Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-20@02:20:21 GMT

پارک حاشیه ای زیان ده یا سودده مسأله این است!

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۹۰۱۰

پارک حاشیه ای زیان ده یا سودده مسأله این است!

این روزها طرح پارک حاشیه‌ای به صورت آزمایشی در منطقه 2 شهرداری تهران در حال اجراست. رئیس کمیسیون عمران شورا گفت: در حال حاضر موضوع زیان‌ده بودن این طرح در کمیسیون در حال بررسی است.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس  "دنبال جای پارکم الان می‌رسم"، " اگر بتوانم پارک کنم چشم به هم نزده پیشتم". 

"آقا؟ شما می‌خواهید از پارک در بیایید؟،" اینجا هم که جای پارک پیدا نمی‌شه، گرفتاری شدیما، این جملات و دهها جمله مشابه دیگر حرف‌هایی است که شهروندان شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت‌نشینان ماشین‌دار، هر روز و هر روز می‌گویند و یا می‌شنوند و اول و آخر همه حرف‌هایشان به جای پارک ختم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جای پارکی که هر حاشیه خیابان و معبری را می‌توان به آن تبدیل کرد اما چه می‌شود اگر به شما بگویند دیگر دغدغه پیدا کردن جای پارک ندارید، قبل از اینکه برسید می‌توانید محل عبور را بررسی و بهترین جای پارک را پیدا کنید؟ 

حاضرید برای این راحتی نرم‌افزاری به نرم‌افزارهای گوشی‌های هوشمندتان اضافه کنید و کمی در دست جیب مبارک کرده و برای خلاص شدن از نگرانی جای پارک هزینه کنید؟

اگر تصور می‌کنید این حرف‌ها در حد یک نظریه است باید بگویم این روزها طرح پارک حاشیه‌ای به صورت پایلوت در منطقه 2 تهران در حال اجراست و در صورت جواب دادن طرح همگی تهران‌نشینان می‌توانند برای خود جای پارک رزرو کنند. 

کمی به عقب بازمی‌گردیم، در سال گذشته بهشت‌نشینان پایتخت تأکید بر ساماندهی پارک حاشیه‌ای در تهران داشتند و معتقد بودند که می‌توانند پول خوبی از این راه به نفع شهر و شهروندان کسب کنند و اگر بتوانند دستی بر سر و روی کناره‌های خیابان بکشند می‌توانند میلیاردها تومان پول برای شهر در بیاورند.

شورای شهری‌ها برای این منظور به دنبال قانون و تبصره و ماده بودند و در نهایت به شهرداری اعلام کردند که باید این کار را انجام دهند. 

فضای خیابان برای همه است نه برای یک عده خاص

محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران که در کارنامه خود تغییر اجرای طرح ترافیک و حذف طرح زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا را  دارد به خبرنگار فارس، گفت: برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای برنامه داریم، فضای خیابان برای همه است نه برای کسبه و یک عده‌ای خاص و کسی حق ندارد جلوی مغازه، ساختمان و ... خود را مانع گذاشته و به محل پارک خود تبدیل کرده و نگذارد کسی در آنجا پارک کند.

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران تأکید می‌کند که هوشمندسازی در این زمینه در دستور کار است هر چند مقاومت‌هایی وجود دارد اما در نهایت این کار در منطقه 2 شهرداری تهران اجرا می‌شود.

به گفته پورسیدآقایی، برای اجرای طرح پارک حاشیه‌ای برنامه داریم.

طرحی که فقط در منطقه 2 اجرا شد

بر اساس این گزارش، برخی از مسؤولین شهری خبر دادند که تا پایان سال جاری پارک حاشیه‌ای هوشمند در کل تهران اجرایی می‌شود و قرار بود بعد از منطقه 2 شهرداری در مناطق 6، 7، 11 و 12 هم این طرح اجرایی شود اما فعلاً این طرح فقط در منطقه 2 اجرایی شده است.

هدف از اجرای پارک حاشیه‌ای توزیع عادلانه فضای پارک در پایتخت است که طبق تبصره یک ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که توسط وزارت کشور ابلاغ شده و در حال انجام در منطقه 2 است.

از توقف فعالیت پارکبان ها تا کنار گذاشتن پارکومترها

در گذشته به جای پارک هوشمند عده‌ای افراد با لباس‌های متحدالشکل در کنار معابر می‌ایستادند و با عنوان پارکبان از خودروها برای توقف‌شان بر اساس زمان هزینه دریاف می‌کردند. بعد از مدتی مسؤولین تصمیم گرفتند فعالیت این افراد را متوقف کنند و به جای اینکه کار فیزیکی انجام شود بر اساس اپلیکیشن این مدیریت صورت گیرد البته نباید از این نکته هم غافل شد که ابتدا بعد از حذف پارکبان‌ها پارکومترهایی در سطح شهر نصب شد که البته حواشی هم به همراه داشت، برخی از این پارکومترها به درستی کار نمی‌کرد و شهروندان به دلیل عدم بی‌اطلاعی و خرابی این پارکومترها وقتی خودروی خود را در حاشیه خیابان پارک می‌کردند پلیس آنها را جریمه می‌کرد و پارکومترها اولین دستگاه‌های هوشمند غیرنقدی بودند که توسط کارت‌ بلیط‌های اتوبوس و مترو فعالیت می‌کردند  و اخیراً هم با اپلیکیشن  افراد می توانند در منطقه 2 برای خود جای پارک رزرو کنند.

اما پارکومترها هم خیلی کارساز نبود و مدیریت شهری تأکید داشت که بهتر است پارک حاشیه ای به صورت اپلیکیشنی در تهران ساماندهی شود.

داستان یافتن یافت جای پارک سال هاست به یک معضل تبدیل شده است و موضوعات مختلفی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

از پیرمرد عصبانی تا پارک در کوچه ها بدون پرداخت پول

پیرمردی که به شدت از پیدا نکردن جای پارک عصبانی است سرش را از شیشه بیرون می‌آورد و به مأموری که در کنار مسیر ایستاده(که اصلا معلوم نیست برای چه ایستاده) می‌گوید: آقا می‌‌توانیم اینجا پارک کنیم، اون فرد می‌گوید: بله بفرمایید. ببخشید که برخی تابلوی پارک حاشیه‌ای را کنده‌اند اما در این قسمت شما می‌توانید این کار را انجام دهید اما باید قبل هم در سامانه تهران من ثبت‌نام می‌کردید.

پیرمرد که زیر لب غرغر می‌کرد گفت برای هر چیز باید ثبت‌نام کنیم من فقط 5 دقیقه کار دارم می‌روم و برمی‌گردم. پیرمرد ماشینش را کنار خیابان گذاشت و رفت. 

خانمی که برای خرید به شمال شهر تهران رفته با نارضایتی به خبرنگار فارس می‌گوید هر روز یک طرح جدید، از صبح تا شب می‌توانستیم هر جا دوست داریم پارک کنیم اما حالا دردشان فقط پول است.

وی که کلی خرید کرده بود و به سختی راه می رفت ادامه داد: چند روز پیش ماشینم را پارک کردم و رفتم و بعد  دیدم که اس ام اس عوارض برای من آمد اصلا خبر نداشتم که باید ثبت نام کنم  اما این بار برای اینکه دچار مشکل قبلاً در سامانه  جا رزرو کردم البته مزایای خوبی این طرح دارد در گذشته برای پیدا کردن جای پارک باید کلی علاف می‌شدیم اما حالا با رزرو جا از قبل می‌توانیم بدون اینکه برمبنای شانس وارد خیابان شویم،  وقتی وارد شدیم در جایی که قبلاً رزرو کردیم ماشین خود را پارک می‌کنیم. 

وارد بلوار دادمان می‌شویم جالب است که در دو طرف این خیابان خودروهای زیادی پارک کرده‌اند و یک نفر در حال گشت‌زنی است و هر چند ساعت یک بار هم یک پژویی در داخل مسیر در حال دور زدن است و پلاک خودروها را ثبت می کند.

آقایی که دخترش در بغلش است به فارس می گوید: باز هم خدا رو شکر از قبل می توانیم با این طرح جای پارک انتخاب کنیم و دیگر برای خرید مشکل نداریم. اما بهتر است شهرداری اطلاع رسانی بیشتری کند و همچنین موضوعات تشویقی را هم لحاظ کند.

بر اساس این گزارش،شهروندان برای استفاده از پارک حاشیه‌ای ابتدا باید کیف پول الکترونیکی خود را در سایت تهران من شارژ کنند پس از پارک خودرو پلاک ثبت  شده و بر اساس مدت زمان پارک خودرو رقم مورد نظر از کیف پول برداشت می‌شود البته پیامکی هم به صاحبان خودرو ارسال می‌شود که اطلاعات محل پارک، مدت زمان و مقدار پول برداشت شده را اعلام می کند. البته نیم ساعت ابتدای پارک که خودرو رایگان است.

هزینه پارک حاشیه ای چقدر است؟

هزینه پارک حاشیه‌ای بر اساس مصوبه شورای شهر برای ساعت اول پارک در محدوده طرح ترافیک 700 تومان و خارج از محدوده 500 تومان است و اگر بیش از یک ساعت پارک شود هزینه‌ها تصاعدی بالا می‌رود. این در حالی است که از ابتدا در پارکومترها هم توقف نیم ساعت اول رایگان بوده است. 

بر اساس این گزارش، از 20 سال پیش مدیریت پارک حاشیه‌ای در خیابان‌ها و معابر تهران ابتدا توسط پارکبان‌ها و سپس توسط پارکومترها انجام می‌شد بعد از خداحافظی با پارکبان‌ها و اینکه پارکومترها هم نتوانست به خوبی ایفای نقش کنند مدیریت شهری به فکر افتاد تا اقدام دیگری انجام دهد  و در نهایت  پارک  حاشیه ای هوشمند  در منطقه 2 به صورت پایلوت انجام دهد. 

به سراغ رسول کشت‌پور شهردار منطقه 2 که بسیاری از اقدامات استارت‌آپی هم استارتش در این منطقه خورده شده رفتیم تا در خصوص طرح کنترل هوشمند و مکانیزه پارک‌های حاشیه‌ای که برای اولین بار در این منطقه انجام شده بود به گفت‌وگو نشستیم.

وی در این باره به خبرنگار فارس، گفت: اجرای طرح ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای در محدوده شهرداری منطقه به دلیل تراکم بافت‌های اداری - تجاری و تمرکز بالای مراکز عمده مولد و جاذب سفر و تقاضای بالای پارک‌های حاشیه‌ای (مجاز - غیرمجاز)، وجود مشکلات و گره‌های ترافیکی، کمبود فضای پارک، ضرورت همکاری با پلیس راهور به منظور کنترل پارک دوبل خودروها، کنترل توقف طولانی مدت خودروها و ضرورت افزایش جابجایی (واگردان) محل‌های پارک و کاهش تردد وسایل نقلیه سرگردان در دستور کار قرار گرفت.

کشت‌پور ادامه داد: عدم مدیریت و نظارت جامع بر این گونه فضاهای پارک علاوه بر از دست رفتن یک درآمد پایدار برای شهرداری به استناد ابلاغ آیین‌نامه اجرایی تبصره یک ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از سوی معاون اول ریاست جمهور در تاریخ 11 بهمن 1394 به دلیل کنترل توسط پارکبان‌ها در گذشته به دلیل وجود تخلفاتی اعم از سوءاستفاده برخی از پارکبان‌ها، اخذ وجوه اضافه و ... منجر به سوءاستفاده احتمالی برخی افراد و نارضایتی شهروندان و در نهایت منجر به ممنوعیت طرح مذکور در سال 94 و جمع‌آوری تمامی پارکبان‌ها شد.

شهردار منطقه 2 اضافه کرد: لذا مطالعات کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای از سال 96 توسط حوزه حمل‌ونقل و ترافیک منطقه 2 آغاز و پیشنهاد اجرای این طرح در این منطقه به معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران داده شد. در این راستا با توجه به ضرورت یکسان بودن نحوه مدیریت پارک حاشیه‌ای در سطح معابر 22‌گانه شهرداری تهران و پس از پیگیری‌ها و برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران مقرر شد اجرای طرح مذکور با هماهنگی سازمان حمل‌ونقل ترافیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به صورت مکانیزه و برای اولین بار در سطح معابر منطقه اعم از معابر شریانی درجه یک، معابر شریانی درجه 2 و معابر جمع و پخش‌کننده با برآورد حدود 14 هزار فضای پارک به صورت پایلوت اجرا و پس از اخذ بازخوردها و در صورت نیاز انجام اصلاحات لازم در مابقی مناطق نیز اجرا شود.

وی در ادامه گفت: از جمله اقدامات این منطقه به منظور اجرای موفق طرح مذکور می‌توان به برگزاری جلسات کارشناسی با نمایندگان سازمان حمل‌ونقل ترافیک در خصوص نحوه مدیریت فضاهای مذکور و انتخاب بهره‌بردار مناسب، شناسایی معابر مستلزم اجرای طرح و ظرفیت فضاهای پارک هر معبر، همکاری در تهیه اسناد مزایده انتخاب بهره‌بردار و غیره اشاره کرد که در نهایت مزایده عملیات در سال 97 انجام، بهره‌بردار انتخاب و از ابتدای سال 98 عملیات اجرایی در معابر منتخب شامل خط‌کشی و نصب تابلو و تجهیزات لازم آغاز و اجرای پروژه به صورت رسمی از 15 تیر آغاز شد.

به گفته کشت‌پور، در حال حاضر بخش عمده‌ای از فضا تحت برداشت اطلاعات و کنترل بوده و درآمدی کسب شده است.

شهردار منطقه 2 در خصوص قیمت استفاده از پارک حاشیه‌ای هوشمند گفت: نیم ساعت اول رایگان، بیش از نیم ساعت تا یک ساعت 500 تومان، بیش از یک ساعت تا 4 ساعت به ازای هر ساعت هزار تومان، بیش از 4 ساعت به ازای هر ساعت 2 هزار تومان است.

وی در خصوص شیوه بهره‌برداری از این طرح، گفت: برداشت پلاک توسط خودروی پلاک‌خوان هر نیم ساعت یکبار، ارسال و تحویل دیتا جهت محاسبه هزینه پارک انجام می‌شود و نحوه پرداخت این گونه است که از طریق حساب شهروندی در سامانه تهران من که (مشترک با پروژه طرح ترافیک شهرداری تهران) است، انجام می‌شود.

کشت‌پور با تأکید بر ایجاد درآمدهای پایدار گفت: روزانه حدود 8 هزار فضای پارک با همین  اپلیکیشن‌ها واگذار می‌شود و درآمد قابل توجهی دارد.

بر اساس این گزارش، مدیریت شهری تلاش دارد با اجرای پارک حاشیه‌ای هوشمند، جای پارک به صورت عادلانه توزیع شود و اینکه هر فردی هر جایی که دلش خواست دیگر نمی‌تواند خودرویش را پارک کند و یا اینکه جلوی مغازه خود را صاحب شود.

از دعوا بر سرجای پارک تا خوابیدن در ماشین

علی 35 ساله که کت و شلوار سرمه‌ای بر تن دارد و کارمند بانک است در این باره به خبرنگار فارس، گفت: به خاطر جای پارک تا به حال چند بار با این مغازه میوه‌فروشی دعوا کرده‌ام.

وی ادامه داد: در اینجا پیدا کردن جای پارک سخت است، وقتی ماشین را اینجا پارک می‌کنیم مغازه‌دار بلافاصله می دود و می‌گوید آقا اینجا پارک نکنید جلوی مغازه ما است و جلوی کسب و کار ما را می‌گیرید. اوایل چیزی نمی‌گفتم ولی بعد از مدتی به میوه‌فروش گفتم مگر جلوی مغازه را خریده‌ای، دعوایمان بالا گرفت و کار به یقه‌گیری کشید.

وی در خصوص رزرو جای پارک با گوشی همراهش می‌گوید: از وقتی این طرح اجرایی شده راحت جا رزرو می‌کنیم اما خب برای این کار هم باید پول بدهیم، وقتی تعداد ساعت‌های توقف هم بالا می‌رود به تبع قیمت‌ها هم افزایش می‌یابد اگر برای این فکری کنند طرح خوبی است. 

مرد میانسالی که کارمند شرکت ... است به خبرنگار فارس، می‌گوید: سال‌هاست که برای اینکه جای پارک پیدا کنم صبح‌ها یک ساعت قبل از شروع ساعت کارم می‌آیم، در ماشین می‌خوابم تا ساعت کارم شروع شود.

این مرد میانسال با بیان اینکه چند سال دیگر بازنشسته می‌شوم، گفت: باورتان نمی‌شود من هر روز دغدغه جای پارک داشتم و مجبور بودم برای اینکه جای پارک پیدا کنم صبح‌ها زود بیایم و ساعت‌ها در ماشین بخوابم. حالا که این پارک حاشیه‌ای در منطقه ایجاد شده بخشی از مشکلات حل شده است اما سامانه هم گیر و گور دارد. اگر مشکلات این چنینی برطرف شود خوب است اما قیمت بالاست. 

وی دست‌هایش را رو به بالا می‌برد و می‌گوید: باز هم خدا را شکر حداقل دیگر دغدغه جای پارک را نداریم.

وارد سعادت‌آباد شدیم در کنار خیابان تابلوهای پارک هوشمند نصب شده بود فردی در آنجا در حال قدم زدن بود و از او درباره پارک حاشیه‌ای سؤال کردم این آقای بلند قامت که لباس تیره رنگی بر تن داشت و نگهبان یکی از رستوران‌ها در آن محدوده بود به خبرنگار فارس، گفت: ببینید اگر می‌خواهید در این قسمت از خیابان پارک کنید باید در سامانه تهران من ثبت‌نام کنید. یک 206 سفید در این محدوده سعادت‌آباد، شهرک غرب و .. در حال دور زدن است و هر موقع به اینجا برسد و تایم شما را ثبت کند تا نیم ساعت توقف شما رایگان است.

وی ادامه داد: این ماشین دوباره به گشت‌زنی ادامه می‌دهد و اگر بازگشت و شما دوباره آنجا بودید تایم شما را ثبت می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر در سامانه ثبت نکنیم چه می‌شود گفت: خانم اصلاً نگران نباش اتفاقی نمی‌افتد فقط هزینه شما به عنوان عوارض در سامانه ثبت می‌شود این را هم بگویم اگر هم ثبت‌نام نکنید هزینه شما بالاتر نیست. 

این مأموری که جلوی رستوران ایستاده اطلاعات کاملی دارد و می‌گوید این مأموری که گشت می‌زند  مدام در مسیر اریکه ایرانیان، سعادت‌آبادو .... دور می‌زند، ببینید اگر جلوی رستوران هم پارک کنید از زمانی که تایم شما ثبت شود نیم ساعت رایگان است حال اگر شانس شما خوب باشد شاید یک ساعت هم ایستاده‌اید ولی هنوز مأمور نرسیده است اما خانم اگر شما ماشین دارید به ما بسپارید ببینید در کوچه‌های اطراف جای پارک به شما می‌دهیم و نیاز نیست که دیگر در سامانه ثبت‌نام کنید و این جور می‌توانید ماشین‌تان را پارک و هزینه ندهید حال اگر دوست داشتید یک شیرینی به ما بدهید. 

کدام مناطق برای مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای اولویت‌دار هستند؟

بر اساس مطالعات طرح جامع پارکینگ شهر تهران که در سال 91 توسط شرکت مطالعات جامع حمل‌ونقل ترافیک صورت گرفته است در کل شهر تهران 891 هزار و 151 فضای بالقوه پارک در افق 1404 وجود دارد و بر اساس ماده 2 آیین‌نامه اجرایی تبصره یکم ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 89 و مصوب سال 94 هیأت وزیران معابری قابلیت اجرای مدیریت پارک حاشیه‌ای را دارند که بر اساس مطالعات تحلیلی عرضه و تقاضای پارکینگ، تقاضا برای پارک حاشیه‌ای وسیله نقلیه در یک دوره زمانی حداقل 6 ساعته بیش از میزان عرضه پارکینگ در حاشیه موردنظر باشند. 

بر اساس این گزارش، فعلاً اجرای پارک حاشیه‌ای در معابر تجاری صورت گرفته و در معابر مسکونی این طرح اجرایی نشده است. 

 رسیدگی به تخلفات رانندگی، دریافت وجه نقد توسط عوامل متصدی ممنوع است و در همین راستا موضوع پارک حاشیه‌ای در دستور کار قرار گرفت و در شرکت‌های دانش‌بنیان فعال فراخوان داده و ظرف مدت 4 ماه بیش از 40 پیشنهاد هوشمند وصول شد.

اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند در منطقه 2 شهرداری تهران اجرایی شد البته در حال حاضر به گفته برخی مسؤولان این طرح زیان‌ده بوده و در حال حاضر موضوع در کمیسیون عمران شورای شهر در حال بررسی است. 

بررسی طرح زیان ده  در شورای شهر

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: به نظر می‌رسد اراده‌ای در معاونت حمل‌ونقل ترافیک برای اجرای پارک حاشیه‌ای وجود ندارد و تجربه ثابت کرده است که معاون شهردار تهران چیزی که حتی خلاف قانون باشد اما اگر خودش بخواهد را اجرا می‌کند مثل گرفتن عوارض از محدوده طرح ترافیک و حتی اگر لایحه‌ای مصوب باشد و نخواهد آن را اجرا کند انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون باید هزینه پارک حاشیه‌ای که از شهروندان دریافت می‌شود به خزانه ریخته شود، گفت: البته ایراداتی در قانون وجود دارد و این قوانین به ضرر مدیریت شهری است. شهرداری به همین دلیل انگیزه‌ای ندارد، اما اینکه نشد. این درآمد به خزانه واریز می‌شود و بعد مدیریت شهری می‌تواند آن را از دولت بگیرد.

علیخانی با تأکید بر این موضوع که کسب درآمد یکی از اهداف اجرای پارک حاشیه‌ای است، گفت: اهداف دیگر پارک حاشیه‌ای ساماندهی ترافیک و فضاهای پارک است در حال حاضر مغازه‌دار چهار پایه‌ای را جلوی معبر گذاشته و یا میله‌ای در خیابان قرار داده و نمی‌گذارند مردم پارک کنند این موضوعات به شهر آسیب وارد می‌کند.

وی با تأکید بر این موضوع که باید این موارد رفع شود گفت: اگر بگذارند به همین منوال طی شود مشکلاتی پیش می آید.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص قانونی که باید پول پارک حاشیه‌ای به حساب خزانه واریز شود گفت: حال باید از طریق شورای عالی استان‌ها و مجلس این موارد اصلاح شود اما در حال حاضر هم اگر به حساب دولت واریز شود مدیریت شهری می‌تواند آن را دریافت کند.

علیخانی گفت: شهرداری به دنبال طرح‌هایی است که علاقه‌مند به اجرای آن است و برای مثلاً حلقه دوم طرح کاهش را خودشان در شورای ترافیک مصوبه گرفته‌اند و آن را اجرا کردند و همچنین در تغییراتی که در طرح ترافیک دادند به درآمد شهرداری آسیب وارد شد.

50 درصد درآمد طرح ترافیک وصول نشد

وی در این باره گفت: 50 درصد درآمد طرح ترافیک وصول نشده است و مردم بدهکار شدند و یا توان پرداخت ندارند.

بدهی 530 میلیاردی مردم به شهرداری

به گفته علیخانی، در حال حاضر تا یک ماه پیش 530 میلیارد تومان مردم بابت عوارض طرح ترافیک بدهکار بودند و به شهرداری پرداخت نکردند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر ادامه داد: اینها ضربه‌هایی است که به دلیل عملکرد ناپخته به مدیریت وارد می‌شود. 

وی در خصوص طرح پارک حاشیه‌ای که در منطقه 2 در حال اجراست،‌گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که فعلاً این طرح زیان‌ده بوده است.  در حال حاضر موضوع زیان‌ده بودن در کمیسیون‌ها و جلسات شورا در حال بررسی است. 

خبری در سایر مناطق نیست

علیخانی در پاسخ به این پرسش که چه زمان این طرح به صورت سراسری اجرا می‌شود، گفت: از ابتدا هم قرار نبود این طرح به صورت پایلوت انجام شود، مطالعات انجام شده در خصوص فضای پارک حاشیه‌ای مشخص است .در سال 97 هم این موضوع مصوب شد و در بودجه 98 هم این موضوع دیده شد و قرار شد به دلیل برخی مشکلات در 200 هزار جای پارک در کل مناطق شهرداری تهران اجرا شود که فعلاً در منطقه 2 این کار اجرایی شده و 15 هزار فضای پارک را در نظر گرفته‌اند و خبری در سایر مناطق نیست.

به گفته وی، در برخی مناطق شهرداری تهران برخی سازمان‌ها خودشان جلوی خیابان را اجاره می‌دهند که البته دلایل خاص خودشان را دارند چرا که شهرداری نتوانست این کار را انجام دهد برخی سازمان‌ها خودشان انجام می‌دهند.

وی در خصوص پارکبان‌ها گفت: پارکبان‌ها جمع شده‌اند و فعالیت آنها غیرقانونی است در حال حاضر هوشمندسازی در دستور کار قرار گرفته است و قرار بود در کل شهر انجام شود. 

شهرداری مدعی زیان ده بودن است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل ترافیک شورای شهر تهران تهران تأکید کرد: فعلاً شهرداری مدعی است که این طرح زیان‌ده بوده و ما هم در حال بررسی این موضوع در کمیسیون عمران هستیم.

بر اساس این گزارش، مطابق تبصره بند الف سی و یکم بودجه مصوب سال 98 شهرداری تهران مکلف است از حدود یک میلیون محل پارک حاشیه‌ای موجود در مناطق 22‌گانه تعداد 200 مکان را ساماندهی کرده و از طریق مزایده برای کسب درآمد حداقل 600 میلیارد تومان اقدام و درآمد حاصله را جهت تکمیل به توسعه حمل‌ونقل عمومی به مصرف رسانده و در تفریغ بودجه سال 98 منظور کند.

برخی از اعضای شورای شهر معتقدند متأسفانه این موضوعات به دلیل تعلل مغفول مانده است و اقدامات مناسبی صورت نگرفته است و حتی در این باره به شهردار تهران هم تذکراتی داده شد.

 پارک حاشیه‌ای رها شده است 

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در خصوص موضوع پارکینگ‌ها می‌گوید: در موضوعات ساده و درآمدزایی نظیر احداث پارکینگ نیز به چشم می‌خورد، در حالی که می‌توان با احداث پارکینگ‌های طبقاتی بسیاری از مشکلات را حل کرد.

وی بیان کرد: نه تنها پارکینگ‌های طبقاتی بلکه پارک حاشیه‌ای رها شده است گفت: این بخش نه تنها هزینه‌ای ندارد بلکه می‌تواند درآمد هم ایجاد کند، نیازمند تصمیمات مدیریتی عملگرا و گره‌گشا است.

وی با تأکید بر این موضوع که در ابتدای مسؤولیت در مدیریت شهری نظرسنجی انجام دادیم،گفت: 93 درصد شهروندان آلودگی هوا و ترافیک را به عنوان معضل اصلی تهران اعلام کردند و باید برای این امر اقدامات کلیدی انجام داد.

بر اساس این گزارش، قرار بود که پارک حاشیه‌ای در مناطق 22 گانه تهران اجرایی شود در حال حاضر این طرح فقط در منطقه 2 شهرداری تهران اجرایی شده و به گفته برخی مسوولان درآمدزایی هم نداشته است و در حال حاضر شورا موضوع را پیگیری می‌کند. این در حالی است که بهشت‌نشینان تأکید دارند که باید مدیریت شهری از محل پارک حاشیه‌ای درآمد کسب کند و این درآمد پایدار است و می‌تواند در هزینه‌ها با توجه به عدم تراکم فروشی تأثیر داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پارک حاشیه ای شهرداری مشکلات تهران علیخانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۹۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست جدید شهرداری منطقه ۱۴ تهران منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، با حکم شهردار تهران عصر امیر شهرابی فراهانی به‌عنوان سرپرست جدید شهرداری منطقه ۱۴ تهران منصوب شد.

گفتنی است شهرابی پیش از این مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران بود.

کد خبر 6081828

دیگر خبرها

  • جعفریان، استاد دانشگاه: ‌‌دایره مشورت در مسأله حجاب را وسیع تر کنید/ اجازه ندهید یک دایره محدود که نتیجه خالص سازی هاست، در این باره تصمیم بگیرد
  • بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار ۱۴۰۳
  • آغاز عملیات عمرانی یادمان شهید گمنام در بوستان فدک
  • سرپرست شهرداری منطقه ۱۴ منصوب شد
  • سرپرست جدید شهرداری منطقه ۱۴ تهران منصوب شد
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • احداث خیابان و پارک محلی گرکان در منطقه ۱۰ اصفهان
  • برخورد جدی پلیس با تخلفات ساکن و ثبت تخلف پارک حاشیه ای با دوربین های متحرک
  • اعمال قانون روزانه ۱۴۰۰ وسیله نقلیه در پیاده‌روها
  • تشکیل برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری شیراز تا سال ۱۴۰۴