Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@06:51:36 GMT

کارگرا ن شاغل زیر تیغ مالیات بیشتر

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۸۵۳۱۸

کارگرا ن شاغل زیر تیغ مالیات بیشتر

ساعت 24 -درحالی که سخنگوی دولت از رقم کل هزینه های 480 هزار میلیارد تومانی دولت در سال 1399 مطابق با لایحه بودجه سال آینده خبرمی دهد و دروضعیتی که رییس دفتر رییس جمهور با صراحت می گوید بودجه 1399 نیز همچون بودجه 1398 روزگارش روشن نیست اما در باره محل درامد برای این میزان هزینه با چالش جدی مواجه است.

براساس امارهای ارایه شده از سوی نهادهای رسمی درحالی که بخش صنعت تنها 22 درصد از تولیدناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است سهم آنن از کل مالیات دریافتی دولت از بخش های گوناگون دست کم سه برابر این درصداست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر دولت بدون توجه به رکود گسترده تولید صنعتی در سال جاری و احتمال ادامه رکود درسال آینده  قصددارد دست کم 25 درصد بر درآمد مالیات در بودجه بیفزاید. کارشناسان و فعالان اقتصادی باوردارند اراده دولت برای دریافت مالیات بیشتر در سال اینده به دلیل ناامیدی فزاینده از به دست آوردن درآمد حاصل از صادرات نفت خام جدی است والبته این داستان می تواند پر ماجراتر از چیزی باشد که دولت تصور می کند. یکی از پیامدهای چنین اتفاقی می تواند به تعطیل شدن کارخانه ها منجر و به افزایش بیکاران منجر شود.

نگاه کارشناسی نایب رییس اتاق

 حسین سلاح ورزی در نوشته ای که نشریه اتاق تهران آن را نشر داده می نویسد: تجربه نشان داده است یافتن نام و نشان نهادها و افرادی که تا امروز مالیات نپرداخته و با عناوین گوناگون زیر چتر معافیت های مالیاتی قرارگرفته اند  اگرچه چندان دشوار نیست اما انگار قرار نیست به جایی برسد. واقعیت تلخ این است که دولت زورش نمی رسد هزینه هایی را که بر دوشش افتاده و مطابق قانون باید پرداخت کند راکناربگذارد و به همین دلیل باید منتظر فشار بیشتر مالیاتی بربنگاههای شناخته شده و داری اسم و رسم و بافعالیت های آشکار باشیم.

افزایش هزینه پیش بینی نشده

افزایش مالیت بنگاهه در نیمه امسال که کلید آن زده شده است به معنای افزایش هزینه های پیش بینی نشده است و برتوازن بودجه ای بنگاهها فشار می آورد. بنگاهها دراین وضعیت چند را دارند که دخل وخرجشان از تعادل خارج نشود. یک راه این است که با شتاب و متناسب با افزایش مالیات که هزینه تازه است بر قیمت فروش خود بیفزایند. این راه درحال حاضربه دلیل فشار سیاسی دولت و فشار سازمانهای نظارتی سخت است. از طرف دیگر و با فرض اینکه بنگاهها بتوانند موافقت دولت را برای افزایش قیمت به دست آورند با توجه به کاهش قدرت خرید شهروندان به دلیل تورم های بالی دوسال اخیر و رشدها منفی تولید ناخالص داخلی دشوار است. یک راه دیگر برای بنگاهها این است که تولیدات خود را به بازارهای منطقه ای و بین المللی صادرکنند که آن را نیز برایشان اب توجه به فرصت اندک بازار یابی و از آن مهمتر قیمت تمام شده بالاتر به دلیل پرداخت مالیات بیشتر ناممکن است.  آیا بازارهای پول و سرمایه درایران کشش کافی برای دادن سرمایه مالی جبرانی برای بنگاهها دارند؟ این راه نیز به نظر می رسد چندان فراخ و هموار نیست.

تعدیل نیروی انسانی

سلاح ورزی نوشته است: تجربه وواقعیت نشان می دهد بنگاهها درشرایط افزایش هزینه های ناگزیر که راهی برای فرار از آن ندارند از دومسیر به تعدیل نیروی انسانی اقدام می کنند. راه نخست امتناع از سرمایه گذاری تازه است که به این ترتیب تقاضا برای استخدام نیروی انسانی تازه را کاهش می دهد و اشتغال تازه ایجاد نمی شود. راه دیگر که البته فوری و آسان است کاهش شاغلان فعلی است. این اتفاق بدون تردید آسان ترین راه برای کاهش هزینه ها و جبران هزینه هایی تازه از مسیر افزایش مالیات است.تجربه نشان داده است بنگاهها دربدترین وضعیت ممکن است دست از تولید برداشته و کارخانه یا بنگاه اقتصادی خود را تعطیل کنند که درآن صورت ابعاد تعدیل نیروی کار فراتر از مرخص کردن گروهی از شاغلان است. .ازهمین جا می توان به دولت هشدار داد درحالی رونق از تولید رخت بربسته و درحالی که بنگاهها  دربدترین وضعبت تامین مالی و فروش قراردارند افزایش مالیات تازه تیغی است که برروی ابرشم نیروی انسانی بی پناه کشیده می شود. نمی توان تا ابد به جیب بنگااهها وصل شد و باید راهای تازه برای تعادل دردخل و خرج دولت و جلوگیری ازکسری بودجه پیدا کرد. کاهش از هزینه های غیر ضروری بردوش دولت  افتاده کارسازترین راه و سنجاق کردن دولت به درآمد بنگاهها ناکارآمد ترین راه به حساب می آید. تجربه جهانی نشان می دهد درشرایط بحران می توان و باید با کاهش مالیات دریافتی جان تازه ای برکالبد بنگاهها دمید نه اینکه آنها رادرچاه هزینه های ناگهانی انداخت.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۵۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند

علیرضا فخاری در نشست با مدیران مالیاتی استان تهران، با اشاره به اهمیت جایگاه مالیات در جامعه، آن را یکی از ارکان اجرای عدالت مالی در کشور دانست و اظهار کرد: در گذشته از مالیات به عنوان یک عنصر نامطلوب یاد می‌شد، در حالی که مالیات حامی اجرای عدالت اقتصادی در جامعه است.

فخاری بیان کرد: مالیات یکی از عوامل تولید عدالت در اقتصاد عام است و کمک می‌کند سطوح عدالت در درآمد هزینه‌ها بین اقشار مختلف جامعه تراز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مالیات رشد حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی را رقم می‌زند، بیان کرد: باید برای تبیین جایگاه واقعی مالیات در جامعه و تغییر ذهنیت‌ها در این حوزه تلاش مضاعف صورت بگیرد، چرا که اگر شخصی ببیند از مالیاتی که پرداخت می‌کند در حوزه‌های اجتماعی، درمانی و فرهنگی استفاده می‌شود و مسیر مالیاتی و هزینه کرد‌ها شفاف است، به پرداخت مالیات ترغیب می‌شود.

استاندار تهران بر ضرورت تشکیل فضای حکمرانی مالی به منظور پیشرفت اقتصادی کشور، تاکید کرد.

وی تبیین آثار عدم پرداخت مالیات در جامعه و ضرورت سهیم شدن مردم در مشارکت‌های اجتماعی را بسیار مهم دانست و افزود: بخشی از مشارکت‌ها در راستای شفاف سازی ایجاد و به سیستم مالی کشور کمک می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • نظارت بر هزینه کرد اعتبارات حق آلایندگی در خوزستان
  • تکالیف سازمان امور مالیاتی در باره صورتحساب الکترونیکی
  • ◄ مالیات از درآمدی که مربوط به رانندگان کامیون نیست
  • نارضایتی معلمان شاغل و بازنشسته از افزایش حقوق رتبه‌بندی
  • واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود
  • افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال
  • بلبشو در ارقام افزایش حقوق رتبه‌بندی معلمان شاغل و بازنشسته!
  • اظهارنامه پیش فرض ثمره اجرای سامانه مودیان
  • شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • پیشنهاد افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی به دولت ارایه می‌شود