Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@17:59:24 GMT

آئینه رضوی برترین بانوی خاندان موسوی

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۷۶۲۶

آئینه رضوی برترین بانوی خاندان موسوی

گروه معارف ــ طى سال‌ها تحقیق، كتاب‌ها و مقاله‌هاى متنوعى پیرامون زندگى حضرت فاطمه معصومه(س) نگارش یافته است اما عموم این نوشته‌ها برگرفته از مطالبى است كه به طور صریح در متون تاریخى ثبت شده است. این نوع استفاده از منابع موجب شد تا یافته‌هاى نویسندگان غالبا پیرامون سه محور ثابت (زمان تولد، سفر به قم و رحلت) متمركز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به این دلیل گاه به بعضی كتب پیرامون زندگى این بانوى بزرگوار برمى‌خوریم كه از صدها صفحه تنها صفحات انگشت‌شمارى به بیان زندگى وى اختصاص یافته است و نویسندگان به ناچار مباحث مربوط به قم، كرامت‌ها و... را بر مطالب خود افزوده‌اند.

حال آنكه به نظر می‌رسد با رویكرد مجدد به موضوعات پیرامونى مى‌توان گستره تحقیق درباره زندگى حضرت فاطمه معصومه(س) را وسیع‌تر كرد و دورنمایى هر چند ضعیف از شخصیت اخلاقى، تربیتى و علمى وى فراروى زائران این بانوى بزرگوار قرار داد. وسعت اطلاعاتى كه بتواند در ترسیم این دورنما ما را یارى كند، زمانى نمود مى‌یابد كه بدانیم غالب وقایع زندگى به دلیل وضوح و روزمره بودن مورد توجه قرار نگرفته و ثبت نشده‌اند، شامل مواردی مانند آداب تولد، خواندن اذان و اقامه، مراسم نامگذارى، تعلیم و تعلم، رفت و آمد به نزد پدر و برخوردهاى روزانه، حضور در متن حوادث روزگار، ارتباط با برادران و خواهران، آداب معاشرت، حضور در جمع زنان و محافل علمى خصوصا كه خانه‌هاى اهل‌بیت همواره محل رجوع نیازمندان از هر قسم (فكرى، علمى، مالى و حتى سیاسى) بود كه برطرف كردن آن نیازها دیگر اعضاى خاندان را نیز خواسته یا ناخواسته در متن حوادث قرار مى‌داد.

بنابراین با استفاده از روایات پیرامون عصر موسوى و رضوى مى‌توان از زندگى پدر، مادر، خواهران، برادرها و نقش وقایع در زندگى و افكار وى و... سخن گفت. مقاله حاضر براین اساس و همین نوع اطلاعات به زوایاى ناگفته زندگى بانوى دو سرا مى‌پردازد.

شخصیت فردى و كمالات روحى فاطمه معصومه(س)

بانوى برتر فاطمه معصومه(س) از جهت شخصیت فردى و كمالات روحى در بین فرزندان موسى بن جعفر(ع) بعد از برادرش، على بن موسى الرضا(ع) در والاترین رتبه جاى دارد. این در حالى است كه بنا بر مستندات رجالى فرزندان دختر امام كاظم(ع) حداقل هجده تن بوده‌اند و فاطمه در بین این همه بانوى مكرمه سرآمد بوده است.

دوران قبل از تولد و تاثیر شخصیت پدر و مادر در روح و جسم فرزندان را نمى‌توان انكار كرد و این ویژگى در وجود فاطمه معصومه(س) نیز بروز یافت. او از هر دو طرف (پدر و مادر) فضایلى را به ارث برد كه تنها برادرش على بن موسى الرضا(ع) آن‌ها را به صورت كامل در خود جمع كرده بود و به نظر مى‌رسد بتوان سر برترى شخصیت والاى فاطمه معصومه(س) بر دیگر فرزندان حضرت موسى بن جعفر(ع) را در همین نكته یافت كه فاطمه معصومه(س) مانند برادرش از هر دو طرف پدر و مادر پاكیزه‌ترین خصال و ویژگی‌ها را به ارث برد.

مطالعه سیره ائمه (ع) گواهى مى‌دهد كه طهارت و پاكى مادر شرط اساسى براى گزینش مادران امامان بوده است و سعادتى كه نصیب فاطمه معصومه(س) شد این بود كه مادرش، مادر على بن موسى الرضا(ع) نیز بود. لذا از هر نوع آلودگى در هر اندازه‌اش به دور ماند. البته این به معناى تاثیر نداشتن تلاش و كوشش و تقواى الهى در وجود فاطمه معصومه(س) نیست، بلكه علاوه بر همه شایستگى‌هاى فردى كه در وجود خویش به وجود آورده بود، از این عوامل نیز به عنوان مكمل و پشتوانه ترقى و تكامل معنوى، اخلاقى و علمى سود مى‌برد.

فاطمه معصومه(س) دوران خردسالى را پشت سر گذاشت و در این سال‌ها محل رشد فاطمه معصومه(س) خاندانى بود كه او را با دریایى از علم و معرفت روبرو ساخت.

پدر، مادر و برادر كه هنگام تولد فاطمه معصومه(س)، جوانى 25 ساله بود، هر سه دست به دست هم داده، محیط تربیتى وى را به مكانى بهشتى مبدل كردند. خبرى در برخى كتب نقل شده است كه به خوبى نشان مى‌دهد، فاطمه معصومه(س) زیر نظر خانواده در كوتاه‌ترین مدت ممكن مسیر رشد در علوم را نیز پیمود و از كمالات روحى و معنوى بهره‌هاى فراوانى از پدر، مادر و برادر برد.

از این روى در دوران كودكى به راحتى مى‌توانست جوابگوى سوال‌هاى فقهى و دینى مردم باشد و همین امر كه نجمه فرزندش معصومه(س) را همانند امام رضا(ع) پرورش داده است و هر آنچه درباره فاطمه در روایات نیامده را مى‌توان با عنایت به اخبار مربوط به امام رضا(ع) دریافت. البته عوامل دیگرى در رشد شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) موثر بوده است كه از جمله آن‌ها اوضاع سیاسى عصر پدر و برادر است.

در دورانى كه پدر به شهادت رسید و منصب ولایت به برادرش على بن موسى الرضا(ع) تفویض شد. اختلاف بین برادران دیگر به شدت قوت گرفت و آنان برخى با گستاخى تمام در مقابل برادر ایستادند. اما فاطمه معصومه(س) در بین این كشاكش‌هاى تفرقه برانگیز هرگز از موضع دفاع از ولایت رضوى، عقب ننشست، بلكه از شدت علاقه به برادر، در پى آن حضرت روانه ایران مى‌شود.

حضرت معصومه از دیگر مراتبى كه فاطمه معصومه (س) به آن دست یافت مقام عصمت بود. تا آنجا كه یكى از القاب وى به این ویژگى‌اش اختصاص یافت. بالاترین نوع عصمت(دورى از گناه كبیره و صغیره و دورى از ترك اولى) به پیامبر، فاطمه زهرا و امامان (ع) تعلق دارد و در مراتب دیگر، اولیاء دیگر الهى مانند حضرت زینب(س)، حضرت ابوالفضل(ع) و فاطمه معصومه(س) و... قرار دارند. كریمه این مقام براى حضرت فاطمه معصومه(س) آن چنان شهرتى یافته است كه عموم محققان و محدثان از وى به نام فاطمه معصومه یاد مى‌كنند.

كنزل العمال، ج 10، ح 143، 164 حدیث 28849.
این بانوان محدثه عبارتند از: ام احمد بنت امام كاظم، ام الحسین بنت امام الكاظم(علیه السلام) حبابه والبیه، سعیده.
احقاق الحق، ج 6، ص 282.
اسنى المطالب، ص 49 تا 51.
بحار الانوار، ج 68، ص 77.
آثارالحجه، ج 1، ص 8 و9.
بحار الانوار، ج 43، ص 243. در امالى صدوق فاطمه بنت موسى در سند وجود ندارد. (فروغى از كوثر، ص 49)
فروغى از كوثر، ص 49 نقل از ودیعه آل محمد، ص 12.سفینه البحار، ج 2، ص 376; مجالس المؤمنین، ج 1، ص 83.
كریمه اهل بیت،ص 56 نقل از اخبار الدول و آثار الاول، ص 88.
بحار الانوار، ج 6، ص 228; مجالس المؤمنین، ج 1 ص 83 13- بحار الانوار، ج 102، ص 266.
ریاحین الشریعه، ج 5، ص 34.
ریاحین الشریعه، ج 5، ص 35.
بحارالانوار، ج 48 و ج 103، ص 266.
كامل الزیارات، ص 324.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف حضرت معصومه وفات امام موسی کاظم امام رضا قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۷۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

 طرح حافظان نور با حضور یک هزار و ۵۰۰ دانش آموز دختر از ۳۰۰ مدرسه از نواحی شهر قم، خلجستان و شهرستان‌های کهک و جعفرآباد امروز در شبستان حضرت زهرا (س) برگزار شد.

این برنامه دختران دانش آموز نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه عفاف و حجاب مدارس مطرح کردند.

در این طرح از هر مدرسه ۶ دانش آموز منتخب به‌عنوان گروه حافظان نور با هدف کنشگری این گروه‌ها در مدارس خود فعالیت می‌کنند.

در پایان این برنامه به قید قرعه به طرح‌های دانش آموزان جوایزی اهدا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت مخبر برای درگذشت مادر شهید غلامحسین دستوری رزاز
  • اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)
  • پیام تسلیت معاون اول رئیس‌جمهور برای درگذشت مادر شهید غلامحسین دستوری رزاز
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)
  • نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم
  • خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است
  • آمادگی برای برگزاری جشن های دهه کرامت
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود