Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@08:34:43 GMT

ساده‌ترین راه برای تشخیص برنامه غذایی سالم چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۴۴۴۴

ساده‌ترین راه برای تشخیص برنامه غذایی سالم چیست؟

یک کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: اضافه‌وزن، شایع‌ترین مشکل در زمینه تغذیه و رژیم درمانی است که به دنبال آن، موارد زیادی همانند مشکلات قلبی، کبدچرب و چربی خون بالا ایجاد می‌شود.

اعظم میرمعینی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بهترین و سالم‌­ترین برنامه غذایی، برنامه­‌ای است که سه اصل مهم تعادل، تناسب و تنوع را در خود جای دهد که ساده‌ترین راه برای تشخیص این معیار­ها، استفاده از هرم راهنمای غذایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هرم راهنمای غذایی از طریق اینترنت، کتاب­‌ها و یا مراجعه به کلینیک‌­ها به راحتی قابل دسترسی است؛ این هرم اصول یک برنامه غذایی کامل را برای افراد سالم که هیچ­‌گونه بیماری خاصی ندارند در بر می‌گیرد و افراد از طریق آن می­‌توانند وعده‌ها و گروه‌های غذایی خود را تشخیص دهند، اما در صورت استفاده از دارو­های خاص و یا حساسیت‌های غذایی بهتر است افراد به متخصص تغذیه مراجعه کنند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به این موضوع که همه افراد در طول زندگی خود نکاتی از اصول یک تغذیه سالم مانند لزوم استفاده از لبنیات، انواع مغزجات، سبزیجات و فیبر­ها  را شنیده‌­اند گفت: افراد از هر قشر فکر می‌کنند حق نظردهی در  مورد اصول تغذیه صحیح را دارند، اما باید به این مسئله توجه داشت که تغذیه، مقوله بسیار گسترده و پیچیده‌­ای است  و برای نظر دادن راجع به آن باید حتما علم تغذیه را کسب کرده باشیم.

میرمعینی در خصوص علل مراجعه افراد به کارشناسان تغذیه گفت: دسته‌ای از مراجعان خود می­‌دانند که وعده­‌های منظم غذایی ندارند؛ بنابراین برای تنظیم عادات غذایی خود به کارشناسان تغذیه مراجعه می‌کنند. دسته بعد افرادی هستند که به بیماری­‌های مرتبط با تغذیه مانند فشارخون و دیابت مبتلا هستند و برای گرفتن برنامه غذایی مناسب به متخصصان تغذیه مراجعه می‌­کنند.

وی افزود: دسته دیگر مراجعان را افراد مبتلا به بیماری "تمدن" یا چاقی که به دنبال کم‌تحرکی و عادات غذایی غلط ایجاد می‌شود، تشکیل می‌­دهند. اضافه وزن، شایع‌ترین مشکل در زمینه تغذیه و رژیم‌درمانی است که به دنبال آن، مشکلات زیادی همانند گرفتگی عروق، کبدچرب، فشار خون بالا و انواع سرطان‌ها ایجاد می‌شود.

این کارشناس تغذیه ضمن تاکید بر لزوم درمان چاقی اظهارکرد: توجه به اضافه وزن در همه سنین مهم است و فرقی نمی­‌کند که افراد چه سنی داشته باشند، اما مشکلات در گروه­‌های پر خطر یعنی کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران تنفسی و زنان باردار  نسبت به دیگر افراد خطرناک­‌تر است و باید به این نکته توجه شود که چاقی‌هایی که در کودکی ایجاد می‌شود، در دوران بزرگسالی مشکلات بیشتری  برای  افراد به وجود می‌آورد.

میرمعینی خاطرنشان کرد: مدت کاهش وزن افراد بسته به میزان متابولیسم و پاسخگویی بدن آن‌ها به رژیم‌های غذایی در افراد مختلف متفاوت است و مشاوران تغذیه با توجه به شرایط اقتصادی افراد، تجویز­ها و رژیم‌­های غذایی خاصی را به آن‌ها توصیه می­‌کنند.

وی با اشاره به مشکل غیر ارگانیک‌بودن مواد غذایی گفت: توصیه کارشناسان تغذیه به افراد برای تهیه مواد غذایی مانند ماهی، شیر، و برنج، خرید کردن از فروشگاه‌هایی است که نسبت به آن­‌ها اطمینان دارند، زیرا  به هر حال آن‌ها نیز جزئی از جامعه هستند و باید مواد غذایی خود را از داخل تهیه کنند.

کد خبر 399660

منبع: ایمنا

کلیدواژه: رژیم غذایی تغذیه سالم چاقی افزایش وزن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۴۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسر ساده و سریع یخچالی را با این سه ماده غذایی ساده درست کنید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرارو، دسرها پای ثابت مهمانی‌ها و یکی از اصلی‌ترین منوهای خوشمزه رستوران‌ها هستند. دسرها معمولاً پس از غذا سرو می‌شوند؛ زیرا شیرینی موجود در آن‌ها به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. دسرها معمولا مقدمات زیادی دارند و درست کردن آن‌ها زمان زیادی می‌برد. اما برخی از دسرها هستند که خیلی راحت تهیه می‌شوند و درست کردنشان زمان زیادی نمی‌برد.

همچنین دسرها در بیشتر مواقع دارای موادی مانند تخم مرغ، خامه و کره هستند که موجب می‌شود دسر سنگین و پرکالری شود. اگر دوست دارید یک دسر لطیف و سبک بخورید که کالری بالایی هم نداشته باشد و در مدت زمان کوتاهی هم آماده شود، حتما این دسر کاکائویی خوشمزه را امتحان کنید، پس در ادامه این مطلب با طرز درست کردن این دسر با ما همراه باشید.

مواد لازم

موز: ۲ عدد
بیسکوییت مادر: ۱ بسته
پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری
شیر: یک چهارم لیوان

طرز تهیه دسر بیسکوییت و موز

برای درست کردن این دسر راحت و فوق‌العاده خوشمزه فقط کافی است موز را پوست و خرد کنید و همراه با بیسکوییت مادر، پودر کاکائو و شیر داخل دستگاه غذاساز بریزید و یک دقیقه دستگاه را روشن کنید تا همه مواد کاملا با هم میکس شوند. حالا مقداری از دسر را داخل لیوان یا ظرف مخصوص دسر بریزید و کمی موز خرد شده روی آن قرار بدهید، سپس بقیه مواد دسر را روی لایه موز بریزید. دسر را به مدت ۳ الی ۴ ساعت داخل یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد و سفت شود، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ برای درست کردن این دسر می‌توانید از هر نوع بیسکوییت وانیلی که دوست دارید استفاده کنید.
۲ ـ اگر دوست دارید این دسر سفت‌تر باشد، می‌توانید به دلخواه میزان بیسکوییت دسر را بیشتر کنید.
۳ ـ شیرینی این دسر از موز است، در صورتی که دوست دارید دسر شما شیرین‌تر شود، می‌توانید کمی شکر به مواد آن اضافه کنید.

کد خبر 846349 برچسب‌ها خبر مهم آشپزی - دستور پخت دسر

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • یک ترفند ساده و سریع: چگونه بادمجان شیرین رو از بادمجان تلخ تشخیص بدیم (فیلم)
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دسر ساده و سریع یخچالی را با این سه ماده غذایی ساده درست کنید