Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@10:33:24 GMT

داروها چه تأثیری بر بدن انسان می‌گذارند؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۰۸۵۱

داروها چه تأثیری بر بدن انسان می‌گذارند؟

علم «فارماکودینامیک» به بررسی اثر دارو بر بدن و اندام‌های انسان می‌پردازد. در این مقاله مصرف داروها، سفر آنها در بدن و نحوه پاسخ‌دهی اندام‌ها در مقابل داروها بررسی می‌شود.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- زهرا جعفری اردکان؛ مطلب پیش رو ترجمه و بازنویسی ژورنالیستی از فصل یک خلاصه کتاب در حوزه دارویی تحت عنوان «فارماکولوژی کاتزونگ و ترور»  است که کتابی شناخته شده در زمینه داروشناسی بوده است که توسط اساتید و محققان مختلفی ترجمه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقاله قبلی در مورد فارماکوکینتیک داروها صحبت کردیم و توضیح دادیم که فارماکوکینتیک به معنای آن است که بدن چه اثری روی دارو می‌گذارد حال به این سوال باید پاسخ داد که دارو چه اثری روی بدن و اندام‌های آن می‌گذارد که به آن فارماکودینامیک می‌گویند.

هر دارویی در بدن باعث فعل و انفعالاتی خواهد شد و فارماکودینامیک یک دارو در بدن شامل موارد زیر است:

1- واکنش‌های رسپتوری (گیرنده‌ها)

2- پدیده دوز_پاسخ

3-مکانیسم‌های دارویی و سمیت

واکنش‌های رسپتوری بدین صورت است که یک دارو با گیرنده‌های خود در غشای سلول یا داخل سلول میزبان به صورت مکمل بوده و در آن قرار می‌گیرد و پس از جفت شدن مولکول دارو و گیرنده، پیغامی به سلول داده می‌شود که بسته به ماهیت مولکول دارو عملکرد سلول را ممکن است تغییر داده یا ثابت نگه دارد. همچنین می‌تواند باعث ترشح هرمون‌ها و آنزیم‌ها شود. این مکانیسم در بدن فرد قابل‌کنترل و محدود شونده است. اگر هر کدام از گیرنده‌ها با یک مولکول دارو جفت شود بعد از مدتی تعدادی مولکولی دارو باقی می‌ماند که سلول از خود آنزیم‌هایی ترشح می‌کند که باعث تخریب مولکول‌های اضافی دارو می‌شود.

پدیده دوز-پاسخ: زمانی‌که پاسخ یک سیستم گیرنده و داروی خاص به ازای افزایش غلظت دارو سنجیده می‌شود نموداری پدید می‌آید که به آن منحنی درجه‌بندی‌شده دوز-پاسخ می‌گویند. با استفاده از این نمودار قدرت دارو مشخص می‌شود. در این منحنی به مقدار دوزی از دارو که 50 درصد از حداکثر پاسخ را نشان دهد ED50 می‌گویند که هر چه کمتر باشد نشان‌دهنده قدرت بیشتر دارو است زیرا دارو در مقدار کمتر پاسخ بیشتر را نشان داده است.

همچنین از طریق این منحنی می‌توان کارآیی دارو را نیز تعیین کرد. کارآیی دارو به این معنا است که زمانی‌که دارو با حداکثر دوز استفاده شود بیشترین اثر ممکن را بگذارد. کاملاً منطقی است که دارو را از یک حدی بیشتر نمی‌توان استفاده کرد زیرا ممکن است اثرات سمی از خود بروز دهد. شاخص‌های کارآیی و قدرت دارو کمک می‌کنند داروهای یک خانواده براساس قدرت عملکردی طبقه‌بندی شوند.

در اینجا منحنی دیگری مطرح می‌شود و آن منحنی میزان دارو-اتصال به گیرنده است که نشان‌دهنده میزان اشغال بودن گیرنده‌ها در دوزهای مختلف دارو است. همچنین از طریق این منحنی می‌توان میزان اتصال حداکثر گیرنده را به دست آورد که به آن kd  می‌گویند. باز نیز مشخص است که هر چقدر میزان این فاکتور کمتر باشد تمایل دارو برای اتصال به گیرنده خود بیشتر است.

برای تشخیص و تعیین سمیت یک دارو نیاز به منحنی سومی است که به آن منحنی رابطه کوانتومی دوز-پاسخ می‌گویند. این منحنی زمانی محاسبه می‌شود که حداقل دوز مورد نیاز برای ایجاد یک پاسخ مشخص در تک تک اعضای جمعیت مورد مطالعه مشخص شود. به عبارت دیگر نیاز است دوزی از دارو محاسبه و تعیین شود که در تمام اعضای جمعیت بتواند باعث ایجاد پاسخ و واکنش شود. در منحنی‌های قبل در مورد یک فرد صحبت می‌شود اینجا جمعیت مطرح است. این منحنی کمک می‌کند تا دوز درمانی و دوز توکسیک و دوز کشندگی دارو تعیین شود.

داروسازان با استفاده از این شاخص‌ها و شاخص‌های دیگر از جمله میزان گیرنده‌های کمکی (گیرنده‌هایی به جز گیرنده‌های اصلی دارو)، آگونیست (دارویی که کارآمدی آن 100 درصد است و پس از اتصال به گیرنده خود یک سیستم را در داخل بدن کاملاً به راه می‌اندازد) یا آنتاگونیست (به یک گیرنده متصل می‌شود ولی سیستم عامل آن را به راه نمی‌اندازد) بودن داروها و یافتن گیرنده‌های دارو در سراسر بدن فارماکودینامیک دارو را تعیین کرده و دوز مناسب و ایمن را مشخص می‌کنند تا یک داروی جدید بتواند وارد بازار شود.

اما پاسخ به یک سوال همچنان باقی ماند: با تمام پیشرفت‌های علم پزشکی و داروسازی چرا هنوز هم در مورد بیماری‌های حاد و کشنده درمان مؤثری وجود ندارد؟ در مقاله بعدی به جواب این سوال می‌پردازیم.

انتهای پیام/4138/

منبع: آنا

کلیدواژه: مقالات isi فارماکولوژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۰۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات تازه از اسم بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده است

ترانه علیدوستی دچار بیماری به نام سندرم (Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms) با نام اختصاری (DRESS) شده است که یک نوع واکنش شدید ناشی از حساسیت به مصرف برخی داروها است.

اخباری مبنی بر بیماری ترانه علیدوستی در روزهای گذشته منتشر شده که موجب نگرانی جامعه سینمایی و مخاطبان شده است. بطور معمول در این مواقع واکنش‌های احساسی و معمولا تلخی منتشر می‌شود که عمده آنها هم تحت تاثیر فضای مجازی و تحلیل‌ها و تفاسیر منابع نامعتبری است که اطلاع‌رسانی دقیق در دستور کار آنها نیست.

از همین رو خبرنگار سینما اعتماد پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی و نوع بیماری این بازیگر شد. ترانه علیدوستی حدود ۶ماه پس از آزادی خود از زندان دچار بیماری به نام سندرم (Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms) با نام اختصاری (DRESS) شده است که یک نوع واکنش شدید ناشی از حساسیت به مصرف برخی داروها است.

این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که «سیستم ایمنی» واکنش بیش از حدی به برخی داروها نشان می‌دهد. در نتیجه این امر باعث ایجاد علائم متعددی مانند تب، ناهنجاری‌های خونی و التهاب اعضاء در سراسر بدن می‌شود.

بنا بر گزارش‌های رسیده به سینما اعتماد، خوشبختانه ترانه علیدوستی به موقع متوجه وجود این سندروم شده و درمان‌ها و مراقبت‌های لازم را از ماه‌ها قبل در سکوت انجام داده و پس از پی گرفتن چندین روش درمانی و دارویی، در نهایت توانسته این سندرم را کنترل کند و به شرایط نرمال نزدیک شود و این درمان‌ها به صورت دوره‌ای و برای رسیدن به سلامتی کامل ادامه دارد.

ضمن اینکه حضور چند روزه این بازیگر در بیمارستان کسری تهران که موجب نگرانی‌ها هم شده بود، در ادامه همین مراقبت‌ها بوده که البته به دلیل کاهش اکسیژن خون چند روزی به طول انجامیده و ترانه علیدوستی در حال حاضر شرایط خوبی دارد.

دیگر خبرها

  • آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد
  • زهره حمیدی وضعیت بیماری‌اش را تشریح کرد؛ بعد از بیماری یک انسان جدیدتر شدم
  • پرمصرف‌ترین داروها در ایران
  • وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم!
  • فیلم/ نظر اوسمار درباره جمله نمی‌گذارند ما قهرمان شویم!
  • جزییات تازه از اسم بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده است
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟/ جزئیات