Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@04:53:24 GMT

نقدی بر در کشاکش دین و دولت

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۹۹۷۷۱

نقدی بر در کشاکش دین و دولت

محمدعلی موحد، نویسنده «در کشاکش دین و دولت» می‌گوید: درنظر داشتم تا به بررسی این سخن بزرگان که دین ما عین سیاست ما است بپردازم. اگر کسی از بزرگان می‌گوید دین ما عین سیاست ما است منظور اسیر شدن معنویت به دست قدرت نیست بلکه بهره‌گیری معنویت از قدرت است تا بتوان قدرت را مهار کرد و هدف ما بررسی این موضوع در عمل بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، نشست نقد و بررسی کتاب «در کشاکش دین و دولت» اثر محمدعلی موحد با حضور نویسنده این کتاب در اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

محمدعلی موحد با اشاره به به‌کارگیری اسناد معتبر در تالیف این کتاب گفت: هنگامی که مورخ کار جدی انجام می‌دهد باید بتواند گفته‌ها و شنیده‌ها را دور بریزد و از اسناد معتبر بهره گیرد.

او در ادامه با بیان این‌که اسناد و روایات به‌کاررفته در این کتاب از معتبرترین اسناد است، بیان کرد: در اسناد با روایت‌های مختلفی مواجه می‌شویم ولی نمی‌توان همه روایات را کنار گذاشت، در نتیجه از فحوای همه روایات مختلف، یک روایت را به کار می‌گیریم.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ با اشاره به هدف اصلی خود از نگارش این کتاب، گفت: مسأله من شیعه و سنی نبود، من پروژه‌ای را درنظر داشتم تا به بررسی این سخن بزرگان که دین ما عین سیاست ما است بپردازم. اگر کسی از بزرگان می‌گوید دین ما عین سیاست ما است منظور اسیر شدن معنویت به دست قدرت نیست بلکه بهره‌گیری معنویت از قدرت است تا بتوان قدرت را مهار کرد و هدف ما بررسی این موضوع در عمل بود.

موحد در ادامه با تشریح موضوع جلد اول این کتاب گفت: این کتاب قرار بود دو جلد دیگر داشته باشد و در جلد دوم به چگونگی حکومت‌داری خلفا و سلاطین پرداخته شود و در جلد سوم تشیع و دولت و چگونگی نگاه شیعه به دولت مورد بررسی قرار گیرد که به چاپ نرسید.

او با اشاره به مقدمه این کتاب گفت: نسل جوان باید به تحقیق و پیگیری این مطالب بپردازد و ما مسئول هستیم تا همه روایات را بررسی کنیم و آن‌چه را اهمیت دارد مورد نظر قرار دهیم.

همچنین حاتم قادری، پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به نگاه نویسنده در تالیف این کتاب گفت: نویسنده در این کتاب به این موضوع تمایل دارد که لزوماً دین پایه‌گذار یک نظام سیاسی دینی نیست و همچنین نوع نگاه نویسنده به شخصیت‌های صدر اسلام و نکاتی در خصوص فتح ایران قابل تأمل است. عنوان کتاب این مسأله را به خواننده منتقل می‌کند که دین و دولت در کشاکش یکدیگر و در راستای هم نیستند و در این کتاب دو نهاد دین و دولت مطرح است و نویسنده قصد تفهیم این مسأله را ندارد که آیا دینداران توانسته‌اند دولتمرد باشند و یا برعکس دولتمردان توانسته‌اند دیندار باشند یا خیر.

او اظهار کرد: اگر یک نظام سیاسی بخواهد برخاسته از دین باشد باید چرخش قدرت در این نظام مشخص باشد و چرخش قدرت در اسلام ازجمله پرمجادله‌ترین وضعیت‌هایی بوده که تبعات گسترده‌ای را به همراه داشته است. باید گردش قدرت روشن و واضح باشد و جایی برای مجادله باقی نگذارد تا عده‌ای خاص بخواهند رازی را آشکار کنند.

قادری ادامه داد: تاکید نویسنده بر این است که نظام سیاسی از دین برنمی‌خیزد و همه اندیشه دینی کتاب براساس نواندیشی دینی است و با فضای سنتی شیعیان فاصله دارد.

او با بیان این‌که مبنای پژوهش‌های این کتاب گزارش‌های تاریخی و براساس منابع و متونی است که امروزه جاری است گفت: مباحث انتقادی درباره پدیداری اسلام در مراحل ابتدایی خود است و به نقدهای جدی نیاز دارد. البته این نقد به معنای رد این مطالب نیست.

سپس داریوش رحمانیان، نویسنده و استاد دانشگاه با این‌که این کتاب یادداشت‌های ۴۰ سال پیش محمدعلی موحد است که اکنون منتشر شده است، اظهار کرد: این کتاب دغدغه نویسنده در ۴۰ سال گذشته است که در انتهای کتاب از پدیده‌ای به نام «خارجی‌گری نو» سخن گفته شده است و مسأله نویسنده، امروز جهان اسلام و سرنوشتی که مسلمانان به آن دچار شده‌اند و راه رهایی از این سرنوشت است.

او خاطرنشان کرد: محور کلیدی این کتاب مسأله فتوح، جنگ و جهاد و تأثیرات آن بر سرشت و سرنوشت دولت و حکومت در اسلام است و در این کتاب جهت‌دهی‌های خوبی وجود دارد که ناشی از تیزبینی نویسنده است ولی جای تبیین و تفسیر مسائل خالی است و بیشتر از منابع گذشته استفاده شده است.

رحمانیان افزود: اگر قرار است مسلمانان از بن‌بست بیرون آیند نیاز دارند که با تاریخ گذشته به گونه‌ای منعطف و باز مواجه شوند و روایت تاریخ را بگشایند تا خارجی‌گری نو چیره نشود.

نشست نقد و بررسی کتاب «در کشاکش دین و دولت» با حضور غلامرضا ظریفیان، رییس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و غلامرضا امیرخانی، مشاور ریاست سازمان و رییس کارگروه اسلام‌شناسی و ایرانشناسی اندیشگاه همراه بود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۹۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی موضوع حاکمیت اسلامی در عصر غیبت در یک کتاب جدید

آیت الله سید کاظم حسینی حائری به سبک و سیاقی متفاوت، در کتاب «حاکمیت اسلامی در عصر غیبت» به مسئله‌ی حکومت اسلامی و وظایف حاکمان اسلامی در طول غیبت کبری پرداخته است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، در میان مسلمانان، بالأخص شیعیان اثنی عشری در دوران متمادی از تاریخ، مسئله‌ی حکومت اسلامی و وظایف حاکمان اسلامی در طول غیبت کبری بسیار اهمیت داشته و تا اکنون مورد توجه و بررسی بسیاری از کارشناسان دین و مذهب قرار گرفته است. آیت الله سید کاظم حسینی حائری به سبک و سیاقی متفاوت و ممتاز، در کتابی با عنوان «حاکمیت اسلامی در عصر غیبت» که به تازگی توسط نشر بین‌الملل منتشر شده، به مفاهیمی پرداخته که حتی برای غیرمتخصصان در این موضوع، قابل فهم و درک است.

آیت الله حائری مؤلف کتاب، در ابتدا ذیل شبهات مطرح شده درباره‌‌ی حکومت اسلامی در دوران غیبت کبری، با تأمل در سیره‌ی حضرات معصومین علیهم‌السلام، حکمتِ غیبت و اخبار ممنوعیتِ خروجِ قبل از قیامِ حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را شرح و بسط داده است.

مسائلی همچون؛ مبانی فقهی ولایت فقیه بر اساس امور حسبیه، دلایل و میزان انتخاب در ولایت فقیه و مرجعیت و ولایت از موارد مهمی است که در این کتاب به طور جدی مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین بررسی سندهای حدیثی و تبیین تعارض بین روایات که مؤلف تلاش کرده تا مسئله‌ی حکومت در عصر غیبت را طبق براهین مختلف و با تکیه بر منابع روایی و قرآن به طور آشکار و صریح بیان کند.

رونمایی از مجموعه کتاب‌های تفسیر قرآن رهبری در بیروت

علی‌رغم اینکه اکنون مسلمانانِ جهان علی‌الخصوص مردم ایران تحت بیرق حکومت اسلامی زندگی می‌کنند و به عنوان یک مسلمان در پی اهداف حضرت ولی‌عصر علیه السلام قدم برمیدارند، این کتاب راهنمای خوبی است تا اندیشه‌ها طبق فرامین و نص معصومین علیهم‌السلام با رجوع به علما و حاکمان اسلامی در عصر غیبت شکوفا شوند، تا جامعه هرچه بهتر برای ظهور و حکومت مهدوی آماده شود.

این کتاب با عنوان اصلی «ولایه الامر فی عصر‌ الغیبه» به زبان عربی توسط آیت الله سیدکاظم حسینی‌حائری تألیف و توسط دکتر محمدحسین کاکوئی و دکتر سیدمهدی نوری‌کیذقانی که هردو استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری هستند، ترجمه شده است.

کتاب «حاکمیت اسلامی در عصر غیبت» در 243 صفحه با قیمت 140 هزارتومان به تازگی توسط نشر بین‌الملل منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • تازه‌ترین اخبار کتاب معرفی شد
  • بررسی موضوع حاکمیت اسلامی در عصر غیبت در یک کتاب جدید
  • عملیات «وعده صادق» بخشی از قدرت نظامی ایران بود
  • عملیات «وعده صادق» تنها بخشی از قدرت نظامی ایران بود
  • کتاب «سه چهارده» رونمایی شد
  • ساره خسروی؛ مترجم: روانشناسان خواندن «سلام زیبا» را به مراجعین خود پیشنهاد می‌کنند
  • «فلسفه عشق» نقد و بررسی می‌شود
  • شنیدن رنج‌ مردم برایم عادی نشده!
  • روایت نویسنده عراقی از صبر استراتژیک و پاسخ استراتژیک ایران