Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سر حمل و نقل عمومی کلانشهرها به خصوص تهران چندین سال است که از بودجه‌های دولتی بی‌کلاه مانده است. به همین دلیل ناوگانی فرسوده و تعمیری حاصل سال‌ها کم‌توجهی مسئولان برای مردم تهران باقی مانده است.

مراجعه بیشتر شهروندان به ناوگان حمل و نقل عمومی، آن هم در صورتی که نه واگن و نه اتوبوسی به سیستم اضافه شده، تنها موجب افزایش تعداد مسافران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه‌ای که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: افزایش نرخ سوخت تاثیر مستقیمی بر حمل و نقل عمومی تهران دارد و برآورد می‌شود که بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش مسافر داشته‌ایم. موضوعی که همین حالا هم مشهود است.

هاشمی ادامه می‌دهد: با اینکه تمام ناوگان حمل و نقل عمومی را برای سرویس‌دهی بهتر و سریع فعال کردیم اما دقت داشته باشید که با توجه به سهمیه‌بندی بنزین، استقبال مردم از مترو و اتوبوس بیشتر شده است. در این میان شهرداری تهران توان افزایش ناوگان را ندارد.

باید از فرصت استفاده کرد

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با تأیید افزایش تعداد مسافران وسایل حمل و نقل عمومی بعد از سهمیه‌بندی بنزین، می‌گوید: در هفته اول پس از گرانی بنزین در مترو شاهد افزایش ۱۱ درصدی مسافران که حدود ۲۰۰ هزار نفر می‌شود، بودیم و در شبکه اتوبوسرانی نیز به خصوص در خطوط بی‌آرتی تعداد مسافران افزایش یافته و در حال آمارگیری هستیم.

پورسیدآقایی می‌افزاید: تجربه نشان داده که معمولا در پی افزایش هزینه‌ها مردم یکی دو ماه از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند اما اگر امکانات کافی نباشد، بعد از مدتی دوباره به خودروهای شخصی خود رو می‌آورند. بنابراین حالا که استقبال مردم از حمل و نقل عمومی بهتر شده، باید از این فرصت استفاده کنیم.

فرسودگی یک‌چهارم ناوگان اتوبوسرانی پایتخت

در حالی مسئولان شهرداری از کمبود ناوگان حمل ونقل عمومی گلایه‌مند هستند که نگاهی به وضعیت و سن ناوگان نشان می‌دهد که وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در شرایط خوبی قرار ندارد. به گونه‌ای که در حوزه اتوبوسرانی حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس‌ها اعم از گازسوز یا دیزلی فعال است که بیش از ۳۵۰۰ دستگاه آن عمری بیش از ۱۰ سال دارند. به عبارت ساده تر یک‌چهارم ناوگان اتوبوسرانی از سن فرسودگی عبور کرده‌اند و حدود ۱۰ سال است که دولت‌های مختلف هیچ اتوبوس جدیدی به تهران تحویل نداده است.

در مترو نیز با اینکه وضعیت فنی بهتر از اتوبوسرانی است، اما کمبود شدید واگن سبب شده در تمامی ساعات شاهد شلوغی ایستگاه‌های مترو باشیم. همانگونه که هاشمی، رئیس شورای شهر تهران عنوان می‌کند: باید فکر اساسی به حال مترو کرد. چون در حال حاضر بیش از هزار واگن در مترو فعالند و حدود ۳۰ درصدشان هم باید اورهال شوند.

سهم حمل و نقل عمومی تهران

رئیس شورای شهر تهران در مورد وضعیت نامناسب ناوگان حمل و نقلی پایتخت بعد از گرانی بنزین با تاکید بر لزوم جبران کمبودها در این حوزه می‌گوید: تهران باید طبق برنامه ۹ هزار دستگاه اتوبوس و ۳ هزار واگن داشته باشد اما ندارد.

محسن هاشمی اظهار می‌کند: در حال حاضر شبکه اتوبوسرانی کمتر از ۶ هزار اتوبوس و تعداد واگن‌ها نیز ۱۳۰۰ دستگاه است و عمر متوسط اتوبوس‌های‌مان بیش از ۱۱ سال است. در حالی‌ که در کمتر از ۱۰ سال فرسوده می‌شوند و باید پیگیری کنیم که چرا یارانه حمل‌ونقل عمومی داده نشده است.

وی با اشاره به قوانین و آئین‌نامه‌های توسعه ناوگان در تهران عنوان می‌کند: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها سالانه ‌باید ۴ هزار میلیارد تومان به حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده می‌شد که متاسفانه در طول ۱۱ سال دولت‌های روحانی و احمدی‌نژاد پولی در این خصوص به شهرداری کلانشهرها از جمله تهران نداده‌اند و حالا حمل‌ و نقل عمومی کلانشهرها ۴۴ هزار میلیارد تومان طلبکار هستند.

هاشمی با بیان این‌که افزایش نرخ سوخت باعث فشار بر روی حمل‌ونقل عمومی می‌شود و از این محل حتی یک ریال هم به حمل‌ونقل عمومی نداده‌اند، می‌افزاید: شورای اقتصاد مصوبه خرید ۲ هزار واگن را دارد اما برای اجرایی شدن باید ۷ دستگاه دیگر اعم از بانک مرکزی، ‌وزارت نفت و ... هم پای کار بیایند که نمی‌آیند.

رئیس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: مصوبه‌ دیگری در مورد خرید ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینی‌بوس در دولت به امضا رسید اما آن هم به دلیل مشکلات مالی و تحریمی اجرا نشد که با وجود برگزاری جلسات متعدد با مسئولان دولتی هنوز این مهم اجرایی نشده است.

وی با اشاره به جلسه مدیریت شهری با جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مورد توسعه حمل و نقل عمومی می‌گوید: تا به حال سه زمان برای جلسه با جهانگیری مشخص شده و از آنجا که معاون اول می‌خواهد مقامات ارشد مرتبط نیز در این جلسه باشند، به دلیل عدم حضور آن‌ها این جلسات به تعویق افتاده است.

ناوگان حمل و نقل عمومی جوابگوی جمعیت نیست

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز می‌گوید: ما در حالی مردم را به صرفه‌جویی و استفاده کمتر از بنزین و حمل ونقل شخصی دعوت می‌کنیم که ناوگان حمل و نقل شخصی توان و کشش لازم را ندارد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه طبیعی است که بخشی از منابع حاصله از سهمیه بندی بنزین و حتی صادرات بنزین صرف توسعه حمل ونقل عمومی شود، می‌گوید: مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که تمام منابع حاصل از سهمیه‌بندی بنزین را به افراد جامعه برمی‌گردانند و حمل‌ونقل عمومی مصداق بارز برگرداندن پول به مردم است. چون همه افراد از هر قشری، اعم از ثروتمند یا فقیر از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و بهتر است از محل سهمیه‌بندی یا صادرات بنزین منابعی برای حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به نامه‌نگاری حناچی و وزیر کشور با دولت برای اختصاص بخشی از درآمدهای سهمیه‌بندی بنزین به توسعه حمل و نقل عمومی می‌گوید: صحبت‌هایی در این زمینه شده اما مکانیزم دقیق و روشنی پیش‌بینی نشده است.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ناوگان حمل و نقل عمومی جوابگوی این حجم مراجعات مردمی نیست، می‌گوید: اگر کمکی برای توسعه ناوگان نشود اوضاع به مراتب بدتر خواهد شد و نمی‌توان به خوبی پاسخی به فشار تقاضای مسافران داد و این در حالی است که تاکید ما بر خرید اتوبوس است. چون خرید واگن زمان بیشتری لازم دارد و از زمان تامین اعتبار تا ورود واگن به ناوگان ۱.۵ تا دو سال زمان صرف خواهد شد اما اتوبوس‌ها به سرعت وارد ناوگان می‌شوند.

سهم حمل و نقل عمومی چه می‌شود؟

آن گونه که مسئولان شهری اعلام کرده‌اند، تعداد مسافران حمل و نقل عمومی پس از سهمیه‌بندی بنزین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد و به نظر می‌رسد برای پوشش بهتر، مسئولان شهری باید رایزنی بیشتری با دولت و مجلس داشته باشند تا مبادا سر حمل و نقل عمومی تهران از سهمیه‌بندی بنزین بی‌کلاه بماند.

کد خبر 468240 برچسب‌ها اتوبوس - شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه شهرداری خودرو - تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس شهر حمل و نقل شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شهرداری شهر حمل و نقل شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۷۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جا به جایی۶.۵ میلیون مسافر با ناوگان حمل ونقل عمومی تا هفتم فروردین

تین نیوز

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از جا به جایی ۶ میلیون ۵۰۰ هزار مسافر با ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا هفتم فروردین ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سید کمال هادیان فر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی روز سه شنبه هفتم فروردین ماه ۱۴۰۳ از بخش های مختلف پایانه مسافربری جنوب تهران شامل غرف شرکت های حمل و نقل و تعاونی ها، سالن انتظار، سکوها و ناوگان اتوبوسی بازدید کرد و در این بین با کارکنان غرف، مسافران حاضر در این پایانه مسافربری و رانندگان ناوگان عمومی جاده ای، در خصوص میزان رضایتمندی از کیفیت خدمات ارائه شده، پیش فروش بلیت، تاخیر در حرکت و درآمد رانندگان در این ایام به گفت وگو و دریافت نظرات آن ها پرداخت.  

وی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به آخرین وضعیت آماری سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ اظهار کرد: در سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۶ میلیون ۳۰۰ هزار نفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی جابه جا شدند و برای سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ افزایش ۳ تا ۵ درصدی سفرها و جابه جایی حدود ۱۷ میلیون مسافر پیش بینی شده است.

هادیان فر افزود: تا پایان روز ششم فروردین ماه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر از ناوگان حمل و نقل عمومی از شقوق چهارگانه حمل و نقل برون شهری استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه شرایط جوی پایدار باعث افزایش اقبال عمومی برای انجام سفر می شود، یادآور شد: به عنوان مثال ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای تا روز چهارم فروردین با کاهش ۱۰ درصدی سفرها نسبت به سال قبل روبرو بود. اما آمارها در حال حاضر حاکی از رشد یک درصدی تردد این ناوگان نسبت به سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بیشترین تعداد سفرها در ایام نوروز امسال به مقصد مشهد، شیراز، اصفهان و در مجموع شهرهای دارای اماکن زیارتی بوده است.

وی در ادامه از رضایتمندی عموم مسافران در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی خبر داد و گفت: این رضایتمندی در مشارکت شرکت های حمل و نقل با دستگاه های دولتی، رقم خورده است.  

خروج روزانه بیش از ۲ هزار اتوبوس از پایانه های مسافربری تهران

وی به تلاش های انجام شده برای فروش بلیت ناوگان هوایی، ریلی و جاده ای  با نرخ های مصوب اشاره کرد و گفت: به طور مثال، روزانه بیش از ۲ هزار اتوبوس از پایانه های مسافربری شهر تهران به مقاصد مختلف خارج می شوند و خوشبختانه شرایط تهیه بلیت از طریق سکوهای اینترنتی فراهم است. حتی مصوب کرده ایم ۱۰ درصد ظرفیت هر اتوبوس برای خرید حضوری بلیت در پایانه ها اختصاص یابد.

هادیان فر ضمن تشکر و قدردانی از رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه همچنان در اوج سفرهای رفت نوروزی ۱۴۰۳ قرار داریم، ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای  با ظرفیت کامل به مقاصد حرکت می کنند و در زمان بازگشت با تعداد سرنشین بسیار کم و به اصلاح یکسر خالی تردد می کنند. به همین خاطر ضرر و زیان مالی متوجه ایشان می شوند. اما علاقه مندی به خدمت به مردم باعث می شود از این زیان چشم پوشی کنند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: به سازمان هواپیمایی، شرکت راه آهن و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ابلاغ شده است، در اوقات نماز، افطار و سحری، رعایت حال مسافران و روزه داران در ماه مبارک رمضان مورد توجه قرار گیرد و حتما امکان برپایی نماز و صرف غذا به وقت اذان فراهم شود.   

برنامه ریزی برای واردات ۵ هزار دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای 

وی با بیان اینکه هرچه ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه یابد به سرمایه ملی کمک و سفر با ناوگان شخصی کاهش می یابد، گفت: برای واردات ۵۰۰۰ اتوبوس جدید برای الحاق به ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای برنامه ریزی شده است  که در فاز اول این طرح، ۲۰۰۰ اتوبوس وارد کشور می شوند.

هادیان فر در ادامه به اولویت ایمنی سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ تاکید کرد و گفت: ابتدا برای اختصاص سفرهای فوق العاده برای جابه جایی مسافران در شرایط خاص ابلاغ شده است که این تعداد در حوزه حمل و نقل هوایی به ۹۰۰ پرواز می رسد. همچنین در حوزه جاده ای قبل از حرکت اتوبوس ها معاینه های فنی انجام می شود و در طول سفر مسافران از طریق QR CODE مندرج بر روی بلیت می توانند انتقادات و پیشنهادات خود را نسبت به وضعیت ناوگان و نحوه رانندگی رانندگان ثبت کنند. همچنین با استفاده از سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰ پلیس راهور فراجا را در جریان رفتار رانندگان قرار دهند. در سایر شقوق نیز نکات فنی با دقت تمام قبل از شروع سفر رعایت می شوند.

تلفات ناشی از تصادفات ناواگان عمومی جاده ای کمتر از یک درصد است

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در طول سال با جدیت و دقت، بحث تصادفات رانندگی که از اهمیت بالایی نزد ما برخوردار است را پیگیری می کنیم. البته باید توجه داشت که سهم ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای در تلفات ناشی از حوادث رانندگی کمتر از یک درصد است و به دنبال کاهش آن به حد اقل ممکن و صفر هستیم.  

وی در پایان با اشاره به میزان تاخیر ناوگان هواپیمایی کشور در سفرهای نوروزی  ۱۴۰۳ گفت: میانگین تاخیر ناوگان حمل و نقل هوایی تا قبل از شروع سفرهای نوروزی امسال حدود ۳۱ دقیقه بود که در برنامه سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ به ۲۱ دقیقه کاهش یافته است. در همین رابطه به شرکت های هواپیمایی که بیشترین تاخیر را داشته اند از طریق سازمان هواپیمایی کشوری اخطار کتبی مبنی بر اینکه این شرکت ها متناسب با ظرفیت و خدماتشان درخواست پرواز ارائه کنند. به آنها مجوز پروازی داده نشد تا اینکه تاخیرات خود را کاهش دهند.  

هادیان فر افزود: افزود به دلیل پیش فروش بلیت برای ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای با مشکل خاصی بابت تاخیر ناوگان مواجه نیستیم.

گفتنی است در این بازدید، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، داریوش باقر جوان مدیرکل حمل و نقل مسافر این سازمان و جمعی از مدیران و مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران و پایانه مسافربری جنوب تهران، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی را در این بازدید همراهی کردند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شدند
  • جابه جایی بیش از ۳ میلیون مسافر نوروزی با ناوگان حمل ونقل عمومی
  • جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور
  • جابه جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور
  • جابه جایی بیش از ۳ میلیون نفر با ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور
  • اجرای طرح کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی در کردستان
  • ۶.۵ میلیون نفر سفر نوروزی رفتند
  • جا به جایی۶.۵ میلیون مسافر با ناوگان حمل ونقل عمومی تا هفتم فروردین
  • ۲۰۴ هزار مسافر توسط ناوگان حمل ونقل عمومی استان اصفهان به سفرهای نوروزی رفتند
  • جابجایی ۶/۵ میلیون مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی