Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سیستان و بلوچستان سرما زودتر از فصل زمستان میهمان مردم شده و ظاهرا مسؤولان آمادگی لازم برای تامین گاز مایع را نداشتند که روزانه شاهد تشکیل صف های طویل گاز مایع در سطح خیابان‌ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، در سیستان و بلوچستان سرما زودتر از فصل زمستان میهمان مردم شده و ظاهرا مسؤولان آمادگی لازم برای تامین گاز مایع را نداشتند که روزانه شاهد تشکیل صف های طویل گاز مایع در سطح خیابان‌ها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها موضوع گاز و کمبود آن در این استان نقل هر محفلی شده اما راهکار مناسبی برای حل مشکل اندیشیده نشده است.

حتی مردم گلایه خود را به دفتر نماینده ولی فقیه در استان انعکاس دادند که به دنبال آن مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان در تاریخ 10 آذر ماه جاری در دیداری که با رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در استان داشت ضمن تشریح عملکرد مجموعه خود، از حل شدن مشکل گاز تا پایان هفته خبر داده بود این درحالیست که امروز 15 آذر ماه 5 روز از وعده وی گذشته و آخر هفته فرا رسیده اما مشکلی از مردم برطرف نشده و همچنان در نقاط مختلف از جمله زابل و زاهدان شاهد صف های طویل گاز مایع هستیم.

 

توزیع روزانه 200 تن گاز در مرکز سیستان و بلوچستان

حسینعلی شه بخش، مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان در این دیدار در خصوص وضعیت گاز زاهدان، گفت: در حال حاضر روزانه حدود 200 تن گاز در مرکز استان توزیع می شود، این امر در حالیست که سال گذشته این رقم بین 120 تا 130  تن بوده است.

وی با اشاره به دشواری جابجایی گاز به استان، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی شرکت پرسی ایران گاز در سیستان و بلوچستان در توزیع سیلندر گاز به نحوی است که بتوان با ذخیره باقی مانده، متقاضیان کپسول گاز در روز بعد را نیز پاسخگو باشیم. 

وی با بیان اینکه توزیع سیلندر گاز روزانه تا ساعت16 انجام می شود، خاطرنشان کرد: 35 خودرو برای کسپول‌های 11کیلویی، 5 خودرو برای توزیع کپسول‌های 50 کیلویی در سطح شهر فعال هستند و حدود 20 خودرو نیز به دلیل خرابی در تعمیرگاه‌ها در حال تعمیر بوده و یا با توجه به پایان قراردادشان با شرکت، تمایلی به ادامه همکاری با این شرکت را با توجه به مشکلات سوختی، ندارند.

شه‌بخش در ادامه چهار عامل اصلی بحران فعلی گاز در زاهدان را عدم توزیع گاز از سوی الیاس گاز، فروش سهمیه نفت و جایگزین شدن گاز به جای این سوخت، معضل آزادفروشان وافزایش خودروهای با سوخت LPG عنوان کرد.

وی گفت: حدود 20 روز شرکت الیاس گاز قادر به تامین گاز مورد نیاز خود نبود و دلیل اصلی آن این بود که براساس قیمت تعیین شده سازمان حمایت از مصرف کننده، شرکت ها نمی توانند بیشتر از 4تا5میلیون تومان به خودروهای گاز کش به عنوان کرایه حمل و نقل پرداخت کنند و این درحالی است که خودروهای صادراتی گازکش، برای جابجایی گاز از بندرعباس به نقطه صفر میرجاوه 17 میلیون تومان دریافت می کنند و به همین دلیل بسیاری از خودروهای حامل گاز از ادامه کار با شرکت‌های توزیع کننده خودداری کرده و تانکرهای خود را از خودروها بر می‌دارند.

مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان گاز سوز کردن خودروها (LPG) را یکی از عوامل اصلی کمبود گاز فعلی در زاهدان عنوان کرد و گفت: گاز سوز کردن ماشین ها، یک مصرف غیرمنطقی به توزیع و فروش گاز اضافه کرده است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی خودرو در قبل از زمان سهمیه بندی جدید بنزین، سیستم گاز سوز (LPG) را بر روی خودروی خود نصب کرده بودند، اظهار داشت: در آن زمان برخی از رانندگان اقدام به فروش بنزین خود و خرید کپسول برای مخزن (LPG) خود می کردند اما پس از سهمیه بندی جدید بنزین، تعداد قابل توجهی از خودروها برای (LPG) اقدام کرده اند که فشار قابل توجهی به شرکت های توزیع گاز آورده است.

 

مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز سیستان و بلوچستان گاز سوز کردن خودروها (LPG) را یکی از عوامل اصلی کمبود گاز فعلی در زاهدان عنوان کرد و گفت: گاز سوز کردن ماشین ها، یک مصرف غیرمنطقی به توزیع و فروش گاز اضافه کرده است.

 

وی با بیان اینکه الیاس گاز و اتان گاز پاسخ مشتریان خود را در قالب اشتراک می دهند و توزیع ایستگاهی ندارند، خاطر نشان کرد: در روند توزیع کپسول توسط شرکت پرسی ایران گاز، سعی کرده ایم که جواب درخواست مشترکان را نیز بدهیم.

شه بخش اضافه کرد: برای بهتر شدن روند خدمات دهی و رضایت بیش از پیش مشتریان آماده دریافت پیشنهادات و راهکارها می باشیم.

وی گفت: هم اکنون کمبود ماشین توزیع کننده در زاهدان وجود ندارد بلکه با بدمصرف کردن گاز مواجه هستیم، براساس دستورالعمل ابلاغی شرکت پرسی ایران گاز ایران، سهمیه هر خانوار در هر ماه دو تا 4 کپسول بسته به شرایط متفاوت است و باید از این گاز برای خوراک پزی استفاده شود اما هم اکنون برای آبگرمکن، (LPG) خودروها و غیره نیز از این گاز استفاده می شود.

شه بخش افزود: در کنار پرسی ایران گاز، شرکت الیاس گاز نیز تعداد قابل توجهی براساس اعلام خودشان، مشترک دارند که درصورت توزیع گاز از سوی آن شرکت، شاهد صفهای طولانی دریافت کپسول گاز در زاهدان نباید باشیم.

این مسؤول با اشاره به آزاد فروشان گاز در زاهدان، خاطرنشان کرد: فروشندگان سیلندرگاز عده ای هستند که کار خانوادگی شان از گذشته تاکنون همین بوده اکنون نیز هرکاری انجام دهیم نمی توان آنها را از این اقدام منصرف کرد.

به گفته رضا پنجابی مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان بیش از ۲۳ هزار و ۸۰۰ خانوار در زاهدان از اشتراک گاز برخوردار شده اند.

با وجود این رقم اما نه تنها از صف های گاز کاسته نشده انگار ازدحام بیشتری را در کوچه و خیابان ها شاهد هستیم.

دادستان دستور جمع آوری دکه ها و مغازه‌های فروش آزاد گاز را صادر کرد

مشکل کمبود گاز مایع و گلایه های مردم پای دادستان عمومی و انقلاب زاهدان را هم به موضوع باز کرد تا از نزدیک در محل یکی از جایگاه توزیع گاز در زاهدان حضور یافته و  دستور جمع آوری دکه ها و مغازه‌های فروش آزاد گاز را دهد.

 

حجت الاسلام علی موحدی راد افزود: پیگیری و رفع مشکل مردم درخصوص تهیه سیلندر گاز در اولویت کاری دادگستری استان قرار دارد.

دادستان عمومی وانقلاب زاهدان ادامه داد: چنانچه برای دادستانی ثابت شود مدیران دو شرکت پرسی ایران و الیاس گاز در به وجود آمدن این مشکل دخالت داشته‌اند، مسئولان آنها به اتهام اخلال در نظم عمومی بازداشت و به دادگاه معرفی می‌شوند.

وی یکی از علت‌ها کمبود سیلندر گاز در زاهدان را قاچاق این سیلندرها به کشورهای همسایه بیان کرد و افزود: به همین منظور، نیروهای انتظامی و مرزبانی دستور دارند خودروهایی که قصد خروج این سیلندرها را به سمت مرزهای کشورهای همسایه داشته باشند توقیف کنند.

وی گفت: با ابلاغیه دادستانی یک نفر نیروی بسیج برای جلوگیری از تخلف در توزیع سیلندر گاز مایع داخل خودروهای توزیع کننده این سیلندرها مستقر می‌شود و بر کار توزیع گاز نظارت می‌کند.

دادستان عمومی وانقلاب زاهدان ادامه داد: چنانچه برای دادستانی ثابت شود مدیران دو شرکت پرسی ایران و الیاس گاز در به وجود آمدن این مشکل دخالت داشته‌اند، مسئولان آنها به اتهام اخلال در نظم عمومی بازداشت و به دادگاه معرفی می‌شوند.

 

 

پرونده تخلفاتی برای یکی از شرکت های معتبر توزیع گاز مایع

مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه می‌گوید: در حال حاضر بیشترین گزارش ها و شکایات شهروندان از نحوه توزیع گاز مایع در استان خصوصاً زاهدان است که شخصاً با حضور در ایستگاه های توزیع سیلندر و شرکت های عرضه کننده گاز مایع موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان گفت: پرونده تخلفاتی برای یکی از شرکت های معتبر توزیع گاز مایع در تعزیرات حکومتی از حیث گرانفروشی و کم فروشی در شعبه تجدیدنظر در حال رسیدگی است که بزودی رأی آن صادر خواهد شد.

 

حیدر میرزایی بیان کرد: تحویل سیلندر درب منزل شهروندان از مطالبات به حق مردم است که با حضور دادستانی، نیروی انتظامی و سازمان های متولی از جمله صنعت معدن و تجارت و استاندارد به دنبال تقویت و تحقق کامل آن خواهیم بود.

وی تصریح کرد: هزینه حمل تا درب منزل در قیمت نهایی سیلندر پیش بینی شده است و شهروند زمانیکه 7 هزار و 800 تومان برای هر عدد سیلندر 11 کیلویی پرداخت می کند باید شرکت عرضه کننده، سیلندر را درب منزل تحویل دهد. 

وی تصریح کرد: برخی سودجویی ها و سهل انگاری ها وجود دارد و عده ای در این میان اقدام به دلالی می کنند و با جدیت به این اشخاص هشدار داده می شود که با برخورد تعزیرات حکومتی روبرو خواهند شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان گفت: پرونده تخلفاتی برای یکی از شرکت های معتبر توزیع گاز مایع در تعزیرات حکومتی از حیث گرانفروشی و کم فروشی در شعبه تجدیدنظر در حال رسیدگی است که بزودی رأی آن صادر خواهد شد.

وی افزود: وظیفه اصلی تعزیرات حکومتی رسیدگی به پرونده های متشکله از سوی ضابطین است اما به درخواست شهروندان با حضور میدانی و مستقیم برای رفع این مشکل که سال ها در فصل سرما گریبانگیر مردم این استان شده است اقدام خواهیم کرد.

 

هنوز فصل زمستان فرا نرسیده مردم سیستان و بلوچستان با مشکل گاز مواجه هستند، تشکیل صف های طویل علاوه بر اتلاف وقت مردم ناراحتی و گلایه آنان را به دنبال دارد و انصافا در این هوای سرد بی توجهی به حل ریشه ای این مشکل به دور از انصاف است.

با اینکه تقریبا اکثر مسؤولان متولی و ارگان‌های نظارتی برای حل مشکل گاز آستین‌ها را بالا زده و بازار بازدید از مراکز توزیع گاز مایع داغ است، اما گلایه های مردم و صف های طویل در خیابان ها حکایت از این دارد که هنوز تدبیرشان گره از مشکلات مردم نگشوده است.

 

 

انتهای پیام/3139

منبع: فارس

کلیدواژه: گاز سیستان و بلوچستان سرما زاهدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۷۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۲۵ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان _ بیرجند

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مهدی پارسی با بیان اینکه ارتقای محور زاهدان_ بیرجند به بزرگراه علاوه بر کاهش تصادفات توسعه اقتصادی و گردشگردی سیستان و بلوچستان را به همراه دارد، گفت: این اداره کل تلاش دارد تا پایان سالجاری با تکمیل و بهره برداری از ۲۵ کیلومتر باند دوم در دست ساخت در این مسیر، زاهدان را به صورت بزرگراه به سفید آبه متصل کند.
وی با بیان اینکه برای احداث هر یک کیلومتر بزرگراه در این استان به اعتباری حدود ۳۵ میلیارد تومان نیاز است افزود: این موضوع می‌طلبد تا اعتبارات بیشتری برای اجرای طرح‌های راهسازی به استان تخصیص داده شود.

وی ، افزود: برای محقق شدن اهداف پیش بینی شده درسالجاری در این محور باید بیش از ۲۰۰ پل و آبرو در مسیر ساخته شود .

دیگر خبرها

  • امدادرسانی ستاد‌اجرایی فرمان امام به ۱۶۰ روستای سیل زده سیستان وبلوچستان
  • ساخت ۲۵ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان _ بیرجند
  • وصل شدن برق تمام روستا‌های سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • برق روستاهای سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • تمامی روستاهای سیلزده سیستان و بلوچستان برقدار شدند
  • برق ۴۴۵ روستا‌ی سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • برق تمامی روستا‌های سیلزده جنوب سیستان وبلوچستان وصل شد
  • سیل ۹۵۰ میلیارد ریال به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • قدردانی استاندار سیستان و بلوچستان از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای ساخت شبکه بزرگراهی
  • سیلاب وخسارت ۹۵۰ میلیاردریالی به شبکه توزیع برق سیستان وبلوچستان