Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@14:29:41 GMT

سهم ۱۴ درصدی بخش خصوصی در سبد مدیریتی اقتصاد

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۸۲۹۲

سهم ۱۴ درصدی بخش خصوصی در سبد مدیریتی اقتصاد

«رضا پدیدار» امروز (شنبه) در نشست خبری نخستین نمایشگاه بین‌المللی صنایع پایین‌دستی نفت با بیان اینکه ساختار اقتصادی کشور با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی نیازمند تغییر است، ادامه داد:‌ در گام نخست نیازمند شناخت وضعیت موجود و توانمندی‌های خود هستیم تا با توجه به آن، راهبردها را ترسیم کنیم.

وی افزود: در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران راهبردهای تولیدی و تجاری را طراحی کردیم و این نمایشگاه می‌تواند محفل خوبی برای تجلی آنها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدیدار اولین راهبرد را راهبرد تولید برای بازارهای داخل عنوان کرد و گفت:‌ در شرایط فعلی اقتصاد و محدودیت‌های ارزی، باید به سیاست جانشینی واردات توجه ویژه شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت و قدرت اجرایی بالایی در کشور داریم، تاکید کرد: از دهه ۷۰ تا کنون پتانسیل ساخت داخل رشد داشته و اکنون به ظرفیت بالقوه داخلی به بالای ۸۰ درصد رسیده است اما ظرفیت عملیاتی بخش خصوصی کم است.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق بازرگانی تهران به ترکیب نامتعادل سبد مدیریتی اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: با وجود این ظرفیت اما ۸۶ درصد سبد مدیریتی اقتصاد در دست بخش خصوصی نیست به گونه‌ای که اکنون ۴۰ درصد در دست دولت،‌ بیش از ۲۰ درصد در دست صندوق‌های بازنشستگی و حدود ۲۲ درصد نیز در دست خصولتی‌ها است.

وی ادامه داد:‌ این نمایشگاه می‌تواند قدرت برابری ایجاد کند تا از ظرفیت‌های موجود بهره ببریم.

پدیدار با بیان اینکه ظرفیت عملیاتی بخش خصوصی در کلان اقتصاد در دولت مطرح شده، گفت: بخش خصوصی در زمینه تولید و بازرگانی ظرفیت ۵۶ درصدی را دارا است.

وی راهبرد دیگر را تولید ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های تولید دانست و افزود: در این زمینه نیازمند واردات تکنولوژی و دانش فنی هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق بازرگانی تهران به راهبرد تولید ماشین آلات سنگین کارخانه‌ای از طریق سیستم مونتاژ اشاره کرد و ادامه داد:‌ راهبرد تولید در داخل کشور در قالب خودکفایی ملی نیز در دستور کار قرار دارد.

به گفته پدیدار انرژی و نیروی انسانی درایران مزیت نسبی به شمار می‌رود که باید به مزیت رقابتی و تولید تبدیل شود تا از اقتصاد تک محصولی نجات پیدا کنیم و درآمد ملی را به ثروت ملی تبدیل کنیم.

وی به تشکیل کارگروهی برای تامین ۱۰ گروه کالایی پر مصرف نفت شامل تجهیرات سرچاهی و درون‌چاهی،‌ پمپ‌های سرچاهی و درون چاهی، مته‌های حفاری، شیرهای کنترلی، لوله‌ها، الکترو موتورهای ضد انفجار، ماشین‌های دوار، ‌فولادهای آلیاژی،‌ ابزارهای اندازه‌گیری و پیک‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: برای حضو در اولین نمایشگاه بین‌المللی صنایع پایین‌دستی نفت به تمامی شرکت‌ها در این زمینه‌ها فراخوان داده‌ایم.

پدیدار به لزوم ایجاد زبان مشترک بین دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: ‌دولت باید از تصدی‌گری دست برداشته و به کار حاکمیتی بپردازد.

برچسب‌ها اقتصاد نفت اتاق تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد نفت اتاق تهران اقتصاد نفت اتاق تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۸۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۰۳۶ مگاواتی ظرفیت تولید برق در سال ۱۴۰۲

با افزایش ۲ هزار و ۳۶ مگاواتی ظرفیت منصوبه تولید برق کشور، ظرفیت اسمی تولید برق در پایان ۱۴۰۲ به ۹۲ هزار و ۸۴۱ مگاوات رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بهره‌برداری از واحدهای جدید حرارتی، تجدیدپذیر و تولید پراکنده در سال 1402، ظرفیت اسمی تولید برق کشور در این سال 2 هزار و 36 مگاوات افزایش یافت.

با افزایش 2 هزار و 36 مگاواتی ظرفیت منصوبه تولید برق کشور، ظرفیت اسمی تولید برق در پایان 1402 به 92 هزار و 841 مگاوات رسید.

نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی بیشترین سهم را در ظرفیت منصوبه نیروگاهی ایران دارند. در زمان حاضر 35 هزار و 795 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی در کشور داریم که 38.6 درصد از ظرفیت اسمی تولید برق کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین واحدهای بخاری و گازی با ظرفیت اسمی 15 هزار و 829 مگاوات و 24 هزار و 19 مگاوات، به‌ترتیب سهمی 17درصدی و 25.9درصدی در تولید برق کشور دارند.

درمجموع واحدهای حرارتی (بخاری، گازی و سیکل ترکیبی) با مجموع 75 هزار و 643 مگاوات، 81.5 درصد از ظرفیت اسمی تولید برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

در پایان ‌سال گذشته ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی به 12 هزار و 249 مگاوات رسید که 13.2 درصد از ظرفیت منصوبه نیروگاهی را شامل می‌شود.

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از ظرفیت اسمی تولید برق کشور همچنان حدود یک‌درصد است و با مجموع ظرفیت 1136 مگاوات، 1.1 درصد از این ظرفیت، به نیروگاه‌های تجدیدپذیر (بادی، خورشیدی، زیست‌توده و برق‌آبی‌های کمتر از 10 مگاوات) اختصاص دارد.

نیروگاه اتمی بوشهر که تنها نیروگاه اتمی کشور است، با ظرفیت 1020مگاواتی، سهم 1.1درصدی از ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی ایران دارد.

مجموع ظرفیت اسمی تولید برق در نیروگاه‌های تولید پراکنده و خودتأمین نیز به 2 هزار و 485 مگاوات می‌رسد که 2.7 درصد از ظرفیت اسمی تولید برق کشور است.

همچنین واحدهای دیزلی با مجموع 408 مگاوات، 0.4 درصد از ظرفیت تولید برق کشور را شامل می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سهم پنج درصدی پیشکسوتان از استقلال و پرسپولیس
  • عجیب، اما واقعی؛ دولت پرسپولیس و استقلال را قسطی فروخت
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • دولت پرسپولیس و استقلال را قسطی فروخت!
  • وزیر اقتصاد: سرخابی‌ها اقساطی فروش رفتند
  • سهم ۳۲.۶ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • گام مردم در کشاورزی هوشمند/ راه میان‌بر مردمی‌سازی فناوری باز شد
  • افزایش ۲۰۳۶ مگاواتی ظرفیت تولید برق در سال ۱۴۰۲
  • پشتیبانی اقتصاد ایران از تغییر راهبرد نظامی