ آن با پیگیری قضایی و حقوقی به کجا میرسد؟
انتهای پیام/