Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@14:49:37 GMT

جزئیات هزینه و درآمد خانوارهای شهری

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۸۵۴۱۶

جزئیات هزینه و درآمد خانوارهای شهری

بررسی جزییات طرح هزینه درآمد خانوار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، درحالی میانگین درآمد یک خانوار شهری ایرانی ۳.۶ میلیون تومان بوده، هزینه‌های خانوار شهری دهک اول حدود ۲۰۰ هزار تومان از درآمد‌ها بیشتر بوده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، براساس آمار‌های احصا شده از طرح هزینه درآمد خانوار ایرانی در سال ۹۷ توسط مرکز آمار ایران، میانگین کل هزینه یک خانوار شهری در سال ۹۷ در هر ماه ۳ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین کل درآمد میانگین خانوار ایرانی نیز حدود ۳ میلیون ۶۰۰ هزار تومان بوده‌است.

جزییات این آمار‌ها نشان می‌دهد، درحالی که هزینه خانوار دهک اول حدود یک میلیون ۱۰۰ هزار تومان بوده درآمد این خانوار‌ها حدود ۸۸۰ هزار تومان بوده است.

کدام دهک‌ها کسری بودجه دارند؟

بررسی اعداد و ارقام طرح هزینه درآمد خانوار مرکز آمار ایران در سال ۹۷ نشان می‌دهد، درحالی میانگین درامد یک خانوار شهری ایرانی ۳.۶ میلیون تومان بوده، هزینه‌های خانوار شهری دهک اول حدود ۲۵۰ هزار تومان از درامد‌ها بیشتر بوده است. این موضوع یعنی پیش افتادن هزینه‌ها از درامد‌ها در دهک دوم به میزان ۱۳۷ هزار تومان نیز صدق می‌کند. در دهک سوم نیز درامد‌های یک میلیون ۹۳۲ هزار تومانی حدود ۱۷ هزار تومان از هزینه‌های یک میلیون و ۹۴۹ هزار تومانی کمتر بوده است.

همچنین درامد میانگین خانوار دهک دهم نیز بیش از ۱۰ میلیون تومان و هزینه این خانوار حدود ۸ میلیون تومان بوده است.

رشد کسری بودجه در دهک‌های پایین جامعه طی سال ۹۷

به گزارش تسنیم، در سال ۱۳۹۶ مابه‌التفاوت درآمد ماهانه خانوار‌های شهری دو دهک اول و خانوار‌های روستایی چهار دهک اول نسبت به هزینه‌شان منفی بوده یعنی با کسری بودجه مواجه بوده‌اند که در سال ۱۳۹۷ این وضعیت به خانوار‌های شهری سه دهک اول و خانوار‌های روستایی پنج دهک اول گسترش یافته است.

نکته حائز اهمیت در جدول زیر آنجاست که بانک مرکزی تنها آمار‌های هزینه-درامد مربوط به خانوار‌های شهری را ارائه می‌کند، اما داده‌های مرکزآمار مبتنی بر اطلاعات خانوار‌های شهری و روستایی است. با توجه به اینکه در روز‌های گذشته یک گزارش اولیه از هزینه درامد خانوار توسط بانک مرکزی در رسانه‌ها منتشر شده بود آمار‌های مربوط به خانوار شهری مرکز آمار ایران بررسی شده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم روز بیمه علی اصغر پیوندی گاز مرکاپتان علی کریمی افسریه تهران معافیت مالیاتی هنرمندان فسخ قرارداد مارک ویلموتس مرکز آمار ایران هزینه زندگی هزینه خانوار هزینه درآمد خانوار شهری انتخابات مجلس یازدهم روز بیمه علی اصغر پیوندی گاز مرکاپتان علی کریمی افسریه تهران معافیت مالیاتی هنرمندان فسخ قرارداد مارک ویلموتس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۵۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم فروردین ماه اعلام شد

به گزارش همشهری آنلاین، منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در فروردین ماه ۱۴۰۳، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۳۰.۹ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳۰.۹ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه فروردین ماه ۱۴۰۳، در مقایسه با ماه قبل، ۱.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در فروردین ماه ۱۴۰۳، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۲.۶ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، ۲.۹ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۵ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در فروردین ماه ۱۴۰۳، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۳۸.۸ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۹ واحد درصد کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کشور

نرخ تورم سالانه کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳، برابر ۳۸.۸ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۴.۷ درصد برای دهک اول، تا ۴۰.۱ درصد برای دهک دهم است.

بر این اساس، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۵.۴ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۴ واحد درصد) بدون تغییر بوده است.

کد خبر 846455 برچسب‌ها اقتصاد - تورم خبر مهم

دیگر خبرها

  • افزایش حقوقها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد
  • تجربه سفر با قطارهای شهری استانبول
  • حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • واریزی‌های مالیاتی به حساب شهرداری‌ها برای عمران شهری هزینه شود
  • اظهارنامه پیش فرض ثمره اجرای سامانه مودیان
  • تورم فروردین ماه اعلام شد