Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصاد ــ رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صنعت بیمه به صورت کلی توسط فقها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مورد قبول آنهاست اما مورد به مورد ابزارها و قراردادهای مورد استفاده در این صنعت به بحث فقهی گذاشته نشده‌ و آنچه در بازار بیمه اتفاق می‌افتد مورد کنترل قرار نگرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این پرسش که تشکیل شورا یا کمیته فقهی در بیمه مرکزی را تا چه اندازه ضروری می‌دانید؟ اظهار کرد: البته بیمه هم یکی از بازارهای مالی است و طبعاً با توجه به توسعه این بخش از اقتصاد و گسترشی که دارد و همچنین به دلیل وجود انواع بیمه‌ها و نیز بیمه اتکایی، باید مسائل فقهی را در این عرصه‌ها مورد توجه قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهر تأیید فقهای شیعه بر صنعت بیمه

وی با بیان اینکه تشیع و تسنن نگاه متفاوتی نسبت به بیمه دارند، ادامه داد: به علت اینکه اصل بیمه از کشورهای غربی گرفته شده لذا فقهای ما هم آن را از منظر فقهی مورد بررسی قرار داده و برخلاف فقهای اهل سنت که آن را قبول ندارند، مشروعیت بیمه را احراز و اثبات هم کرده‌اند.

پیشنهاد می‌کنم که در بخش بیمه و در بیمه مرکزی هم شورای فقهی شکل بگیرد تا مجموعه ابزارهایی را که در بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرند از لحاظ فقهی نیز مورد بررسی قرار گیرند تا اطمینان خاطری نسبت به صحت شرعی آنها به وجود بیاید و ما ابزارهای شبهه‌ناکی را در بخش بیمه نداشته باشیم

مصباحی‌مقدم با اشاره به تأیید بیمه در میان فقهای شیعه گفت: ما در فقه شیعه، ریسک ناشی از حوادث را قابل پوشش می‌دانیم و از این جهت بیمه‌ها شکل گرفته و مشکلی هم ندارند اما مورد به مورد نیازمند بررسی فقهی هستند.

لزوم تشکیل شورای فقهی در بیمه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم که در بخش بیمه و در بیمه مرکزی هم شورای فقهی شکل بگیرد تا مجموعه ابزارهایی را که در بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرند از لحاظ فقهی نیز مورد بررسی قرار گیرند تا اطمینان خاطری نسبت به صحت شرعی آنها به وجود بیاید و ما ابزارهای شبهه‌ناکی را در بخش بیمه نداشته باشیم.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا ابزارهای کنونی که در صنعت بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرند از جنبه فقهی بررسی نشده‌اند، تأکید کرد: به صورت کلی توسط فقها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مورد قبول آنهاست اما مورد به مورد ابزارها و قراردادهای مورد استفاده در صنعت بیمه به بحث فقهی گذاشته نشده‌اند و آنچه در بازار بیمه اتفاق می‌افتد مورد کنترل قرار نگرفته است.

مصباحی‌مقدم درباره صندوق بیمه حوادث طبیعی نیز که به گفته رئیس‌کل بیمه مرکزی با برخی ایرادات شرعی مواجه شده، اظهار کرد: بنده در جریان مشکلات شرعی آن نیستم چون ورودی در این زمینه نداشته‌ام اما اگر آن را در کمیته فقهی سازمان بورس یا شورای فقهی بانک مرکزی یا کمیته فقهی مختص بیمه مرکزی مطرح کنند حتماً آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد اما فعلاً در این زمینه با ما مشورتی صورت نگرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا غلامرضا مصباحی مقدم بیمه شورای فقهی کمیته فقهی شیعه اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۳۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان پایش نور گلخانه در دو طیف نوری مادون قرمز و فتوسنتز

ایمان نیک فرجام مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به سیستم پایش نور و پارامتر‌های شیمیایی هوا گفت: این سیستم توانایی پایش نور گلخانه در دو طیف نوری مرئی طیف موثر در فتوسنتر و مادون قرمز) طیف موثر در گرمایش گلخانه را دارد که به وسیله دو طیفی بودن این سیستم میتواند کمک شایانی به گلخانه دار در زمینه پیش بینی وضعیت کشت کند. همچینین در گلخانه‌های دارای شید این سیستم جزء اصلی سیستم کنترلی است و با بهره گیری از سنسور‌های به روز توانایی پایش پارامتر‌های CO و CO ۲ را دارد.

او افزود: کنترلر منطقه‌ای به صورت منطقه‌ای در سطح گلخانه‌های وسیع میتواند پارامتر‌های محیطی از جمله دما رطوبت نور CO و CO را دارد. این سیستم میتواند به صورت مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی و با اتصال به ماژول‌های گروتک جهت پایش و کنترل پارامتر‌های مختلف به کار گرفته شود. همچنین این سیستم میتواند در کشت‌های گلخانه‌ای کوچک به صورت مستقل فرایند کنترل تغذیه، آبیاری و اقلیم را انجام دهد.

او درباره سیستم کنترلر تغذیه و مانیتورینگ مرکزی اظهار کرد: سیستم کنترل تغذیه کرولاین عملیات آبیاری و تهیه محلول غذایی ایده آل برای کشت هیدروپونیک را به صورت کاملا اتوماتیک و بدون نیاز به نیروی انسانی انجام میدهد. استفاده از روش جدید ساخت محلول و بهره گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین باعث شده تا فرایند.

نیک فرجام بیان کرد: ساخت محلول در این سیستم با دقت و ثبات عملکردی بسیار بالا صورت گیرد. همچنین با توجه به ماژولار بودن طراحی این سیستم میتواند با نیاز‌های مختلف گلخانه‌ای منطبق گردد. همچنین در صورت اتصال به ماژول‌های دیگر گروتک و تبدیل به سیستم مانیتورینگ مرکزی میتواند تمامی پارامتر‌های مربوط به گیاه از جمله دما. رطوبت نور CO و CO را پایش و کنترل کند.

او ادامه داد: سیستم پایش دما و رطوبت داده‌های دما و رطوبت را در سطوح و مناطق مختلف گلخانه پایش نموده و داده‌های حاصل را بر بستر شبکه به سیستم مانیتورینگ منطقه‌ای و یا مرکزی منتقل میکند. داده‌های این سیستم بسیار دقیق بوده و نیازی به کالیبراسیون مجدد ندارند. همچنین این سیستم در برابر رطوبت‌های بالا مقاوم بوده و توانایی کار مداوم در شرایط داخل گلخانه را دار است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به سیستم سنجش وضعیت آب و هوا گفت: این سیستم توانایی سنجش سرعت باد دما و رطوبت بیرون گلخانه را داراست؛ که با دقت و مداومت کاری بالا میتواند ناس کنترل دقیق و پایدار سیستم کنترل مرکزی گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • پوشش بیمه‌ای رایگان خانواده‌های پنج دهک درآمدی اول جامعه
  • بیش از ۸۰۰ هزار نفر در کرمانشاه بیمه سلامت رایگان دارند
  • امکان پایش نور گلخانه در دو طیف نوری مادون قرمز و فتوسنتز
  • باغداران استان مرکزی هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند
  • پوشش امدادی 40 حادثه در طرح نوروزی هلال‌احمر خراسان‌جنوبی/واژگونی در صدر حوادث جاده‌ای
  • مدیرعامل استقلال خوزستان: هپاتیت چاوز قابل کنترل بود
  • 17 هزار فرزند یتیم و محسنین درآذربایجان غربی زیر پوشش کمیته امداد
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمای
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟