Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه آلودگی هوا شیوع ویروس آنفلوآنزا بین مردم را بیشتر می‌کند، گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا در زمان شیوع این بیماری فایده‌ای نخواهد داشت.

حمید قبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره بیماری آنفلوآنزا و شیوع این بیماری در کشور اظهار کرد: این بیماری همه ساله با سرد شدن هوا نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای جهان وجود دارد و سالانه افراد بسیاری را در جهان می‌کشد، اما شیوع این بیماری در سال جاری در ایران زودتر از سال‌های گذشته بوده است و شاید همین مورد منجر به این شد تا مسئولان وزارت بهداشت به‌نوعی غافلگیر شوند و درحال حاضر نیز اکثر مردم از بیم مبتلا شدن به بیماری مذکور به داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی برای دریافت واکسن آنفلوآنزا هجوم آورده‌اند و همین موضوع باعث شده تا این واکسن در کشور کمیاب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: البته تزریق این واکسن در شرایط فعلی هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و مردم باید بدانند که زمان تزریق این واکسن اوایل مهر ماه است، چراکه افراد بعد از اینکه واکسن مذکور را تزریق می‌کنند، حدود دو ماه زمان می‌کشد تا این واکسن در بدن تأثیر خودش را بگذارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: البته این نکته نیز قابل توجه است که همه افراد نباید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، چراکه طبق گفته اکثر کارشناسان و متخصصان، فقط افرادی که در معرض خطر هستند و سابقه بیماری‌های عفونی دارند می‌توانند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و.اکسن تزریق کنند.

قبادی خاطرنشان کرد: متأسفانه مردم ما نه تنها در موارد بهداشتی و پزشکی بلکه در تمام زمینه‌ها به اقدامات پیشگیرانه توجهی نمی‌کنند و این درحالی است که اگر افراد پرخطر حدود دو ماه پیش واکسن این بیماری را تزریق می‌کردند، شاید درحال حاضر با این آمار از کشته‌شدگان مواجه نبودیم. مردم وقتی با یک موضوعی مواجه می‌شوند، فکر این می‌افتند که آن مشکل را در اسرع وقت حل کنند، اما معتقدیم اگر اقدامات پیشگیرانه به بهترین نحو ممکن انجام شود بسیاری از مسائل و بیماری‌های خاص اصلاً شیوع پیدا نخواهد کرد.

وی درباره تأثیر آلودگی هوا بر شیوع ویروس آنفلوآنزا بین مردم گفت: آلودگی هوا و ساکن ماندن ذرات معلق هوا در شهرها موجب افزایش شیوع این بیماری می‌شود، لذا به افرادی که سابقه بیماری‌های عفونی، ریوی و تنفسی دارند توصیه می‌شود در این شرایط تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند، چراکه این افراد نیز در معرض ابتلا به بیماری آنفلوآنزا هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: افرادی هم که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شدند، از دست دادن به دیگر افراد و روبوسی کردن با آنها خودداری کنند چراکه یکی از ویژگی‌های این بیماری انتقال سریع ویروس از فرد آلوده به افراد دیگر است. در این ایام همه هموطنان به‌طور مرتب دست و صورت خود را با صابون بشویند و دست آلوده را هرگز به چشمان خود نمالند.

قبادی گفت: با سردتر شدن هوا امکان شروع موج بعدی این بیماری نیز وجود دارد و به مردم توصیه می‌کنیم هشدارها و توصیه‌های پیشگیرانه پزشکان و متخصصان را جدی بگیرند تا به این بیماری که شباهت بسیاری نیز به سرماخوردگی دارد، مبتلا نشوند.

انتهای پیام/4110/

منبع: آنا

کلیدواژه: آلودگی هوا بیماری های عفونی بیماری آنفلوآنزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۲۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماس با کپک کشنده است؟

به گزارش خبرآنلاین ،کپک قارچ‌های میکروسکوپی است که در مکان‌های مرطوب رشد می‌کنند.

ایسنا در خبری نوشت:هاگ‌های کپک همه‌ جا هستند و هزاران هزار از آنها در اتمسفر زمین پراکنده است.

نشانه‌های وجود کپک در خانه لکه‌های سیاه، سفید یا سبز کُرک‌مانند روی دیوارها و رطوبت و کپک‌زدگی است.

آیا کپک سیاه به سلامتی ما آسیب می‌رساند و نشانه‌های آن چیست؟

افرادی که در مکان‌های آلوده به کپک زندگی می‌کنند بیشتر احتمال دارد که به بیماری‌های تنفسی، عفونت، حساسیت و آسم یا تنگی‌نفس مبتلا شوند.

استنشاق یا تماس با هاگ‌هایی که کپک در هوا آزاد می‌کند باعث بروز حساسیت و واکنش‌هایی مانند عطسه، آبریزش بینی، سرخی چشم‌ها و خارش و آسیب‌های پوستی می‌شود.

کپک باعث بروز حمله‌های تنگی‌نفس و سرفه و خس‌خس‌ سینه می‌شود.

بنا به گزارش مؤسسه تحقیقات مسکن انگلیس، هر سال نظام خدمات بهداشت عمومی این کشور بیش از یک میلیارد پوند برای درمان بیماری‌های ناشی از زندگی در خانه‌های سرد و مرطوب هزینه می‌کند.

افراد سالمند، کودکان و نوزادان و همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و عارضه‌های پوستی بیش از دیگران در معرض آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض کپک هستند.

چه چیز باعث کپک می‌شود و چگونه می‌توان آن را از بین برد؟

میعان یا تبدیل گاز به مایع دلیل اصلی به وجود آمدن کپک است.

کپک در بیشتر موارد در بخش‌هایی از خانه که رطوبت بیشتری دارد مانند حمام و دستشویی، آشپزخانه و اطراف پنجره‌ها به وجود می‌آید.

وقتی هوا سرد می‌شود بخار آب تبدیل به قطره‌های آب می‌شود و بر سطوحی در خانه که دمایی کمتر از نقطه شبنم داشته باشند، قرار می‌گیرد.

این سطوح ممکن است دیوارهای خارجی فاقد عایق‌بندی مناسب یا پنجره‌ها باشند.

اگر به موقع به آن رسیدگی نشود، این سطوح مرطوب می‌شوند و شرایط برای رشد کپک روی آنها فراهم می‌شود. خانه‌ها و املاک قدیمی که عایق‌بندی مناسبی ندارند بیشتر در معرض کپک‌زدگی هستند.

به گزارش بی بی سی، کپک بر اثر کارهای روزانه و خانگی که رطوبت اضافی تولید می‌کند مانند دوش گرفتن، آشپزی و خشک کردن لباس‌ها در فضای بسته هم ممکن است به وجود آید.

دوش گرفتن کوتاه‌تر و خشک کردن سطوح مرطوب و ایجاد تهویه مناسب و باز کردن پنجره‌های آشپزخانه و استفاده از هواکش هنگام آشپزی به پیشگیری از ایجاد کپک کمک می‌کند.

مراقبت از لوله‌هایی که چکه می‌کنند و لوله‌های فاضلاب هم برای پیشگیری از کپک‌زدگیِ سطوح مهم است.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895949

دیگر خبرها

  • کافه‌نشینی، از ازل تا ابد
  • واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی در گنابادعلیه بیماری نیوکاسل
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)
  • جین بلای جان زمین
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • تماس با کپک کشنده است؟