Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارائه پیشنهاد سهمیه بنزین قایق های صیادی به دولت، اعلام محدودیت معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن ۲ بانک، آخرین وضعیت بانک‌های ادغامی، ثبت‌نام مسکن ملی از فردا در پنج استان آغاز می‌شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز ۱۵ آذر به شرح زیر است:

ارائه پیشنهاد سهمیه بنزین قایق های صیادی به دولت

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع مالکان قایق‌های صیادی بنزین‌سوز می‌رساند، موضوع تعیین سهمیه بنزین برای آنها در فصل صید، توسط کارگروه مربوطه به هیئت وزیران ارائه شده که به محض تصویب نهایی، جزئیات آن منتشر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزارت صمت از هیچ تلاش و همکاری برای رونق ساخت داخل دریغ نخواهد کرد

رضا رحمانی گفت: وزارت صمت از هیچ تلاش و همکاری براس رونق ساخت داخل دریغ نخواهد کرد و توجه به بخش تولید علاوه بر اشتغال، در زدودن آثار فقر، معیشت عمومی، رفع معضلات بانکی و احیای ارزش پول ملی تاثیر مستقیم دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پیامی که به مناسبت افتتاح نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید در شیراز ارسال کرد افزود: امروز به وجود همه صنعتگران به ویژه فعالان استان پهناور فارس که در جهت تامین ساخت داخل گام برمی‌دارند به خود می بالیم و وزارت صمت هم از هیچگونه تلاش و همکاری دریغ نخواهد کرد.

وی ادامه داد: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی رفیع، استوار و مستحکم قرار گرفته و به لطف خداوند متعال، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تلاش و کوشش فعلان اقتصادی در جای جای ایران اسلامی خصوصا تلاشگران استان فارس در حوزه های صنعت، معدن و تجارت با تلاشی مثال زدنی و جهادگونه در حوزه ساخت داخل و رونق تولید در حال ثمر دادن است.

 

محدودیت معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن ۲ بانک اعلام شد

ناظر بازار فرابورس در آخرین روز معاملاتی هفته «چهارشنبه ۱۳ آذر ماه ۹۸» با صدور یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد: با توجه به مصوبه ۲۸ مهر ماه ۹۴ شورای پول و اعتبار، موارد ذیل در خصوص اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن اعمال می‌شود.

بر اساس این گزارش، محدودیت زمانی عدم فروش توسط خریداران در تمامی نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن به مدت ۴ ماه است و محدودیت عدم فروش توسط خریداران اوراق برای نمادهای اوراق گواهی که فقط چهار ماه تا پایان معاملات آن در بازار فرابورس باقی مانده، اعمال نمی‌شود. به همین دلیل در این مقطع زمانی، نمادهای معاملاتی «تسه ۹۶۰۹، تسه ۹۶۱۰ و تسه ۹۶۱۱ و تسه ۹۶۱۲» مشمول محدودیت مذکور نیست.

همچنین در خصوص اوراق گواهی صادره بانک مسکن محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر ۱۶۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی است و متقاضیان خرید باید محدودیت های مذکور را در خصوص ورود سفارشات خرید و معاملات انجام شده رعایت کنند و تخطی از پیام ناظر بازار و ورود سفارش یا خرید بیش از سقف مجاز می‌تواند منجر به ابطال تمامی معاملات و حذف سفارش‌های ثبت شده و ارجاع موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات شود.

افزون بر این، اعتبار تمامی اوراق گواهی صادره جهت اخذ تسهیلات تا یک ماه پس از توقف نماد معاملاتی آن در بازار فرابورس است. متقاضیان برای اطلاع از سایر جزئیات می‌توانند به اطلاعیه‌های این شرکت مندرج در سایت رسمی فرابورس به نشانی www.ifb.ir مراجعه کنند.

 

آخرین وضعیت بانک‌های ادغامی/ کاهش ۱۰ درصدی شعب در مرحله نخست

فرهاد حنیفی درباره آخرین وضعیت ۵ بانک ادغامی قوامین، انصار، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه کوثر، اظهار داشت: طبق مصوبات کمیته راهبری در حال حاضر بین ۶۰ تا بیش از ۹۵ درصد از سهام این بانک‌ها  از طریق سازمان بورس اوراق بهادار به بانک سپه منتقل شده است.

وی افزود: همچنین در چند ماه اخیر زمینه انتخابات هیات مدیره فراهم و این انتخابات برگزار شد و هیات مدیره‌ای که در این بانک‌ها مستقر شدند با هماهنگی بانک سپه و مراجع ذی صلاح و براساس فرآیندی که برای سایر بانک‌ها بود انتخاب شدند.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: از نظر اقداماتی که در حال انجام است، بیش از ۹۰ درصد دارایی‌های غیرپولی نظیر املاک، ساختمان‌ها و ... قیمت گذاری شده و در بخش دارایی‌های پولی نیز اقدامات اولیه انجام شده و منتظر صورت‌های مالی حسابرسی شده هستند و از نظر صحت عملیات هم محاسبات این عملیات درحال انجام است.

به گفته حنیفی، با توجه به اینکه هر کدام از این بانک‌ها نیروهای خاص خود را دارند و بحث ادامه کار این نیروها و محرمانگی اطلاعات اهمیت زیادی دارد این موضوع هم در حال طراحی است و هماهنگی‌های مربوط به تدوین شیوه نامه انجام شده است.

 

تشکیل ستاد توسعه صادرات کشور/ تفویض اختیارات به مدیران صمت استانی

حسین مدرس خیابانی در نشست با روسا و معاونان بازرگانی سازمان های صمت استانی گفت: حضور میدانی روسای سازمانهای صمت استانی در طرح تشدید و کنترل بازار پس از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین قابل تقدیر بود. افزود: سازمانهای صمت استانی با کمک اتاق‌های اصناف در استانها در کنترل بازار پس از اجرای اصلاح قیمت بنزین اقدامات به موقع و مناسبی انجام دادند و با اطلاع رسانی خوب، بعد روانی و تبعات منفی موضوع کنترل شد.

 

وی ادامه داد: اثرات احتمالی قیمت کالاها بیشتر از آنکه تحت تاثیر نرخ بنزین باشد، متاثر از تغییرات نرخ ارز است و این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد و آرامش موجود در بازار باید حفظ شود. همه متفق‌القول هستند که در این چند ماهه آرامش نسبی در بازار وجود داشته است و این آرامش باید تداوم یابد.

 

قائم مقام امور بازرگانی وزیر صمت در نشست با روسا و معاونان بازرگانی سازمان های صمت استانی گفت: کارگروه جدیدی در حوزه صادرات استانها تشکیل نمی دهیم، استانها این کارگروه را دارند بلکه درصددیم که مشابه ستاد تنظیم بازار کشور، که در حوزه بازرگانی داخلی فعال است، ستادی ملی برای توسعه تجارت خارجی در مرکز تشکیل شود و در استانها نیز کارگروه های ذیربط کار را پیش ببرند.


مدرس خیابانی افزود: در حوزه توسعه صادرات موضوع تنوع سازی کالا، بنگاه ها و کشورهای هدف صادراتی باید متناسب کار در سازمان توسعه تجارت در دستور کار استانها قرار داده شود.

 

ثبت‌نام مسکن ملی از فردا در پنج استان آغاز می‌شود

ثبت‌نام از متقاضیان طرح اقدام ملی در استان‌های یزد، همدان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کرمانشاه صبح فردا - شنبه - ۱۶ آذرماه آغاز می‌شود. مردم استان‌های یزد، همدان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کرمانشاه تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۱۸ آذر مهلت ثبت نام در سامانه مسکن ملی به آدرس https://tem.mrud.ir/ را دارند.

اضافه شدن دو استان خوزستان و کرمانشاه با هدف جبران وقفه در ثبت نام مسکن ملی به دلیل قطعی اینترنت اتخاذ شد.

از ۱۶ آذر به بعد ثبت نام‌ها از گروه‌های سه تا چهارتایی به گروه‌های پنج تا ٦ تایی تقسیم‌بندی می‌شود و بعد از مهلت سه روز، ثبت نام پنح استان دیگر اعلام می‌شود.

پایان آذر ماه ثبت نام مسکن ملی در تمام استان‌ها تمام می‌شود و تا پایان همین ماه ثبت نام متقاضیان تهرانی هم برای مسکن ملی انجام می‌شود.

 

جزئیات توافق اوپک امروز اعلام می‌شود

اعضای اوپک شب گذشته (۱۴ آذر) در یک نشست سخت و طولانی با هم توافق کردند، اما جزئیات آن رسانه‌ای نشد و وزیران نفت این سازمان درباره اعلام جزئیات این نشست خودداری کردند.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، خالد الفاضل، وزیر نفت کویت و برخی دیگر از وزیران این سازمان هنگام خروج از این نشست در یک جمله مشترک اعلام کردند اوپک در حال حاضر نمی‌تواند در خصوص یک توافق تا زمانی که فردا نشست اوپک و غیر اوپک برگزار می‌شود، حرفی بزند.

یکی از وزیران عضو اوپک نیز هنگام خروج از این نشست اعلام کرد که توافق اوپک منوط به همراهی اعضای غیراوپک است و هنوز چیزی امضا نکرده‌اند، به‌هرحال برای نتیجه نهایی نشست ۱۷۷ اوپک که هفت ساعت به درازا کشید باید ساعاتی صبر کرد./

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد مسجد انتخابات انتخابات مجلس مجلس شورای اسلامی مسجد کانون های مساجد بسته خبری اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۶۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گره‌گشا نبودن وام مسکن برای خانه‌دارشدن مردم

کارشناس اقتصادی گفت: از آنجایی که طرح‌های همچون پرداخت وام ۴۸۰ و ۹۰۰ میلیونی به دلیل ناتوانی مردم در بازپرداخت آن‌ها با شکست مواجه شد پس طرح فعلی هم نمی‌تواند در بازار مسکن تاثیر بسزایی داشته باشد بلکه خود موجب سخت‌تر خانه‌دار شدن مردم خواهد شد.

مجید گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص افزایش وام مسکن در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: طرح جدید ارائه شده همانند طرح‌های قبلی گره‌ای از مشکلات مسکن را حل نخواهد کرد، با توجه به آنکه چندین سال است دچار سرکوب دستمزدها و درآمدها در اقتصاد ایران بوده‌ایم، به طور معمول وام‌های پرداختی متناسب با قیمت مسکن نیستند و علاوه بر آنکه توانای خانه دار کردن مردم را ندارد، پرداخت اقتصاد آن‌ها نیز از عهده اشخاصی که فاقد مسکن هستند خارج است.

وی افزود: طرح جدید با عنوان وام اشتراکی یک طرح غیرمنطقی، غیرکارشناسی و همچنین غیر قابل اجرا است و همانند سایر وام‌های تصویبی پرداخت نشده باعث ایجاد بحران در بازار مسکن خواهد شد.

کارشناس مسکن گفت: بسیاری از وام‌های موجود امکان اجرای شدن ندارند و در صورت اجرایی بودن نیز همراه با مشکلات بسیاری همانند وام خرید ۴۸۰ میلیونی هستند، که ارائه اینگونه وام‌ها در دیگر کشورها منسوخ شده است، حال طرح مطرحی از سوی بانک‌ها نه تنها گره‌گشا نیست بلکه خود مشکل ساز خواهد بود.

وام‌های مسکن در ایران از بدترین نوع وام‌ها در دنیا هستند

گودرزی عنوان کرد: وام‌های پرداختی در ایران به نسبت دیگروام‌ها در دنیا از بدترین نوع آن‌ها بشمار می‌آیند، چرا که حتی در کشورهای که اقتصاد آزاد دارند و مبنای آن‌ها سود است شاهد آن هستیم که کم بهره و طولانی‌ترین وام‌ها، وام‌های مسکن هستند اما در ایران بسیاری از آن‌ها برای پرداخت نشدن تصویب می‌شوند که این خود موجب افزایش تورم، رانت در بازار مسکن، ناکارآمد بودن و در نهایت پرداخت نشدن آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: ازجمله وام‌های ناموفق می‌توان به وام‌های همچون ۴۸۰ میلیونی و ۹۰۰ میلیونی که بازپرداخت ۳۵ میلیون تومانی داشتند اشاره کرد.

کارشناس مسکن افزود: بانک‌ها چه در زمان ارائه وام و یا تأمین مالی یکی از چالش‌های عمده و بزرگ بازار مسکن به شمار می‌آیند، همان طور که میدانید با توجه به اینکه دولت و مجلس بانک‌ها را مکلف به پرداخت حداقل ۲۰ در صد از تسهیلات ملی مسکن کرده است اما ترازنامه بسیاری از آن‌ها صفر و پرداخت نشده است.

طرح‌های جدید جایگزین طرح‌های شکست خورده قبلی

گودرزی گفت: امیدواریم دولت، سیاست درست و اصولی در راستای حذف اعتبار مسکن از ترازنامه و رتبه‌بندی اعتباری بانک‌ها را در پیش بگیرد چرا که این مصوبه می‌تواند برای همیشه دست بانک‌ها را از بازار مسکن کوتاه کند و تا هنگامی که بانک‌ها سود ۸۱ درصدی از بازار مسکن دارند به طور قطع وام‌های ۲۳ درصدی را پرداخت نخواهند کرد که می‌توان گفت چالش اصلی بحث جذابیت کاذب و ویرانگری است که بر تورم مسکن نهفته شده است.

وی افزود: طرح‌های جدید با توجه به شکست طرح‌های قبلی مانند وام مسکن ۹۰۰ میلیونی با بازپرداخت ۳۵ میلیون تومانی که مردم قادر به پرداخت آن نبودند جایگزین شود با این تفاوت که این طرح‌ها به صورت اشتراکی بین دو الی چهار نفر با عنوان برداشته شدن دیوارها مطرح شده‌اند و به طور معمول باز پرداخت آن‌ها ۱۲ سال است، اما این طرح‌ها نت‌ها نمی‌توانند گره‌ای از مشکلات مسکن را باز کنند بلکه خود با ناکارآمدی گره‌ای دیگر بر آن خواهد بود.

کارشناس مسکن در خصوص طرح پیشنهادی خاطر نشان کرد: اینگونه طرح‌ها مشکلی از بازار مسکن حل نخواهند کرد و به‌جای آن‌ها باید طرح‌های همچون واگذاری زمین به صورت رایگان که دولت انجام می‌دهد جایگزین کنیم و امیدواریم اینگونه طرح‌ها نتیجه بخش باشند، چراکه حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد قیمت مسکن ناشی از قیمت زمین است.

گودرزی در پایان گفت: از آنجای که ما جز وسیع‌ترین و سرشارترین کشورها از لحاظ زمین هستیم می‌توانیم تنها با یک درصد از زمین‌های کشور و اختصاص ۱۹۶ متر زمین به هر ایرانی مشکل کمبود مسکن را برطرف کنیم، چراکه این چنین رح‌ها کارایی و اثر بخشی بیشتری نسبت به طرح‌های بانکی خواهند داشت.

کد خبر 744980

دیگر خبرها

  • آغاز بارش های رگباری بهاره از فردا
  • آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد
  • تکمیل ۴۰۰ واحد مسکن نیمه‌کاره ۲۰ ساله در رزن
  • گره‌گشا نبودن وام مسکن برای خانه‌دارشدن مردم
  • فردا ؛ افتتاح بیش از دو هزار واحد مسکونی در سمنان
  • پیش‌بینی وضعیت جوی و دریایی آرام برای بوشهر
  • حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات خودمالکی در خوزستان پرداخت شد
  • آغاز فعالیت اتوبوس‌های برقی در کرج از فردا
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۶ تهران +جدول
  • پرداخت بیش از ۱۹ همت ‌تسهیلات‌ مسکن ملی خودمالکی در خوزستان