Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-20@14:59:13 GMT

قیمت مسکن به کف رسید؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۱۴۸۶

قیمت مسکن به کف رسید؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قیمت ماهیانه مسکن شهر تهران در وضعیت کلی دو درصد کاهش داشته است. رقم افت قیمت نسبت به نقطه‌ی اوج بازار در تیرماه به هفت درصد می‌رسد. کاهش قیمت‌ها از یک طرف و نگرانی از بابت تورم سیستماتیک در پایان  سال و اثر تغییر نرخ بنزین، برخی متقاضیان مصرفی را به خرید مجاب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که معاملات در دو ماه گذشته به ترتیب ۲۲ و ۱۹ درصد بالا رفت.

در شرایط فعلی، کارشناسان معتقدند که هر دو طرف عرضه و تقاضا در بازار مسکن به درک مشترک رسیده‌اند. از یک طرف مالکان به این نتیجه رسیده‌اند که ظرفیتی برای رشد قیمت وجود ندارد. خریداران نیز می‌دانند که نمی‌توان انتظار ریزش شدید قیمت را داشت. آبان ماه ۱۳۹۸ با این‌که معدل کلی قیمت مسکن شهر  تهران دو درصد نسبت به ماه قبل از آن  کاهش داشته اما جزئیات گویای آن است که قیمت در ۱۵ منطقه نیمه جنوبی و پرتقاضای شرق و غرب، رشد یافت اما با توجه به افت نسبتا زیاد قیمت‌ها در مناطق ۱، ۲، ۳، ۶، ۸، ۱۱ و ۲۰ میانگین کل دو درصد کاهش نشان داد.

نمایه‌های دریافتی حاکی از آن است که قیمت مسکن به کف نزدیک شده و متقاضیان موثر که خانه را به قصد سکونت خریداری می‌کنند برای خرید آماده می‌شوند. البته با وجود افزایش قیمت آهن‌آلات و نرخ دستمزد که به دنبال افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد کارشناسان، تورم مجدد را برای بازار مسکن متصور نیستند.

با فروکش کردن تب افزایش قیمت‌های پیشنهادی در بازار مسکن شهر تهران، معاملات مقداری گرم شده است. آمار نشان می‌دهد قیمت مسکن در تهران نسبت به نقطه‌ی اوج بازار  در تیرماه ۶.۶ درصد کاهش داشته است. افت قیمت‌های پیشنهادی و قطعی باعث شد تا معاملات در دو ماه اخیر مقداری  بالا برود و خرید و فروش ۴۶ درصد نسبت به ماه پایانی تابستان افزایش یافته است. این در حالی است که پاییز معمولا فصل کم‌رونقی در بازار مسکن محسوب می‌شود. آرامش نسبی بازار ارز در ماه‌های اخیر، ثبات بازارهای رقیب بخش  مسکن، نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و نگرانی از مواجهه با تورم سیستماتیک در پایان سال، برخی خریداران را ترغیب به حضور در بازار مسکن کرده است.

با وجود افزایش اندک معاملات، هنوز تعداد قراردادهای خرید و فروش کمتر از کف ۵۰۰۰ فقره در فروردین ماه امسال است و بازار ملک هنوز درگیر رکود ناشی از جهش حدود ۲۰۰ درصدی قیمت‌ها طی حدود دو سال اخیر قرار دارد.

گزارش‌های  میدانی حاکی از آن است به دنبال ثبات شرایط عمومی اقتصاد، قیمت‌های پیشنهادی در بخش مسکن کاهش چشمگیری در تمامی مناطق تهران داشته است؛ هرچند قیمت‌های پیشنهادی نمی‌تواند ملاک ارزیابی بازار قرار گیرد و آن‌چه اهمیت دارد نرخ‌های قطعی بر اساس معاملات است.با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های پیشنهادی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است. اردیبهشت ماه که بازار در اوج خود قرار داشت نرخ‌های پیشنهادی هیچ حد و مرزی نداشت و قیمت‌های نجومی از سوی مالکان، بخصوص در مناطق شمالی تهران تعیین می‌شد.

تورم مجدد در بازار مسکن امکان‌پذیر نیست

سید محمد مرتضوی، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: روند معاملات مسکن نسبت به شهریورماه که بازار در اوج رکود قرار گرفت، رو به بهبود است که این نشانه به تعادل رسیدن بازار است. متقاضیان، قیمت‌های ارایه  شده فعلی را پذیرفته‌اند و فروشندگان هم به این نتیجه رسیده‌اند که با وجود افزایش نرخ دستمزد، قیمت مصالح و نهاده‌های تولید مسکن، جایی برای افزایش قیمت وجود  ندارد. در  واقع دو طرف عرضه و  تقاضا به درک متقابل رسیده‌اند.

وی  افزود: هر زمان قفل رکود به صورت نسبی شکسته می‌شود این علامت را می‌دهد که مصرف کنندگان اصلی و فروشندگان واقعی به این باور رسیده‌اند که با توجه به شرایط موجود باید معاملات انجام شود.

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که حداقل تا سه سال آینده قیمت مسکن افزایش پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: کاهش قیمت نیز به دلایلی  که  برای  همه روشن  است اتفاق نمی‌افتد. در همین هفته‌های گذشته بعد از تغییر قیمت بنزین، قیمت آهن‌آلات بالا رفت و دستمزدها نیز افزایش پیدا کرد. با وجود این‌که  دولت تلاش می‌کند نرخ کالاها را ثابت نگه دارد، عملا افزایش قیمت بنزین بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر گذاشته و هزینه‌های سازندگان بالا  رفته است. در واقع تورم روی دوش تولیدکننده است ولی شرایط آن وجود ندارد که این تورم را به مصرف کننده تحمیل کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تورم قیمت مسکن مسکن بازار مسکن معاملات مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۱۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران

قیمت اسکناس آمریکایی در نیمه دوم روز قبل رشد کرد، ولی بررسی روند قیمتی روزانه تتر نشان می‌دهد که سقف روزانه قیمت دلار یک کانال قیمتی کاهش یافته است. این اتفاق نشانه‌ای از کاهش هیجان معاملات روزانه در بازار ارز است، چون فاصله سقف و کف قیمت برای دلار دیجیتال کاهش پیدا کرده است.

معامله‌گران بازار ارز و طلا این روزها به اخبار خاورمیانه چشم دوخته‌اند و برای سنجش ریسک به بازارهای جهانی هم نیم‌نگاهی دارند. اما بررسی‌ها از قیمت اونس طلا و نفت در شب گذشته یک موضوع جالب را نشان می‌دهد. قیمت جهانی نفت وست تگزاس اینترمدیت و قیمت اونس جهانی طلا در شب قبل کاهش یافت.

در لحظه نگارش این گزارش ارزش اونس جهانی طلا از بالای دو هزار و ۳۹۰ دلار کاهش پیدا کرده و پایین‌تر از محدوده دو هزار و ۷۰ دلار قرار گرفته است‌. قیمت جهانی نفت هم در لحظه نگارش این گزارش از سقف روزانه بالای ۸۵ دلار عقب نشسته و در کانال ۸۲ دلاری جا گرفته است.

پیش از تلافی حمله موشکی دمشق توسط ایران، اونس جهانی طلا سقف قیمتی جدیدی را لمس کرد و قیمت نفت افزایش یافت. این رویداد در میان آرامش فضای خبری، یک سیگنال از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه بود که در قیمت طلا منعکس شده بود؛ چراکه طلا به عنوان دارایی امن هنگام افزایش تنش‌ها و ریسک‌ها با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و افزایش اونس جهانی طلا پیش از تلافی ایران یک علامت از رشد تنش و ریسک بود.

معامله‌گران نفت هم به اخبار خاورمیانه و ریسک‌ها در این منطقه به عنوان مهم‌ترین محدوده جغرافیایی تامین‌کننده نفت توجه ویژه‌ای دارند. در چنین شرایطی کاهش همزمان قیمت نفت و طلای جهانی به معنای کاهش سطح ریسک خاورمیانه در کوتاه‌مدت در میان معامله‌گران بازارهای جهانی است که برآیند پیش‌بینی آن‌ها منجر به کاهش نرخ‌ها شده است.

خبرگزاری رویترز هم در روزقبل اعلام کرد که تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران نفتی نخواهد بود، زیرا بایدن از افزایش قیمت نفت و خشم چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران بیم‌ناک است. ارزهای نفتی مهم‌ترین منبع درآمدی ارز دولت است و بررسی‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد که اخبار نفتی تأثیر بسزایی در ذهنیت معامله‌گران دارد که این خبر نگرانی فعالان حوزه ارز را به دلیل کمرنگ شدن شدت تحریم کاهش می‌دهد.

حمایت مهم بازار سرمایه

بازار سرمایه این هفته محدود شد و پس از تلافی حمله موشکی اسرائیل، دامنه نوسان بازار بورس و فرابورس به محدوده مثبت و منفی یک محدود شد. با این حال، به دلیل افزایش سطح ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه، بازدهی بازار سرمایه در هفته گذشته منفی بود و شاخص کل بازار سرمایه در محدوده دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی قرار گرفت. برخی تحلیل‌گران معتقدند که اگر سیاست‌گذار از تصمیمات در تضاد با منافع بازار سرمایه عقب نکشد و با سیاست‌های حمایتی، بورس را پشتیبانی نکند، باید شاهد ورود بیشتر سرمایه‌ها به بازار ارز وطلا بود.

از طرفی در هفته جاری پس از مدت‌ها، سکوت مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار شکست و به بانک مرکزی هشدار داد که اگر به واسطه سیاست‌های بانک مرکزی مشکلی برای صندوق‌های درآمد ثابت و بورس ایجاد شود، دامن کل اقتصاد را خواهد گرفت.

در حال حاضر بازار سرمایه حمایت بسیار مهم محدوده دو میلیون و۲۰۰ هزار واحدی را پیش رو دارد که شکست این حمایت می‌تواند باعث افزایش فشار فروش در بازار سرمایه شود.

منبع:‌اکو ایران

سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • بازار رمزارز‌ها / هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
  • قیمت طلا به ۲۳۹۱ دلار رسید
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
  • چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا
  • تداوم کاهش قیمت سکه در بازار
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • تخلیه التهاب بازار ارز و طلا و تداوم کاهش قیمت‌ها