Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اولین جنبش دانشجویی حزب توده و کمونیسم‌ها و شوروی بود، گفت: قبلا هم این حزب در ایران تشکیل شده بود، اما از آنجایی که نام آن کمونیسم بود، نام آن را توده گذاشتند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت روز دانشجو در خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دانشگاه تهران که از سال ۱۳۱۲ به وجود آمد، جزو اولین دانشگاه‌های ایران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
قبل از آن نیز شبه دانشگاه‌هایی وجود داشت با نام‌های دارالفنون که به دستور امیرکبیر شکل گرفتند. سیاست امیرکبیر ملی کردن علم و تکنولوژی و تمدن و پیشرفت منهای وابستگی بود؛ لذا بیان داشت که از انگلیس و روسیه هرگز استاد به داخل کشور نخواهیم آورد، زیرا آن‌ها جنبه‌های استعماری در ایران دارند؛ بنابراین از کشور‌های دیگر اروپایی اساتید را به دارالفنون دعوت کرد.

وی افزود: امیرکبیر را به دلیل اینکه در جهت پیشرفت کشور گام‌هایی برمی داشت، توسط شاه از میان برداشتند. امبیرکبیر با توجه به نفوذی که داشت، در مقابل دو جریان بابیه و بهاییه ایستاد و محمد بابیه را که به دنبال فرقه سازی و تروریسم علیه دین بود به محاکمه کشاند. همچنین سعی داشت به واردات علم و تکنولوژی بپردازد و تولید داخلی در جهت رفع وابستگی داشته باشد. از ساختن توپ و سلاح در داخل ایران تا تربیت افرادی که بتوانند از خاک ایران در برابر حملات روس و انگلیس دفاع کنند و همچنین رشته‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی و صنعتی را ایجاد کرد.

رحیم پورازغدی با بیان اینکه بعد از قتل امیرکبیر مسیر دارالفنون به کلی تغییر یافت، اظهار کرد: نخست وزیری که در مسند نشست دو تابعیتی ایرانی – انگلیسی بود، از جهاتی مانند برخی از افراد در کشور ما که در مسئولیت‌های مختلف هستند. شاه وقت با بیان اینکه انگلیسی‌ها به من گفته اند که باید تو را به عنوان نخست وزیر انتخاب کنم تو را به مسند خواهم نشاند، اما باید لااقل یکی از تابعیت هایت که انگلیسی هست را مخفی کنی. نخست وزیر این پیشنهاد را قبول کرد، اما سیاست‌های او کاملا انگلیسی بود به طوری که مسیر دانشگاه‌ها را تغییر داد و به جای پیشرفت ایرانی اسلامی علمی به سمت وابستگی و واردات حرکت کرد؛ بنابراین دارالفنونی که برای اهداف ملی تشکیل شده بود در دام استعمار افتاد و خروجی آن عواملی برای تشکیل رژیم پهلوی و کادر حکومتی برای رژیم سکولار وابسته به غرب شدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پس از تبدیل رژیم قاجار به پهلوی انقلاب مشروطه منحرف شد و سقوط کرد نتیجه انقلاب مشروطه که به رهبری علما، مراجع اتفاق افتاد افراد بسیاری کشته شدند، گفت: خط تقی زاده‌ها همواره حضور داشته اند و در آینده نیز حضور خواهند داشت، افرادی که دروغ‌هایی را می‌گویند و ثروت‌های عمومی، استقلال، امنیت ملی را به باد می‌دهند و پس از تصمیماتی که می‌گیرند می‌گویند اشتباه شده است و تقصیر یکدیگر می‌اندازند که اکنون نیز شاهد این موضوع هستیم؛ بنابراین در زمان تاسیس دانشگاه تهران یعنی سال ۱۳۱۲ اوایل گفتمان فرانسوی مطرح بود و بعد گفتمان انگلیسی به روی کار می‌آید عملا کارکردی که دربار برای دانشگاه تهران در نظر گرفته بودند کادرسازی برای یک سیستم غرب زده و غرب گرای سکولار و پیشرفت‌های داخلی نه تمدن سازی و تولید علم بود.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تولید علم به معنای امروز آن نداشته ایم، تاکید کرد: برخی با این بیان که علم تولید پذیر نیست به این مسئله نقد می‌کنند اگر تولید علم را آگاهی از واقع بدانیم در واقع علم تولید نخواهد شد، اما منظور از تولید علم به معنی نظریه پردازی، کفش، گزاره سازی و حل مشکلات خواهد بود؛ بنابراین تا زمینه سازی گسترش علم ایجاد نشود علم متولد نخواهد شد؛ بنابراین تولید علم به این معنا درست است.

رحیم پورازغدی اظهار داشت: با شعار نوسازی خواستند که بروکراس را تربیت کنند تا به جای اینکه انگلیسی‌ها با وابستگی به افراد مختلف در جامعه حضور داشته باشند افراد با شناسنامه ایرانی و تربیت شده انگلیس در مسند‌های مختلف بنشینند و فرمان دهند؛ بنابراین بروکراس‌ها و تکنوکرات‌هایی تربیت شدند برای غارت نفت و رساندن وضعیت کشور به نامناسب‌ترین وضع ممکن البته معنی این سخت این نیست که در آن زمان هر کس به دانشگاه می‌رفت هدفش غرب زدگی نبوده است بلکه بسیاری از افراد با هدف حل مسائل و آگاهی به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه محصول انقلاب مشروطه تشکیل رژیم پهلوی شد، اظهار کرد: دانشگاه تهران با ترکیب برخی موسسات آموزش عالی تاسیس شد در این زمان استقلال کشور از بین رفت و وابسته به کشور‌های دیگر شد؛ به طوری که در آن زمان دموکراسی، آزادی و قانونی اساسی وجود نداشت مسئله اصلی این بود که یک الگوی فرهنگی انگلیسی و مبارزه با فرهنگ اسلامی و دینی مردم تشکیل شود. ایران بعد از اینکه توسط انگلیس و آمریکا اشغال می‌شود آمریکایی‌ها از ایران دیگر خروج نمی‌کنند و پس از اینکه رضاشاه را از مسند شاهی برداشتند پسرش را به آن مسند نشاندند؛ به طوری که هم پیمانان آمریکا همچون شوروی و انگلیس به راه اندازی احزاب گوناگون در کشور همت گماشتند هدف از این کار نفوذ در دانشگاه‌ها و مدارس بود از این نقطه به بعد جریان‌های دانشجویی آغاز شدند.

وی با بیان اینکه پس از اشغال ایران ناامنی، جنگ، هرج و مرج و فقر شدید در جامعه بیداد کرد، گفت: مردم ایران در زمان رضاشاه مخصوصا در اواخر سلطنت او به دلیل مشکلات زیادی که وجود داشت در برابر اشغالگران خیلی مقاومت نکردند، زیرا قصد رهایی از دست رضاشاه را داشتند با این دیدگاه که دست نشانده انگلیسی‌ها برود و خود انگلیسی‌ها حضور پیدا کنند اوضاع بهتر خواهد بود بنابراین در تاریخ مقاومت جدی از سوی مردم دیده نشده است. انگلیسی‌ها پس از اینکه پسر رضاشاه را بر مسند نشاندند فساد و دیکتاتوری سلطنتی باقی می‌ماند و مشکلات مردم حل نمی‌شود، اما از لحاظ سیاسی و فرهنگی آزادی وجود دارد که می‌توان آن را هرج و مرج نامید به طوری که مردم در مسائل مذهبی، فرهنگی و سیاسی آزاد بودند طبق تاریخ ۱۲ سال طول می‌کشد که کودتای ۲۸ مرداد رخ می‌دهد جنبش دانشجویی در این بازه زمانی آغاز می‌شود.

رحیم پورازغدی ادامه داد: با توجه به اینکه شاه ایران در آن زمان جوان بود و نمی‌توانست کشور را اداره کند ۱۰ الی ۱۲ دولت به روی کار آمدند و برکنار شدند؛ بنابراین در این مدت حکومتی وجود نداشت در همین زمان پایگاه اصلی شاه ارتش بود که به دست انگلیسی‌ها اداره می‌شد در این مدت اشغالگران مجلس را آزادتر گذاشتند تا به فعالیت‌های خود ادامه دهند، زیرا معتقدند بودند اگر این کار را نکنند آن‌ها به دنبال استقلال خواهی خواهند بود. خاتمه این اتفاقات با دولت مصدق اتفاق افتاد با روی کار آمدن نیرو‌های ملی مذهبی و فرار شاه کودتای ۲۸ مرداد اتفاق می‌افتد به دلیل اینکه آمریکایی‌ها هوشیار می‌شوند که ایران از کنترل آن‌ها خارج شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه اولین جنبش دانشجویی حزب توده و کمونیسم‌ها و شوروی بود، اظهار کرد: قبلا هم این حزب در ایران تشکیل شده بود، اما از آنجایی که نام آن کمونیسم بود و مردم از آن خاطره خوبی نداشتند، نام آن را توده گذاشتند. حزب توده متشکل از انگلیسی ها، روس‌ها و آمریکایی‌ها بود در این زمان کمونیست ها، چون جزو اشغالگران ایران بودند توانستند به فعالیت‌های آزاد بپردازند. همه این گروه‌ها در دانشگاه‌ها به ایجاد تشکل‌های دانشجویی پرداختند. این جریان‌ها به اسم روشنفکری و توسعه با گرایش‌های غیرملی به فعالیت می‌پرداختند.

وی با اشاره به اینکه جریان مستقل ملی دانشجویی نیز در این زمان وجود داشت، اما بسیار ضعیف عمل می‌کردند، اظهار کرد: بعد از اشغال ایران قوی‌ترین جریان دانشجویی جریان کمونیستی بود یعنی شوروی. در همان زمان با تعداد کمتر از صد نفر جریان مشروطه را به ضد مشروطه تبدیل کردند و رژیم پهلوی را تشکیل دادند و در حوزه‌های متفاوت همچون هنر و فرهنگ میتینگ‌های مختلفی اجرا کردند، اما به جای اینکه مشکلات را حل کنند به سمت ادبیات ضدمذهبی حرکت کردند.

در حال تکمیل ...

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: 16 آذر رحیم پور ازغدی جریان دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۱۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی دانشجویان اهل قلم پس از ۲ سال/ جشنواره «تیتر» دوباره جان می‌گیرد؟

دو سال پس از برگزاری آخرین دوره جشنواره نشریات دانشجویی «تیتر» حالا نوید دوباره جان گرفتن این جشنواره که مهمترین گردهمایی دانشجویان اهل قلم است به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سعید جلیلی: دو سال پس از برگزاری آخرین دوره جشنواره نشریات دانشجویی «تیتر» حالا با فراز و فرودهای بسیاری که در طول این مدت رخ داده، نوید دوباره جان گرفتن این جشنواره که مهمترین گردهمایی دانشجویان اهل قلم است به گوش می‌رسد.

با وجود وعده برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره تیتر در بهمن ماه ۱۴۰۲ اما، برگزاری اختتامیه جشمواره دوباره به تعویق افتاد تا انتظار دانشجویان همچنان پابرجا بماند این چشم انتظاری به تاریخ جدید موکول شود؛ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳.

 

سرانجام اما پس از وقفه‌های طولانی، در آخرین اطلاعیه از سوی معاونت فرهنگی واجتماعی، سیزدهمین جشنواره «تیتر» از تاریخ ۱۵ الی ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌گردد!

اطلاعیه را اینجا بخوانید

این مسئله باعث شد در برنامه شانزده آذر با حضور متین منتظمی، دییر جشنواره نشریات دانشجویی تیتر ۱۳ پیرامون سوالات و شبهات ایجاد شده گفت‌وگویی داشته باشیم.

 

چرا بین جشنواره تیتر ۱۲ و ۱۳ یک وقفه دو ساله افتاده است؟

منتظمی در ابتدا گفت: عاملی مثل بیماری کرونا نه تنها برای جشنواره نشریات دانشجویی بلکه برای اکثر برنامه‌ها وقفه جدی ایجاد کرد. چون برای تیتر لازم بود یک اجتماعی به‌وجود بیاید و داور‌ها و دانشجویان در کنار هم جمع شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



آیا جایگاه قلم و نشریات دانشحویی در دیدگاه مسئولین تنزل پیدا کردعه است؟

منتظمی گفت: اتفاقا برگزاری جشنواره دغدغه مسئولین بوده است. در کلیت ماجرا فعالیت دانشجویی ما کاهش پیدا کرد، چون دو ورودی ما دانشگاه را ندیدند و از سردر دانشگاه وارد نشدند که در آن فضا قرار بگیردند و آموزش مجازی بود. سعی شد پس از کرونا دانشجویان به عرصه بازگردند.

چرا اختتامیه جشنواره از بهمن سال ۱۴۰۲ به اردیبهشت سال ۱۴۰۳ منتقل شده؟

منتظمی پاسخ داد: اول باید جشنواره را تعریف کنیم، فراخوان و داوری مرحله اول و دوم انجام گرفته، اما اختتامیه به تعویق افتاده است. این ناهماهنگی نبوده و نباید از این اصطلاح استفاده کرد.

وی ادامه داد: در زمانی که دانشجویان در سال بعد از کرونا و حوادث ۱۴۰۱ قرار گرفته و با انتخابات و... درگیرند، رایزنی صورت گرفت و وزارت بهداشت گفت ما پیک برنامه داریم و از این جهت نگرانیم که امکان تهیه بلیط برای مشهد (محل برگزاری جشنواره) با مشکل مواجه شود. پس ما گفتیم روزه شک دار نگیریم و اختتامیه را بعد از ماه رمضان برگزار کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


علت تداخل میان نمایشگاه رسانه‌های ایران (مطبوعات) و جشنواره تیتر چه بود؟

منتظمی گفت: دلیل اصلی نحوه برگزاری نمایشگاه مطبوعات را باید از وزارت فرهنگ جویا شد.
وی با اشاره به ساختار شورای سیاستگذاری جشنواره نشریات تیتر افزود: ما اعتقاد داشتیم می‌شود استعداد‌های نشریات دانشجویی را کشف کرد و به رسانه‌ها متصل کرد.
تلاش ما این است که در سال آینده یک تلاقی شکل بگیرد تا نشریات دانشجویی در نمایشگاه مطبوعات هم در آن حضور داشته باشند.


منتظمی در پایان گفت: تیتر امسال یک فرقی با سال‌های قبل دارد، اولا اینکه بعد از دوسال وقفه و شرایط کرونایی برگزار می‌شود که قطعا بلند کردن این علم پس ز وقفه سختی‌هایی دارد تا دوباره مرتب شود و بازه ارسال آثار هم دوساله در نظر گرفته شده است.

چرا با وجود دو ساله شدن بازه ارسال آثار، مشارکت و آثار ارسالی کاهش پیدا کرده است؟
منتظمی بحث کرونا و دوری دانشجو از دانشگاه علت اصلی کاهش مشارکت دانشجویان پایین آمدن آثار ارسالی عنوان کرد و گفت: پس از همه‌گیری بیماری کرونا اثر فضای مجازی علت اصلی آن است که سعی کردیم امسال تابوی فضای مجازی بشکنیم.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

فیلم کامل

 

بیشتر بخوانید:

مرثیه‌ای ناسروده برای نشریات دانشجویی/ جشنواره‌ای که تیترش پرکشید! حذف نشریات دانشجویی جزئی از فرایند سیاست‌زدایی از دانشگاه است / نظارت قبل از چاپ خلاف قوانین مطبوعات و اصول آزادی بیان

دیگر خبرها

  • برگزاری اردوگاه حمایت از غزه در دانشگاه سیدنی استرالیا + تصاویر
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • آیا تیم‌های انگلیسی مشکل فشردگی برنامه بازی دارند؟
  • بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
  • ۲ دانشکده جدید در استان کرمانشاه ایجاد می‌شود
  • مبالغ وام شهریه دانشجویان پیام نور اعلام شد/ آخرین مهلت ثبت نام متقاضیان
  • آغاز ساخت خوابگاه دانشجویی متاهلی در دامغان
  • زمان ثبت نام وام دانشجویی و مهلت درخواست
  • گردهمایی دانشجویان اهل قلم پس از ۲ سال/ جشنواره «تیتر» دوباره جان می‌گیرد؟+فیلم
  • گردهمایی دانشجویان اهل قلم پس از ۲ سال/ جشنواره «تیتر» دوباره جان می‌گیرد؟