Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@12:15:17 GMT

شکوفه فیتوپلانکتون در تنگه هرمز عکس روز ناسا شد

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۸۵۲۶۴

شکوفه فیتوپلانکتون در تنگه هرمز عکس روز ناسا شد

این عکس که با عنوان «ظهور شکوفه فیتوپلانکتون در یکی از پر رفت و آمدترین گذرگاه‌های نفتی جهان» امروز (جمعه) در تارنمای رصدخانه زمین ناسا (Earth Observatory) منتشر شد، در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۴ مهر ۱۳۹۸) توسط تصویربردار عملیاتی زمین (OLI) بر روی ماهواره لندست ۸ ثبت شده است.

ناسا در توضیح این عکس و با اشاره به گرداب فیتوپلانکتون در این منطقه نوشت: نفتکش‌ها در هر روز حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت خام (چیزی در حدود ربع میزان مصرف جهانی) را از تنگه هرمز جابه‌جا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تنگه یکی از مهم ترین گذرگاه‌های نفتی جهان است اما به تازگی محل عبور چیزی بیشتر از نفتکش‌ها بوده است.

فیتوپلانکتون‌ها ارگانیسم‌های گیاه مانندی هستند که نقش کانون را در زنجیره غذایی آبزیان ایفا می‌کنند. فراوانی فیتوپلانکتون‌ها به در دسترس بودن نور خورشید و مواد مغذی وابسته است اما همچنین می‌تواند تحت تاثیر عوامل دیگری چون دما، میزان شوری و عمق آب، وزش باد و تعداد موجودات آبزی که از آن‌ها تغذیه می‌کنند، قرار گیرد. در صورت مساعد بودن شرایط، جمعیت فیتوپلانکتون‌ها می‌تواند شاهد رشدی انفجاری باشد که از آن به عنوان شکوفه فیتوپلانکتون (phytoplankton bloom) یاد می‌شود.

در گزارش تارنمای رصدخانه زمین ناسا آمده است: «تصویر ثبت شده از پدیده شکوفه فیتوپلانکتون در تنگه هرمز، به یک نقاشی با آبرنگ می‌ماند، ترکیبی از هنر و علم. نورمن کرینگ (Norman Kuring) از گروه زیست‌شناسی دریایی ناسا همچون عکاسی که نور را تنظیم کرده و از فیلترهای گوناگون استفاده می‌کند، با به کارگیری نرم‌افزارها و روش‌های مختلف فیلتر رنگ جزئیات ظریف آب را به نمایش درمی‌آورد.

تمام جزئیات تصویر شده از گرداب فیتوپلانکتون در آب‌های غنی از کلروفیل این منطقه واقعی هستند و کرینگ تنها با جداسازی و تقویت برخی از سایه‌ها و درجات ارائه شده در داده‌ها، برای برجسته کردن این زیست توده استفاده کرده است.»  

برچسب‌ها عکس ناسا تنگه هرمز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عکس ناسا تنگه هرمز عکس ناسا تنگه هرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۵۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه شرکت مالک کشتی اسرائیلی درمورد توقیف این کشتی توسط ایران

شرکت مالک کشتی «ام.اس.سی» توقیف این کشتی توسط ایران را تایید کرد.

به گزارش ایسنا، شرکت مالک کشتی«ام.اس.سی» در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشتی درحال عبور از تنگه هرمز بود که توسط ایران توقیف شد.

طبق گزارش الجزیره،در این بیانیه آمده است: خدمه کشتی توقیف شده ۲۵ نفر هستند و این افراد برای تضمین سلامتی خود و بازگرداندن کشتی با مقامات ذیربط در ارتباط هستند.

ساعاتی پیش یک رسانه آمریکایی خبر داد یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره گزارش داد این کشتی که «MSC Aries» نام دارد و با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند، مرتبط با شرکت زودیاک مریتایم مستقر در لندن است که یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» مالکیت آن را بر عهده دارد.

بیشتر کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی که در آب‌های منطقه تردد دارند، وابسته به این شرکت هستند.

آسوشیتدپرس همچنین نوشت یک مقام دفاعی که می‌خواست هویتش فاش نشود، ویدیویی را در اختیار این خبرگزاری قرار داد که در آن، تفنگداران روی کانتینرهایی واقع روی عرشه کشتی فرود می‌آیند.

صدای یکی از اعضای کارکنان کشتی در این ویدئو به گوش می‌رسد که می‌گوید «بیرون نیایید.»

او با فرودآمدن تعداد بیشتری از تفنگداران روی عرشه، به همکاران خود می‌گوید که به سمت محل استقرار ناخدای کشتی بروند.

این کشتی آخرین بار در نزدیکی دوبی و در حال حرکت به سمت تنگه هرمز بود. این کشتی مانند بسیاری دیگر از کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی که در منطقه تردد می‌کنند، ردیاب خود را خاموش کرده بود.

ساعتی بعد، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت نفت با بستن تنگه هرمز
  • کنعانی: کشتی اسرائیلی به دلیلی نقض قوانین توقیف شد
  • تصویری از کشتی غول‌پیکر اسرائیلی در حوالی بندرگاه بندرعباس
  • مالک صهیونیست کشتی توقیفی در تنگه هرمز کیست؟
  • مشتریان نفت منتظر گرانی باشند؛ تنش در تنگه هرمز تاثیر آنی دارد
  • واکنش انگلیس به توقیف کشتی رژیم صهیونیستی در تنگه هرمز
  • ببینید | توقیف کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی در نزدیکی تنگه هرمز
  • تماس دولت پرتغال با ایران در مورد کشتی توقیف شده در تنگه هرمز
  • بیانیه شرکت مالک کشتی اسرائیلی درمورد توقیف این کشتی توسط ایران
  • عکس/ مالک کشتی توقیف شده اسرائیلی کیست؟