Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@06:00:18 GMT

مراکز دی.آی.سی باید از محله‌ها خارج شوند

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۸۶۵۶۹

مراکز دی.آی.سی باید از محله‌ها خارج شوند

فلسفه راه‌اندازی مراکز دی‌آی‌سی، کاهش آسیب از طریق ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به معتادان و افراد آسیب‌دیده بوده است. این فلسفه مورد قبول و پذیرش همه اقشار جامعه بوده و هست، اما مکان فعالیت و خدمت‌رسانی این مراکز جای سؤال دارد. همه محققان و صاحب‌نظران در حوزه آسیب معتقدند اگر این مراکز نه تنها در ایران و تهران بلکه در هر جای دنیا در داخل بافت مسکونی و شهری قرار بگیرند، برخلاف عنوانی که دارند آسیب‌زا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین، متولیان این مراکز باید در مورد مکان‌های جانمایی شده تجدید نظر کنند. برای اثبات این حرف متولیان ذی‌ربط در این مراکز را به تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه شیکاگو ارجاع می‌دهم.

به‌طور کلی بنده به‌عنوان جامعه‌شناس و استاد دانشگاه که مطالعات و تحقیقاتی در این زمینه داشته‌ام، معتقدم این مراکز مانند مدرسه و مرکز آموزشی خلافکاری عمل می‌کنند و قرارگیری آنها در هر نقطه از بافت مسکونی و شهری تأثیرات منفی در پی خواهد داشت. همجواری مردم به‌ویژه کودکان با این مراکز کار اشتباهی است، چراکه مردم با دیدن معتادان مصرف مواد، سرقت و کیف‌قاپی و حتی فحاشی را می‌آموزند و این رفتار کم‌کم در جامعه شیوع می‌یابد.

مسئولان برای مصون نگه‌داشتن جامعه و مردم از آسیب در گام اول باید مراکز کاهش آسیب یا همان دی.‌آی.‌سی‌ها را به خارج از شهرها و بافت مسکونی منتقل کنند.

کد خبر 467754 برچسب‌ها همشهری محله اعتیاد - مواد مخدر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله اعتیاد مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۶۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز بر پیشگیری، ضرورت امروز جامعه در حوزه اعتیاد است

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی،  رئیس کارگروه علمی و عملیاتی نظام برنامه کنترل و کاهش اعتیاد شورای اجتماعی کشور در حاشیه بازدید از خانه سبز شهرداری مشهد (محل نگهداری متکدیان و کارتن خوابها) افزود: نقش‌آفرینی افراد صاحب دانش در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، بسیار حائز اهمیت است.

ابوالحسن صفرپور افزود: طرح «مهرورزی» از طرح های خوب در حوزه پیشگیری از اعتیاد است که شهرداری مشهد به خوبی آن را اجرا کرده است.

وی ادامه داد: این طرح، دارای رویکرد اجتماعی است و از این طریق به دنبال تربیت مربی در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به خصوص اعتیاد هستیم.

رییس کارگروه علمی و عملیاتی نظام برنامه کنترل و کاهش اعتیاد شورای اجتماعی کشور گفت: استقبال شهروندان از این طرح نشان می‌دهد که بدنه مردمی، تشنه کمک و نقش‌آفرینی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است و به دنبال این هستند که محله و شهر خود را از این آسیب‌ها پاک کنند.

صفرپور افزود: نقطه قوت طرح مهرورزی، ساماندهی و بهره‌گیری از ظرفیت افراد آموزش‌دیده در محلات و مساجد و مدارس است که باید با قوت ادامه یابد.

ظرفیت پذیرش گرمخانه شهرداری مشهد (خانه سبز) برای هر شب حدود ۲۰۰ نفر است و در این گرمخانه خدماتی از قبیل صرف غذا و خدمات بهداشتی ارائه می شود.

حدود ۹ هزار معتاد متجاهر کارتن خواب در مشهد وجود دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • نسبت میان علم و فلسفه
  • تمرکز بر پیشگیری، ضرورت امروز جامعه در حوزه اعتیاد است
  • ژست سیگار در سریال ها؛ ملزومات یا ادا و اطوار؟
  • عملیاتی نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی باعث شادابی مردم شد
  • افتتاح واحدهای مسکونی دانشگاهیان طی روزهای آینده
  • رابط مردمی سازی دانشگاه سیستان و بلوچستان منصوب شد
  • آغاز واگذاری واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری
  • مطالبه‌گری باید در دست جریان انقلابی باشد
  • پرداخت ضرر و زیان نزدیکی فرودگاه به بافت مسکونی، ساز و کار قانونی ندارد
  • اجرای ۱۰۰ برنامه اجتماعی و فرهنگی در استان مرکزی هدفگذاری شد