Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا پور ابراهیمی می‌گوید افزایش نرخ ارز و قیمت سکه و طلا در روز‌های اخیر ناشی از فضای روانی و هیجانی بازار بوده و غیر تخصصی است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: محمدرضا پور ابراهیمی داورانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره افزایش نرخ دلار و قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر، گفت: پس از افزایش قیمت بنزین، تورمی شامل تورم محاسباتی و تورم انتظاری شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از افزایش 500 تومانی قیمت بنزین 2 درصد تورم مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود و در اثر افزایش قیمت بنزین از 1000 تومان به 3000 نیز تورم 3.2 درصد ایجاد خواهد شد که مجموع آنها که تورم محاسباتی را تشکیل می‌دهد حدود 5.2 درصد می‌شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کنار تورم محاسباتی، تورم انتظاری شکل می‌گیرد، افزود: هرچه دولت نظارت خود را افزایش دهد و فضای عمومی به سمت نظارت همگانی رود اثر تورم انتظاری کاهش پیدا می کند، هرچه پیش می رویم تورم به شرط مداخله دولت در قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اثر تورمی در میان مدت و بلند مدت می تواند برابری ارزش پول ملی در مقایسه با ارزهای خارجی را تحت تاثیر قرار دهد نه در کوتاه مدت، اضافه کرد: رشد نرخ ارز در اثر افزایش قیمت بنزین در میان مدت انجام می‌گیرد یعنی افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت  مبنای منطقی ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در صورتی که تورم مدیریت نشده و تورم انتظاری حذف نشود در میان مدت یعنی حدود 2 سال آینده برابری ارزش پول ملی تحت تاثیر قرار گرفته و نرخ ارزهای خارجی افزایش یابد.

توزیع یارانه بنزین به معنای تزریق 36 هزار میلیارد تومان نقدینگی به چرخه تقاضای کشور است

پورابراهیمی با اشاره به تاثیر افزایش حجم نقدینگی در افزایش نرخ ارز، اظهار کرد: دولت اعا می کند تمام درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین را میان مردم توزیع می کند این تصمیم به معنای تزریق 36 هزار میلیارد تومان نقدینگی به چرخه تقاضای کشور است که در میان مدت و بلند مدت موجب اثر تورمی می شود.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین را از طریق حمایت‌های بیمه ای و غیرنقدی در اختیار مردم قرار دهد، تصریح کرد: افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر ناشی از فضای روانی و هیجانی بازار بوده و غیر تخصصی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر تورم در میان مدت مدیریت نشود ارزش پول ملی تحت تاثیر قرار گیرد، گفت: منشا تغییرات قیمتی سایر دارایی‌ها به وسیله نرخ ارز تعیین می‌شود تغییراتی که در سکه، خودرو و طلا در روزهای اخیر ایجاد شده به واسطه نرخ ارز است، اگر قیمت ارز مدیریت شود نرخ آنها نیز مدیریت می‌شود.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000GOg برچسب ها: پورابراهیمی ، دلار ، ارز ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: پورابراهیمی دلار ارز بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۵۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای بازار در قم برای گران فروشان باید ناامن شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، استاندار قم در اولین جلسه ۴ ساعته ستاد تنظیم بازار استان در سال ۱۴۰۳ که در سالن جلسات امام جواد (ع) برگزار شد، بیان کرد: ادارات کل تعزیرات وصمت باید فضای بازار دراین استان را برای گران فروشان ناامن نمایند.

وی اظهار داشت: سال گذشته بررسیدگی به معیشت مردم تاکید بسیاری داشتیم، و این مساله برای ما بسیار حائز اهمیت است و دراین رابطه با هیچ سودجویی تعارف نخواهیم داشت.

سیدمحمدآقامیری با بیان اینکه کالا‌های تنظیم بازارباید در ابتدا به دست کاسبان امین برسد، تاکید کرد: کالا‌هایی که جزء محصولات تتظیم بازار می‌باشند می‌بایست ابتدا در شبکه کاسبان امین توزیع شود.

وی تصریح کرد: توزیع محصولات مورد نیاز مردم در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان باید به صورت گسترده‌تر صورت می‌گرفت؛ محصول تنظیم بازار باید به قیمت واقعی به دست مشتری برسد.

استاندار قم ضمن انتقاد از تعداد کم غرفه‌های توزیع میوه شب عید گفت: امسال ۱۱ غرفه برای توزیع میوه شب عید در نظر گرفته شد که بسیار اندک است و این مقدار حتی برای منطقه پردیسان هم کفایت نمی‌کند.

وی افزود: قبل از شروع ماه مبارک رمضان و ماه‌های منتهی به پایان سال قراربود پرتقال، سیب و خرما به مقدار کافی با قیمت مناسب خریداری شود تا محصول با قیمت تنظیم بازار به دست مردم برسد.

آقامیری با اشاره به گزارش‌های روزانه گران‌فروشی که به سامانه ۱۲۴ اعلام می‌گردد؛ گفت: امسال حداکثر باید ظرف ۲۴ ساعت این گزارش‌ها مورد بررسی قرارگیرد.

آقامیری اظهار داشت: اگر اتفاق مثبتی در حوزه معیشت مردم و کاهش تورم در این استان رقم خورده مرهون زحمات و ایثار مدیرانی است که از آرامش خود و خانواده‌شان گذشتند.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تحقق شعار سال تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به شعاری که توسط مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۳ انتخاب شده برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: امسال همه باید ابتدا جهش تولید با مشارکت مردم را محقق کنیم تا شاهد مهار تورم به معنای واقعی باشیم.

استاندار قم گفت: مدیران دستگاه‌های دولتی استان در سال جدید همت و تلاش خود را باید چندین برابر کنند، ما به عنوان سربازان رهبر انقلاب در راستای فرامین و منویات ایشان می‌بایست گام برداریم.

دیگر خبرها

  • دو پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳؛ قیمت‌ها پایین می‌آید؟
  • منتظر ارزانی خودرو باشیم یا گرانی؟
  • بازار بی سرپناه مسکن
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • فضای بازار در قم برای گران فروشان باید ناامن شود
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ بوربور: تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد