Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@05:55:55 GMT

۱۹۱میلیون هکتار زیرکشت تراریخته‌ها

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۰۶۸۸

۱۹۱میلیون هکتار زیرکشت تراریخته‌ها

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ جنجال و نگرانی درباره خطرات احتمالی مصرف طولانی‌مدت مواد غذایی‌ای که ساختار ژنتیک آنها در راستای اهدافی مانند بهبود کیفیت، افزایش ماندگاری، مقاومت در برابر آفت یا شرایط آب و هوایی نامناسب یا افزایش باروری و تولید دستخوش تغییراتی شده، از همان آغاز کشت و صادرات محصولات تراریخته آغاز شد و هنوز به پایان نرسیده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشورهای زیادی تنها کشت این محصولات را ممنوع و کشورهای دیگر تولید و واردات این محصولات را غیرقانونی اعلام کرده‌اند اما همزمان، کشورهای اروپایی امروز به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کننده محصولات تراریخته شناخته می‌شوند و بازار این محصولات در جهان همچنان داغ است.پژوهش‌های انجام‌گرفته در دفاع یا نکوهش استفاده از محصولات تراریخته هنوز نتوانسته است به چنان قطعیتی دست یابد که بتواند صدای یکی از جبهه‌های موافق یا مخالف را بلند‌تر کند. حتی سازمان جهانی بهداشت نیز رویکردی خنثی نسبت به این محصولات دارد و تأیید ایمنی یا خطرناک‌بودن تراریخته‌های خوراکی را مستلزم اجرای پژوهش‌های منسجم و دقیق‌تر در راستای ارزیابی خطر مصرف این محصولات می‌داند. این سازمان مواردی را به‌عنوان تهدید‌های احتمالی و اصلی که شاید سلامت انسان را تهدید کنند برشمرده‌است که در توضیح هریک از موارد، به عدم‌وجود شواهد کافی یا نمونه‌های قابل استناد اشاره کرده‌است. عدم‌قطعیت و نبودمدارک و شواهد کافی از خطرناک‌بودن محصولات تراریخته، در کنار دلایلی مانند جذابیت اقتصادی، نیاز به کاهش مصرف منابع آبی برای کشاورزی، نیاز به کاهش آلایندگی فرایند کشاورزی و مهم‌تر از همه، نیاز به تامین غذا برای بیش از 8میلیارد جمعیت سیاره زمین، باعث شده تا کشت، تولید و صادرات محصولات کشاورزی تراریخته، ‌مانند سویا، ذرت، برنج و پنبه همچنان ادامه داشته باشد و مسئولیت چرخش یکی از چرخ‌دنده‌های نسبتا مهم نظام غذا و اقتصاد جهانی را بردوش بکشد.

 

 

کشورهای بنیان‌گذار کشت محصولات تراریخته

 

191میلیون و 700هزار هکتار

مساحت زمین‌های کشاورزی تحت کشت محصولات تراریخته (2018)

 

 

 

حقایقی درباره تأثیرات محصولات تراریخته بر جهان در سال 2017 

 

  17میلیون کشاورز معمولی و خانواده‌های آنها از کشت محصولات تراریخته در جهان منفعت برده‌اند.

7.5 میلیون کشاورز هندی در 11.4 میلیون هکتار زمین، پنبه تراریخته کشت کردند.

   اسپانیا پیشروترین کشور در کشت ذرت در اروپاست.

   نرخ پذیرش کانولای تراریخته در کانادا به 95درصد رسید.

   آمریکا بزرگ‌ترین تولید‌کننده محصولات تراریخته در جهان است که 39.4درصد از کل زمین‌های کشاورزی تخصیص داده شده به کشاورزی محصولات تراریخته را در اختیار دارد.

   برزیل، برترین کشور کشت‌دهنده محصولات تراریخته در میان کشورهای درحال توسعه‌است.

   24کشور محصولات تراریخته را کشت و 43کشور این محصولات را وارد کردند.

   از سال 1996تا 2017مساحت کشت محصولات تراریخته تقریبا 112برابر شد.

   سویا بالاترین درصد پذیرش یک محصول تراریخته را در جهان دارد و 50درصد از کشت محصولات تراریخته را به‌خود اختصاص داده است.

   ذرت و پنبه تراریخته پس از دانه سویا، بالاترین میزان کشت را در جهان دارند.

   چین برترین خریدار محصول سویای تراریخته در جهان است.

   از سال 1996 تا سال2018، 70 کشور جهان پذیرای محصولات تراریخته بوده‌اند.

 

کشورهایی که کشت و واردات محصولات تراریخته را ممنوع کرده‌اند:

پرو،‌ قرقیزستان بوتان، الجزایر، کنیا  ماداگاسکار، ونزوئلا و زیمبابوه

میزان فروش بذر‌های تراریخته (7102)

ذرت: 8.72  میلیارد دلار

سویا: 6.33 میلیارد دلار

پنبه: 1.42 میلیارد دلار

کانولا: 64میلیون دلار

چغندرقند و دیگر محصولات:17.18 میلیارد دلار

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ذرت محصولات تراریخته سویا محصولات کشاورزي زمین های کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۰۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۰۰ هکتار از اراضی داورزن زیر کشت محصولات جالیزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: این بازدید‌ها به همراه کارشناسان با محوریت بررسی سطح سبز مزارع، بررسی آفت تریپس و ارائه توصیه‌های فنی‌های لازم در خصوص آبیاری و راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قارچی انجام شده است.

سعید خسروجردی افزود: در سال زراعی جاری ۱۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصولات جالیزی است که کشت مالچ در مزارع جالیز با هدف ذخیره‌سازی آب و کاهش آبیاری و کاهش علف‌های هرز مورد توجه بهره‌برداران این منطقه است.

 مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: بیش از ۹۹ درصد مزارع کشت جالیز از روش کشت مالچ تبعیت می‌کند و با این روش کاشت یک ماه زودتر محصول وارد بازار می‌شود.

وی همچنین در خصوص مزارع غلات روستای صدخرو گفت: در بازدید از مزارع غلات عوامل خسارت زا و تأثیر سموم شته‌کش و سن غلات و پایش مزارع غلات برای ردیابی بیماری زنگ بررسی شد.

خسروجردی با اشاره به اینکه خوشبختانه گندم و جو در مرحله رشدی خوشه مشاهده شد و به دلیل مبارزه با شته در بیشتر مزارع تراکم سن بسیار پایین است، افزود: مبارزه به صورت همزمان علیه سن و شته صورت می‌گیرد و در مبارزه با سن از سموم میکروکپسول استفاده می‌شود.

وی گفت: امسال ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت زیره است که با میانگین عملکرد ۷۰۰ کیلو در هکتار پیش بینی می‌شود ۵۶۰ تن زیره برداشت شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری
  • ۱۵۰۰ هکتار از اراضی داورزن زیر کشت محصولات جالیزی