Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ملاقاتش با مدیرکل جدید آژانس را مفید خواند و گفت:اینستکس به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که امروز (جمعه) در وین برگزار شد، طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز دور جدیدی از کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردیم که یک دور معمولی و روتین کمیسیون مشترک بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق برجام هر سه ماه یک بار کمیسیون مشترک باید برگزار شود.

وی نشست امروز را بسیار جدی خواند و افزود: دامنه انتقادات نسبت به نحوه اجرای برجام توسط طرفین وجود دارد به خصوص انتقاداتی که ایران نسبت به طرف های مقابل به ویژه طرف های اروپایی در اینکه نتوانستند به تعهدات خودشان بعد از خروج آمریکا از برجام عمل کنند، ایرادات و انتقادات بسیار جدی است.

*بحث ها جدی و در فضای نسبتا پرتنشی صورت گرفت

عراقچی اضافه کرد: بحث ها امروز خیلی جدی بود و در یک فضای نسبتا پرتنشی صورت گرفت، با این حال آنچه مسلم بود همه اعضا و کشورهای شرکت کننده در این نشست، بر حفظ توافق تأکید داشتند و همه متفق بودند که باید تلاش ها صورت بگیرد برای اینکه برجام در جای خودش باقی بماند.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما در این جلسه درباره یک سؤال جدی بحث کردیم که کشورهای باقیمانده در برجام باید تصمیم بگیرند که چه کسی وضعیت را به اینجا رسانده و ریشه مشکلات حاضر که باعث شده هم تحریم ها برگردد و هم ایران شروع به کاهش تعهداتش کند، کجاست؟ و اگر آمریکا ریشه اینهاست که واقعا هم هست، باید به صراحت اعلام کنند.

*همه بر این امر صحه گذاشتند که ریشه مشکلات موجود در رابطه با برجام آمریکاست

وی گفت: در جلسه امروز همه اعضا بدون استثنا بر این امر صحه گذاشتند که ریشه مشکلات موجود در رابطه با برجام آمریکاست و همه اعضا سیاست آمریکا و سیاست فشار حداکثری آن را رد کرده و گفتند که با آن همراهی نمی کنند و همه اذعان کردند که باید به ریشه این مشکل پرداخته شود و ما بتوانیم به صورت ریشه ای شرایطی را فراهم کنیم که ایران بتواند از منافع برجام بهره مند شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: همه اعضای حاضر در نشست امروز تأکید داشتند که بدون برخورداری ایران از منافع برجام، نمی شود به بقای برجام امیدوار بود ولذا تأکید داشتند که باید راه حل های خلاقانه ای را پیدا کرد.

* اینستکس به مراحل پایانی خود نزدیک شده

وی ادامه داد: یکی از راه حل ها، بحث اینستکس است. اینستکس به مراحل پایانی خود نزدیک شده و 6 کشور جدید نیز به آن ملحق شده اند و در خصوص اینستکس و اینکه چگونه می تواند در آینده روابط تجاری ایران و اروپا نقش ایفا کند، امروز بحث مفصلی صورت گرفت.

عراقچی اضافه کرد: در رابطه با پروژه های مربوط به اراک، فردو و پروژه هایی که توسط اعضای برجام باید در ایران اجرا شود، بحث صورت گرفت و مخالفت همه با اعمال تحریم های مجدد آمریکا نسبت به پروژه های هسته ای موجود در برجام وجود داشت و همه تأکید داشتند که سیاست آمریکا، سیاست اشتباه و در جهت بسیار غلطی است.

معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه در حاشیه این جلسه نیز دیدارهای دوجانبه صورت گرفت، اظهار داشت: تقریبا با همه شرکت کنندگان گفتگوهای دوجانبه داشتیم. با خانم اشمید درباره سیاست های جدید اتحادیه اروپا بعد از تغییر خانم موگرینی و نحوه ادامه همکاری ها صحبت شد. اتحادیه اروپا در واقع هماهنگ کننده برجام است ولذا نقش کلیدی در ادامه حیات برجام خواهد داشت.

*ملاقات مفید با گروسی

عراقچی همچنین درباره اولین ملاقاتش با «رافائل گروسی» مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که پس از نشست کمیسیون مشترک برجام انجام شد، این ملاقات را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: بعد از انتخاب ایشان به این سمت ما دیدار رسمی سیاسی با ایشان نداشتیم البته آقای غریب آبادی سفیر ما با ایشان دیدار کرده بود و این اولین دیدار سیاسی بود که با ایشان داشتیم.

وی بیان کرد: برای شروع کار، ملاقات خوبی بود. ملاقات کاملا محترمانه و هر دو طرف تأکید کردند که همکاری های سابق و مثبت و سازنده ما با آژانس ادامه خواهد یافت و آژانس نیز رویکرد حرفه ای خود را حفظ خواهد کرد و به انجام وظایفش در ایران به شکل کاملا بیطرفانه و حرفه ای ادامه خواهد داد.

عراقچی خاطرنشان کرد: درباره ابعاد مختلف همکاری های صحبت کردیم درباره برخی مشکلاتی که اخیرا وجود داشته و راه حل هایی که وجود دارد، بحث کردیم. خوشبختانه نیت و اراده خوبی را در آقای گروسی شاهد بودم که وظایف خودش را به عنوان مدیرکل آژانس در یک فضای کاملا حرفه ای و به دور از فشارهای سیاسی که معمولا در شورای حکام وجود دارد، انجام دهد و ما از این جهت بسیار خرسندیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که آیا در نشست کمیسیون مشترک برجام تصمیمی اتخاذ شد؟ گفت: تصمیم برای آینده فقط در راستای حفظ برجام و ادامه حیات این توافق بود، به تصمیم مشخصی رسیده نشد که بخواهم اعلام کنم. همه اذعان داشتند که اگر ایران از منافع برجام بهره مند نشود، نمی شود آینده ای را برای برجام متصور بود.

وی ادامه داد: قرار شد گروه کاری مربوط به رفع تحریم ها تشکیل جلسه دهند و روی ایده های جدید کار کنند ولی به هر حال موضع ما کاملا روشن بود و در این جلسه نیز تکرار کردیم، بدون هیچ شوخی و با جدیت کامل که روند کاهش تعهدات ایران ادامه خواهد یافت تا زمانی که راه حل هایی برای برخورداری ایران از منافع برجام و منافع رفع تحریم ها پیدا شود.

عراقچی با یادآوری این نکته که البته ایده هایی وجود دارد، اظهار داشت: فرانسه و شخص آقای ماکرون ایده هایی را شروع کرده و دارد دنبال می کند، البته آن هم مشکلات و موانع خود را دارد، با این حال همه اعضای شرکت کننده در جلسه امروز از چنین طرح هایی حمایت کردند.

در حال تکمیل...

منبع: جماران

کلیدواژه: زلزله قیمت خودرو قیمت دلار روحانی حقوق زنان آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام توافق هسته ای عباس عراقچی اینستکس رافائل گروسی زلزله قیمت خودرو قیمت دلار روحانی حقوق زنان امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۱۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟

به گزارش همشهری آنلاین از نیویورک، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: « من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریمها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرفهایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می شود، دیدگاه ها شنیده می شود و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد.

تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن فروردین ماه امسال اعلام کرد: دولت جو بایدن معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌دهد در چارچوب برجام وارد همکاری‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود، تمدید نکرده است.

دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه ای از معافیت های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می دهد،همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود اما به اجرای آن تحریم ها متعهد نمی شود.

واشنگتن آخرین بار آگوست ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت منقصی شدن این معافیت های تحریمی حرفی نزد اما به واشنگتن فری بیکن گفت که مقامات همچنان «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی پس از تصمیم‌گیری بعنوان بخشی از آن بررسی ارائه خواهد شد.

معافیت‌های تحریمی ایران در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند.

بر اساس متن برجام، کشورهای امضا کننده آن متعهد شده بودند که با ایران در حوزه‌ همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تاسیسات فردو همکاری کنند.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این معافیت‌ها به دلیل خروج آمریکا از برجام لغو شد اما جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.

کد خبر 846806 برچسب‌ها توافق هسته‌ای ایران خبر ویژه ایران و آمریکا

دیگر خبرها

  • گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه / اعتصاب اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس
  • انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • غرفه‌سازی برای ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم