Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: یک روان درمانگر گفت:‌ کار و اشتغال نقش اساسی در زندگی افراد دارد و نه تنها آرامش روحی، ‌ اعتماد و عزت نفس، پویایی و خلاقیت را در بین آنان گسترش خواهد داد بلکه از فشارهای روحی و روانی جامعه خواهد کاست.

به گزارش خرداد به نقل از ایرنا،ریحانه عابدنیا با بیان این مطلب افزود:‌ همان‌گونه که گفته می‌شود آب مایه حیات است، ‌انسان نیز برای ادامه زندگی به فعالیت بدنی و فکری نیاز دارد و در واقع با کار کردن می‌توان بر مشکلات فائق شد و به نوعی کار را باید درمانگر مشکلات روزمره و مرحمی برای مقابله با اختلالات روحی و روانی فرد یا افراد جامعه برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: زندگی هر فرد به واسطه کار تأمین و اداره می ‌شود و خودکفایی هر جامعه‌ای به میزان و نوع عملکرد شاغلان آن بستگی دارد. در عین حال کار و فعالیت موجب شادابی و نشاط انسان و در مقابل، بیکاری، فقر، افسردگی، فساد و سرخوردگی اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

این روان درمانگر تصریح کرد:‌ با نگاهی به جایگاه کار و کارآفرینی، به خوبی متوجه می‌شویم همچنان که از گذشته بر مساله کار به عنوان جوهره انسان تاکید می شود، ‌فعالیت و اشتغال ثمرده در زندگی آحاد مختلف مردم نقشی اساسی و سازنده دارد و آثار تربیتی، روان‌شناختی، معنوی، اقتصادی و اجتماعی آن بر کسی پوشیده نیست و از این رو اهمیت کار در سنین جوانی دو چندان است و آثار و ثمرات آن برای نسل جوان، ارزش زیادی دارد.

تاکید دین و شرع بر کارآفرینیعابدنیا گفت:‌ چنانچه شغل مطابق آموزه‌ های دینی و با رعایت حدود الهی و دستورات شرع مقدّس انجام شود، عبادت تلقّی شده و موجب کمال معنوی انسان می‌شود و همچنین در پویایی شخصیت و اقتدار اجتماعی همگان، نقش قابل توجهی خواهد داشت.

این روان درمانگر تصریح کرد: به توصیه و تاکید روانپزشکان، کار درمانی راهکاری به مراتب مطلوب و مناسب برای اشتغال روحی و جسمی فرد یا افراد مبتلا به اختلالات رفتاری و خلقی مطرح می‌شود و از سوی دیگر منشأ آرامش، اعتماد به نفس و عزّت نفس است و انسان را به شخصیتی متعادل، پویا و خلّاق مبدّل می ‌کند.

وی افزود: حرفه و شغل باعث قدرت اقتصادی بالا و در نتیجه، احترام اجتماعی ساکنان یک جامعه می‌شود.عابدنیا تصریح کرد: در جایی که به کار اهمیت داده نشود یا فرد یا افرادی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند، فقر اقتصادی که منشأ انحرافات اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی به شمار می‌رود، جایگزین پویایی و معیشت مردم خواهد شد.

این روان درمانگر گفت:‌ امروز که بخش گسترده‌ای از افراد جامعه مشغول به کار هستند و از طرفی اشتغال سن و سال ندارد و جنسیت نمی‌شناسد، ‌ باید به عواملی که موجب می‌شود فرد یا افرد جامعه خود را متعهد به درآمدزایی بدانند، توجه اساسی کرد. مقابله با استرس شغلی در کنار آنکه منبع درآمدی برای ادامه و بهبود کیفیت زندگی و بسیار ارزشمند است، عاملی بازدارنده برای فشارهای روحی است.

عابدنیا افزود:‌ براساس تحقیقات به عمل آمده افرادی که با استرس شغلی بالا به کار مشغول هستند، وظایف خود را کُندتر و با ضریب خطای بالاتری انجام می‌دهند، زمان را هدر داده و نمی‌توانند مفاهیم را بطور واقعی دریافت و ارسال کنند. با تشدید استرس شغلی و کاهش عملکرد فرد، ریسک بروز افسردگی، اضطراب، تنش و عدم تمرکز، افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت:‌ ایجاد بیماری‌های سایکوسوماتیک یا روان تنی مثل زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر و تشدید میگرن با استرس شغلی مرتبط است و از سوی دیگر عوامل تشدید کننده استرس شغلی که به فرسودگی شغلی منجر می‌شود را می‌توان به تنها کار کردن، چند مسوولیتی بودن، شیفت‌های متعدد و نامنظم کاری، عدم مشخص و شفاف بودن وظایف کاری، برهم خوردن سیکل خواب و بیداری، قوانین غیرمنعطف در محل کار و عدم وجود تسهیلات فیزیکی در محل کار، ‌


برچسب ها: فشار روحی ، درمانگر ، استرس

منبع: خرداد

کلیدواژه: فشار روحی درمانگر استرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۶۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست

علی فتحی آشتیانی در پاسخ به این سوال که در دوره گذشته اسامی روانشناس نماها اعلام شد، در این دوره چه اقدامی برای برخورد با این افراد صورت خواهد گرفت؟ گفت: در خصوص فعالیت روانشناسی‌نماها در گذشته اقداماتی صورت گرفته بود که این اقدامات خوب بود، اما اینکه چقدر این اقدامات موثر بود باید بگویم که ما با این اقدامات انجام شده اثربخشی زیادی را شاهد نیستیم و این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: باید راهکارهای دیگری برای آن پیدا کنیم. با نظارت بیشتر و فعال کردن کمیسیون‌های بدوی و تجدید نظر برای افرادی که مرتکب تخلف در این زمینه می‌شوند و یا با بالا رفتن سطح آگاهی و سطح سواد سلامت روانی جامعه که مردم بدانند سراغ چه کسی باید بروند و سراغ چه کسی نباید بروند می‌توانیم با این روانشناس‌نماها مقابله کنیم.

وی ادامه داد: در واقع شاید اگر ما بجای اینکه نگاه تنبیهی داشته باشیم این بعد را تقویت کنیم یعنی سطح سواد سلامت روانی جامعه را بالا ببریم که مردم خودشان بدانند که به سراغ این افراد نباید بروند کار راحت‌تر انجام شود و بهتر می توانیم جلوی فعالیت این گونه افراد را بگیریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تخلفات روانشناسان دارای پروانه گفت: خوشبختانه تخلفات جدی نداریم و عمده تخلفاتی که مطرح می‌شود مسائل مالی است و تخلفاتی که در معاونت انتظامی ما ثبت می‌شود، عدم رعایت تعرفه‌های مصوب دولت است و این از شایع‌ترین مشکلاتی است که ما با آن مواجه هستیم.

فتحی آشتیانی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اختلال افسردگی و اضطراب شایع‌ترین اختلالات روانی جامعه است، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور آینده سلامت روان جامعه را چطور پیش‌بینی می‌کنید، گفت: مسائل روانشناختی چند بعدی است. بعد اجتماعی، زیستی و معنوی و… هر یک از این بعدها بر روان انسان تاثیر خود را برجای می‌گذارد.

وی ادامه داد: اگر مسائلی که در اجتماع وجود دارد مانند مسائل اقتصادی، حل نشود طبیعتا بر مسائل روانی تاثیرگذار است. هر چقدر هم که مسائل معنوی و ارزش‌ها کاهش پیدا کند تاثیر خود را بر روان فرد می‌گذارد در تحقیقات هم آمده است، افرادی که باورهای دینی دارند کمتر درگیر مشکلات روانشناختی می‌شوند. بنابراین بعد معنویت می‌تواند روی سلامت روانی و اجتماعی تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: اگر بخواهیم به این موضوع به صورت کلی نگاه کنیم روندی که تاکنون داشته‌ایم روند پیش‌رونده بوده است در واقع روندی بوده است که به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی موضوعاتی مانند پرخاشگری بیشتر شده است این‌ها از موضوعاتی است که در واقع پیامدهای مسائل اقتصادی و اجتماعی می‌تواند باشد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست
  • استفاده از جایگزین های نمک خطر مرگ های قلبی را کاهش می دهد
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • آموزش: توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • ورزش می‌تواند با آرام کردن مغز سلامت قلب را حفظ کند‌
  • توصیه‌هایی برای مقابله یا جلوگیری از استرس در فضای مجازی
  • آیا موسیقی درمانی برای همه مردم مناسب است؟
  • حجاب در خدمت سلامت روان جامعه
  • تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان