Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده و تحلیل‌گر آمریکایی در گفت‌وگو با فارس ابراز داشت تا زمانی که آمریکا بی حساب و کتاب به ناتو پول تزریق می‌کند، این سازمان تهدیدی بزرگ علیه بشریت خواهد بود.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس: نشست سران ناتو در هفتادمین سالگرد تأسیس این نهاد روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۲ و ۱۳ آذر ماه با حضور سران ۲۹ کشور عضو از جمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در لندن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پایان نشست ۲ روزه سران ناتو در لندن، بیانیه‌ای ۹ بندی صادر شد. در بیانیه مذکور تأکید شده که ناتو به عنوان بنیادی برای دفاع دسته‌جمعی باقی خواهد ماند. اقدامات تهاجمی روسیه نیز به عنوان تهدیدی برای امنیت منطقه آتلانتیک و یورو اعلام شد. در این بیانیه به افزایش نفوذ چین و سیاست‌های بین‌المللی آن و فرصت‌ها و چالش‌هایی که فراهم شده نیز اشاره و تأکید شده که باید در ائتلاف ناتو به صورت همزمان به این موضوع رسیدگی شود. در بیانیه مذکور همچنین عنوان شده که ناتو ائتلافی دفاعی بوده و تهدیدی برای هیچ کشوری به شمار نمی‌آید. از سوی دیگر این سازمان بر تعهد خود برای امنیت و ثبات در افغانستان تاکید کرده است. در این بیانیه همچنین اعلام شد که مقدونیه شمالی به‌زودی به عضویت ناتو در خواهد آمد.

نشست مذکور در حالی برگزار شد که اختلافات بین اعضای این سازمان بر تصمیم گیری های آن سایه افکنده بود و نهایتا هم بیانیه ای ۹ ماده‌ای صادر شد. «استفن لندمن» نظریه‌پرداز آمریکایی می‌گوید ناتو به منافع امپریالیستی آمریکا خدمت می‌کند، واشنگتن حدود ۷۵ درصد بودجه ناتو را تامین می‌کند و از این سازمان به عنوان ابزاری علیه دیگر کشورهای مستقلی استفاده می‌کند که می‌خواهد آن‌ها را به دولت‌هایی دست نشانده تبدیل کند، منابع آن‌ها را غارت کند و از مردم شان بهره‌کشی و سوء استفاده کند.

«استفان لندمن»، فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا است و از این دانشگاه درجه لیسانس اخذ کرده است. او همچنین در رشته MBA در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرده و درجه MBA را اخذ کرده است. او از سال ۲۰۰۵، به نوشتن در مسائل بین‌المللی پرداخت.

«باتلاق عراق»، «چگونه وال استریت آمریکا را سرکیسه کرد» و «تسخیر بانک‌داران» از جمله کتابهای او به شمار می‌‌روند. وی مجری رادیو «پروگرسیو» شیکاگو است.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی اختصاصی خبرگزاری فارس با استفان لندمن است:

نشست ناتو در حالی در انگلستان پایان یافت که اختلافات زیادی میان اعضای این سازمان وجود داشت. به نظر شما مهمترین اختلافات میان اعضای این سازمان چیست؟

ناتو به منافع امپریالیستی آمریکا خدمت می‌کند، واشنگتن حدود ۷۵ درصد بودجه ناتو را تأمین می‌کند و از این سازمان به‌عنوان ابزاری علیه دیگر کشورهای مستقلی استفاده می‌کند که می‌خواهد آن‌ها را به دولت‌هایی دست نشانده تبدیل کند، منابع آن‌ها را غارت کند و از مردمشان بهره کشی و سوء استفاده کند.

این در واقع همان بلای فراگیر امپریالیسم است، چون چشم اندازی برای جنگ‌های بی‌پایان به سرکردگی آمریکا وجود ندارد.

اختلاف نظر میان اعضای ناتو در مورد برخی مسائل مانعی بر سر اهداف و برنامه‌های کلی این سازمان - شامل مقابله و خصومت‌ورزی با صلح، برابری و جهانی عادلانه - نیست.

اختلاف نظر همیشه با وجود کشورهای مختلف بین آن‌ها وجود دارد. همزمان آمریکا علی رغم این که تریلیون‌ها دلار بی‌حساب و کتاب برای باقی ماندن به عنوان یک ابرقدرت مسلط هزینه و خرج می‌کند، اما کشوری در حال افول است.

این چیزها به تدریج و طی زمان اما به صورت فزاینده‌ای اتفاق می‌افتد. الان روسیه، چین و برخی دیگر از کشورها در حال رشد و نمو هستند، اما در مقابل از نظر اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی‌ آمریکا در حال افول است.

اسطوره «استثناگرایی آمریکا»، «دولت پایدار» و برتری اخلاقی متوهمانه و برتری نظامی، اینها همگی چیزهایی هستند که علی رغم این که نشانه‌های روشن و واضحی از بی‌ارزش شدن و نارسایی آن‌ها وجود دارد، اما همچنان ادامه دارد و مورد تأکید واقع می‌شوند.

پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا در اوج قدرتش قرار داشت و این وضعیت تا سال‌ها پس از دوران جنگ ادامه یافت، اما افول این کشور طی سال‌های گذشته و بویژه پس از ۱۱ سپتامبر شروع شد و همچنان این افول ادامه دارد.

این همان فرایند و روندی است که همه امپراطوری‌های تاریخ محکوم به آن می‌شوند – ملتی که به دلیل غرور امپریالیستی‌اش، تکبر بیش از حد، جنگ‌های بی پایان علیه دشمنان ساختگی و عدم تمایلش به تغییر در حال افول است.

آمریکا دولتی جنگ طلب است. هر دو حزب آن در مسیری یکسان و مشابه، مخفیانه کار می‌کنند و بی حساب و کتاب و با ایجاد مزاحمت و دردسر و با عملکردی سرکوب‌گرایانه در واقع دستورکار خود نابودکننده و مخرب را دنبال می‌کنند.

دیگر ما شاهد یک دولت جمهوری که سال‌ها پیش پایه‌گذاری شد، نیستیم و این دولت با دولتی امپریالیستی جایگزین شده است. کینزی‌گرایی نظامی و نظامی‌گری مخرب سال‌ها هزینه و خرج داشته است، در حالی که این وطن به گدایی افتاده و عدالت اجتماعی محو شده است.

ناتو از تهدیداتی چون تهدیدات فضایی و تهدیدات سایبری به عنوان تهدیدات جدید علیه این سازمان نام برده است. آیا ناتو قادر به پاسخگویی به این تهدیدات است؟

تهدیدات برای ناتویی که تحت سلطه آمریکاست، ساخته می‌شوند. هیچکدام از این تهدیدات وجود واقعی ندارند. اهداف امپریالیستی آمریکا بدون ساخت و ایجاد تهدیداتی علیه امنیت ملی نمی‌تواند دنبال شود.

بدون پشتیبانی رسانه‌ای در آمریکا و در غرب، هیچکدام از این ادعاهای غلط ساختگی راه به جایی نخواهد برد.

آمریکایی‌ها ناآگاه‌ترین مردم روی کره زمین هستند که آن‌ها را سرگرم کرده‌اند. مهم نیست که تا کنون این مردم چند بار از سوی رهبران و حاکمانشان فریب خورده‌اند، بلکه آن‌ها نشان داده‌اند دوباره به سادگی فریب می‌خورند.

ناتو در حالی از چین و روسیه به عنوان تهدید نام می برد که همه اعضای ناتو از جمله فرانسه و آلمان این دو کشور را مانند آمریکا تهدید نمی‌دانند. با وجود این سطح از اختلافات آینده این سازمان را چگونه خواهد بود؟

آمریکا کره زمین و همه آن‌چه روی زمین زندگی می‌کند را تهدید می‌کند. در مقابل اما روسیه و چین هیچ کشور و ملتی را تهدید نمی‌کنند. با این حال روسیه و چین به دلیل رشد فزاینده‌شان در سطح جهانی به غلط به عنوان تهدید عنوان شده‌اند.

تسلیحات فوق العاده روسیه از بهترین نمونه‌ها در غرب هم جلو زده است. قدرت رشد اقتصادی چین طی سال‌های آتی در حال پیشی گرفتن از آمریکاست.

این‌ها چیزهایی هستند که در واشنگتن تحمل نمی‌شوند و لذا هر دو کشور به عنوان تهدیدات مهمی در واشنگتن به شمار می‌روند که هدف تغییر رژیم‌ آن‌هاست.

امانوئول ماکرون رئیس جمهور فرانسه از «مرگ مغزی» ناتو صحبت کرده بود. آیا با ارزیابی او موافق هستید؟

تا زمانی که آمریکا بی حساب و کتاب به ناتو پول تزریق می‌کند، این سازمان تهدیدی بزرگ علیه بشریت خواهد بود.

ترامپ در حاشیه نشست ناتو از احتمال خروج فرانسه از سازمان ناتو خبر داده بود. آیا ممکن است فرانسه از ناتو خارج شود؟

ترکیه تنها کشوری است که ممکن است در سال‌های پیش رو به دلیل اختلافات میان مقامات این کشور واشنگتن، ناتو را ترک کند. فرانسه اما ناتو را ترک نمی‌کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ناتو آمریکا روسیه لندمن مصاحبه اختصاصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۸۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وتوی واشنگتن علیه فلسطین لکه ننگ دیگری در کارنامه آمریکا ثبت کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وتوی آمریکا علیه پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به مثابه لکه ننگی است که به کارنامه آمریکا در زمینه فعالیت علیه تلاش‌های جمعی بین المللی اضافه می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: وتوی آمریکا تنها باعث طولانی‌تر شدن بی ثباتی و ناامنی در منطقه می‌شود.

پیش از این حماس نیز جانبداری آمریکا از رژیم صهیونیستی و استفاده از حق وتو علیه پیش نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد با وجود موافقت ۱۲ کشور عضو شورای امنیت را به شدت محکوم کرد.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: یکبار دیگر آمریکا در برابر اراده بین المللی ایستاد و مجدداً بر موضع خود علیه ملت فلسطین و حق آنان برای تعیین سرنوشت و تأسیس کشور مستقل فلسطین تاکید کرد و از رژیم اشغالگر برای مصادره حقوق ملت فلسطین و تلاش‌های انجام شده برای حل و فصل مساله فلسطین حمایت کرد.

بامداد امروز رأی گیری در شورای امنیت درباره اعطای عضویت کامل به کشور فلسطین تا هفته آینده به تعویق افتاد.

شبکه الجزیره گزارش داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از وتوی آمریکا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای مبنی بر پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را نتوانست به تصویب برساند.

کد خبر 6082545

دیگر خبرها

  • وتوی واشنگتن علیه فلسطین لکه ننگ دیگری در کارنامه آمریکا ثبت کرد
  • انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه خطرات قانونی دارد
  • ایران یکی از بزرگ‌ترین حملاتی را که جهان به چشم دیده، علیه اسرائیل انجام داد
  • ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان
  • ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان
  • عملیات وعده صادق آمریکا را آچمز کرد؛ پایان افسانه گنبد آهنین اسرائیل
  • استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • روسیه: استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • خروج موج بارشی از خوزستان/ دما افزایش می‌یابد
  • نامه عجیب خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها؛ اشتباه بزرگ؟