Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - در حالی که بهره‌برداری از طرح‌های پتروشیمی از ابتدای دولت یازدهم و تداوم پروژه‌های در دست اجرا، خود گواه رشد صنعت پتروشیمی و تحولات عظیم این صنعت و جلوگیری از خام‌فروشی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه نکردن به توسعه صنعت پتروشیمی کشور را یکی از محورهای مطرح شده برای استیضاح وزیر نفت عنوان کرده‌اند؛ موضوعی که با یک بررسی ساده و نگاهی به رشد تولید و درآمد فعلی و آتی این صنعت مشخص می‌شود ادعاست یا واقعیت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افزایش 80 درصدی ظرفیت: ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی کشور در سال 92 سالانه 56 میلیون تن بوده است که با بهره‌برداری از 15 طرح جدید، این رقم اکنون به سالانه 66 میلیون تن رسیده است و با بهره‌برداری از 27 طرح جدید دیگر تا پایان سال 1400 با افزایش 80 درصدی ظرفیت به سالانه 100 میلیون تن خواهد رسید.
افزایش 2 برابری محصولات نهایی: هم‌اکنون سالانه 31 میلیون تن محصول نهایی در صنعت پتروشیمی کشور تولید می‌شود که با افتتاح 27 طرح جدید دیگر در دو سال آینده، رشد دو برابری محصولات نهایی پتروشیمی از سال 92 تا پایان سال 1400 رقم می‌خورد.
افزایش 60 درصدی درآمد: درآمد صنعت پتروشیمی هم‌اکنون سالانه بیش از 17 میلیارد دلار است که با تداوم توسعه این صنعت، به 25 میلیارد دلار تا پایان سال 1400 می‌رسد. به این ترتیب نسبت به درآمد 15.7 میلیارد دلاری سال 92 رشد 60 درصدی محقق خواهد شد.
افزایش 70 درصدی درآمد ارزی: هم‌اکنون با صادرات بیش از 70 درصد تولیدات پتروشیمی، درآمد سالانه 12 میلیارد دلاری برای کشور حاصل شده است که بر اساس برنامه توسعه صنعت و رشد صادرات، درآمد ارزی صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1400 با افزایش 70 درصدی نسبت به سال 92 به بیش از 17 میلیارد دلار می‌رسد.
افزایش 14 درصدی اشتغال: توسعه صنعت پتروشیمی افزون بر نقش بسزای آن در اقتصاد کشور و ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی چشمگیری نیز به همراه دارد، به طوری‌که به ازای هر یک میلیون تن تولید در صنعت پتروشیمی، برای حدود هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود. به این ترتیب 56 مجتمع پتروشیمی هم‌اکنون 108 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است که این رقم در سال 1400 با 14 درصد رشد به 123 هزار نفر خواهد رسید. آمار اشتغال در صنایع پایین‌دست پتروشیمی بسیار خیره‌کننده است، زیرا به ازای تحویل هر یک میلیون تن محصول به بخش پایین‌دست 170 هزار شغل ایجاد می‌شود؛ بنابراین هم‌اکنون با توجه به وجود 15 هزار بنگاه فعال دراین بخش، برای 880 هزار نفر اشتغال‎زایی است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: توجه به تامین امنیت غذایی و تامین پروتئین از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است و در سال گذشته توانستیم روند رو به رشدی را در تولید گوشت مرغ داشته باشیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قائمشهر، بابک مومنی در دیدار با آیت الله معلمی در قائمشهر اظهار داشت: سال گذشته با وجود اتفاقات خاص و ویژه از جمله خشکسالی بی سابقه که در 50 سال اخیر 80 درصد آورد رودخانه‌ها کاهش داشت تولیدات خوبی در حوزه کشاورزی داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه شاهد تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر و گرمای بی سابقه در زمستان هستیم که نیاز است سازگاری ویژه با این شرایط داشته باشیم افزود: مازندران در تامین امنیت غذایی کشور نقش برجسته دارد و با تلاش تولید کنندگان در زمینه تامین مرغ استان کوشش شده و امنیت غذایی تامین مرغ پایتخت نیز بر عهده مازندران قرار دارد و از این منظر استان دارای بالاترین میزان جوجه ریزی کشور است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: سال گذشته افزایش 25 درصدی جوجه ریزی را داشتیم که در دو ماه پیاپی رکود جوجه ریزی به 17 میلیون قطعه رسید.

مومنی گفت: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی استان با رشد 10 برابری صادرات مواجه بودیم و صادرات محصولات باغی از مبدا استان مازندران رشد داشت.

وی با بیان اینکه سال گذشته از مازندران 117 هزار تن محصولات باغی به کشورهای همجوار صادر شد تصریح کرد: ما در سازمان جهاد کشاورزی به دنبال افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی هستیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر ارزآوری و افزایش درآمد اقتصادی کشاورزان در صادرات محصولات باغی یادآور شد: ما در عرصه تولید در دیمزارها جهش خوبی داشتیم و امسال نیز توسعه کشت در دیمزارها دنبال می‌شود و امیدواریم برداشت کلزا خوبی را شاهد باشیم.

مومنی توجه به تولید آبزی پروری در مازندران را یکی از راهکارهای توسعه در بخش کشاورزی دانست و با بیان اینکه امسال توجه به اقتصاد دریاپایه در قالب شعار سال مورد توجه است تصریح کرد:  توفیقات خوبی در صنعت شیلات استان داریم و با همه مشکلات و موانع اقلیمی و اعتباری، بخش کشاورزی روند رو به رشدی را طی می‌کند و برای سال جاری در راستای جهش تولید با رویکرد مشارکت مردم سیاست ها و برنامه هایی تدوین شده است.

وی یادآور شد: توجه به توسعه تولید گوشت قرمز، توسعه کشت گلخانه‌ای، تولید محصول سالم، توسعه صادرات و توسعه اقتصاد دریا پایه مواردی است که در سال جدید مورد توجه قرار خواهد گرفت.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران توسعه کشت گیاهان دارویی و توجه به تکمیل پایانه‌های صادراتی را هم از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: برای تحقق این اقدامات نیاز به حضور و مشارکت مردم داریم که از ظرفیت تشکل‌های کشاورزی و اتحادیه‌ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت یکپارچگی پتروشیمی‌ها دراجرای راهبرد جهش تولید بامشارکت مردم
  • ضرورت همکاری و یکپارچگی پتروشیمی‌ها در اجرای راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • شرق؛ حکایت ظریف و وسط بازی و گرفتاری میان دو آرزو/ تجربه ورق زدن سال‌نامه در گوشی
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • افزایش ۲۸ درصدی صادرات به روسیه در ۱۴۰۲
  • تحقق حدود ۱۰۰ درصدی برنامه تولید پتروشیمی بندر امام
  • صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در یک‌هزاروچهارصدودو
  • افزایش ۱۳ درصدی ارزش ترانزیت خارجی گمرکات گلستان