Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته خبری مبنی بر انصراف گروهی از دستیاران سال اول رشته زنان و زایمان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شد که شنیده ها حاکی از بازگشت این افراد به محل آموزش خود دارد.

در خبری که در فضای مجازی منتشر شده بود، آمده که این دستیاران به دلیل شرایط سخت کاری، انصراف خود را از ادامه آموزش اعلام کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر اسماعیل ایدنی قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راهکارهایی مبنی بر بهتر شدن شرایط تحصیل و فعالیت دستیاران سال اول در گروه های مختلف پزشکی گفت: به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کرده ایم که باید راهکارهایی درنظر گرفته شود که فشار کاری و تحصیلی به دستیاران (رزیدنت ها) وارد نشود.

وی افزود: این راهکارها به دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شده است. یکی از راهکارها این است که بخش هایی که دستیاران در آن فعالیت دارند و کمبود دستیار وجود دارد با یکدیگر ادغام شوند و برنامه های بخش ها با توجه به فعالیت دستیاران تنظیم شود.

ایدنی اضافه کرد: راهکار دیگر این است که در بخش های درمانی که کمبود دستیار وجود دارد از متخصصان درمانی استفاده شود تا کمبودی در ارائه خدمات رخ ندهد. ضمن اینکه می توان از رجیستر استفاده کرد. به این معنی که در بخش های زنان می توان از پزشکان عمومی زن برای ارائه خدمات استفاده کرد.

وی تاکید کرد: راهکار دیگر توجه به تعداد کشیک ها و سقف مصوب است. در شورای آموزش پزشکی و تخصصی مصوب شده است که تعداد کشیک دستیاران نباید از ۱۲ کشیک در ماه بیشتر شود بنابراین دانشگاه ها با راهکارهای درون بخشی باید این سقف مصوب را رعایت کنند. ضمن اینکه کشیک های هر بخش باید بر اساس تعداد دستیاران تعیین شود تا فشار زیادی برای دستیاران به ویژه دستیاران سال اول ایجاد نشود. 

قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی اظهار داشت: راهکار دیگر این است که دانشگاه ها برنامه آموزشی دستیاران را با توجه به تعداد دستیاران و همچنین ادغام برنامه های آموزشی هر بخش تنظیم کنند. به این منظور می توانند کشیک ها و برنامه های آموزشی را ادغام کنند و در جایی که امکان پوشش دستیاران را ندارند برنامه آموزشی را تغییر دهند.

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه با توجه به تمدید تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری پیش بینی می شود که تعداد بیشتری از افراد در رشته های مختلف قبول شوند و این تعداد به دستیاران در حال تحصیل اضافه می شود و به کمبود نیروی تخصصی کمک می کند.

ایدنی یادآور شد: موضوعی که در شیراز مطرح شده نیز به این دلیل بوده که دستیاران تصور می کردند که تعداد شان با توجه به حجم کاری موجود کم است و فشاری بر آنها وارد می شود که با توجه به ظرفیتی که به دانشگاه علوم پزشکی شیراز داده شده، مشکل حل می شود.

قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی تاکید کرد: در عین حال باید توجه داشته باشیم که دستیاران یا رزیدنت ها تنها نباید نیروی کار در نظر گرفته شود بلکه در چارچوب قوانین و مقررات بین برنامه آموزشی و فعالیت درمانی تعادل برقرار شود. اگر بخشی فعالیت درمانی بیش از آموزش دارد باید تجدیدنظر صورت گیرد و دانشگاه راهکاری برای آن تهیه کند.

وی درباره وضعیت استقبال از تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری این دوره گفت: بسیاری از کسانی که در مرحله پذیرش اصلی شرکت کردند و قبول نشدند در مرحله تکمیل ظرفیت شرکت کرده اند و احتمال می دهند که در پذیرش امسال قبول شوند. در حال حاضر به رشته های اطفال، بیهوشی و طب اورژانس نسبت به سایر رشته های دستیاری تخصصی پزشکی اقبال کمتری وجود دارد.

کد خبر 4790830

منبع: مهر

کلیدواژه: آزمون دستیاری دانشگاه های علوم پزشکی آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری روز دانشجو آزمون دکتری تخصصی دانشجویان سازمان سنجش دانشگاه های ایران دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه تهران دانشگاه امیرکبیر وزارت بهداشت حسین توکلی دانشگاه علوم پزشکی تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ابعاد پیشرفت اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست رسانه‌ای به مناسبت هفته ملی سلامت که در سال‌جاری با شعار «سلامت خانواده، مردمی سازی سلامت» گرامی داشته می‌شود، گفت: همه ابعاد پیشرفت اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، سیدوحید حسینی، صبح امروز_ یکشنبه دوم اردیبهشت_ در نشست خبری خود با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته ملی سلامت به انتخاب شعار «سلامت خانواده، مردمی سازی سلامت» برای هفته ملی سلامت امسال اشاره و اظهار کرد: این رویداد ملی فرصتی برای افزایش توجه و آگاهی عمومی نسبت به موضوع سلامت است.

وی با بیان اینکه همه ابعاد پیشرفت اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود، افزود: با توجه به اهمیت بالای مقوله سلامت و به ویژه سلامت خانواده‌ها، امسال در هفته ملی سلامت به این موضوع پرداخته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطر نشان کرد: در هفته ملی سلامت موضوع محوری سلامت خانواده و بهره‌مندی از ابزارهای مختلف برای مردمی سازی این امر؛ موضوعات آموزش و پرورش، سلامت زمین، سلامت روانی اجتماعی، رسانه و فرهنگ سلامت، جوانی جمعیت، غذای سالم، ورزش و فعالیت بدنی مورد توجه قرار گرفته است.

حسینی همچنین مقوله سلامت خانواده را یک حق و یک مسؤولیت دانست که در هفته ملی سلامت امسال نیز به این موضوع پرداخته شده است.

وی در ادامه این نشست به بیان مهم‌ترین اولویت‌های مجموعه سلامت استان در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اشاره و تصریح کرد: موضوع سلامت فراتر از یک رویداد و زمان، بلکه رسالتی جامع بر عهده مجموعه دانشگاه است که در تمام ایام سال، به صورت شبانه‌روزی و در ابعاد مختلف دنبال می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز توسعه اهداف جوانی جمعیت در حیطه سلامت را از جمله مهم‌ترین اهداف دانشگاه علوم پزشکی شیراز برشمرد که به صورت مستمر، در حال پیاده‌سازی است.

ارتقای سلامت روانی جامعه، دیگر اولویتی بود که حسینی به آن اشاره کرد و ادامه داد: در همین راستا ضمن تلاش برای تقویت راهکارهای مراقبتی در حیطه سلامت روان گروه‌های مختلف جامعه؛ توسعه تخت‌های بستری بیماران اعصاب و روان در استان و همچنین راه‌اندازی سامانه خودکشی در مرکز پایش مراقبت‌های درمانی دانشگاه با هدف رصد و پیشگیری از موارد خودکشی، انجام شده است.

وی همچنین به موضوع آموزش همگانی سلامت اشاره کرد که در شعار امسال هفته ملی سلامت نیز مورد توجه قرار گرفته و با ابزارهای رسانه‌ای و فرهنگ سازی در حال انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مدیریت روند شیوع بیماری‌های غیر واگیر با مشارکت تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط را بخش دیگری از مأموریت‌های مجموعه سلامت استان عنوان و اضافه کرد: همچنین با توجه به ضرورت نیاز به بازسازی زیرساخت‌های آموزشی و درمانی در استان به ویژه در شهر شیراز، این مهم با رایزنی در سطوح بالادستی با هدف راه‌اندازی دو ابر بیمارستان و توسعه دیگر مراکز از جمله پردیس شهید دوران، دنبال می‌شود.

کد خبر 746656

دیگر خبرها

  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در استان اردبیل
  • راهکار سند تحول برای استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله
  • غربالگری ۸۰۰ هزار نفر در اردبیل
  • فعالیت‌های سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تشریح شد
  • همه ابعاد پیشرفت اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود
  • ارائه عنوان بهترین مقاله در کنگره پزشکی هسته‌ای آمریکا به عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • بحث عفاف و حجاب باید در اولویت فعالیت‌های دانشگاه باشد
  • فعالیت ۶۷۰ مرکز خدمات سلامت در استان اردبیل
  • روند پیشبرد فعالیت‌ها در مرکز مشاوره درمان ناباروری رو به جلو باشد