Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در نشستی که شنبه (شانزدهم آذرماه) با حضور دست‌اندرکاران شرکت های دانش‌بنیان استان فارس در محل پارک علم و فناوری این استان در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: این صندوق نزدیک یک سال است که تکان جدی خورده و وظیفه‌اش را در بحث تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان به درستی انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی وحدت ادامه داد: تلاش ما بر این است که مساله مالی، آخرین مشکل شرکت‌های دانش بنیان باشد و اینکه دغدغه این شرکت‌ها باید تنها مرتبط با حوزه فناوری و بازار جدید باشد.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: در یک سال گذشته، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تزریق مالی و پرداخت به شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است و در بحث توسعه بازار در بخش‌های مختلف کمک شده تا این شرکت‌ها بتوانند با بخش‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ قرارداد منعقد کنند.
وحدت اظهار داشت: در پی تسهیل جدی امور هستیم و برای هر گزینه‌ای اگر نیاز به اصلاح فرآیند بوده، این کار انجام شده و شاخص‌ها و نتایج نیز بیانگر این است که حرکت ما همچنان در این روند قرار دارد و عملکرد ما در مقایسه با چند سال گذشته، موید این موضوع است.

وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی، نهاد اصلی تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان است اما سهم فارس در جذب تسهیلات این صندوق در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار ناچیز است که باید دلیل یا دلایل آن مشخص شود.

او گفت: صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری، صندوق کُندی بود به همین سبب تمرکز زدایی جدی شروع شده است اما بخش مهمی از این اقدام بستگی به جذب عامل دارد و برای تحقق این مهم، ظرفیت صندوق پژوهش و فناوری در استان‌ها باید فعال شود.
وحدت افزود: متاسفانه عملکرد صندوق پژوهش و نوآوری در استان فارس در مقایسه با ظرفیت‌ها و سابقه موجود در این استان، بسیار ناچیز است که باید علت‌یابی شود.
وی ادامه داد: صندوق پژوهش و فناوری فارس صندوق پارک علم و فناوری نیست بلکه صندوق استان فارس است و باید در قد و قواره استان باشد.
رییس صندوق شکوفایی و نوآوری اضافه کرد: در نخستین گام، صندوق پژوهش و فناوری فارس باید سرمایه خود را افزایش دهد، اگر انحصاری در این زمینه وجود دارد اعلام شود و ما بدون تردید با انحصار مقابله می‌کنیم.
وحدت افزود: متناسب با ظرفیت صندوق پژوهش و فناوری فارس، ۱۰ برابر سرمایه موجود این صندوق به آن پرداخت شده است تا مشکل شرکت‌های دانش بنیان را حل کند.
او بیان کرد: سقف اعتباری پنج میلیارد ریالی که برای صندوق‌های پژوهش و فناوری تعیین شده با این هدف بوده که به سمتی نروند که این ظرفیت را با تسهیلات ۵۰ و یا ۱۰۰ میلیون ریالی بسوزانند.
وی اضافه کرد: سهم فارس از این صندوق بسیار اندک است که این موضوع باید علت‌یابی شود و اگر صندوق مشکل دارد برای رفع آن اقدام شود.
رییس صندوق شکوفایی و نوآوری گفت: شرکت های دانش بنیان باید اکوسیستم منطقه خود را بسازند و از صندوق پژوهش و فناوری فارس بخواهند به آنها سرویس و خدمات بدهد.
وحدت افزود: خیلی از موارد بد سلیقیگی است، کسی که لیزینگ می خواهد تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال محدودیت تعداد قرارداد ندارد.
وی ادامه داد: در بحث توانمندسازی، بودجه بخش توانمندسازی را امسال ۵۰ برابر سال های قبل کردیم، هر شرکتی اگر از ظرفیت کمکهای بلاعوض استفاده کند در سال حدود ۲۰۰ میلیون تومان بلاعوض است.
او با اشاره به اینکه به تاییدیه‌های فنی و سفر خارجی، کمک بلاعوض تعلق می‌گیردد بیان داشت: شرکت‌های دانش بنیان فارس  باید در رویدادهای منطقه‌ای حضور فعال‌تر و بیشتری داشته باشند و از سوی دیگر پارک علم و فناوری باید ارتباط بهتری با بخش صنعت این استان داشته باشد.

دولت در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان محدویت مالی نداردرییس صندوق شکوفایی و نوآوری همچنین گفت: تسهیلات پیش بینی شده در حوزه لیزینگ برای فروش شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است، از این فرصت باید حداکثر استفاده صورت بگیرد.
وحدت ادامه داد: دولت در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با محدودیت مالی مواجه نیست و به هیچ طرحی به دلیل نداشتن پول نه نگفته‌ایم.

صندوق نوآوری، پارک علم و فناوری فارس را حمایت کند 
رییس پارک علم و فناوری استان فارس نیز در این نشست گفت: این پارک، متولی تمام شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان و بازوی حمایتی ما صندوق نوآوری و شکوفایی است.
امین رضا ذوالقدر ادامه داد: اگر صندوق شکوفایی و نوآوری، پارک علم و فناوری فارس را حمایت کند ما نیز قول می‌دهیم سهم فارس را در صندوق افزایش دهیم.
رییس پارک علم و فناوری فارس در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: همگرایی خوبی بین دانشگاه‌های استان فارس ایجاد شده است و دانشگاه شیراز، یک ماه پیش قراردادی را با پارک علم و فناوری فارس منعقد کرده که بر اساس آن، بخشی از فضاهای نوساز دانشگاه شیراز برای ایجاد مراکز رشد، فضای فعالیت کارگاهی و فعالیت‌های اشتراکی در اختیار این پارک قرار گرفته است.
ذوالقدر افزود: همچنین قراردادهایی با صنایع مختلف استان فارس داریم که می‌توانند در پارک علم و فناوری مستقر شوند و از این طریق درهم تنیدگی صنعت و دانشگاه اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: انقلاب صنعتی تازه شروع شده است و کشورهای پیشرفته چند سال بیشتر نیست که حرکت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند و ما می‌توانیم با تغییر میدان بازی در انقلاب صنعتی چهارم، سریع‌تر حرکت کنیم و در این زمینه جزو کشورهای پیشرو در جهان باشیم.

پیش‌بینی خط اعتباری ۲۵۰ میلیارد ریالی برای فارس

مدیر صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری استان فارس نیز در این نشست گفت: در این صندوق که در سال ۱۳۹۱ تاسیس شده است، ۳۸ درصد سهام متعلق به پارک علم و فناوری، ۱۰ درصد مربوط به دانشگاه شیراز و ۵۲ درصد به بخش‌های غیردولتی تعلق دارد.
ذهراب ابراهیمی فرد افزود: در سال‌های گذشته، از محل صندوق شکوفایی و نوآوری به ۱۱۲ طرح، حدود ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین میزان تسهیلات از منابع داخلی برای ۱۳۸ طرح بوده که حدود ۸۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

مدیر صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری فارس گفت: در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که از طریق پارک علم و فناوری برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند نیز برای ۲۰ طرح،  ۲.۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.
ابراهیمی فرد ادامه داد: آنچه برای سال ۹۸ پیش بینی شده در مقایسه با گذشته کاملا متفاوت است و خط اعتباری ۲۵۰ میلیارد ریالی برای شرکت‌های دانش بنیان پیش‌بینی شده است و ۵.۷ میلیارد تومان نیز سرمایه جاری در گردش دریافت کرده‌ایم که بیشتر برای شرکت‌های فناور است.
وی ادامه داد: در مورد تسهیلات ۵.۷ میلیارد تومانی، حدود ۲۵ طرح را به مرحله نهایی رساندیم که ۷۰ درصد کل تسهیلات را شامل می‌شود و هفت میلیارد ریال آن نیز این هفته مصوب خواهد شد.
به گفته ابراهیمی فرد، برای خط اعتباری ۲۵۰ میلیارد ریالی نیز ۱۳ طرح، کارشناسی شده که در مجموع برای چهار شرکت به ارزش ۲۰ میلیارد ریال به مرحله نهایی رسیده و رقمی که کارشناسی شده و در مرحله نهایی قرار دارد حدود ۴.۴ میلیارد تومان است.
مدیر صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری فارس گفت: در مجموع حدود ۶.۲ میلیارد تومان از خط اعتباری ۲۵۰ میلیارد ریالی را تا پایان آذرماه ۹۸ به نتیجه می‌رسانیم که معادل ۲۵ درصد خط اعتباری است.
ابراهیمی فرد افزود: رقم بالایی در این زمینه در اختیار داریم که امیدواریم مراجعه شرکت‌های دانش بنیان به صندوق بیشتر شود تا بتوانیم این مبلغ را جذب کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری خطر پذیر نیز سعی کردیم در چند ماه گذشته بر این موضوع تمرکز کنیم و هم اینک چند طرح خوب در حوزه‌های انیمیشن، میکانیک و تولید ماینرها در دست مطالعه است.
او بیان کرد: همچنین سامانه سنجش رضایت مشتریان و سایت صندوق را نیز راه‌اندازی کردیم و این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که شرکت‌ها نیاز به مراجعه به پارک علم و فناوری نداشته باشند.

دغدغه برخی مدیران شرکت‌های دانش بنیان
مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در این نشست گفت: سال ۱۳۹۴ کلنگ یک کارخانه را در منطقه ویژه اقتصادی زمین زدیم و کمتر از هفت ماه این کارخانه به بهره برداری رسید.
وی افزود: تقاضای وام یک میلیارد و ۲۰۹ میلیون تومانی کردیم که به ما اظهار داشتند باید وثیقه تهیه کنید و پس از انجام این موضوع، ارزیابی کار سه ماه زمان برد و تسهیلات را به ۶۰۰ میلیون تومان کاهش دادند و ۲ ماه بعد گفتند تا ۳۰۰ میلیون تومان بیشتر نمی‌توانیم تسهیلات پرداخت کنیم و این مساله باعث شد از بازار پول تهیه کنیم و با مشکلاتی در پرداخت وام مواجه شدیم.
فرزانه دانشمند، سهامدار و مدیر شرکت پیک فرزان پویان نیز در این نشست بیان داشت: تنها بخش خصوصی و شریک تجاری صندوق پژوهش و فناوری هستیم اما خواهش من این است که  هر چه زودتر، صندوق سهام مرا پس دهد.
وی اضافه کرد: صندوق ضمن اینکه این سهام را پس نمی دهد، به من نیز اجازه نمی‌دهد با سرمایه‌گذار دیگری وارد همکاری شوم و همچنین اجازه نمی‌دهد وام بگیرم و تمام ایده و طرح ما را خراب کرده است.
مدیر یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان هم بیان کرد: احساس می‌کنم با شعارزدگی و برخی از سوء مدیریت‌ها مواجه هستیم
وی ادامه داد: پنج اختراع ثبت شده داریم اما مافیا اجازه فعالیت و تولید نمی‌دهد، از آمریکا و کانادا نیز دعوتنامه دارم و اگر نمی‌خواهند ما در این زمینه فعالیت کنیم اعلام کنند تا برویم.
یکی دیگر از مدیران شرکت‌های دانش بنیان نیز در این نشست گفت: زمان درخواست تسهیلات تا هنگام پرداخت آن زمان بر است.
به گفته او: نوسانات قیمت ارز، تمام معادلات در دریافت تسهیلات از زمان درخواست تا زمان خرید محصول را بهم می‌زند.

برچسب‌ها صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت دانش بنیان شیراز فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت دانش بنیان شیراز فارس صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت دانش بنیان شیراز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۰۲۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهکده‌های فناوری و نوآوری کشاورزی به عدد ۱۰۰۰ خواهد رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ضرورت یک نگاه فعال و آینده ساز حرکت برپایه مدیریت چشم انداز است که برشناخت وضع موجود و عوامل آن تحلیل محیط ملی و بین المللی و سرانجام ترسیم چشم انداز مطلوب متکی است.

با این حساب یکی از پیش نیاز‌های رشد و توسعه کشور توسعه بخش کشاورزی است و چنانچه در ترسیم اهداف اجرایی و عملیاتی از سوی متولیان چنین باوری بوجود نیاید امکان تحقق توسعه همه جانبه اقتصادی اجتماعی فرهنگی بوجود نخواهد آمد. 

از این رو آیین نامه حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی در حالی ابلاغ شده که تکیه بیشتر بر اماکن کاری کشاورزی مانند مزارع، گلخانه‌ها، حوضچه‌های شیلاتی، پایلوت ها، کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و اتاق‌های رشد بجای دفاتر کاری، استفاده شود و برای ارایه خدمات به منظور رشد واحدها، از ظرفیت پیمان مشارکت با واحد فناور استفاده شود.

تمرکز ما بر بحث آموزش و ترویج کشاورزی است

در همین رابطه سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر تلاش‌های انجام شده بر تقویت ارتباط مستقیم با کشاورزان گفت: همچنین تقویمی برای مراجعه کارشناسان به مراکز دهستان‌ها برای آموزش کشاورزان تبیین شده است و تمرکز ما بر بحث آموزش و ترویج کشاورزی است و سابق بر این نیز این موضوع نیز کارشناسان ما به کشاورزان مراجعه می‌کرده اند.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید کرد: ما در حدود ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در بخش کشاورزی داریم و در تلاش هستیم با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری این مورد را توسعه دهیم. همچنین در تلاش هستیم تا دهکده‌های فناوری را به سایر استان‌ها گسترش دهیم و تعداد شرکت‌های دانش بنیان دخیل در بخش کشاورزی را به هزار شرکت افزایش دهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش مشتریان به‌دست دانش بنیان‌ها
  • برپایی پاویون دانش بنیان‌ها در نمایشگاه ایران هلث
  • ایران هلث ۱۴۰۳؛ سکوی پرتاب شرکت‌های دانش‌بنیان به سوی صادرات
  • تعداد شرکت های فناوری و نوآوری کشاورزی به ۱۰۰۰ خواهد رسید
  • دهکده‌های فناوری و نوآوری کشاورزی به عدد ۱۰۰۰ خواهد رسید
  • مدارس و دانش‌بنیان‌ها پلی به سوی شکوفایی استعداد
  • ۹۶۷۴ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد
  • شکوفایی استعداد‌های دانش‌آموزان با پیوند مدارس و شرکت‌های دانش‌بنیان
  • دانش‌آموزان در لبه پرتگاه مهاجرت قرار دارند
  • ثبت ۱۲ فراورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا