Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-18@04:21:04 GMT

کاهش حوادث ناشی از کار با شغل‌های سبز

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۷۴۷۵

کاهش حوادث ناشی از کار با شغل‌های سبز

به گزارش ایسنا، مشاغل سبز یا کسب و کارها و فعالیتهای مرتبط با فناوری‌های نوین و انرژی‌های نو از جمله کسب و کارهای نوینی به شمار می روند که اجرای آن چند سالی است در کشور ما آغاز شده است.

به طور کلی به مشاغل مرتبط با فناوری پاک و دوستدار محیط زیست و مشاغلی که با تولید انرژی و محصولات پاک در ارتباط باشند، مشاغل سبز گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مشاغل ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در واحدهای شغلی مربوط به خود هستند.

تولید سوختهای جایگزین، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، انواع شغل‌های اینترنتی آنلاین، معماری سبز، اکوتوریسم، صنعت بازیافت، تولید و پرورش انواع گیاهان زینتی و دارویی، تکثیر و پرورش انواع ماهیان و ماکیان و گونه‌های حیات وحش از جمله مشاغل سبز به شمار می‌روند.
اهمیت مشاغل سبز در جهان تا به آنجا است که موضوع اقتصاد سبز در دستور کار برنامه محیط زیست سازمان ملل قرار دارد و بسیاری از کشورها با تبعیت از الگوی اقتصاد سبز به سمت سبز کردن مشاغل گام برداشته‌اند. رویکرد سازمان جهانی کار نیز در راستای تضمین پایداری محیط زیست، مبتنی بر مشاغل سبز است و سندملی اشتغال سبز نیز در کشورمان در راستای ایجاد کسب و کارها و فعالیتهای مبتنی بر اشتغال سبز برنامه‌ریزی شده است.مشاغل سبز جزو کار شایسته به شمار می‌روند و در کاهش اثرات زیست محیطی بنگاهها و واحدهای صنعتی از طریق کاهش مصرف انرژی، انتشار آلاینده‌ها و زباله‌ها موثرند.

اشتغال‌زایی اقتصاد سبز ۱۰ برابر سوختهای فسیلی 

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اقتصاد سبز در ایالات متحده توانسته نسبت به صنعت سوخت‌های فسیلی،۱۰ برابر شغل بیشتری ایجاد کند.در ایالات متحده طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، در بخش سوخت فسیلی از معادن زغال سنگ گرفته تا نیروگاههای گازی حدود ۹۰۰ هزار نفر استخدام شده‌اند.

بر اساس آمارها، بیش از ۲۰۰ عنوان شغل سبز در دنیا در راستای دستیابی به توسعه پایدار شناسایی شده و بیش از ۶۵ درصد مشاغل سبز در راستای کنترل و کاهش آلودگی هوا ایجاد شده‌اند.با توجه به اهمیت مقابله با مشکلات زیست محیطی و ایجاد و گسترش شغل‌های سبز در جهان، سازمان بین‌المللی کار (ILO) درصدد است تا با گسترش مشاغل سبز، تعداد شاغلان این بخش تا سال ۲۰۳۰ به مرز ۲۰ میلیون نفر برسد.

صاحبان مشاغل سبز چه کسانی هستند؟

متخصصین منابع آب، ناظران انرژی، تکنسین‌های مهندسی محیط زیست، تکنسین‌های حوزه کشاورزی، نجاران، درودگران ساختمان،کارگران ساختمانی و مهندسین برق از جمله مشاغل سبز شناسایی شده به شمار می‌روند.

از دیگر مشاغل سبز، می‌توان به کاربرد صنعت دوچرخه در تولید، فروش و خدماتی اشاره کرد که می‌توان با آن ارائه داد.تولید سوختهای جایگزین، خودروهای هیبریدی و انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی، انواع شغل‌های آنلاین اینترنتی، معماری سبز، اکوتوریسم، صنعت بازیافت، تولیدکنندگان و پرورش دهندگان گیاهان زینتی و دارویی و انواع ماهیان و ماکیان و گونه‌های حیات وحش اشاره کرد.

مشارکت روستائیان در ایجاد و راه‌اندازی این‌گونه مشاغل با طرح‌هایی چون افزیش درآمد سرانه روستائیان،کمک اقتصادی به خانوار روستائی، شکل‌گیری وظایف اقتصادی در روستاها، زنجیره تولید، افزایش و ارتقای گردشگری روستائی قابل اجرا است از این رو با تقویت مشاغل سبز و توانمندسازی جوامع محلی به منظور توسعه کسب و کارهای کوچک متناسب با حفظ منابع طبیعی،می‌توان شاهد کاهش نرخ بیکاری و خروج نیروهای بومی از مناطق روستایی بود.

جایگزین کردن مشاغل سبز به جای مشاغل پرهزینه سنتی

حمیدحاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با ایسنا، از مشاغل سبز به عنوان مشاغل اثرگذار در توسعه اقتصاد جوامع نام برده و می‌گوید: مشاغل سبز پاسخگوی مناسبی برای اشتغال مولد و پایدار است و در شرایط فعلی می‌تواند یکی از راههای برون رفت از معضل بیکاری به شمار آید.

وی محیط کار سالم، بهره‌وری بالا،کاهش حوادث ناشی از کار و توسعه فرهنگ حفظ محیط زیست را از جمله مزیتهای اشتغال سبز عنوان کرده و می‌گوید:کسب و کارهای سبز با کاهش مصرف انرژی و منابع زیستی موجب کاهش هزینه بنگاههای اقتصادی، کاهش حوادث کار، ارتقای بهره‌وری و اشتغالزایی بیشتر می‌شوند.

او می‌افزاید:چند سالی است که کارآفرینان خلاق کشور ایده‌های خود را در زمینه مشاغل سبز دنبال می‌کنند از این رو افراد علاقمند به مشاغل سبز باید از سوی دستگاههای متولی حمایت شوند و در این راستا، موانع پیش روی کارآفرینان در حوزه اشتغال سبز به ویژه در بحث صدور مجوزها حذف و حمایتهای قانونی برای شکل‌گیری و توسعه این دسته مشاغل صورت گیرد.

کسب و کارهای سبز با کاهش مصرف انرژی و منابع زیستی موجب کاهش هزینه بنگاههای اقتصادی، کاهش حوادث کار، ارتقای بهره‌وری و اشتغالزایی بیشتر می‌شوند.

این کارشناس بازار کار مشاغل سبز را موجب ایجاد درآمد پایدار برای جویندگان کار و فارغ التحصیلان دانسته و بر ضرورت جایگزین کردن مشاغل سبز به جای مشاغل سنتی و پرهزینه تاکید دارد.

مشاغل سبز نیازمند کسب مهارتهای جدید و کارگران ماهر

به اعتقاد وی اشتغال سبز، زمینه فعالیت افراد جویای کار در حوزه انرژی‌های پاک و دیگر فعالیت‌های مرتبط با محیط زیست را فراهم می‌کند و به حفظ ذخایر طبیعی کشور و ارتقای کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه اقتصاد سبز نیازمند کسب مهارت‌های جدید است، می‌افزاید: استفاده از کارگران ماهر در مشاغل سبز به این دلیل حایز اهمیت است که ارتقای مهارت در نیروهای کار موجب می‌شود تا برای حفظ اشتغال، معلومات خود را بروز کنند و قادر به کسب مهارتهای جدید برای دستیابی به مشاغل سبز باشند.

به گزارش ایسنا، امروز بسیاری از جوامع توسعه یافته به سرعت در حال توسعه مشاغل سبز هستند و تلاش می‌کنند تا جریان کارآفرینی خود را به سمت و سوی مشاغل سبز هدایت کنند.با توجه به مزایای قابل توجه مشاغل سبز دولت می‌تواند سیاستگذاری خود را به سمت و سوی گسترش این مشاغل به عنوان راهکار مناسب برای ایجاد فرصتهای شغلی جدید سوق دهد.از آنجا که مشاغل سبز نیازمند بهره‌گیری از فناوری‌ها و مهارتهای مختلف است، توسعه آنها علاوه بر اشتغالزایی برای جوانان و کارجویان، نقش عمده ای در کاهش بیکاری دانش آموختگان و فارغ التحصیلان جویای کار خواهد داشت.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۷۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مصرف انرژی در فرودگاه شهید باکری ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس اداره تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی،فرودگاه ارومیه گفت:دراجرای برنامه های کاهش مصرف و هزینه های پرداخت بهای حاملهای انرژی ،با اقدامات اساسی انجام شده در فرودگاه ارومیه الگوی مصرف انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ در صد در مصرف آب،۱۴ در صد در مصرف برق و ۷ در صد در مصرف گاز کاهش داشته است

حجت پور افزود:اجرای مدیریت الگوی مصرف انرژی در فرودگاه ارومیه موجب صرفه جویی حدود ۵ میلیارد ریالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.

دیگر خبرها

  • ۹۸ درصد از اعتبارات مشاغل خانگی خمین جذب شد
  • کاهش ۳۴درصدی مسمومیت با گاز مواکسید کربن درچهارمحال و بختیاری
  • کاهش مصرف انرژی در فرودگاه شهید باکری ارومیه
  • نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟
  • جزئیات تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال در ۱۴۰۳
  • کاهش نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • اشتغال؛ رکورددار جستجوهای «هنری» در دیوار
  • تنش‌های ناشی از کمبود برق کاهش می‌یابد
  • ◄ تمرکز ستاد سفر بر کاهش حوادث جاده‌ ای
  • مقرری‌بگیران بیکاری در خراسان رضوی ۱۹ درصد کاهش یافت