Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- دانشمندان موفق به کشف مولکولی شده‌اند که سلول‌های سرطان لوزالمعده را مورد هدف قرار می‌دهد و آن‌ها را نابود می‌کند. تاریخ انتشار: 18:33 - 15 آذر 1398 - کد خبر: ۵۷۴۴۰۶

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، درصد بقای پنج ساله بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده تا ۹ درصد سقوط کرده است که نیاز مبرم به پیشرفت‌های لازم برای درمان این نوع سرطان کشنده را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان دانشکده پزشکی "سکلر" (Sackler) در دانشگاه تل آویو و مرکز تحقیقات سرطان مرکز پزشکی شبا (Sheba) مولکولی را ساخته‌اند که ادعا می‌کنند می‌تواند سلول‌های سرطانی این نوع سرطان را از بین ببرد.

در مقاله تحقیقاتی اخیر که در مجله Oncotarget منتشر شده است، پروفسور "مالکا کوهن-آرمون" از این دانشگاه و دکتر "تالیا گلان" از مرکز پزشکی شبا توضیح داده‌اند که چگونه تزریق این مولکول جدید موسوم به "PJ ۳۴" در اعضای پیوندی موجب ریشه‌کنی قابل توجه سلول‌های سرطانی لوزالمعده در موش‌ها شد.

تغییر در اندازه تومور بعد از سه هفته تزریق روزانه PJ ۳۴ شروع شد و تومور شروع به کوچک شدن کرد و در نهایت در روز ۵۶ام به طور کامل از بین رفت.

۳۰ روز پس از پایان درمان با تزریق PJ ۳۴، تعداد تومور‌های موش‌ها ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش تعداد سلول‌های سرطانی را نشان داد. همچنین هیچ عوارض جانبی در موش‌ها دیده نشد و حتی بر وزن آن‌ها یا نحوه عملکرد آن‌ها تأثیری نگذاشت.

محققان می‌گویند نیاز فوری به یافتن درمانی جدید برای سرطان لوزالمعده وجود دارد.

مولکول PJ ۳۴ در ابتدا برای کمک به گرمازدگی ایجاد شد، اما تحقیقات روی این مولکول نشان داد که می‌تواند باعث نابودی سلول‌های سرطانی شود.

محققان می‌گویند: یک مولکول کوچک که باعث جلوگیری از تجمع NuMA در قطب‌های دوقلوی میتوزی سلول‌های سرطانی انسان می‌شود، سلول‌های سرطان لوزالمعده را به طور موثر ریشه کن می‌کند. "PJ ۳۴" که در غشای سلولی قابل نفوذ است، به سلول‌های سرطان لوزالمعده دسترسی یافته و آن‌ها را بدون آسیب رساندن به سلول‌های عادی نابود می‌کند. همچنین سمیت سلولی اختصاصی "PJ ۳۴" در سلول‌های سرطانی انسان الگوی جدیدی از درمان سرطان لوزالمعده را ارائه می‌دهد که باعث اختلال در بافت‌های طبیعی نمی‌شود.

در حالی که "PJ ۳۴" می‌تواند انواع مختلف سلول‌های سرطانی را از بین ببرد، محققان به دلیل پایین بودن میزان بقا در مبتلایان سرطان لوزالمعده، این مولکول را ابتدا روی این نوع سلول سرطانی آزمایش کرده‌اند.

سرطان لوزالمعده همچنین نوعی از سرطان است که تشخیص آن در بسیاری از افراد دشوار است و اغلب افراد وقتی متوجه ابتلا به این سرطان می‌شوند که سلول‌های سرطانی در بدنشان پخش شده و درمان را سخت کرده است.

لوزالمعده یا پانکراس (Pancreas) یا خوش‌گوشت، غده‌ای پهن و دراز است که در قسمت فوقانی شکم و پشت معده قرار گرفته است. لوزالمعده متشکل از سه قسمت سر، تنه و دم است. قسمت سر آن در مجاورت قسمت دوم (دوازدهه) قرار گرفته است. تنه لوزالمعده در پشت معده قرار دارد و دم آن تا نزدیک طحال امتداد دارد. وزن پانکراس در یک انسان سالم و بالغ حدود صد گرم است.

سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس (Pancreatic cancer) نیز زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند. چند نوع سرطان پانکراس وجود دارد. رایج‌ترین نوع که آدنوکارسینوم پانکراس نام دارد، ۸۵ درصد از موارد را شامل می‌شود. این آدنوکارسینوم از بخشی از پانکراس شروع می‌کند که مسئول ساخت آنزیم‌های گوارشی است. یک تا دو مورد از میان صد مورد سرطان پانکراس تومور‌های اعصاب و غدد هستند که از سلول‌های تولیدکننده هورمون پانکراس به وجود می‌آیند. در کل، میزان تهاجمی بودن این تومور‌ها کمتر است.

علائم و نشانگان رایج‌ترین نوع سرطان پانکراس شامل این موارد است: زردی پوست، درد شکم یا درد کمر، کاهش وزن بدون دلیل، کم رنگی مدفوع، ادرار تیره و بی اشتهایی. معمولاً در مراحل اولیه بیمارِی، نشانگانی وجود ندارد و نشانگانی که شاخص بیماری هستند و به اندازه‌ای خاص هستند که بتوانند ما را به سرطان پانکراس مشکوک کنند، معمولاً زمانی بروز پیدا می‌کنند که بیماری به مرحله پیشرفته خود رسیده است. تا زمانی که سرطان پانکراس تشخیص داده شود، معمولاً بیماری به نقاط دیگر بدن نیز گسترش یافته است.

محققان می‌گویند این مولکول به زودی روی حیوانات بزرگتر و سپس انسان آزمایش خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:  هوای آلوده سرطان مغز به دنبال دارد

 

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: درمان سرطان سرطان لوزالمعده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۸۹۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محققان افراد را در چهار الگوی غذایی طبقه بندی کردند.

این الگوهای غذایی شامل:

• بدون نشاسته یا نشاسته کم

• گیاه خواری

• پروتئین زیاد و فیبر کم

• متعادل

بیش از نیمی از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند در دسته «متعادل» قرار گرفتند و نتایج سلامت روان و عملکرد شناختی گزارش شده آنها بهتر از سه مورد دیگر بود.

افرادی که از رژیم غذایی پر پروتئین / کم فیبر پیروی می‌کردند، نسبت به افرادی که از رژیم غذایی متعادل پیروی می‌کردند، حجم ماده خاکستری کمتری در بخشی از مغز به نام شکنج پست مرکزی داشتند که نحوه حرکت بدن ما را در محیط هماهنگ می‌کند.

این افراد تمرکز و حافظه بهتری دارند | راهکاری ساده برای حفظ جوانی مغز

علاوه بر این، افرادی که گیاهخوار بودند، در بخشی از مغز به نام تالاموس و Precuneus حجم خاکستری بالاتری داشتند. نکته قابل توجه، این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به مشکلات روانی در افرادی که سبزیجات و میوه‌های بیشتری مصرف می‌کنند، افزایش یافته است، یافته‌ای که نویسندگان توضیح داده‌اند می‌تواند به دلیل طراحی مطالعه باشد و نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی مدیترانه ای که تأکید بر ماهی و سبزیجات دارد، اثرات امیدوار کننده‌ای بر سلامت جسمی نشان داده است. اما رژیم‌های غذایی که به کاهش التهاب کمک می‌کنند نیز می‌توانند تأثیر بسزایی در سلامت مغز و سلامت روان داشته باشند.

همچنین تأثیر رژیم غذایی بر میکروبیوم روده نیز نقش مهمی در سلامت مغز دارد. شواهد نشان می‌دهد که یک روده سالم، که از طریق رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر غذایی ایجاد می‌شود، ممکن است محور روده مغز را حفظ کرده و به طور بالقوه شناخت را بهبود بخشد.

محققان تاکید می‌کنند انتخاب شیوه زندگی نیز یک عامل مهم است و خواب با کیفیت، ورزش منظم و تکنیک‌های خوب برای مدیریت استرس برای تکمیل یک رژیم غذایی متعادل ضروری است.

کد خبر 845158 برچسب‌ها مواد غذایی خبر مهم مغز

دیگر خبرها

  • کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی
  • چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟ (فیلم)
  • کوچک‌ترین بمب‌افکن دنیا
  • هوش مصنوعی در شناسایی منشاء سرطان‌‌‌ بهتر از انسان است
  • بیماران سرطانی گروه هدف پویش ملی سرطان هستند
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • از سیاره زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد