Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@20:43:46 GMT

مخالفت ترامپ با وام بانک جهانی به چین

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۲۶۲۹

مخالفت ترامپ با وام بانک جهانی به چین

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بامداد شنبه در پیامی توئیتری وام دادن بانک جهانی به چین را به باد انتقاد گرفت و نوشت: چین پول فراوانی دارد، و اگر ندارد ایجادش کند. [وام دادن را] متوقف کنید!

روز پنجشنبه نیز استیو منوچین وزیر خزانه‌داری ترامپ اظهاراتی مشابهی در کنگره آمریکا داشت. منوچین با اعضای مجلس نمایندگان آمریکا موافقت کرد که بانک جهانی برنامه اعطای وام به چین را متوقف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنتونی گونزالز نماینده جمهوریخواه از ایالت اوهایو لایحه‌ای را در کنگره مطرح کرده که با خارج کردن چین از «بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه» از اعطای وام بانک جهانی به چین جلوگیری می‌کند.

بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه بخشی از بانک جهانی است که تسهیلات و وام‌های مالی در اختیار کشورهای کم‌درآمد قرار می‌دهد تا از گسترش فقر جلوگیری کرده و سرمایه‌گذاری پایدار را ارتقا دهد.

منوچین در این جلسه گفت که انتخاب «دیوید مالپس» معاون پیشین وی به عنوان رئیس بانک جهانی به وی اطمینان می‌دهد که این بانک در برنامه‌های وام‌دهی خود بازنگری خواهد کرد.

تنش پیرامون وام‌های دریافتی چین از بانک جهانی از آنجا ناشی می‌شود که پکن میلیاردها دلار از درآمد خود را در پروژه «یک کمربند یک جاده» در اختیار دیگر کشورها قرار داده تا زیرساخت‌های لازم برای این طرح را ایجاد کنند؛ اقدامی که به مذاق سیاستمداران آمریکایی خوش نیامده است.

بانک جهانی در سال مالی 2019 حدود 1.3 میلیارد دلار وام به چین داده است. این در حالی است که این کشور در سال 2017 نزدیک به 2.4 میلیارد دلار تسهیلات مالی از این بانک اخذ کرده بود.

موضوع وام‌های بانک جهانی به چین در حالی جدی می‌شود که جنگی تجاری میان پکن و واشنگتن در جریان است.

چین و آمریکا برای کاهش تنش‌های اقتصادی به توافق تجاری نزدیک شده‌اند اما به دلیل تنش‌های ناشی از دخالت‌های واشنگتن در امور هنگ کنگ، این توافق نمی‌تواند یک توافق کامل و نهایی برای دو طرف باشد که بر اساس آن تمام مناقشات تجاری دوکشور را برطرف کند.

در واقع این توافقنامه در شرایطی احتمالا امضا می‌شود که دو کشور تعرفه‌های سنگینی بر روی صادرات یکدیگر وضع کرده‌اند؛ تعرفه‌هایی که هنوز خبری از لغو آنها در دست نیست و بر اساس توافقنامه موقت، دستور کاری هم برای آن تعیین نشده است.

این توافقنامه در حالی مورد گفت و گوی طرفین قرار گرفته است که آمریکا ۳۶۰ میلیارد دلار و چین ۱۵۰ میلیارد دلار از کالاهای آن کشور را مورد تعرفه قرار داده‌اند.

بر این اساس، دستکم تا زمانی که هر دو کشور این تعرفه‌ها را که رشد اقتصادی آنها و دولت‌های دیگر را نیز تحت تاثیرات منفی قرار داده است به طور کامل لغو نکنند، هر توافقنامه تجاری که میان آنها امضا شود، غیرواقعی خواهد بود به این معنا که جنگ تعرفه ها هنوز پایان نیافته است.

نزدیک به ۱۸ ماه است که هر دو کشور به روی اقتصادهای هم آتش گشوده‌اند و از هر زوایه‌ای و عرصه تجاری استفاده کرده‌اند تا پیروز این میدان باشند و حالا می‌خواهند هرچه زودتر تا قبل از پایان سال جاری میلادی یک توافقنامه موقت امضا کنند؛ آن هم به این شرط که چین ۵۰ میلیارد دلار محصول کشاورزی از آمریکا خریداری کند و آن کشور بیش از این روی کالاهای چینی تعرفه وضع نکند.

با این حساب اگر آمریکا در ماه دسامبر تصمیم بگیرد ۱۶۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را تحت تعرفه قرار دهد و چین هم خریدهای کشاورزی را برای مدتی به تعویق بیندازد و یا در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه بر روی کالاهای آمریکایی بیشتری در نظر بگیرد، اصل و اساس هر توافقی چه موقت و چه نسبی و غیرموقتی زیر سئوال خواهد رفت و اقتصادهای بزرگ دنیا باز هم سرشاخ خواهند شد.

برچسب‌ها دونالد ترامپ چین بانك جهانی جنگ تجاری پروندهٔ خبری جنگ اقتصادی چین و آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ چین بانك جهانی جنگ تجاری دونالد ترامپ چین بانك جهانی جنگ تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۲۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت حزب الله با درخواست آمریکا برای مذاکره مستقیم

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، سید نواف الموسوی مسئول پرونده منابع و مرزها در جنبش حزب الله گفت تمام طرف‌های بزرگ از جمله ایالات متحده آمریکا خواستار مذاکره مستقیم با حزب‌الله هستند، اما این جنبش با این خواسته آنها مخالفت کرده است.

الموسوی به المیادین گفت که اسرائیل قدرت لجستیکی برای بمباران لبنان و حتی برای بمباران غزه نداشت، اگر پلی که به صورت روزانه برای رساندن سلاح و مهمات به این رژیم برقرار شد، وجود نداشت.

وی افزود حزب الله خطوط ارتباطاتی مستقیم با برخی کشورهای بزرگ دارد که برخی از آنها از حزب الله خواسته‌اند تا گردانهای قسام شاخه نظامی حماس را به پذیرش طرح پیشنهاد شده به آنها متقاعد کنند.

الموسوی گفت پاسخ حزب الله این بوده که ملت و مقاومت فلسطین تنها طرفی است که در این زمینه تصمیم می‌گیرد.

وی تاکید کرد مقاومت اسلامی لبنان هرگز تحت هیچ شرایطی، برادران فلسطینی خود را در غزه تنها نخواهد گذاشت نه تنها از طریق سلاح بلکه حتی در کنار آنها نیز با دشمن می جنگند.

این مسئول حزب الله درباره توانمندی‌های رزمی حزب الله گفت آنچه را حزب الله طی نیم سال ذخیره می‌کرد، امروز طی یک ماه آن را ذخیره می‌کند، حزب الله انبارهای جدیدی از موشک‌های جدید هوایی، زمینی و دریایی دقیق‌تر و پیشرفته‌تر در اختیار دارد.
 

دیگر خبرها

  • ابلاغ تعرفه واردات موبایل بالاتر از ۶۰۰ دلار
  • مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»
  • افزایش نفرت آمریکایی‌ها از رژیم صهیونیستی/ مخالفت ۵۵ درصد آمریکایی‌ها با جنگ علیه غزه
  • صعود ۳۰ درصدی سهام رسانه‌های اجتماعی ترامپ
  • آمریکا با پروژه گازی ایران و پاکستان مخالفت کرد!
  • سهام شرکت شبکه اجتماعی ترامپ ۳۰ درصد صعود کرد
  • مخالفت حزب الله با درخواست آمریکا برای مذاکره مستقیم
  • ترامپ در جمع ۵۰۰ ثروتمند جهان
  • اتفاق ناگهانی برای ثروت ترامپ | حضور در جمع ۵۰۰ میلیاردر جهان
  • ترامپ به جمع ۵۰۰ میلیاردر برتر جهان پیوست