Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-25@13:44:22 GMT

3 راهبرد متفاوت اصلاح طلبان در برابر انتخابات مجلس

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۰۲۱۱۶

سرویس سیاسی خرداد- رضا رئیسی: این روزها ساختمان خیابان فاطمی و محل فرماندارهای سراسر کشور میزبان زنان و مردانی است که احساس تکلیف کرده و خود را برای حضور بر صندلی‌های سبز بهارستان به میعادگاه خدمت می رسانند، ثبت نام کنندگان بالقوه ای که از اقشار و اصناف مختلف با دغدغه ها و امیال متفاوت در میان آنها دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان البته یک نکته کتمان ناشدنی است و آن چند جانبه نگری و عدم وحدت نظری و عملی در اردوگاه اصلاحات در برابر حقیقتی به نام انتخابات مجلس یازدهم است.

به گزارش خرداد،مسئله انتخابات و چگونگی حضور در آن در این طیف سیاسی و خاستگاه اجتماعی آن متفاوت از اردوگاه مقابل یعنی اصولگرایان است. در طیف موسوم به اصلاح طلبان، تنوع گفتمانی، اقناع نظری، تکثر گرایی، چرایی حضور و چگونگی ورود، مسئله بوده و پیرامون آن پرسشگری و مطالبه وجود دارد و ازجمله مولفه های مهم و تاثیر گذار برای کنش انتخاباتی است.

نگاه تکبعدی برآمده از اصالت ذاتی انتخابات و حضور بای نحو کان در هر انتخاباتی فارغ از کم و کیف آن، راهبرد قطعی و رکن رکین کنش انتخاباتی اصلاح طلبان (حداقل در بدنه حامیان) همانند رقبای سیاسی طیف مقابل نبوده و نیست و با این پیش فرض اکنون با توجه به فعل و انفعالات چند سال اخیر سپهر سیاسی به نظر می رسد 3 راهبرد کلان پیش روی این جریان در انتخابات آتی مجلس مطرح است.

اصالت حضور

در این نگاه اصل، حفظ قدرت سیاسی در ساختار پارلمانی است. منادیان این تفکر تاثیرگذاری در ساختار قدرت را مهم ترین هدف و نتیجه بخش ترین گزاره پیش روی اصلاحات می دانند و از پیش برد پروژه اصلاحات در قامت انتخابات و ساختارهای پیامدی آن دفاع می کنند و بر این اساس حضور در انتخابات به هر طریق ممکن و با هر نحو از چگونگی و کیفیت مقدم بر همه چیز است. تفکری که در انتخابات مجلس دهم گفتمان غالب بوده و اکثریت بدنه حامیان را نیز همراه خود داشت. عطف به چنین نگاهی بود که لیست امید در دوره دهم با منتخبینی شکل گرفت که بسیاری از آنها سابقه و عقبه مشخصی در جریان اصلاحات نداشتند اما با گذر از فیلترهای موجود تنها گزینه های قابل سرمایه گذاری بودند و با حمایت بدنه حامیان نیزتوانستند، کرسی های قابل توجهی را در مجلس دهم از آن خود کنند. اکنون نیز شماری از اصلاح طلبان عطف به این تجربیات و آن راهبرد حفظ قدرت سیاسی با تغییراتی ظاهری و شکلی همانند حضور جوانان به عنوان نامزد انتخاباتی بر همان در کوفته و البته همانند همه ادوار در دعوت خود و تهییج افکار عمومی به موضوع رقبای سیاسی و وجه سلبی حضور انتخاباتی تاکید و تصریح دارند.

حضور معنادار و کنش شرطی

با توجه به تجربه عدم کارآمدی لیست امید و نارضایتی ازعملکردهای به منصه ظهور رسیده و نا امیدی ازاثر گذاری اصلاح طلبان در ساختار قدرت با حضور گزینه های حداقلی، بخشی از اصلاح طلبان و بدنه حامیان بر حضور مشروط تاکید دارند. این طیف البته در میان خود تنوع هم دارند. بخشی می گویند که می بایست اصلاح طلبان با حداکثر توان و بهترین نیروهای خود به میدان بیایند و توپ را به زمین طیف مقابل و ماجرای نظارت استصوابی بیاندازند و اگر رد صلاحیت ها گسترده بود، حجت بر آنان و بدنه حامیان تمام است و دیگر شرمنده خود و بی عملی و انفعال پیامدی نخواهند بود. عده ای می گویند که باید تضمین های لازم برای حضور و رقابتی متوازن داده شود تا آنگاه کنش انتخاباتی معنا یابد. عده ای دیگر هم معتقدند که اصلاح طلبان می توانند نامزد نداشته باشند اما بدنه حامیان به انتخاب و شناخت خود از نامزدهای میانه رو طیف مقابل در انتخابات حمایت کنند که پرچم و اتیکت اصلاح طلبی نداشته و این نام و عنوان را یدک نمی کشند اما حداقل مجلس به دست طیف تندرو نخواهد افتاد و هزینه های سنگین آن بر دوش کشور تحمیل نخواهد شد.

نگاه برون ساختاری قدرت

بخشی دیگر از کنش گران اردوگاه اصلاحات با توجه به وقایع چند سال گذشته و تاثیرات پیامدی آن در افکار عمومی و سطوح و صنوف مختلف، معتقد نیستند که حضور در انتخابات با هر متر و معیاری اصالت داشته و غیر قابل فروگذاری است. آنان یا به این نتیجه رسیده اند که در قالب این ساز و کار موجود انتخاباتی ره به جایی نبرده و امکان تحول خواهی در این مسیر از حیز انتفاع ساقط است یا آنکه معتقدند پارلمان و نهاد قانونگذاری در جایگاه و مرتبه متصور در قانون اساسی نیست و از اساس امکان نقش آفرینی موثر در روند تحولات را ندارد که به توان به آن امید بسته و به حداقل ها اکتفا کرد. این طیف از انتخابات آزاد و عدم نظارت استصوابی سخن می گویند یا آنکه معتقدند برای کنش مدنی تاثیر گذار و اصلاح طلبانه لزومی به حضور در ساختار قدرت نبوده و اصلاح طلبان از کنش در ساختارهای مدنی می بایست مطالبات و منویات خود را پی بگیرند.

هر چه هست، در فضای فعلی یک بزنگاه مهم و یک پیچ تاثیر گذار پیش روی اصلاح طلبان و بدنه حامیان قرار دارد که تصمیم گیری در خصوص هر یک از این 3 راهبرد و الزمات آن می تواند سرنوشت متفاوت و تاریخی را برای این اردوگاه و آینده سیاسی کشور رقم بزند.

با پایان نام نویسی و رونمایی از به میدان آمده ها، فضا کمی شفاف تر شده و وزن و جایگاه هر یک از این دیدگاه ها در مسیر پیش رو تا انتخابات مشخص تر خواهد شد

برچسب ها: انتخابات مجلس ، مجلس یازدهم ، اصلاحات ، اصلاح طلبان ، حضور ، مشارکت انتخاباتی ، ثبت نام انتخاباتی

منبع: خرداد

کلیدواژه: انتخابات مجلس مجلس یازدهم اصلاحات اصلاح طلبان حضور مشارکت انتخاباتی ثبت نام انتخاباتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۲۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی

ایسنا/گلستان رئیس ستاد انتخابات گلستان از تایید اعتبارنامه ۶ نفر از منتخبین مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی در هیأت اجرایی شهرستان با تایید هیأت نظارت خبر داد.

سیدعلی مهاجر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان صبح  پنجشنبه ۶ اردیبهشت در جلسه ستاد پیش‌گیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی ضمن ارائه گزارشی از برگزاری دور اول انتخابات در استان اظهار کرد: هم‌دلی، هماهنگی و هم‌افزایی در خانواده انتخابات از جمله ستاد پیش‌گیری و رسیدگی به جرائم انتخابات که به خوبی نقش‌آفرین بود، باعث شد انتخاباتی در بالاترین سطح کیفی برگزار شود.

وی اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانه‌ای که ذیل این ستاد با راهبری مدیرکل دادگستری استان انجام گرفت، کمک بسیاری در برگزاری موفق انتخابات بود که جای تشکر و قدردانی دارد.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: ۶ اعتبار نامه منتخبین مردم استان در مجلس شورای اسلامی که به عهده استان بود در هیأت‌های اجرایی شهرستان‌ها با تایید هیأت نظارت صادر شده است که در مرحله بعد باید به تأیید وزارت کشور و شورای نگهبان نیز برسد.

مهاجر تصریح کرد: دور دوم انتخابات را منحصر به شهرستان گنبد نمی‌دانیم و با تاکید استاندار، کل استان در کنار فرمانداری گنبد برای برگزاری انتخابات، به بهترین شکل هستند.

رئیس ستاد انتخاباتی گلستان ادامه داد: طبق قانون تنها کسانی می‌توانند در این دوره شرکت نمایند که یا در دور اول رای نداده باشند و یا در حوزه انتخابیه گنبد کاووس رای داده باشند و این خصوصیت توسط دستگاه‌های احراز هویت به سادگی قابل تشخیص خواهد بود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • همه جرائم انتخاباتی دور اول انتخابات مجلس رسیدگی شدند
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • استارت انتخاباتی حجاریان!