Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی 16 آذر با عنوان «روز دانشجو» در تقویم رسمی کشور نام گذاری شده است و تاریخچه آن به اتفاقات ایران در 16 آذر سال 1332 برمی‌گردد که در آن روز سه دانشجوی دانشگاه تهران در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت ایلات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در دانشگاه شهید شدند و از آن روز به بعد این واقعه در ذهن دانشجویان آزادی خواه ثبت و در روز شمار تاریخ کشور به عنوان روز دانشجو نام گذاری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی به مناسبت روز دانشجو، میزگرد «دانشجو و گام دوم انقلاب»  را با محورهای اهمیت رویدادهای 16 آذرماه، رسالت فعلی جنبش دانشجویی(بایدها و نبایدهای جنبش، لزوم سیاسی بودن دانشجویان در شرایط فعلی جامعه)، وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های استان، راهکارهای پویایی این جنبش و نقش جنبش دانشجویی در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب با حضور اعضای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌ تبریز برگزار کرد.

محور اول: اهمیت رویدادهای 16 آذر

دانشجویان امروزی اغلب نمی‌دانند ۱۶ آذر  سالروز چه رویدادی است

سید مهدی هاشمی فرهمند- سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، در این نشست اظهار کرد: 16 آذر رویدادی است که سه نفر از دانشجویان به دلیل مخالفت با دخالت عوامل بیگانه و استکبار در داخل کشور شهید شدند، مخالفت این شهدا به حضور افراد سیاسی بیگانه در کشور، صرفا حضور اقتصادی نبود بلکه حضور سیاسی بود.

وی ادامه داد: این سه دانشجو بنیان گذار شاکله‌ی استکبار ستیزی در جنبش دانشجویی بودند در حالی که علایق و محوریت فکری این سه دانشجو یکسان نبود ولی هدف آن‌ها یکسان و مقابله با دخالت بیگانگان در داخل حکومت مرکزی کشور بود.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با بیان این‌که این رویداد امروزه بین دانشجویان شناخته شده نیست و نمی دانند ۱۶ آذر دقیقا سالروز چه رویدادی است، گفت: اگر بخواهیم این حادثه را بررسی کنیم باید یک جریان شناسی در دانشگاه انجام شود و یک هفته به مناسبت روز دانشجو اختصاص یافته  و شناخت سیاسی نسبت به جریان و حقوق دانشجو برای دانشجویان مطرح شود که دانشجویان چه مسئولیتی در قبال جامعه و سیاست دارند و چگونه می‌توانند اعتراضات خود را به سرانجام برسانند.

وی یکی از مشکلات دانشجویان را عدم شناخت حقوق خود دانست و گفت: 16 آذرماه سال 1332، سه نفراز دانشجویان برای بیان نظرات خود مجبور شدند از جان خود بگذرند، ما اکنون باید فضایی فراهم کنیم تا دانشجویان بتوانند نظرات صحیح و یا حتی غلط خود را مطرح کند و باید کسی باشد این نظرات بشنود، معتقدم دانشجو باید بگوید حتی اگر غلط باشد، این روند باعث می‌شود دانشجو آگاهی سیاسی و فهم اعتراضی بهتری پیدا کرده و خیلی از شرارت‌ها از بین برود.

فرهنمند خاطرنشان کرد: 16 آذر، یعنی روزی ‌که دانشجو متوجه شود باید شناخت سیاسی داشته و جامعه را به شناخت سیاسی برساند و باید در قبال انتقال دانسته‌های خود به دیگران مسئول باشد.

16 آذر، نماد بیداری و خودآگاهی دانشجو است

«سجاد مقید»، دبیر انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت 16 آذر(روز دانشجو)، اظهار کرد:  16 آذر، نماد بیداری و خودآگاهی دانشجو است، دانشجویان علاوه بر رسالت تعریف شده، باید نسبت به جامعه و در مقابل اتفاقات نادرست اطراف خود احساس مسئولیت ‌کند.

وی با بیان این‌که رویداد 16 آذرمبارزه با استکبار بود، گفت: دانشجویان در مقابل سفر معاون رئیس جمهورآمریکا به ایران ایستادگی کردند، حکومت پهلوی نیز به طور شدید با آن‌ها برخورد کرده و در اثرآن برخورد سه نفراز دانشجویان شهید شدند.

دبیر انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشجویان دانشگاه تبریز با تاکید بر این‌که دانشجوی بیدار ساختار اطراف خود را بسیار تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: متاسفانه امروزه روی 16 آذر مانند سایر مناسبت‌ها اسم گذاشته و آرمان‌های بزرگ را با نماد جایگزین کردیم، برخی از دانشگاه‌ها این روز را به عنوان روز دانشجو جشن گرفته و رسالت اصلی دانشجویان که احساس مسئولیت است،  نایدیده گرفته شده است.

 دبیر انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشجویان دانشگاه تبریز تاکید کرد: روز دانشجو باید با محتوای وصیت نامه حضرت امام(ره) گرامی داشته شود نه این‌که صرفا در برگزاری جشنی خلاصه شده و از دانشجویان نمونه در حوزه‌ی مختلف تجلیل شود.

دانشجویان زمان قدیم از ما استکبار ستیزتر و مسئولیت پذیرتر بودند

حجت محمدی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در این نشست اظهار کرد: متاسفانه خبرگزاری‌ها در این روز صرفا می‌خواهند با برگزاری یک نشست خبری، از خود رفع تکلیف کنند در حالی که این نشست‌ها را می‌توان چند بار در طول سال برگزار کرد؛ چرا که تشکل‌های دانشجویی حرفی برای گفتن دارند.

وی با اشاره به اهمیت روز دانشجو، گفت: حدود ۶۶ سال از واقعه‌ی تاریخی 16 آذرمی‌گذرد در این واقعه، سه تن از دانشجویان علی رغم تفاوت‌های فکری در دانشکده فنی تهران به شهادت رسیدند، حرکت این دانشجویان نماد استکبار ستیزی و نشانگر مسئولیت پذیری دانشجویان آن دوره در مقابل رویدادهای سیاسی  و اجتماعی کشور و نشان از سطح بالای مسئولیت پذیری آن‌ها بود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز افزود: با توجه به فضای حاکم از جانب نهادهای حکومتی سال 1332، کسی جرات اعتراض نداشت درحالی که اکنون فضای بسته‌ای وجود ندارد وعملکردها نشان می دهد، دانشجویان زمان قدیم از ما استکبار ستیزتر و مسئولیت پذیرتر بودند.

مسئولیت سخت وسنگین‌تری از دانشجویان ۶۰ سال پیش برعهده داریم

 علی مسلمی، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز نیز در این نشست با اشاره به اهمیت 16 آذر، اظهار کرد: ما در تاریخ انقلاب حوادث زیادی داشتیم ولی چرا حادثه‌ی 16 آذر با شهادت سه نفر از دانشجویان ماندگار شده است، اهمیت این موضوع را نشان می دهد.

وی افزود: قطعا شهادت سه دانشجویی که بیدار بودند و نسبت به مسائل جامعه دغدغه داشتند، می‌تواند برای نسل‌های بعدی بازتاب داشته باشد، امروزه نباید این دانشجویان را فراموش کنیم که زمانی توانستند استعداد بالقوه را به بالفعل تبدیل کرده و استکبارستیزی را در عمل نشان دهند .

وی با بیان این‌که امروزه ما باید راه دانشجویان16 آذر را ادامه دهیم و در مقابل اتفاقات کشور بی تفاوت نباشیم، گفت: امروزه ما مسئولیت سخت وسنگین‌تری از دانشجویان ۶۰ سال پیش برعهده داریم، معتقدم نباید ۱۶ آذر صرفا به جشن‌های ماست خوری و تجلیل از فعالان و پخش موسیقی تبدیل شود.

محور دوم: وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های استان؛ راهکارهایی پویایی این جنبش

سید مهدی هاشمی فرهمند- سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریزدر خصوص وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی، اظهار کرد: اگر بخواهیم وضعیت فعلی تشکل‌های دانشجویی را بررسی کنیم باید یک سیر تاریخی را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم، وضعیت تشکل‌های دانشجویی از انقلاب به بعد، دوره‌ی شکوفایی داشت و این شکوفایی تا سال ۸۰ نیز در دانشگاه‌ها ادامه یافت، تشکل‌های دارای سیستم از پایین به بالا بودند و خود جوش عمل می‌کردند.

وی ادامه داد: سال 80، برخی اتفاقات رخ داد و براساس آن تشکل‌های دانشجویی قدرتی را کسب کردند اما دانشجویان کنترل آن قدرت را از دست دادند،  در این دوره دانشجو تصور می‌کرد، می‌تواند هر کاری را بدون لحاظ قیودی انجام دهد، در حالی که این اتفاقات باعث شد حکمران وقت، احساس خطر کرده وکم کم تشکل‌ها را از دور خارج کند.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با بیان این‌که بعد از سال ۸۴ عملیات خارج کردن تشکل‌ها شدت گرفته و اختیارات تشکل‌ها کاهش می‌یابد، گفت: با روی کار آمدن دولت وقت سال 88،  کل تشکل ها از دور خارج شدند، در سال ۹۲ نیز با تغییر حکم ران، حکومت تصمیم گرفت ماحصل دولت قبل را به ماحصل کلی نظام تبدیل کند و به این نتیجه رسید هرچه دانشجو خاموش باشد بهتر است.

وی ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی ازسال ۵۷ تا سال ۷۸ و بعد ازسال ۷۸ تا سال ۸۰ و از سال ۸۰ تا سال ۸۴ در سیر نزولی و در راستای خاموش بودن قرار گرفتند، ازسال ۸۴ به بعد یک نهاد به یک تشکل تبدیل شد در حالی که این یک امر غیر ضروری بود.

             دانشجویان علاقه‌ای از خود به عضویت در تشکل‌ها نشان نمی‌دهند

سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با بیان این‌که از سال ۹۲ به بعد هم دولت سعی کرد سیر قبلی را به صورت خاموش حفظ کند، افزود: در حال حاضر دانشجویان علاقه‌ای از خود به عضویت در تشکل‌ها نشان نمی‌دهند، معتقدم اکنون دانشجو از همه چیز زده شده است و علاقه‌ای ندارد حتی فکر کند و مش سیاسی را به دلیل وجود خاموشی در تضارب آرا، از دست داده است، دانشجو فردی شنونده شده که هیچ پاسخی نسبت به آن چیزی که می شنود، ندارد.

وی با اشاره به راهکارهایی جهت پویایی جنبش دانشجویی، گفت: امروزه باید برای دانشجو به عنوان موتور محرک کشور ارزش قائل شویم؛ چرا که هر چیزی که در جامعه ماحصلش را می‌بینیم از دانشگاه شروع شده است ولی متاسفانه ما اکنون این نیرو را خاموش کردیم و این خاموشی باعث شده نظریه پرداز خوبی نداشته و در اجرا ناتوان باقی بمانیم.

دانشگاه خاموش برای سیاست کلان کشور جای بسیار مضری است

فرهمند افزود: ما باید به این موضوعات نگاهی عمیق داشته باشیم، دانشگاه خاموش برای سیاست کلان کشور جای بسیار مضری است، چون افراد توانمندی تربیت نمی‌شوند، ما باید به تعمق این سیستم بازگردیم و دانشجویان را با سیاست و اقتصاد و راهکارهای مدیریتی آشنا کنیم و برای تمامی دانشجویان شناخت سیاسی و فرهنگ اقتصادی بنیان بگذاریم تا بتوانند در جامعه پیاده سازی کند.

جنبش دانشجویی نیاز به حرکت جنبشی در داخل دانشگاه‌ها دارند

سجاد مقید، نماینده انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشجویان دانشگاه تبریز نیز با بیان این‌که جنبش دانشجویی بخشی از جامعه است، گفت: کار جنبش دانشجویی از قبل انقلاب آغاز شد و ادامه پیدا کرد، بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نیز کارهای بسیار خوبی در دوران جنگ تحمیلی و اعزام دانشجویان به جبهه، انجام شد، از سال ۸۴ نیز گفتمانی در حاکمیت ایران به نام گفتمان رفسنجانی آِغاز شد، این  گفتمان برای تشکل‌های دانشجویی ارزش قائل نبود، البته این گفتمان تنها محدود به دانشگاه نبود بلکه این دولت با سیاست‌های توسعه طلبانه‌ی کورخود،  مردم را به استضعاف کشاند، اکنون آقای روحانی نیزدقیقا مسیرآقای رفسنجانی را ادامه می دهد و شبیه‌ترین فرد به ایشان است.

وی بیان کرد: زمانی جنبش دانشجویی قدرتمند است که بتواند خارج از ساختار دولت ایستاده و آن را نقد کند ولی اگر نهادی به جنبش دانشجویی نفوذ ‌کند، قطعا وضعیت خطرناکی ایجاد می‌شود، از سال ۹۲ که دولت آقای روحانی به فعالیت خود آغاز کرد، نسبت به تشکل سازی نیز در دانشگاه‌ها اقدام کرد.

وی با بیان این‌که اکنون جنبش دانشجویی در دانشگاه‌ها وضعیت نامناسبی دارد، گفت: امروزه بخشی از تشکل‌ها محافظه کار و سیاسی هستند و تشکل‌های مستقل که از دل دانشگاه برخاسته شوند، حضور بسیار کم تری در دانشگاه دارند.

دبیر انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشجویان دانشگاه تبریز با تاکید بر این‌که جنبش دانشجویی نیاز به حرکت جنبشی در داخل دانشگاه‌ها دارند، گفت:  دانشجویان باید بیدار باشند، متاسفانه امروزه دانشجویان حتی نسبت به مسائل خود احساس مسئولیت نمی‌کنند و این امر برای جامعه بسیار خطرناک است، دانشجو نباید تفکر«همینی که هست» داشته و کاری به اتفاقات اطراف خود نداشته باشد.

دانشگاه‌های ما دارای صفت عدالت و آرمان خواهی نیستند

حجت محمدی- دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز نیز با اشاره به محور دوم میزگرد، اظهار کرد: آن چیزی که به نظر بنده بسیار مهم و تاثیر گذار بوده، سیاست دولت‌ها در برخورد با تشکل‌های دانشجویی بوده است، برخی خواستند تشکل ها را دولتی کنند، همچنین در برخی تشکل‌های مختلف سهم خواهی جای آرمان خواهی را گرفت و معتقدم این عامل بزرگ ترین آفت برای تشکل‌های دانشجویی شد.

وی ادامه داد: برخی از فعالیت‌ها توسط  جنبش دانشجویی در برهه‌های زمانی مختلف انجام شد و برخی از افراد کانال‌هایی تعریف کردند تا مانع از تکرار فعالیت‌های جنبش دانشجویی شوند، امروزه دانشجوی ما عدالت و آرمان خواه نیست چون دانشگاه‌های ما دارای صفت عدالت و آرمان خواهی نیستند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان این‌که زمانی دانشگاه تبریز به عنوان قطب علمی در آذربایجان شرقی مطرح بود ولی امروزه سایر دانشگاه‌ها هم تراز با این دانشگاه‌ بوده و تولید انبوه می کنند، گفت: قطعا دانشجویان دانشگاه‌ تبریزبا مشاهده‌ی وضعیت فعلی، دچار نوعی دلزدگی می‌شوند و طبیعتا نه تنها در مسائل علمی آنطورکه باید و شاید فعالیت نخواهد داشت بلکه تمایلی به فعالیت در تشکل‌های دانشجویی نیز نخواهند داشت.

دانشجویان نسبت به انجام فعالیت‌های سیاسی نوعی نفرت دارند

وی بیان کرد: ایجاد محدودیت‌ها در برخی موارد نشان می دهد دانشجویان به انجام فعالیت‌های اجتماعی در قالب کانون‌ها رغبت بیشتری نسبت به انجام فعالیت سیاسی دارند و نسبت به فعالیت‌های سیاسی نوعی نفرت دارند حتی این دیدگاه در خانواده‌ها نیز ایجاد شده است.

محمدی با بیان این‌که دهه 70، مقام معظم رهبری اهمیت موضوع سیاسی بودن جنبش دانشجویی را بیان کرده و فرمودند؛ "خدا لعنت کند کسانی که می‌خواهند دانشجوی ما سیاسی نباشد"، گفت: معتقدم فعالیت جنبش دانشجویی در استان ما پویایی خاص خود را دارد ولی با تهدیداتی از جمله جریان های قومیتی مواجه است، شاید تشکل ها نسبت به این موارد محافظه کارانه عمل کنند ولی در چنین موارد، تشخیص این‌که چه رویکردی باید اتخاذ شود، بسیار دشوار است؛ چراکه نگاه به قومیت‌ها دردیدگاه‌ها و اندیشه‌ها همواره نگاهی امنیتی بوده است.

هیچ کدام از جنبش‌های دانشجویی استان حال و روز خوبی ندارند

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان این‌که اکنون هیچ کدام از جنبش‌های دانشجویی استان حال و روز خوبی ندارند، گفت: این یک واقعیت است که نشان می دهد مشکل اصلی این دولت یا آن یکی دولت نیست بلکه مجموعه سیاست‌هایی است که در فضای دانشگاه اعمال می‌شود.

علی مسلمی، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز نیزبا اشاره به ویژگی‌های جنبش دانشجویی، اظهار کرد: آرمان گرایی در مقابل مصلحت گرایی، صفا و خلوص،  آزادی و رهایی از وابستگی‌های گروه‌ها و حزب‌های سیاسی، مبتنی بر اشخاص نبودن تشکل‌ها از جمله ویژگی‌های تشکل‌های دانشجویی است.

وی با بیان این‌که دانشجویان داخل تشکل‌ها باید ازبرخی مظاهر مانند بی عدالتی، تقلب، تبعیض، نفاق و دو رویی بی زار باشند، افزود: معتقدم صرفا نباید احساسات درداخل تشکل‌ها حکومت کند بلکه باید جریان سازی‌های تشکل‌ها براساس پایه و تفکراتی باشد که بتواند در راستای آن ایفای نقش کند .

مسلمی با اشاره به راهکارهای پویایی جنبش‌های دانشجویی، گفت: باید تشکل‌های دانشجویی دارای ویژگی‌های مختص خود بوده و سطحی نگری را که اصلی‌ترین آفات برای تشکل‌هاست، را رفع کنند.

محور سوم: رسالت فعلی جنبش دانشجویی در دانشگاه‌های استان؛ بایدها و نبایدهای جنبش

زمانی که تشکل‌ها از بالا به پایین هدایت می شوند دیگر عملا آرمانی وجود نخواهد داشت

سید مهدی هاشمی فرهمند- سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با اشاره به رسالت فعلی، بایدها و نبایدهای جنبش دانشجویی، اظهار کرد: جنبش باید از پایین به بالا باشد یعنی یک تشکل دانشجویی باید از بطن دانشجو هدایت شود نه از بالا به آن امر شود که چه کاری باید انجام دهد.

وی تاکید کرد: زمانی که تشکل‌ها از بالا به پایین هدایت می شوند دیگر عملا آرمانی وجود نخواهد داشت، دانشجویی باید در تشکل فعالیت داشته باشد که به دنبال پست و مقام نباشد در غیر اینصورت این عامل یک آفت خواهد شد.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با تاکید بر این‌که دانشجو باید مطالبه گر باشد نه حرف پذیر، گفت:  دانشجو باید منتقد باشد نه مطیع. این بایدها و نبایدها جزو رسالت جنبش دانشجویی محسوب می‌شود و یک جنبش باید هماهنگی لازم را با مابقی تشکل‌ها داشته باشد.

وی افزود: تشکلی می تواند پویا و تاثیرگذار باشد که بتواند همزمان با عقاید خود با مابقی تشکل‌ها نیز صحبت کرده و نقدهای وارده به خود را بهبود ببخشد، متاسفانه اکنون سیستم‌ آفتاب پرستی دربین دانشجویان ایجاد شده که با یک سخنی جهت پرچمشان تغییر می‌کند.

فرهمند گفت: دانشجوی نباید طبق جهت باد، جهت پرچمش نیز تغییر کند، اگر دانشجو فهم سیاسی داشته باشد قطعا جهت پرچمش با هر بادی تغییر نمی‌کند، در اینصورت اگر اغتشاشی در جامعه ایجاد شود، دانشجو در بطن جامعه به دنبال اغتشاش و شورش نخواهد بود بلکه با فهم سیاسی، اعتراض خود را از آن طریق بیان خواهد کرد.

وی ادامه داد: از رسالت دانشجو خارج است که حرف بقیه را نشنود و تنها به فکر تخریب تشکل دیگر باشد، تعامل گرایی باید دربین تمامی تشکل‌ها افزایش یابد و تشکل‌ها به جای این‌که یکدیگر را تخریب کنند باید به سمت تعامل و بهبود یکدیگر برای رسیدن به جامعه‌ی بهتر پیش بروند، اگر دغدغه ی یک دانشجو ایران باشد، قطعا به دنبال اعتلای ایران خواهد بود.

اگرقرار باشد کسی در روند حرکت جامعه، تغییری ایجاد کند، قطعا آن فرد، دانشجو است

سجاد مقید، دبیر انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشجویان دانشگاه تبریز نیز با اشاره به رسالت فعلی جنبش دانشجویی، اظهار کرد: اکنون رسالت فعلی جنبش دانشجویی آگاهی، بیداری و همراه کردن مابقی دانشجویان است‌.

وی ادامه داد: معتقدم دانشجو باید فکر داشته باشد و هر چیزی را که می شنود در مورد آن فکر کند، جنبش دانشجویی باید دانشجویان را بیدار کند و احساس مسئولیت در بین آن‌ها کنند، متاسفانه در حال حاضر تشکل‌ها همین‌بیدای را هم ندارند و از افراد و نهاد خاصی طرز فکر اتخاذ کرده و روحیه‌ی انتقادگری و متفکر بودن دانشجویی را از دست می دهند.

وی رسالت اصلی جنبش دانشجویی را بیدارکردن خود و مابقی دانشجویان دانست و گفت:‌ اتفاقات رخ داده در اطراف ما، از دل دانشگاه جوشیده است، آگاهی دانشجویان، تصمیم گیری و تاثیر پذیری از بیرون دانشگاه است، دانشجو از محیط اطراف خود تاثیر می پذیرد.

دبیر انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشجویان دانشگاه تبریز بیان کرد: اگر قرار باشد کسی در روند حرکت جامعه، تغییری ایجاد کند، قطعا آن فرد، دانشجو است، سیاسی بودن به این معناست که دانشجو در خصوص تصمیمات سیاسی کشور آگاهی داشته و نسبت به آن رویکرد نقدگرایانه داشته باشد.

وی با بیان این‌که جنبش دانشجویی در دوران دفاع مقدس هزاران نفر شهید داشته است، گفت: ما میراث دار شهدای دانشجو هستیم و نسبت به خون ریخته شده‌ی شهدای دانشجو مسئولیت داریم اگر سیاست زدایی از دانشگاه برای ما اهمیتی نداشته باشد، قطعا نسبت به این میراث خیانت کرده‌ایم.

 مدیران اعتقاد خاصی به جنبش دانشجویی ندارند

 حجت محمدی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در خصوص رسالت فعلی جنبش دانشجویی، اظهار کرد: رسالت فعلی جنبش دانشجویی مشخص است ولی امروزه عمل کردن به آن سخت تر شده است، متاسفانه اکنون برخی از مدیران اعتقاد خاصی به جنبش دانشجویی ندارند و ما وقتی از آن‌ها دعوت می کنیم تا در خصوص عملکرد خود توضیح دهند، اذعان می‌کنند؛ هیچ کاری با تشکل‌ها نداریم.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از دانشجویان به وضع موجود عادت کرده و اعتقادی به تغییر ندارند و در نتیجه‌ی آن نیز کار برای تشکل‌های دانشجویی سخت می‌شود.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: اخیرا ستاد گرامیداشت روز دانشجو با حضور تشکل‌های دانشجویی تشکیل شد، در این ستاد برگزاری برنامه‌ی روز 16 آذر در هفدهم آذرماه تصویب شد ولی بعد از مدتی مصوبه بدون اعمال نظر تشکل‌های دانشجویی تغییر یافته و به 13 آذر منتقل شد، این امر نشان می‌دهد برخی نمی خواهند تشکل‌های دانشجویی در تصمیم گیری‌ها مشارکت کنند، به همین دلیل نیز تشکل دانشجویی باید این برنامه را تحریم کرده و شرکت نکند.

وی ادامه داد: رسالت دانشجو مشخص است ولی این موانع در مقابل آن قرار دارد، به نظر می رسد جنبش دانشجویی از رسالت اصلی خودفاصله گرفته است، زمانی که محاظفه کاری به جای انقلابی گری و سهم خواهی به جای آرمان خواهی، شور سیاسی به جای تحلیل سیاسی جایگرین می‌شود قطعا این امر، تشکل دانشجویی را با چالش مواجه می کند.

محمدی با بیان این‌که سهم خواهی در همه‌ی تشکل‌ها و از جانب یک عده‌ی خاص وجود دارد، گفت: تشکل‌های دانشجویی ساختار قانونمندی ندارند که فیلتر شوند، این امر باعث می شود افراد مختلفی در این تشکل ها حضور یابند و معتقدم این امر در بلند مدت به تشکل‌ها آسیب خواهد زد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تشکل‌ها و جنبش دانشجویی امروزه باید عدالت را مورد توجه قرار داده و با پدیده ی ضد عدالت مقابله کنند .

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز افزود: تشکل‌های زیادی در جریان کاوه سودای مراغه پیگیر آلودگی‌های زیست محیطی این کارخانه بودند ولی دوستان تشکل دانشجویی در این جریان حتی مراحل دادگاهی و بازداشت را سپری کردند، معتقدم تشکل دانشجویی در مقابل نهادهای مختلفی قرار گرفته و در چنین فضایی فعالیت می کند و طبیعتا خروجی جنبش دانشجویی نمی‌تواند بیشتر از این باشد.

علی مسلمی، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز با بیان این‌که مشکل ما تربیت نیروی انقلابی است که هنوزنتوانستیم دولت مردان انقلابی را تربیت کنیم تا دولت اسلامی تشکیل دهند، گفت: جنبش دانشجویی باید تمام توان خود را برای رسیدن به دولت اسلامی به کار بگیرد، آرمان‌های امروزی و رسالت اصلی جنبش دانشجویی باید رسیدن به دولت اسلامی باشد.

وی افزود: دانشجویی باید خروجی دانشگاه باشد که رشد کافی را در تمامی ابعاد داشته باشد.

محور چهارم: نقش جنبش دانشجویی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

مبارزه با فساد باید در فهم دانشجو گنجاده شود

سید مهدی هاشمی فرهمند، سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با اشاره به نقش جنبش دانشجویی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی تشکل دانشجویی، معرفی ثمره‌ی انقلاب است، با این‌که ما در علم و پژوهش از سال 57 به بعد رشد خوبی داشته‌ایم اما این رشد علمی کافی و کارآمد نیست؛ چرا که این علم منجر به تولید عملی نشده است.

وی با بیان این‌که تشکل دانشجویی باید دانشجو را با مهارت تربیت کند، گفت: عدالت و مبارزه با فساد نیز توصیه‌هایی برای ایجاد تمدن نوین است، عدالت و مبارزه با فساد همت اجتماعی را می‌طلبد، به طوریکه مردم باید مطالبه گر مبارزه با فساد باشند.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با تاکید بر این‌که دانشجو باید مطالبه گر اقتصادی باشد، ادامه داد: مبارزه با فساد باید در فهم دانشجو گنجاده شود و در قبال فساد باید اعتراض کند، ما زمانی که از گام دوم انقلاب سخن می‌گوییم یعنی اینکه باید منافع کشور را در نظر بگیریم.

وی افزود: اکنون معنویت و اخلاق در جامعه رخت بسته است، از بین رفتن معنویت و اخلاق را می‌توان به طور وضوح در وعده‌های انتخاباتی مشاهده کرد، زمانی که فردی به وعده‌های خود عمل نمی‌کند باید نسبت به آن منتقد بود، با توجه به این‌که روند انتخابی نوعی لابی گری شده است به همین دلیل فرد صالحی نمی‌تواند از چنین فیلتری عبور کرده و در مجلس حضور یابد!.

فرهمند ادامه داد: بی اخلاقی در جامعه به قدری افزایش یافته که اکنون سرمایه‌ی اجتماعی و اعتماد مردم به سیستم از بین رفته است، در گذشته مردم نان شب خود را به جبهه‌ها ارسال می کردند ولی اکنون برای بنزین سه هزار تومانی صف می بندند.

وی با بیان این‌که زمانی که بی اخلاقی  در جامعه ایجاد شود، مردم بی اعتماد می‌شوند، گفت: زمانی که بی اخلاقی در جامعه ایجاد ‌شود مردم هنجار شکن می‌شوند و این هنجار شکنی‌ها عمدتا به دلیل تحولی ایجاد می‌شود که به مردم بی اعتمادی را القا کرده است.

سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با بیان این‌که ما باید با دشمن خود به گونه‌ای رفتار کنیم که به نفع ما بوده و به ضرر دشمن باشد، گفت: باید تضاد ما همراه با تعامل و گفت‌وگو باشد.

وی با اشاره به گام بعدی بیانیه که در راستای اقتصاد است، بیان کرد: ما باید دانشجویان را با فهم اقتصادی تربیت کنیم، زمانی که می‌گوییم کالای ایرانی را بخرید، دانشجو باید خریدن آن را بپذیرد و نگوید کالای ایرانی به درد ما نمی‌خورد، متاسفانه سیاست کلان اقتصادی ما صحیح نبوده است؛ چرا که کالای خوبی تولید نکرده و  در اثر آن بی اعتمادی به جامعه تزریق شده است.

فرهمند افزود: زمانی که مصرف کننده‌ی ایرانی چند بار کالای ایرانی مصرف می‌کند ولی به بی کیفیتی آن پی می‌برد قطعا به سمت مصرف کالای خارجی رغبت پیدا خواهد کرد، باید نوعی بازنگری در سیستم اقتصادی کشور ایجاد شده و نوع نگرش ما به تولیدات کشور تغییر کند.

ما باید بازتعریفی از استقلال و آزادی داشته باشیم

سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تبریز با بیان این‌که استقلال و آزادی صرفا نباید به معنی بی بند و باری باشد، گفت: ما باید بازتعریفی از استقلال و آزادی داشته باشیم، استقلال به این معنی نیست که ما با دیگران گفت‌وگو نمی‌کنیم بلکه به این معنی است با دیگران به گفت‌وگو ب‌پردازیم و آنچه که خوب است را بپذیریم و عقاید خود را حفظ کرده و آنجا که نیاز باشد حتی عقاید خود را تغییر ‌دهیم.

جنبش دانشجویی باید روح بیانیه گام دوم انقلاب را بفهمد

سجاد مقید، دبیر انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان این‌که جنبش دانشجویی باید روح بیانیه گام دوم انقلاب را بفهمد و مسیر خود را نسبت به آن مشخص کند، تصریح کرد: آرمان خواهی و آرمان گرایی و احساس مسئولیت اجتماعی از وظایف اصلی جنبش دانشجویی است.

وی ادامه داد: طبق فرموده‌ی مقام معظم رهبری "چرا بمانیم و چگونه بمانیم" بسیار مهم است و تحقق آن در بیانیه وظیفه‌ی اصلی جنبش دانشجویی است.

دبیر انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشجویان دانشگاه تبریز ادامه داد: به عنوان مثال اعتراضاتی نسبت به افزایش قیمت رخ می‌دهد آیا وظیفه‌ی جنبش دانشجویی حمایت از این اتفاقات است؟ جنبش دانشجویی باید حافظ ماهیت انقلاب باشد، اینکه خود وزیر کشور می‌گوید می‌خواستیم مردم را غافل گیر کنیم؛ این گفته کاملا ضد مردم سالاری است و این تصمیم نادرستی است؛ چرا که قرار بود دولت مردم را بی نیاز کند، نه این‌که مردم را نیازمندتر کند.

دبیر انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشجویان دانشگاه تبریز ادامه داد: برخی فرارهای مالیاتی و معاف مالیاتی در جامعه وجود دارد و دولت هیچ قصدی برای جلوگیری از فرار مالیاتی ندارد، متاسفانه روند سیر جمهوری اسلامی به سمت نظام سرمایه داری پیش می‌رود و دولت هیچ مقاومتی در مقابل این روند از خود نشان نمی‌دهد.

وی با بیان این‌که هویت انقلاب ما متفاوت از آن چیزی بود که اکنون اتفاق افتاده است، گفت: متاسفانه اکنون عده‌ای زیر چرخ توسعه له می‌شوند و توسعه‌ای نیز رخ نمی‌دهد.خصوصی سازی قرار بود عده‌ای را له کند و توسعه رخ دهد ولی اکنون عده‌ای زیر همین توسعه له می‌شوند ولی توسعه‌ای انجام نمی‌شود.

دبیر انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت دانشجویان دانشگاه تبریز افزود: معتقدم اکنون جنبش دانشجویی باید براساس روح حاکم بر انقلاب اسلامی بایستد و مسئولیت خود را در مقابل آن نشان دهد.

حجت محمدی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان این‌که بیش از ۴۰ بار کلمه‌ی جوان در بیانیه گام دوم انقلاب تکرارشده است، گفت: بحث سبک  زندگی، علم و پژوهش، عدالت و مبارزه با فساد و گفتمان سازی از جمله مواردی است که تشکل‌های دانشجویی می‌توانند بخش مهمی از آن را پیگیر باشند.

وی ادامه داد: اکنون وظیفه‌ی تشکل دانشجویی پرداختن به این محورها نیست، در سطح کشور دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام در موضوعات مختلف نقش آفرینی می‌کنند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز مطالبه‌گری را مهم‌ترین نقش جنبش  دانشجویی دانست و گفت: مقام معظم رهبری همواره به بحث جوان گرایی تاکید می‌کنند، این موارد باید از طریق جنبش دانشجویی پیگیری شود، که دستگاه‌های مختلف به چه اندازه به این موضوع اهتمام دارند.

وی با اشاره به رسالت اصلی جنبش دانشجویی نسبت به گام دوم انقلاب، اظهار کرد: قطعا اجرای هر سیاست و برنامه نیازمند نیروی انسانی برآمده از گفتمان انقلابی گری است، جنبش دانشجویی محمل مناسب برای پرورش نیرو است.

محمدی تاکید کرد: ما نباید دچار سطحی نگری باشیم باید در راستای استخراج مفهوم اصلی و درون مایه‌ی بیانیه گام برداریم.

سمت و سوی فعالیت‌های جنبش دانشجویی نیز باید به سوی تشکیل جامعه‌ی اسلامی پیش برود

علی مسلمی، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز با بیان این‌که در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب به نقش نیروی جوان متعهد تاکید شده است، گفت: دانشجویان به عنوان قشر جوان و خاص، پیش برنده‌ی حرکت مطرح می‌شوند.

وی ادامه داد: دانشجویان جوان باید شناختی از وضعیت فعلی داشته باشند، جهت گیری و سمت و سوی فعالیت‌های جنبش دانشجویی نیز باید به سوی تشکیل جامعه‌ی اسلامی پیش برود.

وی امید بخشی به دانشجویان را از رسالت اصلی جنبش دانشجویی دانست و گفت: متاسفانه امید بخشی در فضای دانشگاه‌ها به خوبی ایجاد نشده است.

وی با اشاره به راهکارهای عملی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه ۱۲ راهکار برای دانشجویان، کارگروه‌های فرهنگی، سیاسی و کرسی‌های آزاد اندیشی و غیره نیز مطرح کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۶۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ وام شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه پیام نور، مهدی محمدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه ثبت نام وام شهریه دانشجویی دانشگاه پیام نور از اول اردیبهشت آغاز شد، اظهار داشت: دانشجویان متقاضی جهت ثبت نام وام شهریه دانشجویی تا ۳۱ اردیبهشت ماه می توانند درخواست وام شهریه خود را در سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویی به نشانی http://refah.swf.ir ثبت نمایند.

وی درباره مبلغ وام شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور گفت: مبلغ وام شهریه به ازای هر نیمسال تحصیلی در مقطع کارشناسی ۳۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال، در مقطع کارشناسی ارشد ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال و در مقطع دکترا ۷۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه همچنین تصریح کرد: طبق ضوابط و قوانین دانشجویان در مقطع کارشناسی به مدت ۸ نیمسال تحصیلی، کارشناسی ارشد به مدت ۴ نیمسال و در مقطع دکترا نیز ۸ نیمسال تحصیلی می توانند از این وام بهره‌مند شوند.

دکتر محمدی در پایان با تاکید بر رایزنی‌های مکرر دانشگاه با صندوق رفاه در خصوص تخصیص اعتبار بودجه وام دانشجویی به دانشجویان مستعد دانشگاه افزود: متقاضیان دریافت وام شهریه دانشجویی پس از ثبت درخواست خود و تایید نهایی مرکز آموزش دانشگاه و واحد استانی مدارک لازم را جهت تشکیل پرونده و اخذ وام شهریه به مرکز آموزش محل تحصیل خود اراِیه نمایند.

کد خبر 6084115

دیگر خبرها

  • سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم
  • حمایت دانشجو معلمان یزدی از سپاه پاسداران
  • افتتاح سرای دانشجویی دخترانه با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو
  • نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار می‌شود
  • مبلغ وام شهریه دانشجویان دانشگاه پیام نور اعلام شد