Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@08:22:09 GMT

مبتلایان به میگرن ویتامین D مصرف کنند

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۳۴۸۵

مبتلایان به میگرن ویتامین D مصرف کنند

سارا اکبرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه میگرن کسی را از پا نمی اندازد و می توان آن را درمان کرد،‌ اظهار داشت: هنوز بعد از سال ها تحقیق، علت بروز سردرد میگرنی، در هاله ای از ابهام قرار دارد، ولی از آن در تقسیم بندی بیماری های سایکوسوماتیک یا بیماری روان تنی نامبرده می شود.
وی گفت: ۱۰ درصد مردم جهان مبتلا به میگرن هستند یا به علل مختلف سردرد را تجربه کرده اند و در این میان زنان سه برابر بیشتر از مردان مبتلا به این بیماری می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روان درمانگر افزود: ماهیت میگرن در اصل عود کننده است و به طور متوسط فرد مبتلا به سردرد، یک تا ۲ حمله را در ماه تجربه می کند به نحوی که در زمان وقوع حملات مزمن،‌ بیمار ناتوان شده و هرچه فشار عصبی بیشتر می شود، به خصوص زمانی که تهوع و استفراغ به عنوان علایم این بیماری اثرات خود را بروز می دهد، فرد چاره ای جز مراجعه به مرکز درمانی ندارد.

محرک های دردسرساز

اکبرزاده با بیان اینکه شروع حملات سردرد از طریق عوامل تحریک کننده است و این محرک ها در افراد دارای میگرن نقش بسزایی در تشدید بیماری دارد، اظهار داشت: مصرف الکل، کافئین، تیرامین موجود در انواع پنیر، فنیل اتیل آمین موجود در شکلات تلخ، افزودنی های مواد غذایی مانند کنسروها، سوسیس، کالباس و شیرین کننده های مصنوعی، از جمله این محرک ها هستند.

وی گفت: ارتباط حملات میگرن با سیکل عادت ماهیانه در میان زنان، تغییرات سبک زندگی،‌ بی خوابی، گرسنگی، استرس و از طرفی کمبود برخی ویتامین ها در بروز علائم این بیماری نقش دارد. به نحوی که پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده است، نشان می دهد افراد دارای حملات شدید میگرنی سطح پایین تری از ویتامین D و همچنین ویتامین B۲، فولات و منیزیم دارند.

توصیه های پزشکی

این روان درمانگر توصیه کرد: مبتلایان به میگرن علاوه بر مصرف میوه و سبزی های تازه برای رفع کمبود ریزمغذی ها طبق پروتکل وزارت بهداشت، حتی در صورت نداشتن کمبود ویتامین D، مصرف حداقل یک بار در ماه مکمل ویتامین D را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

اکبرزاده اظهار داشت: در صورتی که کنترل عوامل تغذیه ای موثر در عود مجدد میگرن یا رفع کمبود ویتامین ها، نتواند حملات شدید و طولانی مدت را به حداقل یک بار در هفته کاهش دهد،‌ باید بیمار برای کنترل و درمان میگرن، به روانپزشک یا نورولوژیست مراجعه کند.

میگرن چیست

میگرن، از اختلالات شدیدی است که ویژگی آن سردردهای ملایم یا شدید پی در پی است و غالباً با علایمی در سیستم عصبی آتونومس همراه است. این واژه از زبان یونانی گرفته شده‌ است و به معنای درد در یک طرف سر است. 

این نوع سردرد یک طرفه، بر نیمی از جمجمه تاثیر می‌گذارد و ضربان‌دار است و از ۲ تا ۷۲ ساعت ادامه دارد. علایم همراه با آن می‌تواند شامل حالت تهوع، استفراغ، نورگریزی (افزایش حساسیت به نور)، صدا ترسی (افزایش حساسیت به صدا) باشد و به طور کلی درد با بالا رفتن فعالیت بدنی افزایش می‌یابد.

1834

برچسب‌ها سر درد سلامت روان میگرن بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سر درد سلامت روان میگرن بهداشت و سلامت سر درد سلامت روان میگرن بهداشت و سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۳۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف زیاد این ویتامین باعث نارسایی کلیه میشود!

پزشکان پس از آسیب کلیوی مردی به دلیل مصرف دوزهای بیش از حد ویتامین D به بیماران هشدار می‌دهند که درمورد میزان مصرف مکمل‌های ویتامین D مراقب باشند. در طی بیش از دو سال این مرد روزانه بین 8000 تا 12000 IU ویتامین D مصرف کرد. این مرد 54 ساله افزایش کراتین خون را نشان داد که از علائم آسیب کلیه و اختلال در عملکرد آن است.

ویتامین D و نارسایی کلیه

به دلیل مقدار زیاد ویتامین D که این مرد مصرف کرد، مقدار زیادی کلسیم در خونش وجود داشت که منجر به آسیب کلیه شد. سمیت ویتامین D قبلا در متون پزشکی گزارش شده بود اما تا قبل از این، بسیار نادر بوده است. نارسایی کلیه قابل برگشت نیست. در این مورد، این بیمار با 30 تا 35 درصد عملکرد کلیه باقی ماند.

به گزارش مثبت سبز، بیماران مبتلا به نارسایی پیشرونده کلیه و معمولا با عملکرد کم‌تر از ۱۰ تا ۱۵ درصد به طور معمول برای پاکسازی سموم از بدن به دیالیز نیاز دارند. این بیمار در معرض احتمال بسیار بالایی برای نیاز به دیالیز در مقطعی از زندگی خود است. نارسایی کلیه او ناشی از سطح بالای کلسیم در خون بود که باعث رسوب کلسیم در قسمت‌های مختلف کلیه و آسیب آن می‌شد.

میزان ویتامین D مورد نیاز

حالا شاید برای شما سوال شده باشد که چه مقدار ویتامین D نیاز داریم؟ ویتامین دی نقش مهمی در کمک به بدن برای ساخت استخوان‌های قوی دارد. این ویتامین بدن را قادر می‌سازد تا سطوح کافی از کلسیم و فسفات را جذب کند و از این طریق استخوان‌ها را سالم نگه می‌دارد.

افراد عادی بیشتر ویتامین D مورد نیاز خود را از نور خورشید دریافت می‌کنند. برای مصرف طبیعی ویتامین D می‌توانید غذاهای غنی از آن را مصرف نمایید. از این غذاها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

روغن کبد ماهی کاد ماهی‌های چرب مانند سالمون جگر گاو پنیر زرده تخم مرغ بعضی از انواع قارچ

غذاهای غنی شده با ویتامین دی مانند شیر، آب پرتقال، ماست و غلات نیز می‌توانند به تامین ویتامین D کمک کنند. مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین D بین 400 تا 1000 IU است.

آیا به مکمل ویتامین D نیاز داریم؟

مکمل ویتامین D یک موضوع بحث برانگیز است. مکمل ویتامین دی برای بسیاری از ما مفید است، به شرطی که مسئولانه آن را مصرف کنیم. عوارض جانبی مصرف ویتامین دی بسیار نادر است. بعضی از مردم معتقدند ویتامین‌ها، درمان‌ها طبیعی بی‌خطری هستند و می‌توانند در دوزهای بالا مصرف شوند. با این حال، همه نیاز به مصرف مکمل ویتامین D آن هم در دوزهای بالا ندارند.

پیام اصلی این است که مصرف دوزهای بالای ویتامین D لزوما با فایده بیشتر برابر نیست و حتی می‌تواند به آسیب قابل توجهی منجر شود که بیماران باید نسبت به آن آگاهی بیشتری داشته باشند.

پیشگیری از مسمومیت با ویتامین D

قطع یا کاهش مصرف مکمل‌های ویتامین D با دوز بالا می‌تواند از هایپرویتامینوز D جلوگیری کند. بیشترین حد قابل تحمل مصرف روزانه ویتامین D، 4000 IU در روز است. عوارض جانبی در افرادی که کمتر از 10000 IU در روز به مدت طولانی مصرف می‌کنند، دیده شده است.

همچنین پزشک شما ممکن است توصیه کند که مقدار کلسیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. نظارت دقیق تا زمانی که سطح ویتامین D به حالت طبیعی بازگردد، ضروری است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سازمان ملل: قحطی و سوءتغذیه در غزه بی‌داد می‌کند
  • آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟
  • مصرف زیاد این ویتامین باعث نارسایی کلیه میشود!
  • مصرف داروی میگرن احتمال ابتلا به اتیسم را در نوزاد افزایش نمی دهد
  • درمان آب سیاه چشم در خانه؛ از پیشگیری تا درمان طبیعی در منزل
  • کمبود این ویتامین‌ها علت سرگیجه شماست
  • خطر مرگ با مصرف زیاد این ویتامین
  • با عوارض کمبود ویتامین B ۱ آشنا شوید
  • بررسی خواص گوشت شتر به بهانه خبر سقوط وحشتناک جمعیت آن در ایران/ آیا گوشت شتر گرم است؟
  • کمبود این ویتامین سبب پوکی استخوان می‌شود