Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-18@12:26:44 GMT

پشت‌پرده سیاست آمریکا درباره «توافق عدم تجاوز»

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۸۷۷۸۶

پشت‌پرده سیاست آمریکا درباره «توافق عدم تجاوز»

دولت آمریکا از چهار کشور عربی امارات، بحرین، عمان و مغرب که روابط دیپلماتیکی با رژیم صهیونیستی ندارند خواسته توافقنامه عدم تجاوز با این رژیم را به امضا برسانند.

به گزارش مشرق، روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در مقاله‌ای در بخش سخن سردبیر به تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در راستای ایجاد روابط میان 4 کشور عربی امارات، بحرین، عمان و مغرب با رژیم صهیونیستی، پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله آمده است که مقام‌های اسرائیلی در تلاش هستند از آشوب‌های منطقه‌ای علیه ایران و همپیمانانش بهره‌گیری کنند تا به روند عادی‌سازی با کشورهای عربی «پادشاهی» سرعت ببخشند به‌ویژه بعد از آن‌که ائتلاف به اصطلاح «ناتوی عربی- سُنی» برای مقابله با ایران، شکست خورده است.

بیشتر بخوانید: میزبانی یک فعال سعودی از صهیونیست‌ها در منزلش تل‌آویو خواستار «تهدید نظامی عربی-غربی» علیه ایران شد

در این میان، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا نقش چشمگیری در این خصوص ایفا می‌کند و می‌کوشد که تحت پوشش امضای «معاهده عدم تجاوز» این 4 کشور عربی( امارات، بحرین، پادشاهی عمان و مغرب) که زیربنای عادی‌سازی کامل با تل‌آویو می‌شود، ائتلافی اسرائیلی- کشورهای حوزه خلیج فارس را به رهبری خود جهت تامین امنیت دریانوردی در تنگه هرمز تاسیس کند. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز چنین ماموریتی را بر عهده دارد.

ایده‌پرداز آن نیز «یسرائیل کاتز» وزیر خارجه اسرائیل بود که هیئتی را به این منظور عازم واشنگتن کرد و تماس‌ها با سفارتخانه‌های 4 کشور نام‌برده در پایتخت آمریکا آغاز کرده است.

این مقاله در عین حال افزود که البته فشارهای فزاینده‌ای از سوی آمریکا بر پادشاه مغرب تحمیل می‌شود تا اولین کسی باشد که با امضای چنین توافقی موافقت کند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل نیز به نقش «پدرخواندگی» برای این گام عادی‌سازی ادامه می‌دهد و او برای دیدار با مایک پامپئو عازم لیسبون، پایتخت پرتغال شد و پس از این دیدار، وزیر خارجه آمریکا بلافاصله به رباط، پایتخت مغرب رفت تا دولت مغرب را برای پیوستن به چنین توافق یا معاهده‌ای ترغیب کند.

نویسنده این مقاله با اشاره به این‌که «معاهده عدم تجاوز» که دولت نتانیاهو در سایه سیاست کنونی این رژیم که در آستانه فروپاشی قرار دارد، برای آن بازاریابی می‌کند، نوشت که این معاهده تلاش می‌کند 4 کشور عربی نام‌برده را به «توهم» بیندازد. ولی چه زمانی این کشورها هدف خصومت اسرائیل قرار داشته‌اند و آیا این کشورها در جنگ‌های مستقیم یا غیرمستقیم علیه رژیم اشغالگر مشارکت داشتند یا خیر؟

در این مقاله آمده است که تظاهرات اعتراضی به بنزین در ایران و یا تظاهرات اعتراضی به فساد مالی و سیاسی در لبنان یا عراق هرگز این کشورها را به صورت دائم در وضعیت بحران قرار نمی‌دهد و به‌ویژه در ایران، این تظاهرات‌ها پایان یافته و در عراق نیز دامنه آن بعد از استعفای «عادل عبدالمهدی» کم شده است.

در پایان این مقاله آمده است: اسرائیل این روزها با تهدیدی موجودیتی روبه‌رو است و توان یک‌سره کردن جنگ به نفع خود، در بیشتر از یک جبهه را به دلیل بازدارندگی موشکی ایران و همپیمانانش از دست داده است از این‌رو این رژیم تلاش می‌کند جایگاهی برای خود در منطقه خلیج( فارس) ایجاد و بستر رویارویی نظامی با ایران را هموار کند و کشورهای عربی و آمریکا را وارد آن جنگ کند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق تحولات لبنان سهمیه بندی بنزین ترامپ عادل عبدالمهدی بنیامین نتانیاهو تنگه هرمز رژیم صهیونیستی عراق آمریکا لبنان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۷۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فایننشال تایمز: اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست

   ستون‌نویس فایننشال تایمز در تحلیلی ضمن نقد حمایت‌های بی‌قیدوشرط جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از رژیم اسرائیل، تبعات ناشی از این رویکرد را برای دولت او تبیین و رژیم صهیونیستی را به جای «سرمایه راهبردی»، «وبال راهبردی» ایالات متحده ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، ستون‌نویس سیاست‌خارجی نشریه فایننشال تایمز در پی پاسخ تنبیهی ایران به رژیم اسرائیل طی یادداشتی مواضع دولت بایدن در قبال رژیم اسرائیل را زمینه‌ساز گسترش تنش در خاورمیانه توصیف کرد.

گیدئون راچمن در این یادداشت دو هدف بایدن در سیاست خاورمیانه را «حمایت آهنین» از رژیم اسرائیل و جلوگیری از جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای عنوان کرد که در حال حاضر سیاست منطقه‌ای او را با شکست مواجه کرده است.

او عملکرد حمایتی بایدن در قبال رژیم اشغالگر را «چک سفید امضاء» توصیف کرد که به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اسرائیل اجازه هرگونه اقدام خودسرانه را می‌دهد با این اطمینان که در هر صورت آمریکا پشتیبان او خواهد بود.

راچمن پاسخ تنبیهی ایران در مقابل تجاوزگری رژیم اسرائیل را «به‌جا» توصیف کرد و آن را پیامد سیاست غلط کاخ سفید دانست که به نتانیاهو اجازه داد حمله به کنسولگری ایران در دمشق را بدون اطلاع آمریکا انجام دهد.

تحلیلگر فایننشال تایمز با اشاره به اصرار کابینه نتانیاهو برای دادن پاسخ داندان‌شکن به ایران، با نقل‌قول از یکی از مقام‌های آمریکایی گفت: مشکل اینجاست که «اسرائیل با پول کاخ سفید قمار می‌کند».

این گزارش می‌افزاید: در نهایت، امیدواری که بایدن در تل‌آویو ایجاد کرده اسرائیل را به سمت جنگی سوق می‌دهد که امیدوار است آمریکا در نهایت ناچار به پیوستن به آن باشد و اینجاست که باید سؤال نهایی را طرح کرد: آیا اسرائیل همچنان سرمایه راهبردی آمریکاست یا تبدیل به یک وبال راهبردی شده است؟

راچمن توضیح می‌دهد که نگرانی شدید از کشیده شدن پای آمریکا به یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه، آسیبی که حمایت از جنگ غزه به وجهه بین‌المللی ایالات متحده وارد کرده، و ناکامی آمریکا برای رقابت با نفوذ چین و روسیه به این معنی است که بخش دوم سؤال صحت دارد.

از سویی، بایدن با حمایت از یک چهره ضد دموکراسی در محافل داخلی اسرائیل و یکی از نزدیکان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین و جمهوری‌خواه آمریکا، در داخل نیز وجهه خود را در میان جوانان از دست داده است.

در نهایت، راچمن تأکید می‌کند که اگر کاخ سفید تحلیلگری ندارد که بتواند بین منافع و مضرات حمایت از اسرائیل به نتیجه معقول و منطقی برسد، ناچار باید خود را به دست سرنوشت بسپارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نماینده نتانیاهو به واشنگتن می‌رود آمریکا در فکر لغو فروش سلاح به عربستان

دیگر خبرها

  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • نگاهی به نیم قرن سیاست اعراب درباره رژیم اسرائیل؛ از اکتبر 1973 تا اکتبر 2023، استحاله عربی چگونه رقم خورد؟ + اسناد
  • طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • مجموعه مقالات سومین همایش فرهنگ و شعایر حسینی رونمایی می شود
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • نشریه بریتانیایی: اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست
  • چالش‌های رژیم صهیونیستی در تجاوز به ایران
  • اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست
  • فایننشال تایمز: اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست