Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@19:36:52 GMT

گزارشی از برگزاری اولین جلسه ذره‌بـیـن

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۰۹۲۸

نخستین جلسه از سلسله جلسات گفت‌وگوی دانشجویی درباره آکادمی ادبیات با عنوان ذره‌بین و با موضوع "چرا رشته ادبیات؟"، با هدف بررسی رشته ادبیات فارسی در دانشگاه‌ها برگزار شد.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، در این جلسه رادمان رسولی مهربانی، میرسالار رضوی و شاهین شیرزادی به ارائه مطالبی در رابطه با موضوع جلسه پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا رادمان رسولی ‌مهربانی صحبت خود را با پاسخ به پرسش جلسه آغاز کرد. سپس از رویکرد علمی موسسان رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی و نقش مهم آن‌ها در اجتماع و سیاست گفت و از رویکرد علمی اساتید امروز و نقش آن‌ها در اجتماع پرسش کرد.

وی در ادامه به جایگاه رشته‌ی ادبیات در گذشته و امروز در میان رشته‌های علوم انسانی و نزد حکومت اشاره کرد.

همچنین میرسالار رضوی نیز به ارزیابی تلقی حاکم در دانشکده‌ی ادبیات تهران و نقد آن پرداخت. در ادامه تعدادی از پژوهش‌های غربی را معرفی کرد و نتیجه گرفت پژوهش‌های موسوم به سنتی در همه جا وجود دارند و نمی‌توان آن را به مثابه‌ی عقب‌ماندگی تلقی کرد.

او همچنین از خلأهای موجود گفت و نداشتن طرح درس مناسب برای هر یک از واحدها، مشخص نبودن روند مطالعاتی دانشجویان، مسیری یکسان برای دانشجویان با سلایق و نیازهای متفاوت و نبودن استاد راهنما برای هدایت دانشجویان در دوره‌ی کارشناسی از جمله‌ چالش‌های این رشته در دانشگاه‌ها عنوان کرد. 

در ادامه شاهین شیرزادی نیز به بیان نظرات خود در این جلسه پرداخت و در پاسخ به این سوال که آیا برای واحدهای رشته ادبیات، نخ تسبیح وجود دارد، گفت: هیچ نخ تسبیحی وجود ندارد. گویی دانشجوی ادبیاتِ خوب کسی است که تاریخ ادبیات بیش‌تری، بیت‌های بیش‌تری و لغات بیش‌تری حفظ است و در نتیجه "فضل" بیشتری دارد. دانشجو حتی برای رویکرد حاکم هم خوب آماده نمی شود. اگر تصحیح مهم است، ما هیچ نمی آموزیم که فن تصحیح چگونه است.

وی در ادامه گفت: حال پرسش این جاست که چرا تنها رویکردهای موجود، سنتی است و حتی دانشجو برای آن‌ها هم به درستی آماده نمی‌شود؟ و آیا دانشگاه نمی‌تواند به طرح بدیلی فکر کند که پاسخگوی همه علایق و سلیقه‌ها باشد؟

با پایان ارائه‌ها، بحث و گفت‌وگوی دانشجویی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، اکثر گزاره‌های مطرح شده در این جلسه، انتقاداتی به گروه‌های آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌ها و سیاست‌گذاران رشته‌ی زبان و ادبیات فارسی بود و به نقش دانشجویان در وجود نابسامانی‌ها و رفع آن‌ها اشاره کمتری شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۰۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش شنا به ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد

فرشید کرمی در جلسه هماهنگی ویژه مهارت آموزی رشته های ورزشی با محوریت طرح شنا در استان گفت: این طرح در راستای شادابی و نشاط برای چهار هزار و ۳۱۳ دانش آموزان پایه ششم ابتدایی از هشتم اردیبهشت ماه در استان اجرا می‌شود.   معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه آیین افتتاح این طرح از هشتم اردیبهشت برای ۲۳ مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه در شهرستان بویراحمد رسما آغاز می شود گفت: طبق برنامه زمانبندی شده این طرح با همکاری مدیران و معلمان تربیت بدنی در ۱۰ جلسه برای هر دانش آموز پیش بینی شده و در پایان طرح گواهی مهارت شنا داده خواهد شد.   همچنین مهدی یزدان منش رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی نیز گفت: در طرح مهارت آموزی رشته های ورزشی دوره دوم ابتدایی دانش آموزان پایه های چهارم، پنجم و ششم به ترتیب رشته های ورزشی طناب زنی، تنیس و روی میز، شنا و دوومیدانی را آموزش می‌بینند. باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • المپیک شگفتی‌ها
  • آموزش شنا به ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین نشست استاندار لرستان با مدیران اقتصادی
  • ۱۰۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ معرفی شدند + فهرست
  • بانوان پلیس؛ مامن زنان آسیب دیده/ کسب ۴۰ مدال ورزشی
  • دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود
  • حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر
  • انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو
  • اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد
  • پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد