Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه دولت باید در زمینه‌های اقتصادی و تولیدی سیاست گذاری‌هایی داشته باشد، گفت: متأسفانه این نهاد با انجام ندادن وظایفش در قبال فعالان بخش اقتصادی موجب شد که مقام معظم رهبری به طور مستقیم، فعالان اقتصاد و کارآفرینان را دعوت کرده و با آن‌ها سخن بگویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: دیدار رهبری با کارآفرینان به فعالان عرصه اقتصادی این قدرت را می‌دهد که با بها دادن به بخش غیردولتی، ابتدا هنر دور زدن تحریم‌ها را به کار گرفته شود و بعد بی‌اثر شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: دیدار چند روز گذشته این فعالان بخش اقتصاد با رهبری در جهت تبیین و توانمندتر شدن مسیر سرمایه گذاری، صیانت از ظرفیت‌های داخلی و در نهایت ارزیابی عملکرد کارآفرینان بود و رهبر انقلاب در عین صحبت از دور زدن تحریم‌ها، خواستند که تحریم‌ها بی‌اثر شود؛ این دیدار موجب شد تا اگر مسئولی راه را برای فعال اقتصادی هموار نکرد، فعال اقتصادی بین مسئول و رهبری نظام تفاوت قائل شود.

بیشتر بخوانید: دشمن را در جنگ اقتصادی عقب خواهیم زد/  تنها راه حل مسائل موجود، تقویت تولید داخلی است

کوهکن با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه اصلاح و مصون سازی اقتصاد از تحریم‌ها گفت: نظام حاکم بر روابط اقتصادی جهان به طور عمده در دست غربی‌ها و مشخصاً آمریکایی‌ها بوده و مسئولان می‌گویند بدون کنار آمدن با آن نمی‌توان کاری کرد؛ دولتی که با این نگاه جلو می‌رود، چطور انتظار دارد که سیاست‌گذاری‌هایش به سوی داخل بیاید؟

نماینده مردم لنجان تصریح کرد: تجربه‌های تاریخی نشان داده که سیاست‌های کلی نتایج درستی را در بر دارد و دولت باید در همین زمان باقیمانده رسیدگی به مسائل اقتصادی را مطالبه اصلی مردم دانسته و بقیه مسائل را به حاشیه براند؛ همچنین با تلاش بسیار در این موضوع، به اجرای سیاست‌های کلی رهبری بپردازد.

او با یادآوری اینکه رهبر انقلاب مسئله اقتصاد مقاومتی را پیش از خروج ایالات متحده از برجام مطرح کردند، ادامه داد: اگر مسئولان با دقت و اعتقاد به این موضوع ورود پیدا کرده بودند، خروج آمریکایی‌ها از برجام نباید بعضی اتفاقات ناگوار اقتصادی و... سال گذشته را رقم می‌زد.

دولت در دنبال کردن طرح جامع آمایش سرزمینی کوتاهی کرده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه یکی از راه‌ها و قدم‌های اولیه برای اصلاح، مصون سازی اقتصاد و کمک به تولید داخلی، دنبال کردن طرح آمایش سرزمینی است ادامه داد: طرح جامع آمایش سرزمینی، ظرفیت و استعداد سرمایه گذاری در هر نقطه از کشور را نشان می‌دهد و دربرگیرنده دو نتیجه مهم «هدر نرفتن سرمایه‌های بخش خصوصی و اعتماد بخش مذکور به سرمایه‌گذاری و دیگری جلوگیری از روبه‌رو شدن مجوز دهی و تسهیل‌سازی با موانع مختلف» است. به این صورت هر شهرستان یک شناسنامه کارشناسی با اتکا به ظرفیت‌هایش خواهد داشت.

کوهکن گفت: موضوع یاد شده در مسیر تبیین شده از سوی رهبری به جهت استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی بوده و باید بررسی شود که چرا دولت از زمانی که به دنبال کردن این طرح موظف شده، کوتاهی داشته است. این موضوع در راستای اهمیت به بخش خصوصی هم هست و باید با نااهلان هم برخورد قانونی شود. بی توجهی و بها ندادن به فعالان بخش خصوصی مشکلی را حل نمی‌کند.

جذب اندیشمندان، راه حل مشکلات اقتصادی و تولیدی

او در توضیح قدم بعدی در حل مشکلات اقتصادی و تولید داخلی اظهار کرد: گام بعد، جذب کسانی است که دارای اندیشه و دانش در بخش اقتصادی و تولید هستند؛ اینجا دولت باید گزارش دهد در مدت مسئولیت چه امکاناتی را برای جذب، هدایت و امید دادن به نیرو‌های توانمند فکری کشور به کار برده است؟ اگر چنین مسئله‌ای اجرایی شده بود، دیگر بحث رفتن نیرو‌ها معنا نداشت.

نماینده مردم لنجان افزود: برای نمونه، یک جوان تحصیل‌کرده خِبره به مدیر کارخانه فولاد معرفی شده و مدیر هم طبق بررسی‌هایش به توانایی‌های جوان اعتراف کرده است، اما به دلایلی آن جوان را به کار نگرفته و روز بعد یک فرد سیاسی بازنشسته حمایت شده از مرکز استان را به عنوان مشاور در شرکت‌های وابسته آن کارخانه استخدام می‌کند؛ ما بار‌ها با این معضل روبه‌رو شده‌ایم.

دولت به جای پرداختن به حواشی به اصلاح اقتصاد بپردازد 

کوهکن اظهار کرد: دولت کم‌کاری‌هایی داشته و به حاشیه‌ها پرداخته، البته نمی‌خواهم با بی انصافی در این موضوع بگویم که این نهاد اجرایی دست از پا خطا کرده است. آقای روحانی وقتی به سفر استانی می‌رود و همان بگم بگم‌های روسای جمهور قبلی را بیان می‌کند، یعنی جای پرداختن به مشکلات اصلی، بیشتر به حاشیه‌ها می‌رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با تأکید بر اینکه دولت بداند صرف احترام و تکریم نام مقامات، مشکلی را حل نمی‌کند، گفت: دولتمردان باید در راستای تبعیت از جایگاه ولایت حرکت کنند. اگر رئیس جمهور در مدت زمان باقیمانده واقعاً به فکر مملکت و مردم باشد، لازم است از حواشی دوری کرده و با رویکرد‌های رهبری به اصلاح اقتصاد بپردازد.

او تصریح کرد: در عین اینکه از دولت مأیوس نیستم، اما در نطق‌هایم گفته‌ام بخشی از مشکلات اقتصادی و تولیدی کشور، ناشی از ول‌دادگی و عدم نظارت ستون فقرات دولت است. 

نماینده مردم لنجان ادامه داد: در میان اعضای هیئت دولت، وزیران و مسئولانی نیم‌نگاهی به مسیر تولید داخل دارند که باید به این مسئولان کمک کرد.

این نماینده مجلس در پایان با انتقاد از مجلس گفت: در کنار دولت، مجلس هم اشکالاتی دارد و برخی اقدامات نمایندگان موجب به وجود آمدن معضلات اقتصادی است. در صورت بروز تخلف، دستگاه اجرایی باید مورد سؤال و برخورد قرار بگیرد که این مشکل در مقاطع مختلف زمانی رخ داده است و باید اصلاح شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاسی کمیسیون صنایع تولید داخل رهبری مصون سازی اقتصاد تحریم روحانی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت برنج با سیستم آبیاری از آب‌های زیرزمینی توجیه اقتصادی ندارد و حذف این روش اجتناب‌ناپذیر است‌.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، مجید حسنی‌مقدم، امروز_ چهارشنبه، بیست‌ونهم فروردین_ در نشست کارگروه اصلاح کشت جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اصلاح آرایش کشت، اصلاح شیوه کشت و اصلاح نظام راهبری و مدیریت کشت سه اصل مهم در برنامه اصلاح الگوی کشت هستند، اظهار کرد: نگاه سنتی که اصلاح الگوی کشت را تنها جابه‌جایی سطح محصول می‌دانست، جایگاهی ندارد و ارتقای بهره‌وری و نظام‌مند کردن ۲۰ خدمت رایگان دولت در بخش کشاورزی از جمله تحقیق و آموزش ترویج، یارانه تولید، یارانه صادرات و دیگر موارد لازم در این برنامه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۳ و پس از اجرای قانون انتزاع، از تولید محور به سمت محصول محور پیش رفته است و از مزرعه تا سفره دغدغه دارد و از آنجا که قیمت محصول در بازار روی نوع کشت تأثیر می‌گذارد، اجرای این برنامه امری مهم به نظر می‌رسد.

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی تغییر اقلیم و نیروهای بازار را دو مورد مهم در اجرای اصلاح الگوی کشت دانست و گفت: اجرای آن نیازمند تغییر تعریف قدیمی این برنامه و دیده شدن به صورت یک زنجیره پیوسته تا مزرعه، در مزرعه و پس از مزرعه است.

وی تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوب پس از اجرای برنامه اصلاح الگوی کشت، پیش رفتن به سمت اصلاح آمار به عنوان اولین قدم برنامه‌ریزی است، به‌طوری که در تولید با برآورد، اما در بازار با آمار واقعی سروکار داریم و اصلاح آمار، آمار بهینه و به موقع در مدیریت بخش کشاورزی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

حسنی‌مقدم با بیان این نکته که بازخورد کشاورز از بازار به عنوان مرحله چهارم پس از کاشت، داشت و برداشت به کشاورزی اضافه شده است، خاطرنشان کرد: تولید در جغرافیای استان مدیریت می‌شود اما بازار مرز نمی‌شناسد و یکی از اهدافی که در تدوین برنامه اصلاح الگوی کشت در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات مورد توجه قرار می‌گیرد این است که بیش‌بود و کمبودی را در بازار شاهد نباشیم.

وی افزود: تدوین برنامه اصلاح الگوی کشت درون وزرات‌خانه است اما اجرای آن فرآیندی بین وزراتخانه‌ای است که در زمان ابلاغ آن، مقام عالی اجرای این برنامه به درستی استاندار دانسته شده‌است و جهاد کشاورزی دبیر اجرای این برنامه در استان‌ها است و همکاری استانداری‌ها در اجرای آن امری ضروری و مهم است.

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به محصول مهم برنج در کهگیلویه و بویراحمد و تقاضای افزایش سطح آن در برنامه اصلاح الگوی کشت توسط کارگروه استانی، گفت: حلقه آخر وصل به مزرعه نقش بسیار مهمی در زمینه اصلاح سطح کشت خواهند داشت و مزارع برنجی که از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند، توجیه اقتصادی ندارد و حذف آنها امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی سازماندهی ۲۰۰۰ متخصص در کل کشور، گفتمان‌سازی و اصلاح آمار را از جمله دستاوردهای اجرای برنامه اصلاح الگوی کشت طی دو سال اخیر عنوان کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت به معنی نظام‌مندی و مدیریت پذیر کردن کشاورز بوده و مباحث اجتماعی و فرهنگ خاص هر استان در این زمینه اثرگذار است.

حسنی‌مقدم اصلاح الگوی کشت را برنامه مادر و تکلیف قانونی وزرات جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: نظرات کمیته استانی و بازدیدها از کهگیلویه و بویراحمد در راستای تغییرات مورد نظر در کارگروه کشوری به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود.

کد خبر 745372

دیگر خبرها

  • وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت رخ دهد
  • خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت صحت ندارد
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • توجه به تعاونی‌ها و مبارزه با انحصارگرایی در مازندران؛ راهکار اجرایی شدن شعار سال
  • توجه به تعاونی ها و تولید آزاد راهکار تحقق شعار سال است
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند
  • طرح آمایش سرزمینی ورزش در کرمانشاه در حال انجام است
  • افقه در گفت و گو با قدس: مجلس برای تحقق شعار سال لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را تصویب کند