Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@12:24:11 GMT

توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) در قم طرحی ملی است

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۰۴۴۲

توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) در قم طرحی ملی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حسن امینی‌خواه با اشاره به طرح توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه السلام اظهار کرد: در سال ۹۰ وزیر راه و شهرسازی وقت در جریان سفر به قم همراه با استاندار وقت به این بقعه متبرکه مشرف شد و با توجه به زائران متعدد از اقصی نقاط ایران و جهان و راه دسترسی نامناسب حرم مطهر، دستور ویژه‌ای برای حل این مشکل صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به اینکه بقعه متبرکه این امامزاده واجب‌التعظیم سومین قطب زیارتی در قم محسوب می‌شود و در عین حال راه دسترسی به آن از میان کوچه‌های باریک می‌گذشت و تردد زائران به کندی صورت می‌گرفت و همچنین صحن حرم مطهر پاسخگوی تعداد فراوان زائران نبود، وزیر وقت راه و شهرسازی دستور دارد در قالب طرحی ملی، توسعه این حرم و راه دسترسی به آن در دستور کار مسئولان استان قرار بگیرد.

معاون توسعه و پشتیبانی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه بر این اساس تملک ساختمان‌های اطراف برای توسعه حرم در اولویت قرار گرفت خاطرنشان کرد: بر اساس دستور وزیر، سه دستگاه مأمور می‌شوند اعتبار لازم برای این امر را تامین کنند؛ نخست استانداری که از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب مأمور به این کار شد، دوم شرکت عمران معصومیه و سومین دستگاه هم شهرداری بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تملک آزادسازی معابر و توسعه شوارع بر عهده شهرداری است، مجری این طرح نیز شهرداری قم بوده است.

امینی‌خواه با بیان اینکه طرح جامع توسعه حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع علیه السلام و راه دسترسی به آن توسط شهرداری ارائه و در کمیسیون ماده پنج هم به تصویب رسید گفت: از همان زمان کار تملک شروع و از ۲۸ هزار متر مربع مورد نیاز، ۱۴ هزار متر مربع آن به انجام رسید.

معاون توسعه و پشتیبانی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه تملک ۱۴ هزار متر دیگر بعد چندین سال مسکوت مانده است افزود: مشکل دیگر، تملک پراکنده است به طوری که ۱۴ هزار متر قبلی هم به صورت متمرکز تملک نشده تا بتوان بخشی از طرح همچون احداث صحن را شروع کرد.

وی با تأکید بر اینکه در دستور وزیر وقت راه و شهرسازی و مصوبات بعد از آن، هیچ تکلیفی برای اوقاف منظور نشده است، گفت: توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع علیه السلام و راه دسترسی به آن جزو طرح‌های ملی است.

امینی‌خواه عنوان کرد: چند سال است کار تعطیل شده و شهرداری هم با در نظر گرفتن این نکته سازمان اوقاف متولی بقاع متبرکه است عقیده دارد اوقاف باید این کار را به سرانجام برساند در حالیکه تمام اراضی تملک شده تاکنون هم به نام شهرداری هستند و اوقاف امکان هیچگونه فعالیتی را در این زمین‌ها ندارد.

معاون توسعه و پشتیبانی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه تمرکز شهرداری در تملک زمین‌های اطراف این بقعه بیشتر ناظر به توسعه شوارع بوده است گفت: در حقیقت برای توسعه صحن تملک چندانی انجام نشده و در عین حال شهرداری قم نیز اعلام کرده اعتبار لازم برای تملک ۱۴ هزار متر بعدی را ندارد.

وی تصریح کرد: با اینکه امکان فعالیت عمرانی در زمین‌های تملک شده شهرداری را نداریم اما با استفاده از ظرفیت‌هایی که از قبل وجود داشته اقدامات خوبی توسط اوقاف انجام شده که از آن جمله می‌توان به تکمیل بازسازی و تعمیر اساسی ساختمان بقعه امامزادگان چهل اختران، امامزاده زید علیهم السلام و صحن مرکزی حرم امامزاده موسی مبرقع علیه السلام اشاره کرد که در زمین‌های وقفی گذشته صورت گرفته است.

امینی‌خواه از ساخت و نصب ضریح جدید در بقعه امامزادگان چهل اختران خبر داد و افزود: سعی کرده‌ایم با استفاده از همه ظرفیت‌های ممکن، بیشترین خدمات را به زائران ارائه دهیم البته با توجه به اینکه امامزادگان چهل اختران فاقد هرگونه موقوفه‌ای هستند و میزان نذورات آنها هم کمتر از بقاع دیگر است، از محل اعتبارات عمومی اوقاف این اقدامات را سامان‌دهی کرده‌ایم.

کد خبر 4791042

منبع: مهر

کلیدواژه: امامزاده موسی مبرقع قم انتخابات مجلس شورای اسلامی بوشهر ایلام گرگان مجلس شورای اسلامی قزوین بسیج بیرجند شهرکرد خطبه های نماز جمعه ویروس آنفلوانزا مشهد بارش برف هفته بسیج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۰۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در پاسخ به سوالی در مورد داغ شدن موضوع پذیرش مسئولیت استانداری کرمان توسط وی در برخی محافل سیاسی استان کرمان گفت: قرار نیست استاندار کرمان شوم و این مسئولیت را بپذیرم.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام محمد حسین موسی پور رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در پاسخ به سوالی در مورد داغ شدن موضوع پذیرش مسئولیت استانداری کرمان توسط وی در برخی محافل سیاسی استان کرمان گفت: قرار نیست استاندار کرمان شوم و این مسئولیت را بپذیرم.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در پاسخ به سوالی در مورد داغ شدن موضوع پذیرش مسئولیت استانداری کرمان توسط وی در برخی محافل سیاسی استان کرمان گفت: قرار نیست استاندار کرمان شوم و این مسئولیت را بپذیرم؛ حضور در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به منظور خدمت به کشور را با توجه به حکم مقام معظم رهبری؛ نمایندگی ولی فقیه در این شورا را ترجیح می‌دهم.

وی که اصالتا اهل استان کرمان است و به عنوان اولین استاندار روحانی کشور در دولت احمدی نژاد نیز در استانداری قم خدمت کرده است در تکمیل پاسخ خود افزود: با توجه به مسئولیتم در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور، قرار نیست مسئولیتی را در دولت بر عهده بگیرم.

وی همچنین در مورد پیشنهاد خبرنگاری در مورد اعزام خبرنگاران فعال در حوزه مرتبط با این شورا در استان‌های کشور به کشور سوریه به منظور آشنایی از نزدیک و نیز انتقال عمق جنایت‌های صورت گرفته علیه مردم مظلوم این کشور، اظهار داشت: این موضوع باید از طریق وزارت ارشاد پیگیری شود.

او در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تاخیر و تعلل چند ساله مسئولان استان کرمان و شهرداری در مورد ساخت سردیس امام خمینی (ره) جهت نصب در محل مسجد امام شهر کرمان و نیز ساخت و نصب المان قدس در شهر کرمان با توجه به کرمانی بودن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که در راه آرمان قدس تلاش‌های زیادی کرد و به شهیدالقدس نیز معروف است، گفت: باید همکاری و پیگیری‌های لازم در این موارد صورت گیرد.

*سیاست گذاری و راهبری مراسم ملی و مذهبی

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور سپس وظیفه این شورا را سیاست گذاری و راهبری مراسم ملی و مذهبی برشمرد و گفت: شورای هماهنگی ماموریت پاسداشت و گرامیداشت روز‌های مهم در تاریخ انقلاب دارد.


موسی پور تاکید کرد: هویت انقلاب اسلامی را ایام الله تشکیل می‌دهد و گرامیداشت آن‌ها یعنی جلوگیری از فراموشی و خط سیر انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه در طول سال حدود ١٥ مناسبت ملی در سطح کشور برگزار می‌شود اعلام کرد: سالجاری در
٢ هزار و ٧٧٦ نقطه کشور راهپیمایی روز قدس برگزار شد؛ در قالب این مراسم هزاران کار تبیینی، تبلیغی و فرهنگی برگزار گردید.

موسی پور در ادامه بخش دوم وظایف شورای هماهنگی را ساماندهی مناسبت‌های مهم مذهبی مثل دهه کرامت، دهه ولایت، اعیاد شعبانیه، راهپیمایی غدیر که با مشارکت مردمی برگزار می‌شود، برشمرد.

*لزوم جریان سازی فرهنگی

وی سپس ماموریت دیگر این نهاد را به صحنه آوردن مردم و ایجاد زمینه برای ابراز احساسات درباره مسائل بین المللی و مظلومان عالم مثل قضیه یمن و موضوع فلسطین و دفاع از مردم غزه و ابراز از انزجار توهین به مقدسات و قرآن اعلام نمود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور همچنین ماموریت‌های استانی و مناسبت‌های استانی مثل حادثه آتش سوزی مسجد جامع کرمان در زمان طاغوت را از دیگر برنامه‌های این نهاد برشمرد و اظهار کرد: این کار‌ها یک جریان سازی فرهنگی است.

او افزود: شورای هماهنگی مجموعه‌ای چابک است و در کشور ٢٥٠ نفر نیرو دارد و اعتبارات آن هم اندک است.

وی هنر استفاده از ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی را در اجرای برنامه‌ها مهم خواند و تصریح کرد: هدف تبیین دستاورد‌های نظام اسلامی است.

موسی پور خبرنگاران و اصحاب رسانه را یاران شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خواند و گفت: رسانه‌های کرمان در پوشش خبری برنامه‌های شورا خوب عمل کرده اند.

وی با اشاره به فعالیت رسانه‌های معاند گفت: دشمن با امپراطوری رسانه‌ای فریب و دروغ در سطح جهان با استفاده از علوم و ترفند‌ها، سعی در تحریف واقعیت دارد.

دیگر خبرها

  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد
  • اجرای موسی عصمتی میلیونی شد+فیلم
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • کاسب حبیب الله‌،طرحی برای تجلیل از کاسبان خوشنام
  • قرار نیست مسئولیت استانداری کرمان را بپذیرم/ حضور در شورای هماهنگی را ترجیح می‌دهم
  • طرح پزشک خانواده طرحی برای ارتقای نظام سلامت
  • «مردم سلام» طرحی برای استفاده از نظرات شهروندان در اداره شهر است
  • اینفوگرافیک/ تو را است معجزه در کف / مواردی که در قرآن معجزه عصای حضرت موسی
  • پاکسازی مسیر امامزاده عبدالله تا تپه نورالشهدای یاسوج