Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@08:31:00 GMT

دخل‌وخرج زندگی حسابدارها...

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۵۳۰۵

دخل‌وخرج زندگی حسابدارها...

ایسنا/قزوین ماشین‌حساب جزء جدایی‌ناپذیر رشته حسابداری است به بهانه روز حسابدار گپ و گفتی با چند نفر از شاغلان در این رشته می‌پردازیم.

ما خبرنگارها با کنار هم چیدن حروف، کلمات و جملات را خلق می‌کنیم و حسابدارها هم با اعداد و ارقام سروکله می‌زنند.

صدای پرینتر سوزنی از چند اتاق آن طرف‌تر شنیده می‌شود، در ابتدا وارد اتاق مدیریت امور مالی می‌شوم روی درب نوشته سکوت را رعایت فرمایید، با دیدن این جمله به یاد سخنان سردبیر مبنی بر اینکه سکوت را رعایت کنید می‌افتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتنایی نمی‌کنم و جلو می‌روم. چند بانو در یک اتاق مشغول به‌حساب‌وکتاب هستند. در ابتدا متوجه ورودم نمی‌شوند، بلند سلام می‌دهم سرشان را بالا آورده و جواب می‌دهند.

در ابتدا روز حسابدار را به دوستانم تبریک می‌گویم شوکه می‌شوند و می‌گویند مگر امروز چندم است؟ می‌خندم و می‌گویم ما خبرنگارها همیشه پیش‌دستی می‌کنیم. حسابداران برخلاف ما خبرنگارها که پر سروصدا هستیم آرام و متین‌اند به قول خودم ما خبرنگارها بیش‌فعال هستیم.

مدیر امور مالی سخت مشغول حساب‌وکتاب است به همین دلیل با اجازه وی با اولین نفر مصاحبه می‌گیرم.

روی میز پر از کاغذ و سند مالی است راستش را بگویم اول ترسیدم حتی گوشی خودم را روی میز بگذارم چون اگر یک سند مالی زمین می‌افتاد و یا گم می‌شد من بدبخت می‌شدم.

از خبرنگارها هم بیشتر استرس داری؟

محبوبه باباقصابها می‌گوید: زندگی یک حسابدار استرس زیادی دارد، می‌گویم از خبرنگارها هم بیشتر استرس داری؟ در پاسخم بیان می‌کند: من که خبرنگار نبودم ولی در محل کار استرس داریم تا خدای‌نکرده اشتباه نکنیم و در منزل هم فکرمان درگیر است که برای فردا باید چگونه برنامه‌ریزی کنیم.

وی بابیان اینکه هر کاری را در ابتدا با حساب‌وکتاب و مادیات موردسنجش قرار می‌دهیم، می‌خندد و می‌گوید: حساب‌وکتاب اقتصادی خانه هم با من است، همیشه یکی از زوجین باید عقل معاش داشته باشد در غیر این صورت زندگی روی هوا می‌رود.

خدا را شکر با توجه به اوضاع اقتصادی جامعه در منزل طوری برنامه‌ریزی کرده‌ام که نه بدهکارم و نه بستانکار. با دریافت حقوق ابتدا اقساط بانک، خانه و شهریه مهد پسرم را کنار می‌گذارم و بعد از پرداخت قبض و شارژ ساختمان نوبت به خرید می‌رسد که ماهی یک‌بار خرید کلی کالاهای اساسی را انجام می‌دهم.

می‌پرسم که چقدر برای خرید کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد؟ می‌گوید: ماهی حدود ۴۰۰ هزار تومان برای برنج و مواد پروتئینی هزینه کرده و در طی ماه نیز ۵۰۰ هزار تومان برای میوه و سبزیجات که روزانه خرید می‌کنیم کنار می‌گذارم.

وی گریزی به دیگر هزینه‌ها هم می‌زند و می‌گوید: هزینه درمانی بسیار مهم است و معمولاً ماهانه به این امر هم توجه می‌کنیم.

می‌گویم پس‌انداز دارید؟ می‌گوید: اگر بشود دوست دارم ولی هزینه‌های پسرم زیاد است و درآمدمان آن‌قدر نیست که پس‌انداز کنیم.

عدد چهار را خیلی دوست دارم

در خصوص علاقه‌اش به کار حسابداری می‌گوید: از شمردن خسته نمی‌شوم و اعداد به‌ویژه عدد چهار را خیلی دوست دارم و علاوه بر آن در یک خانواده چهارنفره بزرگ شدم.

سخنم را با وی به پایان می‌رسانم و سراغ نفر بعدی که آرام مشغول حساب است، صندلی کنار دستش را جلو می‌کشد و به من می‌گوید بفرمایید، می‌گویم تابه‌حال پشت میز یک حسابدار ننشسته بودم حس جالبی است.

اشتباهی حسابداری قبول شدم

زهرا فرمانی که ازجمله حسابداران باتجربه است، به ما می‌گوید: من به رشته مترجمی زبان علاقه داشتم و در کنکور اتفاقی حسابداری پذیرفته شدم و گفتم می‌روم یک‌ترم می‌خوانم اگر خوشم نیامد تغییر رشته می‌دهم ولی همان ترم اول به این رشته علاقه‌مند شدم و از سال ۸۶ مشغول به حسابداری هستم.

می‌پرسم حساب‌وکتاب منزل با چه کسی است؟ وی در پاسخ می‌خندد و می‌گوید: با من است اگر حساب‌وکتاب را به آقایان بسپری خوب نمی‌توانند جمع کنند و بارها این را امتحان کردم چون هر چه به نظرشان برسد را انجام می‌دهند.

فرمانی با تأکید بر اینکه زنان می‌توانند برنامه‌ریز خوبی برای خانواده باشند، اضافه می‌کند: در خانه دورریز مواد غذایی نداریم و خوش‌شانسی که داریم این است بیشتر مهمانی می‌رویم (این را با خنده می‌گوید).

از نحوه دخل‌وخرج و حساب‌وکتاب زندگی‌اش می‌پرسم، وی عنوان می‌کند: در ابتدای ماه نخست تعهدات بانکی مثل اقساط را پرداخت می‌کنم، چون زندگی ما روی اصول صرفه‌جویی می‌چرخد هرچه دلمان بخواهد را نمی‌خریم و اول بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی اشاره می‌کند: ماهانه حدود ۳۰۰ هزار تومان خرید کلی می‌کنیم و تنها میوه‌ را به‌صورت هفتگی می‌خریم گاهی خرج‌های اتفاقی پیش می‌آید که برای آن باید از نیازهای اصلی بزنیم و یا اینکه پرداخت اقساط را به تأخیر بیندازیم.

مردم فکر می‌کنند حسابدار یک ماشین‌حساب است

فرمانی که به عدد ۲۰ علاقه دارد، ادامه می‌دهد: از بچگی این عدد رو دوست داشتم و تلاش می‌کردم همیشه ۲۰ بگیرم.

وی اضافه می‌کند: بسیاری از افراد تا اینکه متوجه می‌شوند حسابدار هستیم دو عدد می‌گویند که آن‌ها را به‌صورت ذهنی جمع و تفریق کنیم، در حقیقت فکر می‌کنند حسابدار یک ماشین‌حساب است. باید بگوییم که حسابدار بدون ماشین‌حساب معنی ندارد.

در همین حین باباقصابها از آن سوی اتاق حسابداری با خنده می‌گوید: مصاحبه‌ات کی تمام می‌شود؟ چون معمولاً اتاق حسابداری ساکت است و الآن داشتم چک می‌نوشتم یک‌لحظه حواسم پرت شد و می‌خواستم چک را به نام فرد دیگری بنویسم.

فاطمه سلیمی که مدیر حسابداری است بعد از مصاحبه‌های من کمی سرش خلوت شده، به سراغش می‌روم و وقتش را می‌گیرم که با روی باز استقبال می‌کند.

علاقه لازمه شغل حسابداری است

سلیمی از سال ۸۵ وارد این شغل شده و به‌صورت اتفاقی نیز در این رشته تحصیل‌کرده است و الآن به آن علاقه دارد و عنوان می‌کند: بدون علاقه نمی‌توان این شغل سخت و خشک را تحمل کرد.

می‌پرسم شما هم مانند دو همکار دیگرتان مدیریت اقتصادی خانه را در دست دارید که وی در کمال ناباوری بیان می‌کند: کلاً هزینه‌کرد زندگی با همسرم است و کاری با حساب‌وکتاب منزل ندارم، البته مشورت می‌دهم.

سلیمی اضافه می‌کند: چون از دوران مجردی وارد این رشته شده بودم دوست نداشتم در زندگی مشترک، حساب‌وکتاب با من باشد در حقیقت در منزل باید فارغ از حساب‌وکتاب باشیم و ذهنمان راحت باشد.

وی در خصوص اوضاع اقتصادی تصریح می‌کند: شاهد تورم هستیم و درعین‌حال دستمزدها افزایش نداشته است و مردم تنها لوازم خیلی ضروری خود را تهیه می‌کنند و از خرید خانه به‌عنوان اهداف بلندمدت یاد می‌کنند.

می‌پرسم تابه‌حال شده که در اداره حساب‌وکتاب‌ها با هم مغایرت داشته باشند؟ پاسخ می‌دهد: بله پیش‌آمده که باید برای آن وقت گذاشت چون در مقابل آن هزینه‌کرد بوده که باید مشخص شود؛ آخرین بار مرداد ماه مغایرت داشتیم که تقریباً دو روز کامل برای آن وقت گذاشتم.

حسابداری یک بازی دوطرفه است

این حسابدار با بیان اینکه اعداد شیرین هستند، تصریح می‌کند: اعداد زوج را بیشتر از سایر اعداد دوست دارم و اگر ماشین‌حسابم را از من بگیرند نمی‌توانم تحمل کنم چون به ماشین‌حساب خودم تعلق‌خاطر دارم.

وی تأکید می‌کند: حسابداری یک بازی دوطرفه است و اگر کسی این بازی را بلد نباشد کار برایش دشوار می‌شود.

سلیمی در پایان سخنانش می‌گوید: حسابداری کار پراسترسی است و با توجه به اینکه ذی‌حساب هستیم با دستگاه‌های دولتی و دیوان محاسبات و بیمه نیز ارتباط دارم که این استرس من را چندین برابر می‌کند.

در پایان گزارش این روز را به تمام حسابدارها تبریک می‌گوییم و امیدواریم حساب‌وکتاب زندگی و دخل‌وخرج خانواده‌ها با هم بخواند و کسی در زندگی خود بدهکار نباشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی روز حسابدار دخل و خرج خانوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۵۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف برداشت از حساب‌های بانکی تغییر کرد

سقف برداشت از حساب‌های بانکی که بصورت حضوری و غیرحضوری با تصمیم بانک مرکزی تا پایان فروردین ماه افزایش یافته بود به حالت قبل بازگشته است.

به گزارش مشرق، با تصمیم بانک مرکزی و در راستای مصوبات شورای پول و اعتبار، آستانه‌های برداشت مقرر در دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص همزمان با آغاز سال جدید افزایش یافت.

بانک مرکزی همزمان با ابلاغ این تصمیم تأکید کرده بود که این اقدام پس از تمهید اقدامات فنی لازم با هماهنگی شبکه بانکی و شبکه پرداخت کشور، تا انتهای فروردین ماه ۱۴۰۳ اجرایی می‌شوند.

برهمین اساس نیز در هفته‌های گذشته، سقف مجموع تراکنش‌های خرید کارتی هر مشتری حقیقی در کل شبکه بانکی از مبلغ یک میلیارد ریال، به دو میلیارد ریال افزایش یافته بود.

همچنین هر مشتری حقیقی مجاز بود از کلیه حساب‌های خود در هر موسسه اعتباری، روزانه مبلغ دو میلیارد ریال را بصورت غیرحضوری برداشت کند. این آستانه پیش تر معادل یک میلیارد ریال تعیین شده بود.

بر همین اساس، مشتریان حقیقی که متقاضی برداشت مبالغ بیش از دو میلیارد ریال از حساب‌های خود می‌باشند، مجاز بود تا سقف چهار میلیارد ریال از حساب را بصورت حضوری از طریق شعب بانکی برداشت نموده و برداشت مبالغ بالاتر از چهار میلیارد ریال نیز صرفاً بصورت حضوری از طریق شعب بانکی و پس از ارائه مدارک مثبته مجاز بود.

باتوجه به اتمام مهلت تعیین شده توسط بانک مرکزی برای افزایش سقف برداشت از حساب‌های بانکی افراد به صورت حضوری و غیرحضوری، از ابتدای اردیبهشت ماه این سقف به حالت قبل بازگشته است.

بنابراین سقف مجموع تراکنش‌های خرید کارتی هر مشتری حقیقی در کل شبکه بانکی مبلغ یک میلیارد ریال خواهد بود. ضمن اینکه هر مشتری حقیقی مجاز خواهد بود از کلیه حساب‌های خود در هر موسسه اعتباری، روزانه مبلغ یک میلیارد ریال برداشت کند.

سقف برداشت مشتریان حقیقی بصورت حضوری از طریق شعب نیز ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود، این رقم در ماه نخست سال جدید به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود. برداشت مبالغ بالاتر از رقم تعیین شده صرفاً بصورت حضوری از طریق شعب بانکی و پس از ارائه مدارک مثبته مجاز خواهد بود.

دیگر خبرها

  • در تایلند به کجا‌ها سر بزنیم؟
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی تغییر کرد
  • جزئیات خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد
  • افتتاح حساب ارزی در اپلیکیشن «بام» ممکن شد
  • آگوست لندمستر، کارگری که به هیتلر سلام نازی نداد / مِیِر لانسکی، حسابدار مافیا / دولیتل واکنش آمریکا پس از حمله به پرل هاربر / مراسم تشییع جنازه ژوزف استالین
  • آشنایی با انواع وام بانک مهر ایران + شرایط و جزئیات دریافت وام از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون
  • شرایط و نحوه دریافت وام ۳۰۰ میلیونی بانک ملی طرح مهربانی
  • واریز بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • افتتاح حساب ارزی در اپلیکیشن «بام» ممکن شد
  • هک شده‌اید یا نه؟ نشانه‌ها و راه‌حل‌ها