Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهاب نوروزیان دبیر اسبق اتحادیه انجمن اسلامی اروپا و استاد فیزیک دانشگاه علم و صنعت با ارائه راهکارهایی در خصوص نقش دانشجویان در تشکیل جبهه واحد ضد استکبار به تبیین ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تشکیل جبهه واحد دانشجویان جهان اسلام به‌عنوان قشر فرهیخته و نخبه کشورهای اسلامی برای حرکت، جهت‌دهی و هدایت اقشار عمومی جامعه در راستای تعالی، رشد و پیشرفت کشورهای هدف از یک‌سو و مقابله به سلطه و گردنکشی‌های جبهه استکبار و اختلاف‌افکنی در میان مسلمانان از سوی دیگر خبرگزاری آنا را برآن داشت تا در سلسله مباحثی به واکاوی چگونگی شکل‌گیری «امت واحده» و بررسی نقش دانشجویان، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی در این مسیر بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست پای صحبت‌های شهاب نوروزیان دبیر اسبق اتحادیه انجمن اسلامی اروپا و استاد فیزیک دانشگاه علم و صنعت نشستیم تا با ارائه راهکارهایی در خصوص نقش دانشجویان در تشکیل جبهه واحد ضد استکبار بپردازیم. در ادامه مشروح گفتگوی خبرگزاری آنا را می‌خوانید.

آنا: به نظر شما با توجه به فضای اسلام‌ستیزی قوی که در اروپا وجود دارد و از طریق رسانه‌ها هم این گرایش تقویت می‌شود، چه راهکاری برای تبیین اسلام ناب و مبانی اندیشه امام و رهبر معظم انقلاب در این فضا وجود دارد؟  

اگر بخواهیم یک تقسیم‌بندی کلی از جنگ نرم سوخت داشته باشیم ما الآن در حوزه جنگ نرم درگیر هستیم که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، باید بسترهای مختلف جنگ نرم را برای خودمان فراهم کنیم و تغییر از فضای سیاسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز ورود کنیم تا بتوانیم از طریق دیپلماسی عمومی با بدنه جامعه اروپا ارتباط برقرار کنیم.

بنده اگر بخواهیم کاری انجام دهیم به‌خصوص اگر بلندمدت باشد اولین قدم این است که رصد کنیم و بسترها و نقاط تأثیرگذار آنجا را بشناسیم و طبق آن برنامه‌ریزی کنیم و در آخر برنامه‌ها اجرا شوند. جدای از دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی فرهنگی، اقتصادی و علمی نیز جای کار زیادی دارد که چندان از آن استفاده نکرده‌ایم. در این زمینه بسترهای علم و فناوری خوبی وجود دارد که ایران در آن از پتانسیل بالای برخوردار است و ما می‌توانیم با استفاده از این بستر نهادسازی و مخاطب شناسی کنیم برای برقراری ارتباط با جامعه غرب.

آنا: برای ارتباط‌گیری با دانشجویان در جهان اسلام وجه اشتراکات فرهنگی و دینی وجود دارد، اما دانشجویان اروپا وجه اشتراک چندانی حتی از لحاظ دینی با ما ندارند، از چه طریقی می‌توانیم با آن‌ها ارتباط بگیریم تا اسلام را معرفی کنیم؟

اگر بخواهیم مسئله محور پیش برویم و آسیب‌شناسی کنیم با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری در سال 93 که گفتند دولت‌های غربی اسلام را در دو حوزه در تنگنا گذاشته‌اند، یکی خشونت آشکار که در به‌طور مثال در آزار و اذیت علیه مسلمانان ظاهر می‌شود، اما روش دوم و مهم‌تر آن‌ها خشونت خاموش است که در آن غرب سعی می‌کند با فشار فرهنگ خود را بر جامعه مسلمان تحمیل کند. رسانه‌ها هم در این فضا علیه اسلام به‌کارگیری می‌شوند.

شبکه‌های بین‌المللی ایرانی کافی نیستند باید کف جامعه را دریابیم

حالا ما می‌توانیم همان‌طور که در جنگ سخت سوریه، یمن و.. تقابل کنیم که همچنان هم مشغول هستیم و استکبار را تحقیر کرده‌ایم در جنگ رسانه‌ای هم تقابل کنیم. مثلاً پرس تی وی یا العالم را راه‌اندازی کنیم اما واقعیت این است که این‌ها کافی نیست چراکه علیرغم هزینه‌های زیاد و انرژی که صرف می‌شود در برابر بی بی سی یا سی ان ان صدایشان شنیده نمی‌شود. باید در کف جامعه و لایه‌های زیرین آن برویم و روی حق و حقیقت دست گذاشت.

انسان‌های حق‌طلب زیادی در جامعه غرب وجود دارد که زیر بمباران رسانه‌ای و تبلیغاتی هستند، ما می‌توانیم آن‌ها را جذب کنیم. اگر بخواهیم برای جذب آن‌ها و ورود به عمق جامعه اقدام کنیم باید از طریق فرهنگی و علمی عمل کرد. چراکه از طریق دیپلماسی علمی می‌توانیم خیلی نرم و با حفظ اصول خود با جامعه آن‌ها ارتباط بگیریم و بعدازآن دیپلماسی اقتصادی را نیز برقرار کنیم. اما متأسفانه ما در این فضا ضعیف عمل کرده‌ایم. یا در دیپلماسی فرهنگی یعنی اینکه ما زبان و فرهنگ مخاطب را بدانیم تا بتوانیم حقیقت را تبیین کنیم و وارد عمق لایه‌های جامعه آن‌ها شویم.

آنا: در حوزه دیپلماسی معمولاً نهادهای بین‌المللی ما که زیر نظر دولت هستند با عوض شدن هر دولت رویکرد آن‌ها تغییر پیدا می‌کند. اگر تا به امروز ارتباط قوی با جامعه غرب برقرار نشده است مشکل از کجاست آیا مردم و دانشجویان ما خوب نتوانسته‌اند ارتباط بگیرند یا نهادهای دیپلماسی ما ضعیف عمل کرده‌اند؟

این است ما دستگاه‌های دیپلماسی طویلی داریم با بودجه‌های کلان اما هیچ خروجی ندارند و نامه‌های و فرمان‌های مقام معظم رهبری درنهایت تنها در حد یک بخشنامه یا برگزاری اجلاس و کارهای نمایشی راکد باقی می‌ماند. اما انجمن اسلامی دانشجویان با سطح جامعه در تماس هستند، که این خیلی مهم است. گاها همان چندنفری که در انجمن اسلامی فعالیت می‌کنند تأثیرگذاری بیشتری به نسبت سفارت‌خانه داشته‌اند که خیلی وقت‌ها کمک‌کننده دانشجویان نبوده‌اند.

عدم انسجام در تشکل‌های بین‌المللی ایرانی

اما متأسفانه فعالیت‌های انجمن جسته‌گریخته است و انسجام خاصی ندارد. مشکل این است که تشکیلات منسجم و هدفمندی در غرب نداریم حتی اتحادیه انجمن اسلامی اروپا نیز فاقد پایداری و ثبات بود. به‌طوری‌که گاها در هر دوره رویکرد فکری آن عوض می‌شود. همچنین مشکل دیگر ما ضعف محتوایی بود، اگر محتوای کافی داشتیم و زبان آن‌ها را به‌درستی بلد بودیم خیلی خوب می‌شود درز قشر دانشگاهی که انسان‌های عدالت‌خواه و حق‌طلب زیادی در آن وجود دارد را جذب کرد.

الآن شیوه تبلیغات وهابی‌ها بسیار خشن است به‌طوری‌که در همان برخورد اولیه نسبت به مسیحیان پاسگان می‌گیرند که به اسلام بدتر ضربه وارد می‌کنند. اما شیوه درست این است که ابتدا زبان آن‌ها را خوب بفهمیم و با زبان خود اول از نقاط مشترک مثل یکتاپرستی صحبت کنیم این شیوه باعث می‌شود آن‌ها را به‌تدریج به سمت حق‌طلبی ببریم چراکه هیچ‌چیز یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد.

آنا: به نظر شما چه موضوعاتی در جهان غرب اولویت دارد که بخواهیم برای تبلیغ روی آن دست بگذاریم تا بتوانیم روحیه استکبارستیزی رابین آن‌ها تقویت کنیم؟

ببینید اگر بخواهید هم‌چین کاری انجام دهید ابتدا نیاز است هدف خود را مشخص کنید و بعد مخاطب شناسی کنید و درنهایت راهکارهای عملیاتی بر مبنای نیاز خود طراحی کنید. اما متأسفانه عموماً کارهای تشکل‌های ما این‌طور بود که برای رفع نیاز خود شبکه‌سازی می‌کردند بدون اینکه از قبل مخاطب شناسی کنند. الآن ذهن جامعه غرب بسیار مصداقی و کاربردی است، مثلاً نمی‌شود به‌صورت کلی در مورد عدالت با آن‌ها صحبت کرد باید مصداقی‌تر در مورد عدالت مالیاتی با آن‌ها به اشتراک برسیم.

برای تبلیغ گفتمان‌های اسلام ناب باید مصداقی عمل کرد

به‌طور مثال در مسئله جلیقه زردهای فرانسه ابتدا اعتراضات آن‌ها برای مالیات بنزین بود، اما در قدم بعدی مشروعیت جمهوریت فرانسه را هم زیر سؤال بردند. یا در جنبش وال‌استریت اعتراض آن‌ها برای نابرابری‌های اقتصادی بود خب می‌شود از این طریق با آن‌ها همکاری کرد و درنهایت پله‌پله خود نظام سرمایه‌داری را زیر سؤال ببریم. باید ابتدا با ادبیات خود آن‌ها وارد عمل شویم، و چهره خشنی که از ما در ذهن آن‌ها وجود دارد پاک شود و بعد بتوانیم اعتماد را جلب کنیم که بشود گفتمان سازی را شروع کنیم یک‌دفعه نمی‌شود گفتمان سازی کرد، به نظرم از طریق تعاملات اقتصادی خیلی می‌شود تأثیر گذاشت و ارتباط گرفت، نمونه بارز آن چین است که دنیا را گرفته چراکه زبان کشورها را بلد است.

آنا: به نظرتان موج ضد استکباری در غرب راه افتاده است؟

حرف سختی است نمی‌شود گفت موج راه افتاده اما تلنگری خورده شده که‌ ای‌کاش می‌شد دو نامه مقام معظم رهبری را تبدیل به موج کنیم.

آنا: نظرتان در مورد نامه رهبری چیست که به چه میزانی توانسته تأثیرگذار باشد؟

دو نامه‌ای که مقام معظم رهبری نوشتند، نامه اول که در سال 93 نوشته شد بیشتر برای شناختن اسلام بود که اگر در اروپا یا جهان غرب موج اسلام‌ستیزی راه افتاده بهتر است شما مردم غرب مستقیماً برای یک‌بار هم که شده خود قرآن و دیگر کتب دینی اسلام را بخوانید و با عقاید آن آشنا شوید نه اینکه هرچه رسانه‌های غربی به شما گفتند باور کنید. نامه دوم هم بحثی بود برای مبارزه علیه ساختارهای موجود که در آن نامه دوگانه‌های وجود دارد مثلاً از واژه اسلام ناب و تروریسم استفاده می‌کنند.

نامه رهبری در حد بخشنامه روی دیوار سفارتخانه‌ها باقی مانده است

اما اتفاقی که افتاد این نامه نهایتا در برخی ترجمان‌ها روی دیوار به‌صورت بخشنامه نصب شد همین اما در کف جامعه که ما فعالیت می‌کردیم هم محدود به چند انجمن خودجوش شد مثلاً ما ساعت‌ها وقت می‌گذاشتیم که برای یک مردی که در میلان زندگی می‌کنند چطور وی را جذب کنیم و نامه آقا را برای او تبیین کنیم. حتی این موضوع به نامه مقام معظم رهبری هم ختم نمی‌شود حتی در مورد امام حسین(ع) و اربعین هم به این شیوه عمل می‌کردیم اما متأسفانه مشکل ما عدم انسجام در تشکل بود که این روند تداوم پیدا نکرد. وگرنه می‌توانست موج خوبی راه بیفتد.

ما در ادبیات خودمان هم مشکل‌داریم الآن مسلمانان اروپا همچنان جای کار زیادی دارند یا حتی شیعیان اروپا و هم در دیگر کشورهایی مثل هند و پاکستان وجود دارند که وفادار به جمهوری اسلامی ایران هستند اما گاها به علت اینکه مثلاً مقلد یک مرجعی است که ما با آن زاویه‌داریم به مشکل برمی‌خوریم خب اینجا باید بیشتر روی نقاط مشترک دست گذاشت همچنین این قشر فرزندان نسل جدیدی دارند که از محیط اسلامی هم به دور بوده‌اند اما رها شدند و در آینده دیگر نمی‌توان روی آن‌ها حساب باز کرد و باید حواسمان به نسل جدید شیعیان این قشر باشد چون می‌توانند سرمایه خوبی در آینده برای ما باشند. یا مثلاً می‌توان با ساخت مدارس گفتمان سازی کرد.

آنا: اجازه ساخت مدارس می‌دهند؟

بله اجازه ساخت می‌دهند اما متأسفانه ما محتوا نداشتیم حتی یک مدرسه غیررسمی در حسینیه تأسیس کردیم اما مشکلمان عدم محتوا بود. ما اگر بخواهیم تأثیرگذار باشیم و درنهایت گفتمان اسلام ناب را ترویج دهیم باید به تربیت نیرو و کارهای عمیق روی بیاوریم باکارهای نمایشی به هیچ جا نخواهیم رسید. الآن وهابی‌ها خیلی بهتر عمل کرده‌اند در این زمینه و بسیار سرمایه‌گذاری می‌کنند اما لاجرم ظلم پایدار نیست و حق پیروز خواهد شد چون این سنت الهی است، که باید ما زمینه‌هایش را با زمینه‌هایش را با دانایی و عقلانیت فراهم کنیم.

آنا: نظر شما درباره نهادهای بین‌المللی ایران چیست و عملکرد آن‌ها را در این زمینه چطور ارزیابی می‌کنید؟

­نمی‌شود گفت تأثیرگذار نبودند بلکه ما هم گاها از پتانسیل و ظرفیت آن‌ها استفاده می‌کردیم اما مشکل آن تبدیل ظرفیتش از بالقوه تا بالفعل شدنش بود. معمولاً ما با نهادهای بین‌المللی که زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری بودند بهتر فعالیت می‌کردیم اما نهادهای دیپلماسی دولتی چون هرچند وقت یک‌بار دولت عوض می‌شد رویکرد آن‌ها نیز تغییر می‌کرد. برای همین به مشکل برمی‌خوردیم. گاها آن‌ها هم بودجه‌های خوبی داشتند و هم سالن‌های خوبی که می‌شد برای برگزاری مراسمت ما از آن‌ها استفاده کرد، اما متأسفانه همکاری نمی‌کردند.

آنا: به نظر شما الآن در کشورهای غربی عقاید مختلفی مثل لیبرال یا سوسیال وجود دارد به نظر شما در این فضا با چه مبنایی می‌شود گفتمان سازی کرد و شبکه عدالت‌خواهی تشکیل داد؟

نمی‌شود نسخه واحد پیچید برای هر کشور متناسب بافرهنگ آن باید عمل کرد مثلاً انگلیس و آلمان خودشان بخشی از استکبار هستند برای همین با هسته سختی طرف هستیم ولی می‌شود از طریق حقیقت‌طلبی و حقوق بشر مباحث خود را تبیین کنیم. اگر اسلام واقعی را بتوانیم به آن‌ها بشناسیم قدم بزرگی را برداشته‌ایم. فعلاً به نظرم اول همان غباری که چهره اسلام را گرفته است باید پاک‌کنیم بعد خود اسلام را بشناسیم.

باید برای هر فرهنگ نسخه خود را بپیچیم

مثلاً بحث تروریسم را به‌جای اینکه از دید اسلام بررسی کنیم که جبهه بگیرند از طریق انسانیت حرف بزنیم در مقوله‌های آزادی‌خواهی، عدالت، حق‌طلبی و بعد استکبارستیزی. بعد از هر کشوری این قضیه متفاوت است الآن اروپای شرقی با سیستم ارتدکسی به ما نزدیک‌تر هستند یا امریکای جنوبی ولی کار ما در اروپای غربی کمی سخت‌تر است.

مثلاً برای آلمانی‌ها فناوری خیلی مهم است خب می‌توان از این طریق ارتباط برقرار کرد یا در انگلیس از بعد انسانیت وارد شد، حتی دانشجویان ایرانی که برای تحصیل به خارج می‌روند بعد از مدتی بیشتر شیفته وطن می‌شود خب همین‌ها ظرفیتی هستند که می‌توان استفاده شود. در این کار نباید عجله کرد و بااحتیاط کامل باید وارد عمل شویم تا در بلندمدت نتیجه بگیریم.

*گفتگو از محمدامین اسکندری

انتهای پیام/4133

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه علم و صنعت امت واحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۲۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراکتور و سپهان قهرمان نمی شوند/ نکونام نباید دنبال حاشیه باشد

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال استقلال تهران و پرسپولیس روز گذشته جمعه ۲۴ فروردین موفق شدند با شکست آلومینیوم اراک و ملوان بندرانزلی فاصله خود را با سایر مدعیان قهرمانی افزایش دهند. استقلال با ۵۰ و پرسپولیس با ۴۹ امتیاز به ترتیب در جایگاه اول و دوم جدول رده بندی قرار دارند و با توجه به ۷ هفته تا پایان مسابقات، بازی‌های باقی مانده این دو تیم برای کسب عنوان قهرمانی بسیار مهم و حساس به شمار می‌رود.

ابراهیم قاسمپور کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص دیدارهای باقی مانده تا پایان فصل بیست و سوم لیگ برتر اظهار داشت: من فکر می‌کنم دیگر مدعی قهرمانی نیستند و فاصله زیادی با استقلال و پرسپولیس گرفته‌اند. قهرمانی را باید از آن یکی از دو تیم پایتخت دانست و با توجه به حساسیت مسابقات نمی‌توان از الان تشخیص داد که چه تیمی می‌تواند عنوان قهرمانی را به دست آورد.

او ادامه داد: از دو تراکتور و سپاهان نباید انتظار قهرمانی داشت چون در دیدارهای اخیر خود نتایج خوبی را به دست نیاورده و باید برای کسب سهمیه آسیایی بجنگند. از این سو رقابت دو تیم استقلال و پرسپولیس برای قهرمانی خیلی مهم است و امیدوارم در ۷ بازی باقی مانده شاهد رقابت‌های خوبی از هر دو تیم باشیم و در پایان هر تیمی که شایسته کسب عنوان قهرمانی است بتواند به آن دست یابد.

قاسمپور در خصوص شرایط تیم‌های پایین جدولی که غالباً تیم‌های خوزستانی تشکیل می‌دهند، گفت: شرایط استقلال خوزستان در نیم فصل دوم بهتر شده و امیدواری برای بقا در لیگ برتر خیلی در این تیم دیده می‌شود، اما صنعت نفت اصلاً شرایط خوبی ندارد و شانس کمی برای حضور در فصل بیست و چهارم دارد. پس از اینکه نفت برابر سپاهان توانست بازی خود را با پیروزی پشت سر بگذارد خیلی برای این تیم امیدوارم شدم اما در بازی با استقلال خوزستان واقعاً شرایط به گونه‌ای پیش رفت که نمی‌توان از این تیم انتظار پیروزی دانست.

کارشناس فوتبال در رابطه با اعتراض تیم‌ها به داوری و همچنین بیانیه نویسی باشگاه‌ها بیان کرد: در لیگ امسال هم تیم‌های پایین جدولی و هم تیم‌های بالای جدولی به داوری معترض بودند و تا حدودی باید به اعضای تیم‌ها حق داد. واقعاً در برخی از بازی‌ها قضاوت‌های خوبی را از داوران شاهد نیستیم و برخی از آنها اشتباهات فاحش و غیرقابل جبرانی را مرتکب شدند. این موضوع می‌طلبد که اعضای فدراسیون فوتبال در چینش داوران برای بازی‌های لیگ برتر دقت بیشتری را به خرج دهند تا باعث کاهش اعتراضات تیم‌ها باشیم.

او در پایان تصریح کرد: بهتر است باشگاه‌ها در مقطع کنونی که بازی‌های بسیار مهمی را در پیش دارند برای جلوگیری از به وجود آمدن حاشیه در تیم‌های خود، بیشتر به مسائل فنی بپردازند تا اینکه وقت خود را برای نوشتن بیانیه بگذارند. استقلال در صدر جدول قرار دارد و مدعی اصلی قهرمانی به حساب می‌آید، جواد نکونام شاگرد من بوده است و به او توصیه می‌کنم که تمرکز خود را برای پیروزی در دیدارهای باقی مانده بگذارد و کاری به بیانیه‌ها نداشته باشد.

کد خبر 6076603

دیگر خبرها

  • بازی‌های باقی‌مانده استقلال ترسناک است/ ۴ پیچ خطرناک که دور رفت نکونام امتیاز داد
  • اتمام عملیات تعریض و بهسازی جاده یزد - خضرآباد،به زودی
  • درخواست دوباره لاپید برای سرنگونی نتانیاهو
  • فرمول استقلال برای کاهش خسارت تعیین شده توسط فیفا
  • تراکتور و سپاهان قهرمان نمی شوند/ نکونام نباید دنبال حاشیه باشد
  • تراکتور و سپهان قهرمان نمی شوند/ نکونام نباید دنبال حاشیه باشد
  • رهاورد ملاقات ۲/۵ ساعته
  • ◄ ۵ ایستگاه باقی مانده در خطوط ۶ و ۷ تکمیل می شود
  • پیشرفت عدالت در جامعه متناسب با ظرفیت موجود نیست
  • عکسی معنادار از فرماندهان بلندپایه نظامی در کنار موشک های ایرانی /جزئیات نامه پدر موشکی ایران به رهبری