Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@16:26:52 GMT

اولین تجارتخانه ایران کجاست؟+عکس

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۹۳۱۴

اولین تجارتخانه ایران کجاست؟+عکس

«سرای روشن» که از آن به عنوان اولین تجارتخانه ایران هم یاد می‌شود به شهادت کاشی حک شده روی دیوار بالایی آن در سال 1311 ساخته شده و تصویر اهورامزدا در بالای آن نمادی از دوران هخامنشی است.

گروه تفریح و نشاط - سعیده اسدیان: خیلی از ما حداقل یک بار از خیابان ناصرخسرو عبور کرده‌ایم، خیابانی که با توجه به قدمتی که دارد مکان‌های تاریخی زیادی همچون شمس‌العماره و مدرسه دارالفنون را در دل خود جای داده و قدم زدن در آن می‌تواند تهران قدیم را به شما نشان دهد اما شاید کمتر پیش آمده تا در این گشت و گذارها، چشمتان به «سرای روشن» با معماری خاص آن افتاده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساختمانی که قدمت آن به دوره پهلوی اول می‌رسد و معماری سر در آن تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و ایتالیایی است و اگر آن را تماشا کنید در نگاه اول معماری ساختمان‌های ایتالیایی در ذهنتان تداعی می‌شود.

«سرای روشن» که از آن به عنوان اولین تجارتخانه ایران هم یاد می‌شود به شهادت کاشی حک شده روی دیوار بالایی آن در سال 1311 ساخته شده و تصویر اهورامزدا در بالای آن نمادی از دوران هخامنشی است.

تزیینات ستون‌ها و مجسمه‌ها که الهام گرفته از معماری «باروک» است، بیانگر معماری اروپایی به کار رفته در ساختمان سرای روشن بوده و کاشی کاری‌های سنتی که مخصوص هنر ایرانی است، به بهترین شکل در این بنا به کار رفته تا به عنوان نماینده معماری ایرانی در زیباسازی بنا سنگ تمام گذاشته باشد. 

وارد این سرا که شوید تعدادی مغازه الکتریکی می‌بینید و کمی جلوتر که بروید به حیاط بزرگی می‌رسید که دور تا دور آن مغازه‌هایی قرار گرفته که برخی از آن‌ها بسته‌اند، داخل سرا هیچ ربطی به بیرون آن ندارد و بر خلاف اینکه انتظار دارید با گذر از آن سر در با ابهت و زیبا به ساختمانی با معماری قدیمی برسید ناگهان با بنایی پوشیده از آجرهای سه سانتی مواجه می‌شوید و کف پوش‌هایی که شاید عمرشان به 10 سال هم نرسد.

آقای توکل که یکی از مغازه‌دارهای سرای روشن است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: شکوه این ساختمان را باید پیش از مرمت آن می‌دیدید، آن زمان خیلی زیباتر بود و رنگ و لعاب بیشتری داشت اما تا به حال چند سری آن را مرمت کرده‌اند، یک بار دهه هفتاد بود یک بار هم همین چند سال پیش.

وی در ادامه می‌گوید: « من از کسبه قدیمی روشن هستم، اینجا در قدیم کارهای تجاری انجام می‌شده و طبقه‌ بالا هم دفتر تجار بوده اما حالا از قسمت‌های بالایی چندان استفاده‌ای نمی‌شود و حتی قابل دیدن هم نیست و بعضی جاهای آن به عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفته، سرای روشن یک زیرزمین خیلی بزرگ هم دارد که انبار مغازه‌های فعال اینجاست.»

برای تماشای این بنای با شکوه که دقیقاً رو به روی ساختمان دارایی قرار گرفته می‌توانید با مترو خودتان را به ایستگاه پانزده خرداد برسانید و پس از حدود 10 دقیقه پیاده روی به خیابان ناصرخسرو برسید و با گذر از کوچه مروی در سمت راست خود سرای روشن را تماشا کنید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: معماری ناصرخسرو مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۹۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟

به جز تخت جمشید شیراز، در شهر شوش هم می‌توانید نمونه بارز معماری هخامنشی را ببینید. در محدوده قلعه شوش، کاخ زمستانی هخامنشیان یا همان کاخ آپادانای شوش خودنمایی می‌کند.

به گزارش دلتامگ، کاخی که در اواخر دوره داریوش، حکومت اردشیر اول و اردشیر دوم در عظمت و شکوه بود. این در زمان شکوهش پر از مجسمه‌های بزرگ شیرهای بالدار بود و البته دیوارهای آجرکاری رنگی سربازان هخامنشی که الان در موزه‌های خارجی نگهداری می‌شوند. 

تاریخچه کاخ آپادانای شوش

آپادانا نوعی تالار ستون‌دار در معماری ایران باستان است که هم در شهر شوش ساخته شده و در هم تخت جمشید. این دو آپادانا از مهم‌ترین تالارهای ستوندار معماری ایران باستان هستند.

این کاخ به دستور داریوش کبیر، بر روی بقایای ساختمانی دوره عیلامی‌ها ساخته شد تا به‌ عنوان کاخ زمستانی این سلسله مورد استفاده قرار بگیرد. سال ساخت این کاخ ۵۲۱ ق.م بود که تا ۵۱۵ ق.م طول کشید.

مساحت کاخ آپادانا ۱۰ هزار و ۴۳۲ متر مربع بود که شامل چند بخش می‌شد: دروازه، حرم‌سرا، ۳ تا حیاط مرکزی، اتاق‌ها و کاخ پذیرایی. با این حال، نسبت به کاخ آپادانا تخت جمشید کوچک‌تر بود.

از مهم‌ترین کتیبه‌های کشف شده در کاخ آپادانا، کتیبه‌ای است که در آن درباره نحوه ساخت و ساز کاخ نوشته شده. براساس این کتیبه، کاخ آپادانا در زمان اردشیر اول هخامنشی آتش گرفته. این کتیبه هم‌اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

راه‌های دسترسی به کاخ آپادانا شوش

این کاخ در شهر شوش خوزستان، حوالی بلوار امام خمینی قرار گرفته است و از ۹ صبح تا ۱۹ عصر در شش ماه اول سال، ۹ صبح تا ۱۷ عصر شش ماه دوم سال امکان بازدید دارد.

بهترین زمان سفر به کاخ آپادانا شوش

طبق آمار سازمان گردشگری، بیشترین زمان بازدید از کاخ آپادانا شوش تعطیلات نوروز است چون هوا در این زمان مطبوع و مناسب است. علاوه بر آن، نیمه دوم سال نیز برای شهرهای جنوبی چون شوش مناسب است. اما اگر تابستان گذرتان به شوش و دیدن کاخ آپادانای شوش افتاد، هوای بسیار گرمی را تجربه خواهید کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟
  • انتقاد چمران به نمای شیشه ای ساختمان بانک ها
  • نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها دهن کجی به اصول معماری است
  • انتقاد تند چمران از سه بانک اصلی در تهران | نمای شیشه‌ای ساختمان‌هایتان دهن کجی به اصول معماری است
  • انتقاد چمران به نمای شیشه‌ای ساختمان بانک‌ها
  • انتقاد چمران به نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها
  • سخنگوی شورای شهر: باید به نمای خانه ها دقت بیشتری شود | معماری خیلی از ساختمان ها در شان شهر ایرانی اسلامی نیست
  • دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت
  • مهدیه قزوین به عنوان یک ابرفرهنگ‌سرای متعلق به شهرداری تکمیل شود
  • مهدیه قزوین به عنوان یک ابر فرهنگ‌سرای متعلق به شهرداری تکمیل شود