Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- دانشجوی ایرانی و انقلابی، تمدن ساز است و اعتبار و جایگاه خود را در این فرایند می‌شناسند. جهان از حالت تک‌قطبی به سمت جهان چندقطبی در حال حرکت است و دانشجویان در شکل‌گیری این تمدن بزرگ اسلامی و عبور موفق از پیچ تاریخی که در آن قرار داریم نقش کلیدی و بسیار حائز اهمیتی دارند؛ نقشی که ایستادن در کنار آن، درجه عیار این قشر فرهیخته را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ انتشار: 11:57 - 16 آذر 1398 - کد خبر: ۵۷۴۵۵۱

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، به نقل از روزنامه حمایت، روز دانشجو را باید روز دمیدن نفس تازه به انقلاب و کشور دانست، چرا که موعدی است برای گرامیداشت قشری مسلح به علم و مقید به آرمان‌های انقلاب و کشور.

این نکته ازاین‌جهت قابل‌توجه است که بررسی جنبش‌های اجتماعی و تغییرات ریشه‌ای در جوامع نشان می‌دهد دانشجویان، یکی از تأثیرگذارترین این جریان‌ها بوده و در میان جوانان نیز دانشجویان از تحرک و شادابی بیشتری برخوردارند.

دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، به‌ویژه در میان دانشجویان بیش از سایر اقشار جامعه به چشم می‌خورد و اعلام حضور و آمادگی آن‌ها برای باز کردن گره‌های کشور در این حوزه‌ها، نویدبخش آینده‌ای روشن است، اما نباید از یاد ببریم که عمده تأثیرگذاری در عرصه‌های مختلف را دانشجویانی بر جای گذاشته‌اند که در تراز انقلابی دست به اقدام و عمل زده و درنتیجه، منشأ برکات بوده‌اند.

از این منظر، دانشجوی انقلابی کسی است که فریفته علم و دانش و جایگاهش نیست و خود را وقف حل موضوعات مبتلابه کشور و معضلات جامعه کرده است.

به این دو دلیل، خود را موظف به ارتباط گرفتن و همراه شدن با اقشار مختلف جامعه می‌داند. او به این امر واقف است که فاصله گرفتن از مردم و در هم تنیدن تار روشنفکری به دور خود، محصولی جز راه‌حل‌هایی بیگانه با فرهنگ ایرانی – اسلامی ندارد که در بلندمدت، به آفتی برای کشور تبدیل خواهد شد.

از سوی دیگر، همراه شدن با آحاد جامعه و مردم، نیازمند روحیه انتقادی و مطالبه گری از مسئولین است. او از کسانی که در صدر امور قرار دارند، سؤال دارد و این پرسشگری را تا حصول نتیجه ادامه می‌دهد. مطالبه از مسئولین را محصول انقلابی بودن و آرمان‌گرایی می‌داند و از برخی مطالبات قشری و سطحی و یا وام گرفته از غرب، اجتناب می‌کند.

این در حالی است که دانشجوی انقلابی برای علم‌آموزی و تولید علم، حد یقفی نمی‌شناسد و به دنبال فتح قله‌های علمی است. دیروز اگر دانشجویان نقش بسیاری کمرنگی در پیشرفت جامعه داشتند، امروز، اما تغییر ریل کشور به سمتی که در زمره قدرت‌های برتر جهان قرار بگیرد، از کارکرد‌های دانشجو و دانشگاه پسا انقلاب اسلامی است.

ظرفیت دانشگاه‌های کشور اکنون به ۵ میلیون نفر رسیده، حال آنکه که این ظرفیت در دوره پهلوی کمی بیش از ۱۰۰ هزار نفر بود. به‌بیان‌دیگر، هر سال به‌اندازه تمام ظرفیت دانشگاه‌های کشور طی برهه پیش از انقلاب اسلامی، به تعداد دانشجویان کشور اضافه‌شده است.

در برخی از استان‌های کشور حتی یک دانشکده وجود نداشت، اما در حال حاضر، در بسیاری از شهر‌های کوچک، یک یا چند دانشگاه وجود دارد. ضمن اینکه تعداد دانشجویان دختر در دوره ننگین پهلوی، ۲۰ درصد کل دانشجویان بود، ولی اکنون جمعیت آن‌ها دو برابر پسران است.

همه این موارد نشان می‌دهد که مقدمات لازم برای سرعت بخشیدن به جهش علمی و ورود به عرصه‌های جدید در این حوزه آماده است.

علاوه بر این، دانشجویان باید خود را بخشی از راه‌حل بدانند نه‌بخشی از صورت‌مسئله تا قادر باشند برای موضوعات و مسائل کشور راه‌حل ارائه دهند.

اگر بیکاری را یکی از مشکلات مهم کشور بدانیم، سخن به‌گزاف نگفته‌ایم؛ از این منظر، دانشجویان باید به مهارت‌آموزی روی بیاورند تا با استفاده از آن، راه برون‌رفت از این معضل را هموار کنند.

به همین منظور، دانشجوی جهادی و انقلابی به نحوی به کسب علم مشغول می‌شود که پس از پایان دوره تحصیلی، به فردی کارآفرین (نه جویای کار) تبدیل شود.

طبعاً نحوه درس خواندن و مطالعه کسی که فکر می‌کند پس از فارغ‌التحصیلی مسئولین باید به او شغلی رؤیایی بدهند، با کسی که با استفاده از مهارت و دانش خود قصد کار و تلاش دارد، متفاوت است. البته این موضوع نافی مسئولیت کارگزاران نظام برای شغل آفرینی و کارآفرینی نیست و نباید به این بهانه از زیر بار آن
شانه خالی کنند.

نکته حائز توجه دیگر اینکه دانشجویان، قشری بسیار مهم و تأثیرگذار در کشور هستند و باید متوجه باشند که به دلیل همین تأثیرگذاری است که جریانات و افرادی به دنبال سوءاستفاده از آن‌ها هستند.

ازاین‌رو باید مراقبت کنند تا بازی افراد و جریان‌های سیاسی را نخورند. مراقبت برای قرار نگرفتن در دام شیادان سیاسی، اما به معنای بی‌حوصلگی و صبور نبودن در شنیدن نظرات مخالف نیست.

دانشجوی مؤمن به ارزش‌ها، دیدگاه‌های مخالف را می‌شنود و از شرح صدر سیاسی بالایی برخوردار است. در بزنگاه‌ها، اسیر موج احساسات نمی‌شود و در مقاطعی مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی، تحرکات جریانات سیاسی مسئله‌داری که می‌خواهند از جنبش‌های دانشجویی به نفع خود و حتی به ضرر مصالح کشور سوءاستفاده کنند را دقیقاً زیر نظر دارد.

نباید از نظر دور داشت که اکثر جمعیت دانشجویی کشور را جوانان تشکیل می‌دهند که قاعدتاً عدالت‌طلب، پرشور و پرهیجان هستند و ضروری است که این شور و هیجان عدالت‌خواهی را با توجه به واقعیت‌ها جهت بدهند.

به عبارت ساده‌تر، دانشجوی انقلابی از افراط و تفریط به دور است و برای ترسیم و تحقق بخشیدن به آرمان عدالت‌طلبی، نه عجله می‌کند و نه گرفتار یأس و کرختی می‌شود. عدالت، هدفی بزرگ است که تحقق آن، نیازمند گام‌های سنجیده و دقیق است و با شتاب‌زدگی بی‌برنامه و شعار و هیجان، قرابتی ندارد. ازاین‌رو، لزوم تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر مطالعات عالمانه، پیش‌شرط هرگونه اقدام و عمل در بدنه جمعیت و جریان‌های دانشجویی کشور به شمار می‌آید.

در کنار همه این موارد، دانشجوی پایبند به نظام و انقلاب، در تهذیب نفس و کسب معرفت دینی کوشاست و نسبت به آن، اهتمام وافری دارد. تردیدی نیست که دانشجو و دانشمند بیگانه با اخلاقیات و آداب دینی، به‌تدریج به حیطه معامله علم با ثروت به هر قیمتی خواهد افتاد و به همین دلیل است که برخی را می‌بینیم که حاضرند دانش خود را به طمع یک زندگی مرفه، در اختیار دشمنان این مرز و بوم قرار دهند. البته که برخی بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجهی‌ها باعث فرار مغز‌ها شده، ولی برخی از این مهاجرت‌ها صرفاً ناشی از شیفتگی به زرق و برق غرب بوده و توجیه دیگری ندارد؛ و بالاخره اینکه دانشجوی ایرانی و انقلابی، تمدن ساز است و اعتبار و جایگاه خود را در این فرایند می‌شناسند. جهان از حالت تک‌قطبی به سمت جهان چندقطبی در حال حرکت است و دانشجویان در شکل‌گیری این تمدن بزرگ اسلامی و عبور موفق از پیچ تاریخی که در آن قرار داریم نقش کلیدی و بسیار حائز اهمیتی دارند؛ نقشی که ایستادن در کنار آن، درجه عیار این قشر فرهیخته را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: پست معاون اول رئیس جمهور به مناسبت روز دانشجو


انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روز دانشجو کارآفرینی قدیری ابیانه دانشجو روزنامه حمایت جنبش های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۷۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه به دژی تسخیرناپذیر در دفاع از کشور تبدیل شده است

امیر دریادار حبیب الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران طی پیامی، سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی تبریک گفت.

متن  پیام به شرح زیر است:

برادر ارجمند

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی

فرمانده محترم کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سلام علیکم.

فرا رسیدن دوم اردیبهشت ماه «سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» نهاد الهی، انقلابی و مردمی که با درایت، هوشمندی و نگاه استراتژیک حضرت امام خمینی (ره) در راستای حفظ ارزش‌های انقلابی و پشتیبانی از امت‌های مظلوم و نهضت‌های استکبار ستیزی جهانی محقق شده را به جنابعالی، فرماندهان پر تلاش و آحاد همرزمان عزیز در آن نهاد مقدس تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

بی تردید امروز با گذشت بیش از ۴۵ سال تجربه همسنگری و وحدت مقدس ارتش و سپاه در این مسیر عزت، همدلی و همراهی ارزشمندی را در بازوان اقتدار نظام اسلامی ایجاد کرده و با اقتدار، آمادگی و توانمندی همه جانبه راهبردی به بنیانی مرصوص و دژی تسخیرناپذیر در دفاع از کشور تبدیل و تقویت کننده اراده خلل ناپذیر امت اسلام در جغرافیای مقاومت گردیده‌اند و نقش بی بدیلی را در مبارزه با گروه‌های تروریستی بویژه اضمحلال و نابودی غده سرطانی داعش و همچنین خنثی سازی توطئه‌های استکبار جهانی ایفا نمودند و نظام سلطه و مزدوران و اذناب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بویژه در راس آنان رژیم کودک کش صهیونیست را در ناکامی و استیصال قرار داده و هرگونه اقدام مذبوحانه و تعدی به مرز‌های سرزمین ایران اسلامی و عبور از خط قرمز‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را با وعده صادق خود به مصداق آیه شریفه «إِنّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ» با پاسخی قاطع، سخت و پشیمان کنند پاسخ داده و خواهند داد.

از درگاه خداوند متعال، توفیق روزافزون جنابعالی و همرزمان انقلابی در سپاه پاسداران را در راه صیانت از دستاورد‌های انقلاب اسلامی و پاسداری از حریم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ظل توجهات

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
  • جنگ نرم در غرب مخرب‌تر از نبرد سخت فلسطین و اسرائیل است
  • در غزه جنگ سخت داریم و در غرب جنگ نرم
  • برزخ دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه ها
  • ۲ استان فارسی در جمع دانشجویان نمونه کشوری
  • راهیابی ۱۵ دانشجومعلم به جشنواره ملی دانشجوی نمونه کشوری
  • سپاه به دژی تسخیرناپذیر در دفاع از کشور تبدیل شده است
  • پذیرش ۴۰۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه ایلام
  • پذیرش ۴۰۰ دانشجوی عراقی در ایلام