Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگلها گفت: سالانه 250 میلیون مترمکعب به دلیل فرسایش در پشت سدها رسوب جمع می‌شود که مفهوم آن این است هر سال معادل ظرفیت سد کرج را از دست می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز جهانی خاک بهانه‌ای شد تا با هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگلها گفت‌وگویی درباره وضعیت خاک کشور داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاک به عنوان بستر تولید و نقش مؤثر در امنیت غذایی کشور دارد. مقام معظم رهبری هم در بیانات خود تأکید کردند که اهمیت خاک از آب هم مهمتر است. 

جزی در پاسخ به اینکه سازمان جنگلها برای حفاظت از خاک کشور چه اقداماتی انجام داده است، گفت: 125 میلیون هکتار  خاک کشور تحت فرسایش آبی هستند. خاک این حوضه‌ها شسته شده و به جاهایی می‌رود که هیچ وقت از آنها نمی‌توان استفاده کرد. ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و فرسایش‌های آبی و بادی، خاک را از بالادست‌ها شسته و در پشت سدها رسوب می دهد. 

*700 سال زمان برای تشکیل یک سانتی متر مربع خاک

وی در پاسخ به اینکه برای تشکیل یک سانتی‌متر مربع خاک چه میزان زمان لازم است؟ گفت: حدود 200 تا 700 سال و به طور متوسط 500 سال زمان لازم است تا یک سانتی‌متر مربع خاک تشکیل شود و سالانه 250 میلیون مترمکعب خاک از 42 میلیون هکتار حوضه آبخیز کشور شسته شده و در پشت سدها رسوب می‌شود. 

جزی در این‌باره که هزینه‌ای که این میزان رسوب برای کشور تحمیل می‌ کند چقدر است، گفت: رسوب خیلی از سدها را نمی‌توانیم تخلیه کنیم و به تدریج مخزن مفید سد را از دست می‌دهیم. سالانه تقریباً به اندازه یک سد کرج را به خاطر رسوب‌گذاری پشت سدها از دست می‌دهیم. مثلاً سد امیرکبیر حدود 204 میلیون مترمکعب حجم ذخیره دارد.

وی ادامه داد: اثرات فرسایش خاک تنها به دلیل از دست رفتن ارزش اقتصادی سد نیست، بلکه ارزش اقتصادی تولید هم در بالادست‌ها از بین می‌رود. 

*3 اقدام برای حفاظت از خاک

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگلها در پاسخ به اینکه چه اقداماتی را باید برای جلوگیری از فرسایش خاک انجام داد، گفت:‌گام نخست، احیای پوشش گیاهی در بالادست‌ها و پایین‌دست‌ها است و گام بعدی اقدامات آبخیزداری در کشور است و اقدام بعدی، مدیریت آب یکپارچه در کشور است. 

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگلها افزود: در صورتی که تالاب‌های کشور خشک شود، ریزگردها زندگی را برای مردم سخت می‌کند. مدیریت جامع آب در کشور باید اجرایی شود و دستگاه‌ها از یک برنامه خاص تبعیت کنند، نه اینکه هرکدام به صورت جزیره‌ای و یا به صورت سیاسی در شهرستان‌ها و استان‌ها کار خود را بکنند. 

*اختصاص 1800 میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری

وی درباره آخرین اعتبارات آبخیزداری گفت: از محل صندوق توسعه ملی، امسال 1800 میلیارد تومان و سال گذشته 700 میلیارد تومان به آبخیزداری در کشور اختصاص یافت که اگر این اعتبارات تخصیص نمی‌یافت، نمی‌توانستیم به تعهداتمان عمل کنیم. همانطور که در برنامه پنجم توسعه تنها به 30 درصد تعهداتمان عمل کردیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مقام معظم رهبری آب حفاظت خاک امنیت غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۱۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش عمر موتور خودروها با تولید محصول ضد رسوب ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید محصولی شده اند که می‌تواند سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های خوردگی، رسوب و زنگ در انواع خودرو، تأسیسات و نیروگاه‌ها را به کشورمان کاسته و مانع از آلودگی محیط زیست شود.

بر اساس این گزارش، ماده ایمن ساز ضد رسوب و ضدخوردگی این شرکت سازنده، راه حلی دائمی برای از بین بردن رسوب و زنگار فعلی موجود در آب، بدون نیاز به تخلیه است.

کاهش هزینه تعمیرات، افزایش راندمان و بهره وری موتور انواع خودرو، حفظ سلامت قطعات تأسیسات، حذف اسیدشویی و کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی هزینه سوخت و انرژی در تأسیسات از جمله فواید این محصول عنوان شده است.

به گفته عبدالحمید مصدق، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، در خصوص محصولات این شرکت، و کاربرد آنها، محصول ضد رسوب و ضدخوردگی در ۱۳۸۸ ثبت اختراع شده و در حال حاضر برای بومی‌سازی آن در سطح کشور تلاش می‌کنیم، عاملی راهبردی و مهم است.

نبود وجود این ماده سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه خوردگی، رسوب و زنگ در انواع خودرو، تأسیسات و نیروگاه‌ها به کشور تحمیل می‌کند.

وی افزود: نمونه‌ای از این خرابی‌ها را می‌توان در سوراخ شدن رادیاتور و مخلوط شدن آب و روغن در پکیج‌های خانگی و خودرو‌ها مشاهده کرد.

استفاده نکردن از  این ماده علاوه بر ایجاد هزینه‌های ملی هنگفت، باعث آلودگی محیط زیست نیز می‌شود.

به گفته مصدق، بزرگ‎ترین دستاورد مجموعه ما، کسب اعتماد ملی در استفاده از محصول تأسیساتی، خودرویی و نیروگاهی پارس کیمیا است. این اعتماد به حدی است که هم اکنون صنایع بزرگ کشور مانند صنایع دفاع، برخی بیمارستان‌ها، هتل‌ها، شرکت نفت و شهرداری‌ها به ما اعتماد می‌کنند و با پرداخت پیش‌پرداخت، جنس را تحویل می‌گیرند.

وی افزود: تا به امروز تمام ارگان‌هایی که از این محصول استفاده کرده‌اند از جمله بزرگترین ارگان حمل و نقل ایران، رضایت کامل از آن داشته‌اند.

مصدق در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۵۰۰ نفر در سطح کشور مشغول به کار هستند.

 

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است | آخرین وضعیت سدهای کشور
  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • بیش از ۶۶ درصد سدهای کرمانشاه پر است
  • تولید ماده ضدرسوب ایرانی با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی
  • افزایش عمر موتور خودروها با تولید محصول ضد رسوب ایرانی
  • ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در قلمرو فرسایش آبی است
  • پرشدگی سدها به ۶۰درصد رسید
  • ظرفیت سدهای تهران به چند درصد رسید؟
  • افزایش ظرفیت و بهینه‌سازی پست برق فوق توزیع عبدالخان
  • افزایش سه میلیارد مترمکعبی ذخایر آبی خوزستان