Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@08:40:50 GMT

حمله به رویای قهرمانی با ۷ مهارناشدنی

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۱۵۴۲

حمله به رویای قهرمانی با ۷ مهارناشدنی

«جزئیات» به ظاهر کوچک است که تفاوت میان یک مهاجم متوسط و یک مهاجم باکلاس را رقم می‌زند. جزئیاتی که باعث شد استقلال بعد از ۱۳۰۷ روز به صدر جدول لیگ برتر برسد.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران ورزشی نوشت: «از همان چهل و چند سال پیش که پای فوتبالیست‌های خارجی به ایران باز شد، مهاجمان جذاب‌ترین گزینه خرید برای باشگاه‌های ایرانی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین و دومین خارجی‌های تاریخ فوتبال ایران، ویلیام مک کلور و آلن ویتل، هر دو مهاجمانی بودند که از فوتبال بریتانیا به پرسپولیس آمدند. از اواخر دهه شصت که بعد از یک دهه وقفه، فوتبال ایران به خارجی‌ها روی خوش نشان داد، سعین آگین سانیا نیجریه‌ای، مهاجم گمنامی بود که در خط حمله تیم «پورا» به کار گرفته شد. آگین سانیا، فوتبالیست آماتوری بود که بستگانش در سفارت نیجریه در ایران شاغل بودند و در آن مقطع بخت آن را پیدا کرد که در رده باشگاهی تهران بازی کند. او در همان سطح فوتبال تهران هم موفقیتی به دست نیاورد اما عطش استخدام مهاجمان خارجی، همچنان در میان باشگاه‌های ایرانی ادامه یافت؛ چنان که در سال‌های بعد مهاجمانی از کشورهای دور و نزدیک به فوتبال ایران آورده شدند.

طعنه‌آمیز این که در همان سال‌ها، مهاجمانی در ایران به شهرت و موفقیت رسیدند که پیش از آن، کارنامه‌ ضعیف و کم اعتباری داشتند اما در لیگ ایران تا عنوان آقای گلی پیش رفتند؛ مثل اشپیتیم آرفی که پیش از پیوستن به پیام خراسان (و بعد از آن به پرسپولیس) در لیگ‌های محلی و دسته چهارم پنجم آلمان بازی می‌کرد. یا دنی اولروم که قبل از پوشیدن پیراهن پاسارگاد در دسته دوم، هیچ سابقه روشن و موفقیت‌آمیزی نداشت.

در این سال‌ها معمولاً مهاجمان خارجی شاغل در ایران، حد وسط نداشته‌اند. گروهی مثل عمادرضا، ابراهیم توره، لوسیانو پریرا، مامه تیام و استنلی کی‌روش بسیار موفق بوده‌اند و یا نظیر الحاجی گرو، جونیور براندائو، دی‌کارمو و بسیاری دیگر چنان ناامید کننده بوده‌اند که تحمل آنها حتی برای نیم‌فصل هم دشوار بوده. در لشکر ناموفق‌ها، چه‌بسا مهاجمانی هم بوده‌اند که کیفیت بدی نداشته‌اند اما فوتبال کم صبر و تحمل ایران، چندان به آنها مجال نداده که خود را با شرایط بومی این فوتبال وفق دهند.

در آغاز همین فصل که استقلال، شیخ دیاباته را به خدمت گرفت، این پرسش مطرح بود که مهاجم بلندقامت آبی‌ها به سرنوشت الحاجی گرو دچار می‌شود یا این که مثل مامه تیام به سرعت محبوب قلب‌های آبی می‌شود؟ دیاباته ۱۹۴ سانتی، با رزومه‌ای قابل اعتنا و بازی در بالاترین سطح فوتبال فرانسه و ایتالیا، در دو بازی اول چیزی بیشتر از الحاجی گرو نبود؛ با بدنی ناآماده و اضافه‌وزنی مشهود، مهاجمی کند و قابل مهار نشان می‌داد که به زحمت می‌تواند خطری روی دروازه حریفان ایجاد کند. نگاهی به هایلایت بازی‌های شیخ در بوردو، اثبات می‌کرد که او مهاجمی سطح بالاست که با هر دو پا ضربه نهایی را عالی می‌زند و در محوطه هجده قدم، یک تمام کننده ایده‌آل است اما آن چه در رونمایی از دیاباته در استقلال دیده می‌شد، شبحی از آن مهاجم زهردار بوردو و بنونتو هم نبود.

دیاباته در ۲ بازی اولی که برای استقلال به زمین رفت، هیچ شوتی به چارچوب دروازه حریفان نزد. در آن مقطع تصور می‌شد دیاباته یکی از همان مهاجمانی است که در سال‌های پایانی فوتبالش به ایران آمده تا در کنار کسب درآمد، مدتی تفریح کند اما هر چه گذشت، این مهاجم اهل مالی رگه‌هایی از توانایی‌هایش را به رخ کشید. او بعد از مصدومیتی که در مسجدسلیمان نصیبش شد و داربی را از دست داد، در بازگشت به ترکیب استقلال، همان مهاجمی شد که آبی‌ها مدت‌ها به دنبالش می‌گشتند. حالا پیش از این که به پیش‌فصل برسیم، مهاجم شماره ۷ آبی‌ها با گل‌های حساسی که زده تبدیل به یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های استقلال شده. یکی از تغییرات مهمی که به شیخ دیاباته کمک کرد، تغییر سیستم استقلال به ۲-۵-۳ بود. حضور مهدی قائدی در نزدیکی او و اضافه شدن مداوم وریا و میلیچ به خط حمله، در حالی که به طور دائم از سوی فرشید اسماعیلی حمایت می‌شود، این امکان را به دیاباته می‌دهد که در هر لحظه، انتخاب‌های زیادی برای پاس دادن یا ضربه زدن داشته باشد.

دیاباته آن قدر باهوش هست که با شادی گل‌های منحصر به فرد و پنجه نشان دادن‌هایش، نماد جدیدی برای سکوها تولید کند. او در واقع با این کار، رابطه‌ای دوطرفه با تماشاگران ایجاد می‌کند و محبوبیت بیشتری نزد هواداران خوشحالِ این روزهای استقلال به دست بیاورد. این هوش البته در تصمیم‌گیری‌های درون زمین دیاباته هم دیده می‌شود. دوباره به گلی که روز پنجشنبه به مهدی رحمتی زد نگاه کنید تا ببینید در آن لحظه چه تصمیم درستی می‌گیرد. وقتی ضربه سر مهدی قائدی زده می‌شود، اولین واکنش هر مهاجم، حمله بردن به توپی است که مدافع حریف قصد دارد آن را دفع کند. اگر دیاباته در آن لحظه به طرف توپ حرکت می‌کرد، احتمال بسیار ضعیفی داشت که بتواند ضربه‌ای مؤثر به طرف چارچوب بزند اما او در کسری از ثانیه متوجه شد نعمتی، مدافع وسط شهرخودرو توانایی تأثیرگذاشتن روی توپ ارسالی را ندارد و منتظر شد توپ از نعمتی عبور کند و با آرامش ضربه نهایی را وارد کند. همین «جزئیات» به ظاهر کوچک است که تفاوت میان یک مهاجم متوسط و یک مهاجم باکلاس را رقم می‌زند. جزئیاتی که باعث شد استقلال بعد از ۱۳۰۷ روز به صدر جدول لیگ برتر برسد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تيم فوتبال استقلال تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۱۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرومیت ۲ ساله برای مهاجم تیم ملی برزیل

مهاجم تیم ملی فوتبال برزیل با سابقه حضور در اینتر ایتالیا به دلیل نقض قوانین ضددوپینگ دو سال محروم شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از گلوبوی برزیل، گابریل باربوسا مهاجم کنونی باشگاه فلامنگو دو سال محروم شد. این فوتبالیست تا آوریل 2025 از تاریخ گذراندن تست دوپینگ در 8 آوریل 2023 محروم است. این تصمیم قابل تجدیدنظر در دادگاه حکمیت ورزش (CAS) است. باربوسا بر اساس ماده 122 قانون مبارزه با دوپینگ که «کلاهبرداری یا تلاش برای کلاهبرداری در هر بخشی از فرآیند کنترل دوپینگ» را در بر می‌گیرد، متهم شده است.

انگلیس در خانه به برزیل باخت

همانطور که گلوبو اشاره می‌کند، آزمایش دوپینگ پیش از تمرین تیم فوتبال فلامنگو انجام شد. گابریل باربوسا با سایر بازیکنان در این آزمایش شرکت نکرد. این مهاجم تیم ملی فوتبال برزیل  با عصبانیت پس از ناهار حاضر به دادن آزمایش شد و فقط یک قوطی باز به افسر دوپینگ تحویل داد که این برخلاف استانداردهای ضددوپینگ است. طبق گزارش آژانس ضددوپینگ برزیل، باربوسا در حین آزمایش مرتکب تخلفات ممنوعه دیگری نیز شده است.

باربوسای 27 ساله دو بار قهرمان کوپا لیبرتادورس شده است. او پیش از فلامنگو در تیم‌های سانتوس برزیل، اینتر ایتالیا و بنفیکای پرتغال بازی کرده است. باربوسا به‌عنوان بخشی از تیم ملی فوتبال برزیل قهرمان بازی‌های المپیک 2016 شد. او در مجموع 18 بازی برای تیم ملی کشورش انجام داد و پنج گل به ثمر رساند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هدیه ویژه نکونام به استقلال
  • یکی از کلیدهای قهرمانی استقلال اینجاست!
  • مهاجم جوان پرسپولیس مخالف استخدام خارجی!
  • ۲.۵ سال حبس برای بوسه اجباری/ زمان خداحافظی مسی و گواردیولا
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۸ فروردین
  • مثل اسپانیا نمی‌توانیم جوانگرایی کنیم/ استقلال حق داشت از حسینی دفاع کند
  • عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در سال ۱۴۰۲: ناکامی در جام ملت‌ها با وجود شروع امیدوارکننده
  • روزی که ناصر حجازی مهاجم استقلال شد!+عکس
  • پس از پرسپولیس، حالا استقلال/ سفر ساره و دخترش به پاریس!
  • محرومیت ۲ ساله برای مهاجم تیم ملی برزیل