Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه حمله روز گذشته افراد ناشناس به یک پایگاه نظامیان آمریکا در شرق سوریه را سرآغاز جنگ چریکی نیروهای مقاومت سوریه و عراق دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تقریبا یک ماه پیش، بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت که نمی‌توان با آمریکا به عنوان یک ابرقدرت و کشوری که چاه‌های نفت سوریه را در شرق دیرالزور اشغال کرده، مبارزه کرد، ولی بعید نیست که برای این مبارزه، از نیروهای مقاومت و جنگ چریکی علیه حضور اشغالگرانه واشنگتن استفاده کرده و توانست آمریکا را از سوریه بیرون راند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته مسائل خاورمیانه با مقدمه فوق، به بررسی مبارزه با حضور غیر قانونی آمریکا در سوریه پرداخت و نوشت، چند فردناشناس روز گذشته یه یک پایگاه نظامی غیر قانونی آمریکا در میدان نفتی «العمر» واقع در شرق فرات حمله کردند. چند روز پیش، نیز جنگنده‌های سوری، پالایشگاه‌های غیر قانونی تصفیه نفت را در جرابلس و الباب در شرق استان حلب هدف قرار دادند. این پالایشگاه‌ها تحت کنترل تروریست‌های وابسته به ترکیه قرار داشت.

عطوان این گزارش را در روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» منتشر و تأکید کرد، این سؤال مطرح می‌شود که آیا این حملات، سرآغاز جنگ سوریه برای جلوگیری از سرقت و قاچاق نفت این کشور توسط مزدوران وابسته آمریکا و در راستای جنگ چریکی علیه حضور نظامی آمریکا در این منطقه از سوریه است؟.

این تحلیلگر، پاسخ این پرسش را مثبت دانست و تصریح کرد، حمله اخیر به پایگاه میدان العمر، با شلیک چهار موشک به پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در غرب عراق همزمان بود. این در حالی بود که چهار روز پیش از این حمله، مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا از این پایگاه دیدن کرده بود.

وی با اشاره به تفاخر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به خاطر اشغال چاههای نفتی سوریه و ادعای وی مبنی بر صرف درآمدهای آن، تأکید کرد، خطرناک‌تر از ادعای ترامپ، اظهارات دو هفته پیش «مردخای خانا» تاجر صهیونیست بود که فاش کرد، شرکت صهیونیستی وی با گروه موسوم به «خودمختاری کُرد» در شمال شرق سوریه قراردادی امضا کرده تا درآمد نفت به دست دولت سوریه نرسد و «زمانی که دولت ترامپ، چراغ سبز نشان داد، صادرات را با قیمت‌های عادلانه آغاز خواهیم کرد».

در ادامه این گزارش آمده است، نفت سرقتی از چاههای نفتی سوریه به روزانه ۱۲۵ هزار بشکه می‌رسد و  این مقدار می‌تواند به ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یابد. درآمد حاصله از این سرقت، حدود ۳۶ میلیون دلار است. بنابرین اگر گفته شود که مرحله دوم جنگ در عراق و سوریه در مناطق مرزی بین دو کشور خواهد بود، مبالغه نکرده‌ایم.

بنا بر این گزارش، در مناطق مرزی عراق و سوریه چاه‌های نفت و گاز و پایگاه‌های نظامی آمریکایی وجود دارد که از آن «محافظت» می‌کند. این مسئله یادآور، «جنگ چریکی» است که گروههای مقاومت عراق پس از اشغالگری آمریکا آغاز کردند و به زخمی شدن ۳۲ هزار نفر و  کشته شدن حدود ۵۰۰ هزار سرباز و کسانی منجر شد که با آمریکاییها همکاری می‌کردند. همین مسئله باعث شد که باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۱، همه نیروهای خود را از عراق خارج کند.

عطوان با اشاره به اینکه سوری‌ها در آن زمان، در تأمین مالی و تجهیز تسلیحاتی نیروهای مقاومت عراق، نقش مهمی ایفا کردند، تأکید کرد، سرویس‌های امنیتی سوریه در عرصه جنگ چریکی، تجربه زیادی دارند و بعید نیست که سفر ناگهانی «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به شمال شرق این کشور و دیدار با افراد سرشناس عشایر در فرودگاه قامشلی برای «فعال‌سازی نقش عشایر در حمایت از منطقه»، نخستین گام در این راستا باشد.

شبکه خبری «رووداو» وابسته به کُردها روز گذشته ادعا کرد که مملوک با ۲۰ نفر از رهبران و سران عشایر و قبایل عربی حاضر در شمال شرق سوریه دیدار کرده است تا «نقش ملی آنان [عشایر] در حمایت از مناطق شمال شرقی کشور [سوریه] فعال شود و از گروههای مسلح [و شبه‌نظامی] حمایت نکنند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه نفت و گاز سوریه، متعلق به تمامی مردم این کشور است و باید درآمدهای آن به صورت کامل به خزانه دولت سوریه ریخته شود، خاطر نشان کرد، باید این درآمدها به دست دولت سوریه برسد تا از آن در روند قریب‌الوقوع بازسازی، مرتفع کردن نیازهای ملت سوریه و شکست تحریم‌های تحمیلی آمریکا استفاده شود.

در پایان این گزارش تأکید شد، ارتش سوریه به همراه یگان‌های مقاومت این کشور و نیروهای «الحشد الشعبی» عراق، برای تسلط کامل دولت سوریه بر سراسر منطقه شرق فرات، دست به دست هم خواهند داد و نیروهای آمریکایی را مجبور خواهند کرد که از این منطقه خارج شوند. سفر مملوک نیز که برای نخستین بار از آغاز بحران سوریه انجام شده است، صرفا برای فراهم کردن مقدمات عملیاتهای آتی برای آزادسازی شرق فرات و چاههای نفت آن است.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا سوریه عراق اشغال نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۹۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ناپایداری‌های جوی فردا در اصفهان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رئیس اداره پیش‌بینی وضع هوای استان اصفهان گفت: ورود سامانه ناپایدار از سمت جنوب وارد استان می‌شود و این شرایط تا اواسط روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

لیلا امینی با اشاره به بررسی نقشه‌های هواشناسی استان اصفهان افزود: بررسی خروجی مدل‌های هواشناسی بیانگر جوی نسبتاً پایدار طی امروز است.

وی گفت: براین اساس از بعد از ظهر دوشنبه شرایط جوی به صورت ابرناکی وزش باد شدید و تند بادلحظه‌ای بارش باران در ارتفاعات و مناطق سردسیر برف و گاهی مه آلود مورد انتظار است.


امینی افزود: مخاطرات همراه با این سامانه کاهش دید کولاک برف در ارتفاعات برفگیر جاری شدن سیل در رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها و معابر و روان آب در معابر پیش‌بینی می‌شود.


وی با بیان اینکه دما طی ۲۴ ساعت آینده در اکثر مناطق استان یک تا دو درجه افزایش خواهد داشت، تصریح کرد: در این مدت بادرود با دمای ۲۴ درجه سلسیوس بالای صفر گرم‌ترین و بوئین میاندشت با دمای صفر درجه سلسیوس خنک‌ترین نقطه استان پیش بینی شده است.

دیگر خبرها

  • عطوان: تهدید اسرائیل علیه ایران جنگ روانی است
  • سفر نخست وزیر عراق با هدف تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی
  • نقشه آمریکا برای ایجاد یک تشکیلات تروریستی جدید در عراق و سوریه
  • تحولات منطقه؛ محور رایزنی تلفنی ولیعهد سعودی و نخست‌وزیر عراق
  • دمشق: آمریکا و اسرائیل مسئول تشدید تنش‌ها در منطقه هستند
  • نماینده سوریه: خواهان پایان حمایت آمریکا از تروریسم هستیم
  • آغاز ناپایداری‌های جوی فردا در اصفهان
  • پارلمان عراق: پاسخ ایران به اسرائیل یک حق طبیعی بود
  • موساد به اردوگاه الهول سوریه نفوذ کرد
  • نفوذ سرویس موساد به اردوگاه الهول سوریه